Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

tindratindra skrev 2012-07-12 09:21:26 följande:
    Det verkar vara ägg.. Allt försvann när vi tog bort äggen och hon har inte varit så fin i ansiktet på länge! Tack för hjälpen! :)

Synd att hon verkar vara äggallergisk, men bra att ni nu vet vad hon ska undvika.
    För att få äggfri kost vid förskolorna här behövs ett läkarintyg, kolla upp om det är detsamma hos dig. 
  • Billabong
    Margaux skrev 2012-07-20 20:18:13 följande:
    Vi har aldrig kommit så långt som till provokationen eftersom vår son pricktestats först. Om han inte reagerat på "äggsubstansen" som sjukhuset har så har han reagerat på kokt ägg som prickats.... Vi har aldrig ens kommit till rått ägg.
    Om det nu någon gång skulle gå bra så ska kokt ägg sättas på ögonvitan och sen ev rått ägg om  det går bra. Allt detta innan man får proväta....... Får ni proväta direkt? Vår son är drygt två.

Förstår inte det där med "kokt ägg som prickats". Vad är det? Ngt annat än det vanliga pricktestet och görs det på sjukhuset vid allergimottagningen? Det där med rått ägg, är det också ngt som prickas eller så på sjukhuset?

Här är det bara traditionellt pricktest och provokation med sockerkaka. Vår son fick negativt på pricktest i höstas och provocerades. Det gick inte alls bra. Uppenbarligen var pricktestet falskt negativt. Har skrivit om det i november om du väljer   "Visa endast" på min signatur så ser du det nog ganska lätt.
  • Billabong
    Margaux skrev 2012-07-20 21:06:03 följande:
    Kan tillägga att sist vi var där (mars) så skulle vi provocera på ögonvitan var det tänkt men eftersom vi fick så kraftigt utslag på sticket så var det ingen idé och vi flyttade också fram nästa test, vi ska prova igen i september och har hittills testat ca var tredje månad. Det är ju vanligt att de växer det av sig...
    Vad ofta ni allergitestar. Här görs det en gång om året.

Lät läskigt med att ta ägg mot ögonvitan tycker jag...
    Hur har er son reagerat på ägg? och när fick han sin allergi?
    Som jag förstått det genom artiklar och andra inlägg här i tråden försvinner sällan äggallergi förrän 6-årsåldern ifall den kommit efter spädbarnstiden. Av den anledningen ser jag inte ngt större hopp om att vår sons allergi mildras förrän om 2-3 år. Han fick sin allergi precis kring 1-årsdagen och har nyss fyllt 3 år.  
  • Billabong
    Vår lilla godis skrev 2012-07-20 16:45:27 följande:
    Vår lille kille fick också MPR-vaccinet under övervakning på barnmottagningen. De pricktestade med vaccinet först, gav sedan en liten mängd,  väntade, och efter en tid hela dosen. Efter observation fick vi åka hem, och allt gick bra. Det tog en förmiddag, men det var det ju värt.

Var och träffade hans läkare idag, och nästa vecka ska de göra en provokation på sonen. Eftersom han aldrig har ätit ägg (reagerat luftburet bara) och snart ska börja förskola (18 mån nu) så tyckte läkaren att det kunde vara värdefullt att se hur han reagerar, vi har ju ingen aning. Han har haft kraftiga reaktioner på pricktest (9 mm sist).

Hoppas att sonens immunförsvar är på topp på onsdag så att vi kan genomföra provokationen som planerat. Han ska få äta pannkaka (eller sockerkaka). Först tar de bara en liten bit och drar mot läppen, och sedan trappar de upp tills han reagerar eller tills han "ätit en ansenlig mängd" utan reagera nämnvärt. Vi hoppas så klart på det sistnämnda! Tydligen kan det vara så att man tål att äta en mängd, trots kraftiga reaktioner på pricktest/RAST. Gud vad skönt det skulle vara om det var så! 
    Hoppas allt går bra på onsdag!
    Som sagt, bra att veta hur allergin yttrar sig inför förskolestarten. Kom ihåg intyg som säkert behövs till förskolans kostenhet samt dubbla uppsättningar mediciner, så att ni kan ha en på förskolan hela tiden. Skriv också tydliga instruktioner om hur personalen ska agera om ngt händer och fråga om de har vana av detta. Hos oss erbjuder allergimottagningen utbildning av förskolepersonal, men vår personal hade redan bra kunskaper så det var inte aktuellt.
  • Billabong
    LokesMammi skrev 2012-07-20 22:01:20 följande:
    När är din lille född? =)
    Vi tog vaccinet på bvc!
    Vi har sonen hos dagmamma. Litar inte riktigt på förskola! =)

Så olika det kan vara. Jag tycker det är tryggt med förskolan och kostpersonalen som finns där med sin vana av födoämnesallergier.
  • Billabong

Vad roligt att det gick så bra på provokationen.

Skönt att han inte reagerar på luftburet längre.

• Billabong

Kan tyvärr inte ge dig svar spökplumpen, då min äggallergiske son inte reagerar på luftburet.

Tråden finns säkert kvar som favorit hos många. Men för att slippa vänta på svar rekommenderar jag att du kontaktar ditt sjukhus barnallergimottagning.

• Billabong
    spökplumpen skrev 2012-10-03 15:50:03 följande:
    Behöver jag rensa ur frysen också om där finns något som innehåller ägg? Och hur är det med kylskåpet? Allt som innehåller ägg är slängt, men jag funderar ändå på om det blir kvar rester av äggen i luften där inne? Ska bli väldigt spännande att se om det blir en förbättring nu!
    Beror på... är det alltså konstaterat att barnet reagerar på luftburet ägg?
    Vår son, som är ordentligt allergisk, tål att vi andra äter ägg vid samma bord som honom och därför har vi inte rensat ut det alls.

Eller tja, förhoppningsvis håller sonens äggallergi på väg att mildras lite... *peppar peppar, vågar absolut inte ropa "hej".*
    Ikväll har vi provat att ge honom ägg- och ströbrödspanerade kotletter och det verkar ha gått förhållandevis bra. Ingen kraftig reaktion som tidigare, men däremot verkar magen inte ha velat behålla maten så det var iofs en slags reaktion... Och jag misstänker att mängden ägg var mindre i detta än det han tidigare ätit och reagerat kraftigt på. Så svårt att veta om det är en förbättring eller inte. Ska till barnallergimottagningen igen om ett par veckor för uppföljning.
    Hur var det, har ni andra gjort RAST-tester? För ett år sedan gjorde vi ju pricktest med falskt negativt resultat så jag känner inte att det är ngt jag litar på...

partouze: Välkommen hit, även om jag samtidigt beklagar att barnet är allergiskt. Här i tråden finns mycket bra kompetens inom äggallergi - och även allergier rent allmänt.  
  • Billabong

Kan inte skriva alfabetets tre sista bokstver... Ber om verseende. Han krktes inte men fick rejl diaree. Inga nsselutslag eller uppsvullnad som han ftt tidigare nr han ftt i sig gg. Menar du att vi ska kolla honom med blodprov fr andra allergier ocks eller bara fr gg?

• Billabong

shine: Vi har tyvärr inte fått göra ngt RAST-test, endast pricktest och där låg sonen som 1-åring på 4, som 2-åring gav det inget utslag (falskt negativt) och som 3-åring fick han en 3:a, så det har minskat lite.

Är det någon av er som rest i Thailand med äggallergiskt barn? Något särskilt att se upp med som man kanske inte tänker på innehåller ägg?
    Och hur fungerar det med att flyga reguljärt, brukar flygbolagen kunna erbjuda äggfri kost? Vi åker med Qatar. Ska så klart ringa dem också, men bra att veta lite innan vad jag kan förvänta mig.

• Billabong
    Sousafon skrev 2013-01-27 13:54:51 följande:
    Hej!

Vet ni om era äggallergiska barn reagerar på lysosym? Någon som har testat? Det finns ju i många "finostar" och så, och det vore bra att veta om det tåls. Vi ska få prova på sjukhuset och ta med egen ost. De verkar inte så bekanta med det där.
    Vår som är mycket allergisk mot ägg, men inte luftburet och vi tror att han nog tål spår. Vad jag har läst om lysosym är att vissa reagerar på det, så om vår son inte är en sådan är det ju skönt att slippa noja över dessa ostar.
    Någon som har erfarenhet?
    Nej, vi har inte testat det. Han är bara 3,5 år och gillar inte ost, så det har inte varit aktuellt...
  • Billabong
    Sousafon skrev 2013-02-12 19:29:35 följande:
    Hej!
    Lysosym-provokationen gick jättebra! Ingen reaktion alls! Skönt! En sak mindre att oroa sig över.
    Så bra att han kunde äta det utan reaktion.
    LadyM skrev 2013-02-17 18:50:52 följande:
    Hej! Petit chouer utan ägg, på noegg? Tror ni det funkar? Nån som testat?
    Eh... jag är ingen stjärna i köket. Har inte en susning om vad det är för något... Skäms

• Billabong

Min äggallergiske son fick, liksom GladHannaPanna, sin allergi när han åt äggröra ett par dagar före sin 1-årsdag. Han hade då nyligen haft 3-dagarsfeber och läkaren menade att det kunde vara därför, att immunförsvaret var nedsatt efter sjukdomen. Jag vet inte jag...

Han reagerade snarlikt; svullnaden upp om läppar, öron och fick intensiv klåda över hela ansiktet som sedan spred sig över bröst, mage, rygg, överarmar och lår. Åkte in till barnakuten och där fick han syrgas, adrenalin och Betapred. Han andning påverkades inte och när jag rådfrågade läkaren inför förskolestarten sa hon att barn brukar reagera på sin äggallergi likadant som de gjorde första gången. Vid andra allergireaktionen ett drygt år senare (i samband med en provokation) blev han lite tungandad men verkade ändå kunna andas. Den gången åkte vi inte in med honom utan gav Betapred och Aerius.

Han kan utan problem sitta vid samma bord som oss när vi äter ägg hemma och även på förskolan. Reagerar alltså inte på luftburet ägg. Så vi har inte haft anledning att ge förskolan restriktioner vad gäller påskpyssel.

Vi har aldrig fått ta RAST-prov på honom (blodprovet heter så) utan bara pricktest.
    Ett par månader efter äggallergin bröt ut hade han en stark 4:a på den 5-gradiga skalan.
    Ett år senare fick han inte ngt utslag alls, det var därefter vi gjorde provokationen - som tyvärr visade att äggallergin var kvar och kraftig. Vet inte varför det blev så, kanske rispades inte huden i testet rätt...?
    Nu i höstas var det dags igen för kontroll och han fick då en tydlig 3:a på pricktestet. Ingen provokation är aktuell då, utan den ska vara 1 eller max en svag 2:a enligt vårt sjukhus rutiner.

Han är nu 3,5 år gammal och jag tror hans äggallergi kommer mildras lite till för att förhoppningsvis *peppar peppar* vara så gott som borta om 3 år eller så. Det är tydligen vanligt att den växer bort kring skolstarten när den debuterar kring 1-årsåldern.
    Vi märkte inte av att han var känslig mot ägg innan händelsen med äggröran vid 1-årsdagen.            

• Billabong

Vad roligt att det gått så bra när hon fått prova att äta ägg. Härligt Gladhannapanna!

• Billabong
    Margaux skrev 2013-08-09 11:37:58 följande:
    ägg på pizza????

Ägg i pizzadegen förmodar jag.

Det har vissa av våra lokala pizzerior också.

Är det vanligt med äggallergi i kombination med djurallergi?

Vi misstänker att vår son som nyss fyllt 4 år blivit allergisk mot katter.

Har telefontid med hans läkare om ett par veckor för att prata om det. Tänker be dem göra blodprov för att få veta säkert.
Svar på tråden Äggallergitråden