Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

Vår äggallergiske pojke har inte börjat förskolan än så jag har inga svar att ge i dagsläget. Men jag är mycket intresserad av och tacksam för att ni delar med er av era erfarenheter kring det hela.

Vi vet inte om vår son reagerar på luftburet/kontakt med ägg. Ska man testa det själv? Eller har de barn som reagerat på det haft ännu större pricktestutfall? Dvs fått en 5:a där?

Funderar också på Aerius som verkar vara en vanlig medicin. Hur små barn kan den ges till? (Har själv tidigare haft den mot min pollenallergi men har bytt). Till vår kille fick vi bara Tavegyl och Betapred. Men Aerius vore väl kanske bättre eftersom Tavegyl har sådan trötthet som bieffekt... Synpunkter?

• Billabong

Ok, då borde Aerius gå bra till vår pojke också, han är drygt ett år. Ska ringa allergimottagningen och höra både om den medicinen samt hur vi ska göra ang. detta med luftburet/kontakt med ägg och vilka regler vi ska framföra till den kommande förskolan.

Tack för svaren!

• Billabong

Yosa: Jag är mer orolig för att ngt barn tappar lite ägg på golvet som de inte ser och min pojke stoppar det i munnen... Men kan jag ställa krav på äggfri kost på det sättet för hela avdelningen...? Obestämd

• Billabong
    Yosa skrev 2010-09-26 13:12:57 följande:
    Nej de tror jag inte du kan. Men det kanske finns allergiförskola i din kommun? Där är det förbud på vissa livsmedel innanför dörrarna.
    Vet inte. Men även om det finns så känns det inte som ett rimligt alternativ då vi har tre förskolebarn snart och vill ha alla på samma. Skulle inte kännas rätt att flytta storasyster en gång till nu när hon nyligen äntligen fått slå sig till ro på sin nuvarande förskola.
    Men ska kolla upp det. För OM fsk vi önskar i första hand till småbröderna (storasysters) visar sig vara allergiförskolan så ligger vi ju ännu bättre till att få platser där. Så tack för info om att det finns allergiförskolor. Kände inte till begreppet förut.
  • Billabong
    Buggis skrev 2010-12-10 13:44:23 följande:
    Hej

Min dotter fyller år nästa vecka och ska ta med sig något att bjuda på till dagis. På dagis finns det barn med både äggallergi och glutenintolerans, så min fråga är: vad ska jag baka? Har ni några smaskiga recept?
    Förra året gjorde jag en sockerkaka utan ägg och chokladbollar. Men nu har ju som sagt glutenintolerans tillkommit i sällskapet.... Det är ju roligast om alla kan äta av samma sak tycker jag.

Tack
    Ett förslag för att göra det så enkelt som möjligt: isglass.
  • Billabong

Nu är det dags för dagisstart snart för min äggallergiske gosse.
    Har ni några bra tips att dela med er av ang. info till fsk utöver det allra mest uppenbara?

Vi tänker på att vi måste informera dem om att han är väldigt allergisk, ta med medicin som ska förvaras på fsk som de måste veta hur de ska ge honom samt poängtera att de måste ge den till honom genast och därefter direkt ringa till oss. Vi ska också poängtera att hans allergi måste finnas tydligt angiven även i köket/matrummet där de äter så att ev. vikarier inte missar att han har denna allergi samt var hans medicin förvaras.
    Har vi missat ngt?

• Billabong
    Sousafon skrev 2011-01-05 11:00:43 följande:
    Jag tycker att det låter bra, tror inte att ni har missat något. Såvida han inte reagerar på att någon som sitter bredvid äter ägg?

MIn son är allergisk mot ägg och jag tycker att de har skött det bra på dagis. Jag tror att de är mycket noggranna med sådant. Men jag vet, ibland blir jag också orolig över sådant som vikarier. Sist jag frågade något om detta (igår!) visade det sig såklart att de hade full koll, de hade t.ex. satt upp en lapp på kylskåpet om att min pojke inte tålde vissa saker.

Lycka till med dagisstarten!
    Tack!

Vi andra i familjen äter ibland ägg och han har inte reagerat på att vi sitter med kokt eller stekt ägg på våra tallrikar. Men då har ägget varit ngn meter ifrån honom. Han har aldrig fått hålla i ngt, så vi vet inte om han skulle reagera på det. Hur ska vi göra med det? Vi vill inte gärna testa det själva hemma, känns onödigt att provocera honom med att utsätta honom för ägg på det sättet. Men det kanske vi bör göra?
  • Billabong
    Yosa skrev 2011-01-05 14:32:27 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Var och bokade resan idag Blir till att ta med ossm smörgås till henne. Tänkte ta med någon dricka (på utan kolsyra, typ festis) tar dem den för oss i kontrollen får de väl göra de då. Men tänkte ringa läkaren ändå och be om intyg på hennes allergi inför hotellet (ska ändå ringa läkaren för att få intyg om lilebrors flytande medicin som måste med i handbagaget).

Men smörgås/frukt får man ta med va?

Dricka kan vi ju köpa på planet i värsta fall.
    Festisen lär de ta i säkerhetskontrollen eftersom förpackningen rymmer mer än 1 dl.
    Dricka kan ni istället köpa innanför säkerhetskontrollen på flygplatsen - såvida det inte är en väldigt liten flygplats helt utan kiosk/servering. Däremot kanske de inte har ngn macka hon gillar så ta det hemifrån.
    trållmor skrev 2011-01-05 13:08:43 följande:
    Läkarintyg har båda våra förskolor krävt (helt olika delar av Sverige), så kolla upp om de behöver/kräver det och ta kontakt med läkare i tid. För ibland kan läkarintyget ta tid att få hem (de är ibland inte så pigga på att skriva intyg, utan tycker att det är en självklarhet att förskolorna inte serverar allergiska barn mat de inte tål och tycker att det ska räcka med föräldrarnas ord på det).
    Jaså? Läkarintyg!? Har fsk själva krävt det då alltså? Eller när han ni fått ordna med det intyget? När ni ställt barnen i kö? Jag pratade med rektorn för flera månader sedan och hon nämnde inte att det skulle behövas utan pratade mer om att det fanns X och Y fsk att placera honom på eftersom de fsk har produktionskök vilket man måste ha för att garantera allergiska barn att de får säker mat. Redan på köanmälan anger man allergier för barnen, men inget om intyg. Kanske inte behövs i vår kommun? De kanske inser att föräldrar inte hittar på sådant...?
  • Billabong

VARMT TACK för alla superbra tipsen! {#emotions_dlg.flower}
    De sparas inför nästa veckas inskolning och tiden därefter!

Svar på tråden Äggallergitråden