Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

Tack för era svar, Pyttis och Tootoolah.

Pyttis. Ah! Attans att allergin blivit värre mellan första o andra pricktestet.
    Ja Betapred o antihistamin av ngt slag tycker jag att både ni och fsk bör vara utrustade med.  

Tootoolah: Ja, att det gjordes RAST vid nötallergin förstår jag helt och fullt mtp att just nötallergi ofta kan ge mkt svåra besvär. 

• Billabong

Aha! Jag har inte tänkt på att fråga efter äggfri glass efter barnmenyn på IKEA. Tack för det tipset!

Däremot har vi tänkt på att fråga efter äggfria köttbullar och det har de!  De äggfria köttbullarna är även glutenfria, och kanske är de även utan fler ingredienser som är vanligt att vara allergisk mot.

• Billabong
    Sousafon skrev 2011-08-23 18:58:17 följande:
    Vågar man låta barnen äta de köttbullarna då? Har de koll på att steka i olika stekpannor etc?

Känner att vi måste våga äta ute mer, begränsar oss mycket för att undvika att allergiske sonen ska få i sig ägg eller nötter. Hamburgerkedjorna vågar vi, men kanske man skulle prova med IKEA också då?

Övriga erfarenheter? 
    Vårt barn har nog inte sådan extrem äggallergi i jämförelsemed din i så fall... Vi har inte märkt av ngn äggallergireaktion av att han äter ute på sådana restauranger där de eventuellt har produkter som innehåller ägg på samma stekpannor/stekhällar...

Menar du alltså att hamburgerkedjorna steker sina äggfria produkter på särskilda stekpannor eller menar du att ingen av deras produkter innehåller ägg?

Vår kille tål luftburet ägg och verkar som sagt inte reagera på att det används samma stekpannor som det har stekts produkter med ägg i på. Däremot har vi undvikit våra asiatiska take-away eftersom att de berättat att de steker rena ägg på samma häll. Där känner vi att det finns risk att han får i sig ägg och bedömer att det är en onödig risk att ta.

Den nyöppnade pizzerian där vi bor kan han heller inte äta pizza ifrån, för deras deg innehåller ägg. Tur att han föredrar kebabtallrik de kvällar vi är bekväma och tar hem hämtmat därifrån.
    Nenna B skrev 2011-08-23 19:22:25 följande:

Tackar för tipset!! Äter vi på IKEA är det köttbullar som gäller, har inte tänkt på att de kan innehålla ägg. Dumt egentligen, har ju alltid haft ägg i köttbullesmeten här hemma. 

Var köttbullarna goda? De äggfria alltså? 

De vanliga köttbullarna på IKEA innehåller ägg, det är inte bara så att de KAN innehålla ägg eller spår av ägg. Men om ditt barn inte reagerat så är kanske inte allergin så stark att det blir ngn reaktion.

Har du ägg i köttbullarna du gör hemma till ditt äggallergiska barn? Eller hur menade du?

De äggfria köttbullarna på IKEA vet jag inte hur de smakade, men antagligen helt ok eftersom de slank ner. ;-D   
  • Billabong

Sousafon skrev 2011-08-23 20:01:36 följande:
    Tack för svar! Min son reagerar inte heller luftburet, men har ganska kraftig allergi, dvs. reaktionen om han får i sig ägg blir kraftig. Det händer i princip aldrig, så det är svårt att veta i nuläget, men vi är försiktiga. Eftersom han dessutom är allergisk mot alla nötter så gör det oss tveksamma till att äta ute. Hade det bara varit ägg hade det varit lättare. Men IKEA borde vi nog kunna prova då! Det tror jag att han skulle gilla.

Tja, hamburgerkedjorna. Ja vet inte, det är väl mest det att de verkar ha ganska strikta rutiner, lika överallt. Och jag vet i alla fall att de friterar pommes frites för sig (har frågat på Burger King). Men visst, ibland undrar jag hur säkert det är där också. Inget har hänt än så länge, och sonen ääälskar det.  

MIn pojkes allgeri är också kraftig, men inte så att det märkts på honom när vi äter på restaurang där de ev. haft prdukter med ägg i på samma stekpannor, det var mer så jag menade. Han fick en 4:a på den 5-gradiga skalan när det gjordes pricktest för ett år sedan.
    Får se om den kan ha minskat när vi gör det nästa gång, även om det inte är så stor chans för det än.
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:03:08 följande:
    Hur reagera era bebisar me allergierna?
    Vår son var inte äggallergisk som bebis. Han fick sin äggallergi när han var nästan 1 år.
    CarolineA skrev 2011-08-23 20:08:28 följande:
    Jag menar forutom blodprov hur markte ni dom va allergiska?
    Vi har inte gjort ngt blodprov och jag tror inte så många här har gjort det heller (diskuterades nyligen här i tråden om du bläddrar ett par sidor bakåt).
    Vår pojke åt liiiiiiiiite rent ägg och fick en jättekraftig allergireaktion, blev först ilsket röd runt mun som spred sig över kinder, nacke, hals, hela bålen  och ut mot lår och överarmar. Han svullnade också upp jättemkt i ansiktet och om läpparna. Inte mkt att tveka över där... Däremot gjordes pricktest för att fastställa allergin ungefär 6 veckor efter allergireaktionen. Det ska inte vara för nära inpå allergireaktionen. för då kan pricktestet visa felaktigt resultat.
    Allrona skrev 2011-08-23 20:07:45 följande:
    Ikea har ju även köttfärssås till barnen som är helt fri från ägg, mjölk och soja

Ja, den finns som äggfritt alternativ från barnmenyn. Vi har även gett vår son deras kyckling som är äggfri om man skippar bea-såsen till. Har för mig att de sagt att laxen också går bra för honom att äta. De är duktiga på att dokumentera innehåll i maten där och har pärmar att titta i när vi frågar.       
  • Billabong
    Nenna B skrev 2011-08-24 17:06:27 följande:

Det är inte ägg i all pasta. Kungsörnens makaroner är det inte det i. Det är väl mest i färsk pasta som det är ägg i?
    Det är lite olika med det där...
    Dyrare/"finare" pasta har ofta ägg, t.ex. Barilla. Alltså sådan som inte är färsk.

Däremot är ICAs egna pastor utan ägg, iaf de olika sorter av den som vi köpt.

Vi har haft svårt att hitta äggfria lasagneplattor men det visade sig att Euroshoppers är utan ägg.
    Minifer skrev 2011-08-23 23:45:45 följande:
    Nej jag har verkligen ingen aning. När vi var uppe på barnkliniken nu sist ville jag testa lilltjejen också, men henne gjorde de pricktest på trots att hon bara var typ 4 månader, men sonen tog de blod från, trodde de skulle göra tvärtom...

Glömde säga att jag ammade då och att jag hade ätit fläskpannkaka dagen innan. Huden på hans armar var också liksom helt knottriga
    OK.
    Nej, det är inte alltid man får klart för sig varför de gör olika.

K Kavat: Låter ju klokt av dem att göra RAST när de misstänkt sådan jättekraftig allergi hos dina barn.   

• Billabong
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Vi litar alltid på innehållsförteckningarna. Borde vi inte det menar du?
    Är det fler som har fått info om/upplevt att innehållsförteckningar inte går att lita på? Isf undrar man ju varför de ö h t finns på matvarorna?

Min kille ÄLSKAR leverpastej och äter det nästan dagligen.  
  • Billabong
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg

Åh nej, så himla tråkigt att han fick i sig det.
  • Billabong
    Tanja f skrev 2011-08-24 23:07:50 följande:
    Barilla har också lasagneplattor utan ägg.
    Jaså? Har de olika sorters lasagneplattor? Våra står det tydligt att de kan innehålla spår av ägg på... Obestämd
  • Billabong

Vi gjorde inget särskilt med kyckling, det är ngt av deet min kille tycker allra mest om att äta och slevar i sig mängder av.
    Som jag uppfattat det, är det oerhört ovanligt att man reagerar på kyckling som äggallergiker. Men det förekommer.
    Är ditt barn väldigt allergiskt mot ägg?

Vad säger barnallergimottagningen/barnallergisjuksköterskan om det hela?
    Vi har gått på deras rekommendationer helt och hållet. Kyckling har aldrig nämnts som ngt vi behöver vara försiktiga med öht. Å andra sidan hade han redan ätit (burk)mat m kyckling i under närapå ett halvår innan äggallergin bröt ut med buller o bång.

Svar på tråden Äggallergitråden