Inlägg från: FruNaftra |Visa alla inlägg
  • FruNaftra

Carlanderskatöserna del 19

Nu har jag varit på CA för VUL och det såg bra ut. Jag blev lite förskräckt över hur få äggblåsor som växt till säg...typ 7 stycken bara, totalt. Men Torbjörn sa att syftet med korta metoden var att få färre ägg med högre kvalitet. Ja vi får väl se....jag vill gärna ha flera till frysen. HOPPAS att det blir bättre kvalitet på dom.

Sist fick vi ju ut 16, bara 9 befruktades och 2 kunde frysas ner.

De trodde ÄP skulle bli på fredag men det kan ju ändras i sista sekund. På tisdag ska jag in för en sista koll.
    Varken BM eller läkaren hade erfarenhet av ryggont vid IVF behandling så de kunde inte ge några konkreta råd mer än att knapra värktabletter. Skulle det bli värre så skulle jag ringa. Vad de nu skulle kunna göra åt det. Jag biter ihop istället. Snart är det över.

• FruNaftra
    Vädur 78 skrev 2010-09-11 15:38:23 följande:
    När Torbjörn gjorde vul på mig hittade han 8 äggblåsor... när Göran gjorde ÄP 2 dagar senare hittade han 26 äggblåsor..... var en aning chockad då

De sa samma till mig om ryggproblem med IVF men när jag pratade med en sjukgymnast här i stan sa hon att det var jättevanligt vid IVF, vi hittade även en studie som gjorts i England om detta.....

Hoppas det blir många fina embryo nu
    Jääääklar!!    Måste ha känts som på julafton!!!! 

Jasså så det är vanligt med ryggont vid IVF?
    Skönt att höra...konstigt nog...hihi

Det finns en studie som vi tänkte vara med i och som jag fick lite information om när jag var där. Studien skulle i bästa fall förbättra chanserna och i sämsta fall inte göra någon skillnad alls. Inte mycket att tänka på...klart man tar den chansen! Det handlade om att de skulle mäta näringsvärdet i vätskan embryona ligger i. Det embryo som har bäst värde kommer återföras vid ET, resten ska frysas ner. Förhoppningen är att chansen att bli gravid vid ET ska öka då man får tillbaka det starkaste embryot direkt. Tydligen är det bara CA + en till klinik i europa + en klinik i canada som utför denna studie. Har ni hört talas om den?
  • FruNaftra
    Skrippo skrev 2010-09-11 18:31:51 följande:
    Hej på er

FET gick bra idag. De behövde bara tina en blastocyst så vi har fortfarande 5 kvar, det känns ju alltid skönt om något. Men denna såg toppen ut på alla sätt och han sa vi hade 50% chans till graviditet.
    Har alltid haft ganska ont vid ET, så också idag, det är alltid lite bökigt att få in katetern.......
    Så nu har jag ont i underlivet och som rejäl mensvärk...

Kram på er alla och stor lycka till!!
    Men gud vad skönt att det gick så bra. GRATTIS!
    5 kvar i frysen är mer än vad jag skälv vågar drömma om att någonsin lyckas få. Så du borde vara nöjd

Kram på dig och ta det lugnt Hjärta
  • FruNaftra
    akita06 skrev 2010-09-12 11:17:55 följande:
    Har börjat spraya idag, så nu är det igång på riktigt. Har väldigt blandade känslor till IVF-behandlingen o resultatet men vågar inte tro för mycket. Ser det som en "provomgång".
    Ska ev starta med puregon 29/9 och prel. ä.p. och e.t. blir v 41
    Grattis till spraystart! 
    Tror det är en bra inställning du har. Jag själv känner mig mer redo nu när jag vet hur en IVF verkligen går till. Vid första IVF,en hade jag alldeles för höga förhoppningar och var mest bara nervös och orolig. Men nu tar jag behandlingen med ro. Går det så går det. Gör det inte det så är det bara att bita ihop och köra vidare.
  • FruNaftra
    42an skrev 2010-09-11 18:11:49 följande:
    Tack alla för tröstande information!  Mensen har inte visat sig än, även om det känns nära, så jag kniper så gott det går. Lugnande att höra att det går att börja spruta dag 2 eller 3 också.

Ang ryggont, det hade jag också med första barnet, vid ca 2-3 mån, det var en trötthets/kliande känsla som bara gick över när jag la mig ner en stund. Minns att jag kände mig så töntig att klaga över ryggont så tidigt i grav. Men då var det kanske ivf-en. Undrar vad som orsakar det?

Kram på er allihop!
    Så du har också haft ryggont. Skönt att man inte är den ende då.
    Hur går det för dig. Har mensen kommit än?

KRAM!
  • FruNaftra
    danei skrev 2010-09-12 22:21:28 följande:
    Vi går också på carlanderska. Ska göra ett FET i ostimuleradcykel, har gjort det innan fast på sahlgrenska innan och det gick inte...jag hade velat ha vagiatorer men de sa att de inte ser nån skillnad på resultat...är jätte nervös för detta...
    Välkommen hit!
    Det stämmer bra att vagitorier inte ska göra någon skillnad vid ostimulerad cykel. Iallafall vad jag har hört. Jag har aldrig fått det vid FET.

När tror du att det är dags?

Håller tummarna!
  • FruNaftra
    sydney skrev 2010-09-13 08:34:23 följande:
    Nu har jag läst tillbaka några dagar, ni har skrivit så mycket. jag var på jobbresa ons-tors och i helgen har dottern just lärt sig ett datorspel så datorn har varit ockuperad en del...

Läser att Skrippo & Calanceus blivit ruvare, grattis och lycka till!

FruNaftra: den studien var vi med i när vi gjorde IVF i juni. Tänkte som du, det var glasklart att skriva på papperna. Det kunde ju inte gå sämre. Vi blev ju gravida, även om det sen blev MA.

Akita06: välkommen till CA. Jag har gjort ett försök, väntar på FET. Har inget att jämföra med men hittills tycker jag det är kanon på CA. jag går också på distans så har bara varit på CA för ÄP och ET.

Amorosa: jag bor också i Halmstad och har gjort ett IVF på CA. jag antar att det är Tudor kliniken du tänker på? de har ju samarbete med CA. jag tycker det är skönt att inte behöva åka till CA för kontrollerna, sparar så mycket tid och pengar på att inte åka. Men är inte jättenöjd med Tudor. han kan säkert sin sak men är otrevlig och stressad och aldrig i tid. sköterskan är också oftast rätt tjurig. har ni bestämt er om det blir CA? Vad jag förstått kan man inte köpa 3 pack om man gör på distans, men det blir lite billigare för ett försök. Ett försök kostade 25000 kr för oss (20 000 kr till CA och 5000 kr till Tudor), 30000 kr om man bara gör det på CA. FET blir ungefär samma pris, 9000 kr till CA och sedan 900 kr till Tudor för varje kontroll.

jag väntar och väntar, verkar inte som om mensen vill dyka upp.
    Ni som haft MA, när har mensen kommit igång efter missfallsblödningen?
    När jag haft min missfallsblödning så började jag testa med ÄL-stickor ganska tidigt för att se när ÄL kom igång. Sen räknade jag 14 dagar från ÄL och då kom mensen. Perioden mellan blödning och ÄL varierar men tiden mellan ÄL och mens är alltid densamma.

Min mens kom lite senare än tidigare (jag har alltid haft 28 dagarscykel) men det berodde ju på att det tog lite längre tid för ÄL att komma.

Trist att vänta   Hoppas det kommer igång snart!
  • FruNaftra

Sydney, vet du om du hamnade i kontrollgruppen eller i den "riktiga" gruppen när du var med i studien?

• FruNaftra
    Vädur 78 skrev 2010-09-13 08:54:40 följande:
    Fru Naftra: Hur går det med din rygg?
    Det blir bättre av att jag rör på mig. Sitter jag stilla för länge är det riktigt jobbigt. Känner mig som en gammal kärring. Räknar dagarna tills när det är dags att sluta med sprutorna.
  • FruNaftra
    Skrippo skrev 2010-09-13 15:37:50 följande:
    Rd 2 idag och redn trött på det....
    Någon som har bra tips för att inte tänka på att man ruvar, känna efter och bara må allmänt bra????
    Ingen bra idé att fråga mig vad jag skulle göra för jag skulle bara tjuvtesta och sen ta ut allt i förskott
Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19