Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

Jag var också orolig inför dagisstarten. Därför ringde jag hans barnallergiläkare någon månad eller två före inskolningen och hade ett jättebra samtal med henne. Rekommenderar att du/barnets andra förälder också ringer/träffar ert barns allergiläkare så att ni kan få svar på alla funderingar.
    Eftersom vår son inte reagerar på luftburet ägg har de andra barnen kunnat fortsätta äta det som de alltid ätit men han får specialkost (krävdes läkarintyg, det gör det nog hos er också). Vi fick också en extra uppsättning av mediciner som förvaras på fsk tillsammans med en instruktionslapp om hur de ska agera om han råkar få i sig ägg.
    Min äggallergiske son fick gå på en fsk där det finns riktigt kök, det är viktigt att de kan laga hans äggfria mat på ett säkert sätt. Kökspersonalen hade stor erfarenhet av barn med födoämnesallergier så där känner jag mig trygg. Jag inser att det ändå kan råka hända ngt, men det kan det göra även på andra ställen han befinner sig (har alltid medicin med oss).
    Barnallergisjuksköterskan finns tillgänglig för fsk-personalen ifall vi/de hade velat det. Det ingår i deras uppdrag att utbilda pedagoger och annan personal om födoämnesallergier. Men personalen kände inte att behovet fanns för det. De har alltid varit väldigt noggranna och bl.a. när han var liten placerat honom och andra allergiska barn vid ett särskilt bord för de med allergier av olika slag. Med pedagoger mellan sig så att de inte råkar sno åt sig av varandras mat. De har alltid direkt tvättat sig om de tagit i ägg innan de tagit honom, tvättat av honom och tagit honom ifrån matsalen in till lekrum medan de noggrannt städar upp runt matplatserna osv.
    Allt har fungerat klockrent på hans förskolor (har gått på två olika). Men som sagt, vi inser att det är lätt hänt att ngt händer och litar på att personalen agerar korrekt i så fall.   

• Billabong
    Milleman skrev 2012-04-22 12:45:27 följande:

vi har börjat misstänka ägg ja. har jämfört med andra bilder och det är superlikt... men jag vet ej...

häromnatten blev han som sämst, men då ade han ätit kalops...
    kan det dröja innan reaktion kommer?

nu har han varit hyffsat fin i hyn ett dygn.

han ammar ej utan äter all vanlig mat. så därför är det svårt att se om något specifikt orsakat detta...       

Ja, reaktionen kan komma ngt senare. Det hände vår son senast nu vid äggprovokationen, det tog ca 2h innan han reagerade på pannkaksbitarna han ätit för att testa om han tålde det.
    Men, är det ägg i kalops? Eller vad åt ni mer den kvällen som det kan ha varit ägg ì?
    Kan det vara ngt annat han inte tål? Soja, något tillsatsämne eller så? 
  • Billabong

Gladhanna: Hoppas det går bra! Vill gärna höra hur det går på hennes pricktest.

Vi har läkartid om 1,5 vecka, vet inte riktigt vad som ska göras men tänker att det är pricktest. Men efter den misslyckade äggprovokationen i november har vi ju inte följt läkarens råd om att börja introducera ägg i väldigt liten och långsam omfattning... Hm. Vi har t o m övervägt att ringa och säga att vi inte behöver tiden, men det är väl kanske ändå bra att gå dit.  Eller vad tror ni?
    Har alla numera fått råden att provocera långsamt med varje steg i någon månads tid? Eller har ni fått rådet att helt avstå äggprodukter? Vi hade alltså ett pricktest i september som visade att han inte längre var äggallergisk, men sedan vid provokationen reagerade han mkt kraftigt. 

• Billabong

Vi ska till barnallergimottagningen på fredag morgon. Visst känns det väl klokt att be om RAST-test efter incidenten i höstas, där pricktestet visade ingen reaktion alls (hade en 4:a sommaren 2010) och provokationen gav jättekraftig men sen reaktion? Han fyller 3 år i sommar och fick sin äggallergi strax före 1-årsdagen.

Funderar också på om han ska testas för andra allergier, blir ofta röd runt munnen när han ätit men vi har inte sett ngt tydligt samband med vad det är han har ätit - mer än ketchup. Och ursäkta detaljerna, men hans bajs är ofta ganska surt och luktar... ännu mindre trevligt än vad sådant brukar göra.  Vilka är de vanligaste allergierna som går att se med RAST och som ofta förekommer tillsammans med äggallergi? Soja har jag fått för mig, stämmer det?  

• Billabong

Jess86: Har inte svarat för jag har ingen aning om vad det är för test det är som har använts. Här har vi bara gjort pricktest.

• Billabong

Ja. Min son fick negativt på sitt pricktest i höstas men visade sig ha kvar sin äggallergi och fick kraftig reaktion när han provcerades med pannkaka.
    Förutsätter nu att det är pricktest som gjorts. Är det RAST så vet jag inte om de kan visa falska resultat.

Testa genom att ge henne helt äggfri kost en tid och se om besvären försvinner. 

• Billabong

Vet inte. Min son får inte sådana utslag när han får i sig ägg utan andra, större reaktioner.
    Men blir det bättre om ni ger henne helt äggfri kost? I så fall är det väl kanske så att hon är överkänslig och de rodnade kinderna beror på ägg. Behöver kanske inte ge utslag på blodprov när allergin inte är så kraftig? 

• Billabong

Apropå lös mage och överkänslighet så har en bekant ett barn med liknande besvär. För henne handlar det om fullkorn. *Tips*

• Billabong

Angående MPR så diskuterades det för ett bra tag sedan i tråden och det finns även länkar till bra artiklar i ämnet. Som jag minns det förekommer det att barn med äggallergi reagerar men det är ytterst ovanligt. Testa sökfunktionen här i tråden så ser du vad som skrivits i ämnet.

Vår äggallergiske pojke fick MPR på sjukhuset vid 18 månaders ålder och han reagerade inte alls. Här är det regel att alla barn med äggallergi får sin MPR-vaccination på sjukhuset där de är bättre rustade för att behandla en allergireaktion.

Svar på tråden Äggallergitråden