Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

LokesMammi skrev 2011-09-04 12:17:50 följande:
    Min son hade högt resultat på ägg på blodprovet! Sambon har kokat o skalat ägg i sonens närhet, utan resultat o även satti kokt ägg på benet utan resultat!
    Då betyder det alltså att han tål och vara i närheten av ägg o röra vid ägg, men inte äta ägg?
    Ja, så skulle jag tolka det.
    Går barnet på fsk? Isf kan ni behöva göra pedagogerna varse om att han kan reagera ifall ni inte är säkra på att han klarar av att omges av många ägg, ifall de får det på fsk till frukost/lunch/mellanmål.

Vår barnallergiläkare avrådde oss från att testa vår sons tolerans själva utan hellre säga vad vi vet och vad vi inte vet till pedagogerna och hellre att de är försiktiga i överkant än att han får en allergireaktion. Det visade sig gå bra för honom att de andra barnen äter ägg så nu har vi meddelat hans nya fsk det.

Om ca två veckor ska vi göra om pricktestet. Har inte så stora förhoppningar om att det ska ha bivit bättre, men vore roligt att bli glatt överraskade.
    Vår läkare sa per tfn att det oftast inte sker ngn förbättring vid denna åldern (2 år) utan att antingen får barnen det tidigt och då kan de bli bättre kring 1-årsåldern. Men vår son, som fick sin allergi nästan precis på sin 1-årsdag, kommer sannolikt inte bli bättre förrän vid 6-årsåldern.
    Någon som har kommentarer/erfarenheter kring detta? Stämmer det eller har ni upplevt ngt annat?     
  • Billabong
    Soffifi skrev 2011-09-04 20:36:05 följande:
    I morrn eftermiddag ska jag med dottern till barnallergologen för att göra uppföljning på testen vi gjorde i våras. Hon var då allergisk mot jordnöt, sesam och ägg enligt pricktest. 
    Symptomen har varit eksem och förstoppning plus enstaka utbrott av nässelutslag.

Har ni några tips på vad jag ska fråga efter, tror vi ska få RAST och pricktest. Något man ska be dem kolla?

Tack på förhand! 
    Har tyvärr inga tips på vad du ska fråga om, men håller en tumme för bra resultat!
  • Billabong
    IdaVi skrev 2011-09-05 21:04:59 följande:
    Sara: Vad menar man med att barnet får allergin tidigt? Idas allergi upptäckte vi när hon var 8 månader, första gången hon fick testa en bit ägg. men hon hade mycket eksem och låg under viktkurvan så hon har nog haft det hela tiden i princip.
    Hon blir ju 3 nu och hennes senaste pricktest visade på en större reaktion än de tidigare två.
    Som jag uppfattade det så är det när äggallergin uppstår ett tag innan 1-årsdagen - eftersom den då skulle kunna gå försvinna/minskas kraftigt kring 1-årsåldern men jag vet inte riktigt säkert...

Låter oerhört märkligt att det skulle finnas ägg i en produkt om det inte står på innehållsförteckningen. Har inget Polarbröd hemma så jag kan inte kolla upp det.  
  • Billabong
    LokesMammi skrev 2011-09-04 22:01:04 följande:
    Ne, han är snart 8månader så det gör han inte ännu! =) Har lagt in ansökan om dagmamma o inte fsk. =)
    Ok.

För oss har fsk fungerat jättebra, inga incidenter alls pga äggallergin. Pedagogerna är noggranna och likaså kökspersonalen som är vana vid födoämnesallergier hos barnen av olika slag.   
  • Billabong

saffe: Hur länge var din dotter äggallergisk enligt pricktest/RAST? Hur gammal var hon när äggallergin bröt ut och när konstaterades den vara borta (även om den nu inte är det)? Hur yttrade sig hennes allergi tidigare? Hur gör ni nu med äggfri kost på fsk/skola?

Förra veckan gjorde vi pricktest på min son, G, som fyllde 2 år i somras och som varit äggallergisk i drygt ett års tid. Enligt allt jag läst, här och på andra ställen, såg vi inget hopp om att allergin skulle förbättras förrän framåt 5-årsåldern. Döm om min/vår förvåning när pricktestet inte gav ngn som helst reaktion!
    (För ett år sedan fick han en 4:a på 5-gradiga skalan.)

Är det ngn annan som fått bort äggallergin så här snabbt genom att hålla barnet på äggfri kost?

Hur har återinförandet av ägg i kosten skett för er? I vilken takt har ni återfört ägg?

Vi ska få kallelse för äggprovokation på sjukhuset senare i höst under överinseende av barnallergisjuksköterska/barndietist samt att de har en barnläkare på stand by ifall han får en reaktion. Har ni andra också gjort på detta sätt?

Soffifi: Hur länge har ditt barn varit äggallergiskt? Ert återinförande av ägg låter inte alls lika strikt som vårt... Men har barnet kanske inte fått ngn regelrätt allergichock tidigare?            

• Billabong
    Soffifi skrev 2011-09-27 17:03:41 följande:
    Tror det är ungefär ett år, knappt sen vi fick reda på det. Hon testades då egentligen på grund av att hon reagerat kraftigt på andra födoämnen. Har inte sett något vi relaterat direkt till ägg.
    Hon har aldrig haft mer än 1 på den skalan du nämner, nu endast 0.32. Vid 0.3 är det ingen allergi alls enligt barnläkaren.

Nej, det är inte samma skala eller samma test. Vi har aldrig gjort RAST-test utan fick en 4:a på pricktestet, där jag har uppfattat att 5 är max.
  • Billabong
    Soffifi skrev 2011-09-27 22:31:08 följande:
    Hmm.. På vårt pricktest sa de bara att det blev en röd prick, alltså att hon reagerade..

Märkligt. Här rittar de runt pricken och för över storleken på reaktionen till barnets journal. Förra gången var den STOR, nu ingenting!
  • Billabong
    Yosa skrev 2011-09-28 15:38:32 följande:

hos oss ritar de runt pricken/kvaddeln och sen tar en tejp över. Då fastnar det ritade på tejpen ocm sedan sätts in i journalen

Exakt så de gör här med, förklarade nog lite väl kortfattat innan...
    Sousafon skrev 2011-09-28 08:10:42 följande:
    Så härligt att allergin verkar ha växt bort!
    Tack!
    Vi hoppas att det går bra på äggprovokationen senare... 
    Ela skrev 2011-09-28 08:18:11 följande:
    Ja, verkligen alldeles fantastiskt, Sara! Det ger hopp!

Vi blir ju bara mer och mer medvetna om hur pass allergisk lillkillen är. Nu har han ju reagerat på luftburet ägg och för ett par veckor sedan fick han i sig en yttepytteliten bit äppelkaka och det slutade med en tur till Närakuten.
    Tack Ela!
    Åh nej, luftburen reaktion nu också?!  Så tråkigt att det blir värre för din lille kille.

• Billabong
    IdaVi skrev 2011-10-08 20:01:13 följande:
    Ingen annan som blivit rådd att testa ägg (penslat på bulle) trots reaktion på pricktest för 3 månader sedan?
    Jag förstår helt och fullt din skepsis och delar den. Varför ansåg läkaren att ni skulle göra detta trots att det var en reaktion på pricktestet? Eller är reaktionen så liten på pricktest att de vill kolla om hon reagerar på ägg i maten?
    Jag hade ringt och begärt en telefontid för att prata med någon barnallergiläkare om det. 
  • Billabong

Tessou: Tyvärr inte. Har hittat så många goda glassar utan ägg i att jag inte bemödat mig att göra egen... *Är inte så huslig av mig*

Svar på tråden Äggallergitråden