Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

Hoppas det går bra imorgon för Julia, Pyttis! Tummen är greppad.

• Billabong
    Lena: Vi har faktiskt inte kommit oss för att börja än. Men det blir väl lite bullar och lussebullar penslade med ägg nu i jultider så att vi kan se om det går bra. Är inte så jätteintresserad av att dra igång med provokationen, är rädd för att G ska må dåligt av det och kommer ta det väldigt långsamt precis som läkaren och K Kavat beskrev.
  • Billabong
    Yosa skrev 2012-02-12 18:56:41 följande:
    En fråga till er med äggallergiska barn: Har ni gett dem MPR-vaccin? (Mässling, påssjuka, röda hund-vaccin som utvinns ut äggembryon)

Hur allergiskt är ditt barn och tog ni vaccinet på BVC eller speciell barnavdelning? (där möjlighet till övervakning är högre)  
    Ja det gjorde vi. Enligt de artiklar jag läst om detta så är det extremt ovanligt att äggallergiker reagerar på vaccinet. Vi trodde därför det var ok för BVC att ge det, men det gjorde de inte. Vi fick istället hämta vaccin på BVC och ta med det och få det injicerat på barnmottagningen. Som väntat blev det ingen reaktion alls i samband med vaccineringen.

Har beskrivit min sons äggallergi i tidigare inlägg, du ser dem om du klickar på "Visa endast" under min signatur. 
  • Billabong

Välkommen hit jippen, även om det är av en lite tråkig anledning...

Vi fick dietistkontakten via barnallergimottagningen, där vi gjorde pricktestet. BVC har vi inte haft ngn kontakt med alls ang. vår sons äggallergi. Vi fick veta att sonen har en 4:a på den 5-gradiga skalan, de gjorde den bedömningen uitfrån storleken på reaktionen vid pricktestet.
    Jag hade hellre ringt tillbaka till barnallergimottagningen, eller var ni nu var igår för pricktestet.

• Billabong

Som jag läst och fått muntlig info om så är det EXTREMT ovanligt att reagera på kyckling, eller för den del kalkon, som äggalltergiker. Så det skulle jag tro att ni kan fortsätta ge honom. Eller har ni lagt märke till att han verkar må dåligt av det?

jippen skrev 2012-02-14 14:48:53 följande:
    Tack! 

Okej, jo jag ska ringa dit imorgon på deras telefontid och se om man kan få någon läkarkontakt, vad jag vet är det bara sköterskorna man kan nå per telefon men de kanske kan vidarekoppla.
    Okej, hur stor reaktion hade eran son på pricktestet då? Hur har han reagerat då han fått i sig ägg? 

Jag tror nog inte du behöver ngn läkarkontakt för att få ett möte med en dietist. Eller ville du träffa en läkare också? Fick ni ingen info i samband med att äggallergin konstaterades på pricktestet?
    Har tyvärr svårt att ge ngn storleksbeskrivning på hans pricktest, de ritar en ring runt som de tar en tejpbit på och sedan drar de av tejpen och sätter in i journalen. Vid nästa test kollas om den blivit mindre eller större.
    Dessvärre hade vi ett falskt negativt test senast, dvs pricktestet visade att äggallergin var borta men vid provokationen visade den sig vara kvar i högsta grad. Om du väljer "Visa endast" på min inlägg så kan du läsa mer om hans reaktioner. 

• Billabong

Kavat: Jag är dessvärre helt oinsat i detta med blödvärden. Är det väldigt högt, alltså?

• Billabong

321: Hej och välkommen till tråden, även om det inte är glädjande att du har en dotter med äggallergi.

Jag skrev om min sons äggprovokation som vi gjorde i höstas i inlägg nr 721 och även lite i mina nästföljande inlägg tror jag. Du hittar dem lättast genom att välja "Visa endast" under min presentationsbild.

• Billabong

Vår lilla godis: Som jag uppfattar det så reagerade er son på ägg luftburet när han var fem månader, dvs när han andades in ägg då ni stekte pannkakor. Stämmer det?
    I så fall tycker jag ni gör klokt i att inte ha ägg hemma. Vad säger barnallergimottagningen? Har ni testat honom igen? 

Vår son reagerar också mkt starkt på ägg, men bara när han själv äter det. Vi kan därför ha ägg hemma och äta ägg vid samma bord som honom utan att han reagerar.   

Svar på tråden Äggallergitråden