• Fylgja

Carlanderskatöserna del 19

sydney skrev 2010-10-18 19:56:10 följande:
    Så sa dem till mig också, att vänta en mens och sedan köra. Men det verkade ju som om min kropp inte var riktigt redo, eftersom jag fick avbryta FET. Ägglossningen är kanske inte igång, eller så blir den bara väldigt sen, det är så segt att vänta.

kryddan71: du som gjort stimulerat FET. Hur går det till? när ungefär i cykeln görs insättningen?

34:an: fint skrivet om karusellen, visst är det så! Skönt att ha er här i tråden så man får hjälp och stöd på vägen när man inte själv orkar dra! Glad
    Insättningen görs ungefär i samma tidsspann som när man kör ostimulerat. Slemhinnan ska ju växa till skig på samma sätt. Skilladen är att man har lite svängrum - passar det bättre att skjuta på återföringen några dagar knaprar man bara vidare Progynon. Inte samma "deadline" som vid ostimulerat när ju ÄL avgör det hela.

Om mensen av någon anledning hakar upp sig och inte vill komma igång kan man få en tablett som sätter igång det, namnet är bortfluget just nu.. Provera tror jag den hette. Det fick jag göra och det funkade bra.

34:an: Kramar om!
    Lilla fröet skrev 2010-10-18 20:12:10 följande:
    jösses vad ni skriver tjejer..flera sidor bara i dag, fast det e kul önskar er all lycka till med allt som ska göras

jag ska ta min sista spruta idag, ovitrell, men det slog mig nu precis..måste man ta den på nåt speciellt ställe? Under naveln..men sidan spelar ingen roll eller?

Ush jag e lite nervös nu...gör det verkligen så ont som man säger?
    Jag e extra känslig nertill..fast i tarmarna o man stökar ju omkring i närheten...då jag har ibs, läste att du (kryddan) oxå har det..hur har all denna medicinering o så fungerat för dig? Eftersom min mage e så orolig så  e jag orolig inför plocket, om man verkligen skulle behöva, kan man avbryta då för att uppsöka toalett o sen fortsätta?
    Jag tog det väldigt lugnt med maten dagen innan, trappade ned till flytande mest och sedan fastar man ju ändå i princip från kvällen, med undantag för lite dryck på morgonen, så det finns ju inte mycket i magen. Såg till att det jag drack hade näring i sig dock, för att inte bli vimsig. Lever ofta på Proviva i sådana lägen och så också den här gången + lite fil och buljong o.s.v.  I samband med FET och annat har jag kört lite samma modell och/eller garderat mig med loperamid. Vet inte hur det fungerar för dig dock  - det har ju sina biverkningar också, men jag tar hellre dem än att känna mig orolig för missöden under ingreppet.

Och oroa dig inte för ÄP! Däremot kan du ju berätta om din IBS så att de är medvetna om att du är exta känslig. Jag brydde mig aldrig om det eftersom jag just då tyckte jag hade koll på läget. Jag tror det är svårt att avbryta för ett toabesök men de är ju faktiskt vårdpersonal och nog van vid de flesta kroppsvätskor om det skulle bli så illa Flört

Medicineringen har stökat till det en del, framförallt Progynongen, men sedan är det ju svårt att veta vad som orsakar vad.. Under IVF-behandlingen var det nog mer överstimuleringen jag kände av. IBS:en var väl som den brukar vara när jag är lite under press.

Lycka till!!
  • Fylgja
    Lilla fröet skrev 2010-10-19 15:07:25 följande:
    Ja, jag försöker oxå trappa ner på maten..men proviva funkar inte för mig..det e så mycket socker så minmage slår bakåt ut då jag lever efter gi, då min mage mår bättre.
    Frågade barnmorskan om jag kunde få ta immodium men det tyckte hon att jag skulle avstå ifrån..hon behagade inte ta reda å det heller å andra sidan...

Det står i mina papper att jag har ibs så dom vet om det..får hoppas att jag inte behöver gå då..tänker ju inte bajsa på dom iaf
    Jag har inte kännt av nåt så med sprutorna utan det e väl mest den där sprayen om det blir nån mer gång..
    Ah! Så jobbigt att inte ens proviva funkar. Jag har aldrig tänkt på att fråga om imodium/loperamid, men tog bara Trevis inför äggplocket, tänkte det var onödigt att ev få extra ont i en helt tom mage med imodium. Inför FET har jag tänkt att det inte spelar någon större roll vad jag tagit, det är ju en enklare procedur.

Även om det står i dina papper att du har IBS skadar det ju inte att säga till om du känner av det extra mycket.   Det verkar som de har mer koll på sådant som kan ha direkt medicinsk påverkan på ingreppet. Jag menar inte att de slarvar, men de skummar nog igenom journalen för att leta ev risker inför ingreppet och det är inte säkert de noterar IBS, det är ju en sjukdom som går i skov för många också.
    didda skrev 2010-10-19 17:44:14 följande:
    Oj, vad ni har skrivit tjejer! Har läst allt men har svårt att kommentera allt. Jag tänker på er allihop iaf, det får räcka så

Annars är jag just hemkommen från CA. Hade Tor-Björn på plocket och han fick ihop 14 ägg och det var både han och jag nöjda med. Han sa att han varit rädd för att jag skulle bli överstimulerad när han fått rapporten från min distansläkare i torsdags men iom att jag haft så låg dog (112.5 gonal-f) så hade tydligen en hel del blåsor tillbakabildats (hade ju 30 på vul i torsdags) och så var det en del som var för små idag som han därför inte plockade, det hade iaf inte funnits några mogna ägg i dem som han sa. Dessa skulle tydligen också tillbakabildas av sig självt.

Vi kommer förhoppningsvis göra ET på söndag (om det inte går alldeles tokigt med befruktningen imorgon), Tor-Björn sa att vi skulle sikta på det även om det inte blivit 5 befruktade imorgon....vet inte varför han tyckte vi skulle "chansa" på det även om det inte blir så många befruktade som det "ska" men jag tänker att det kanske beror på att vi har köpt ett 3-pack- att han tycker man kan chansa lite mer då...jag vet faktiskt inte.

I vilket fall som helst så ringer de imorogon och talar om hur det ser ut. Egentligen ringer de väl bara om det inte blir aktuellt med 5-dagars men hon frågade om jag ville dom skulle ringa i vilket fall som helst och det ville jag gärna....så slipper man fundera och vänta hela dagen.

Lycka till imorgon släggan och lilla fröet! Håller tummarna för er!!! 
    Grattis till äggskörden, hoppas det blir många befruktade! Skönt att du slapp överstimulering.

Håller tummarna för äggplockarna imorgon!!
  • Fylgja

34:an: Håller också tummarna för dig!

• Fylgja
    Lilla fröet skrev 2010-10-19 21:26:19 följande:

kryddan:
    Om man får fråga, käkar du nån medicin för din ibs? Får du använda den isf?

Jag käkar tryptizol, men dom tyckte jag kunde fortsätta med den, men jag känner mig tveksam, men mår ju inget vidare utan den..

Nej det gör jag inte, mer än imodium och trevis och diverse bulkmedel ibland. Jag har ärligt talat  inte orkat ta itu så mycket med IBS:en, den har mer varit en del i annan hälsoröra. Tycker sällan jag fått någon riktig hjälp heller - sjukvården brukar bli lite oroliga när jag har perioder med snabb viktnedgång, men om sedan blodprover e.dyl. är hyfsade så är det liksom tack och hej och hör av dig om det blir värre. Det finns kanske inte så mycket att göra, vad vet jag.
    Tryptizol har jag haft utskrivet för depression men valde då att inte ta dem eftersom vi låg i startgroparna för IVF och jag tidigare haft starka symtom när jag började äta antidepp. Ville inte kombinera hormonröra med insättningssymtom..

Jag tycker du ska lyssna på läkarna som säger att det är  ok att fortsätta med Tryptizolen om du mår bra av den -  det jag hört är att  ny forskning visar är att det inte verkar ha någon farlig effekt på fostret, mer än att några barn kan få utsättningssymtom efter födseln som går över efter några dagar. Däremot kan det ju påverka fostret om du hastigt slutar med medicinen och mår sämre. Så vilket du än väljer, gör det i ordnad form!
    42an skrev 2010-10-20 10:40:27 följande:
    Hej på er, tyvärr blev det minus idag också. Varit hemma från jobbet i 2 dagar pga ett migränanfall från helvetet. Känner mig väl inte direkt på topp just nu, men jag var nog rätt inställd på det.

Kan man köra FET vid första ÄL nu, är det ngn som vet?

Tusen tack för all tumhållning, ni anar inte hur viktiga ni har varit och är. Skall erkänna att det är väl inte så många i min omgivning  som stöttar ett 3:e ivfbarn, särskilt inte vid min ålder (41) och med min äggreserv, så ni är så viktiga. Ni dömer ingen och det är så värdefullt. Tack snälla ni!
    Så tråkigt! Och lagom kul att kombinera besvikelsen med migrän. Jag tror du kan köra FET direkt om din kropp visar att du är redo för det. Det kan du säkert få enkelt svar på av CA.
  • Fylgja
    Lilla fröet skrev 2010-10-20 13:39:31 följande:
    hopp...då har man vart på ÄP idag.. dom fick bara ut 2 ynka ägg...ush känner mig så besviken.
    Hoppas det gick bra i övrigt! Förstår att du känner dig besviken, men som andra redan skrivit - det räcker med ett guldägg för att det ska funka!! När det gäller återförande av två embryon så brukar de vara tveksamma till det p.g.a. ökade risker vid tvillinggrav.  Själv känner jag att det känns mer rätt för mig att spara embryon för att ha fler försök. Inget talar ju tydligen för att två embryon skulle "hjälpa varandra" och risken är ju då att man sumpar två istället.

Mom70: 7 befruktade ägg känns väl som en rätt bra resultat tycker jag. Håller allihop för odling är det ju mer än bra!

Mulan: Hoppas allt är bra med dig! Har du fått klarhet i om du kan försöka föda vaginalt eller blir det kejsarsnitt?

...Och så lite ego: Min bästa vän berättade nyss att hon väntar barn. Jag ÄR jätteglad för hennes skull, hon är underbar och kommer bli världens bästa mamma, men av någon anledning slog det helt undan benen för mig. Särskilt som hon med sin vanliga glada bubblighet pratade om hur de hade försökt tre månader och att det tog sig på tredje försöket när de kom på att de skulle ha koll på hennes ägglossning. Det är ju sådan hon är: livsglad öppen och sprudlande - men jag är så låg för tillfällen och kunde bara tänka på alla hundratals förbaskade ägglossningsstickor jag förbrukat de senaste sex åren och ja... jag blev bara så oändligt avundsjuk på enkelheten i det hela. Naturligtvis skärpte jag till mig och höll ihop under samtalet men sedan har jag bara gråtit. Dels över den egna längtan och tomheten men också över att jag har kommit dithän att jag kan känna så gentemot någon jag egentligen tycker så oändligt mycket om. Vad gör det här med mig egentligen??
  • Fylgja
    Skrippo skrev 2010-10-20 16:13:33 följande:
    Hej på er

Kryddan: Va jobbigt med minus! Kram! Givetvis är det jobbigt även om det inte är första. Problemet med att man inte kan bli gravid som andra finns ju alltid där, likaså sorgen. Kram igen

Lillafröet: Håller tummarna för guld ägg!

ego: Har ju varit på VUL idag.
    Allt såg bra ut, ja eller vad man ska säga.
    Bara lite rester kvar samt 8mm slemhinna som måste ut. Men ingen skrapning iaf. Han sa jag borde blöda en vecka till ungefär. Jättekul... Blöder massor så fort jag rör mig. Verkligen underbart.
    Har ganska ont med vilket var lite ovanligt. Men inget farligt så länge man inte har feber.
    Så himla sorligt att se livmodern tom efetrsom där fanns ett fint litet hjärta för vara en vecka sen....
    Känner mig så hima nere och ensam.

Kram
    Missade visst det här inlägget - usch så jobbigt det låter, känner med dig! Hoppas veckan går så fort den bara kan gå och att det snart gör mindre ont.

Tror kanske att du menade 34:an ovan? Jag har inte barn sedan tidigare iallafall, om inte en senil katt som tror han är en bebis räknas Flört
  • Fylgja
    Lilla fröet skrev 2010-10-20 16:26:13 följande:
    det gick bra för övrigt, men tyckte att det gjorde bra ont..fick morfin 3 ggr!!

Tycker inte alls att det e ego att känna så, det e naturligt tycker jag..klart att man blir glad för sina vänner, MEN, jag har alltid kännt avundsjuka o det e väl inte konstigt.. Känner fortfarande så, fast vi har en dotter..det e nog en "reflex" för min del.
    När vi försökte som mest innan vi fick vår dotter så tyckte jag kanske inte att jag mådde så dåligt, men när jag blev gravid så reagerade hela min omgivning o sa att jag inte vart såhär glad på flera år...så det påverkar nog en mer än man tror själv!

Kram på dig
    Mmm, inte så dumt med den där morfinen Flört Trösten är ju att det är en relativt snabb procedur iallafall.

Nej det är inte konstigt att man är avundsjuk, men hittils har jag inte känt det så mycket. Jag har känt av min egen saknad starkare varje gång någon blivit gravid, men inte känt det där stygnet av ren avund. Eller hur man ska uttrycka det. Och jag har periodvis haft svårt att hantera  folk som skojfrågat om jag vill ha deras jobbiga ungar o.s.v. Inte för att jag idealiserar hur det är att vara småbarnsförälder utan för att ja... vad ska man säga. Hade jag varit oartigare hade jag velat tala om hur sårande det är. Nu brukar jag nöja mig med att säga "Ja tack, gärna".
  • Fylgja
    Skrippo skrev 2010-10-20 22:07:49 följande:
    Förlåt om jag blandar ihop...
    Huvudet är inte riktigt med...

KRAm iaf
    Det är helt lugnt, det är så många signaturer att hålla reda på och du har fullt upp med ditt eget elände. Ville bara reda ut det för att inte förvirra framåt i tråden.

Nu ska jag försöka ramla i säng, vilket jag borde gjort för en timme sedan sådär... Tycker nätterna är jobbiga och då är det lätt att fastna på FL istället.Flört
  • Fylgja
    Släggan skrev 2010-10-20 20:13:28 följande:

34:an vad trist - nya tag och nytt mod. Kram

stor kram till Skrippo oxå!!! o alla andra oxå som behöver......

Nu lite rapport från dagens ÄP. Känner ju igen proceduren nu så vi var ganska lugna och avspända fast oroliga över att de inte skulle hitta nåra ägg såklart. Det var en läkare som hette Susanna. (Jag har tidigare haft Göran 2 ggr) det började bra med 2 ägg på hö. sida + en liten plutt som de oxå fick ut, men som knappast kunde va mogen ( men man vet ju inte...) på vä. sida satt äggblåsan högt upp och Susanna försökte några gånger men kom inte åt. livmodern + kärl låg i vägen. Barnmoskan tryckte på magen för att få bättre läge men det gick inte. Då tillkallades min hjälte Göran och löste problemet lätt som en plätt. Lite mer mörbultad än de andra gångerna, men det är det värt för att få ut ett ägg till. Allltså blev det totalt 4 ägg. Det är vi klart nöjda med.

Förstår dej Lilla Frö som känner besvikelse över 2 st, men jag säger som alla andra här......it only takes ONE!!!!
    Jag kom inte till ET förra gången och då räknades det som ett helt försök.....fast det kanske e annorlunda när vi kör på distans...????

mom70: 7 ägg som nu delar sig som attan....:) coolt!

Så skönt att det blev en ok äggskörd - trots böket! Märkligt det där när ens kära organ bestämmer sig för att leka kurragömma. Vid mitt senaste VUL undrade Göran till slut om jag hade glömt ena äggstocken hemma ;o)  Han hittade den aldrig, men det spelade ju ingen roll eftersom den andra uppförde sig som den skulle.

Usch, sitter här med lite allmän ågren. Vi har tid för ett samtal med psykologen (?) på CA idag. Det kändes som en bra idé just när jag fått mitt minus men nu känns det mer kluvet. Känner mig dels lite fånig som reagerar så starkt, det är ju trots allt bara fyra misslyckade FET, inget missfall eller liknande. Dels lite tveksam till vad för nytta ett enstaka samtal kan göra. Och så är jag så less på att bli ledsen, och det vet jag ju att jag kommer att bli. Om jag inte helt stänger av, men då är ju besöket ändå bortkastat. Nåja.
  • Fylgja

Jo, jag ska gå. Jag vill ju inte avboka med så här kort varsel, det känns inte rätt. Jag ifrågasätter inte nyttan av att prata med någon, jag är ju själv socionom och vet vilken nytta det gör Glad

Det är nog mer att jag är så förvirrad just nu och plötsligt kände att ett enstaka samtal kanske bara river upp en massa utan möjlighet att följa upp det. Men men, jag ska försöka vara lite mer öppen och låta det bli som det blir.

Skönt att du kände att du fick bra hjälp av kuratorn när Cornelius föddes!! Jag vikarierade som kurator på KK för en herrans massa år sedan, men de svåra samtalen med föräldrar som förlorat barn sent i graviditeten eller vid födseln tog mina mer erfarna kollegor hand om. Tack och lov! Jag var alldeles för ung och osäker för att göra ett bra jobb då!

Kan kännas lite märkligt att man själv sitter i den här sitsen, det trodde jag nog inte när jag tröstade kvinnor som fått missfall eller våndades över aborter. Det är nog tur att man inte vet vad livet har med sig för överraskningar!!

Svar på tråden Carlanderskatöserna del 19