Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

IdaVi skrev 2011-11-02 15:21:20 följande:
    Idag fick Ida en halv pannkaksplätt med ägg i av misstag på förskolan! Hon verkar turligt nog inte ha reagerat på den. Men det är ju lite skrämmande att det kan ske ändå?!!

Men usch då, så hemskt olyckligt!
    Vilken tur ändå att hon inte fick ngn allergireaktion.

Gav personalen henne medicin i förebyggande syfte när de upptäckte det?
  • Billabong

Igår var det dags för äggprovokation på sjukhuset med min äggallergiske pojke G som är 2 år och 3 månader gammal. Han har avirt äggallergiker sedan veckan före sin 1-årsdag.
    Vid pricktestet som gjordes för ngn månad sedan visade det sig överraskande nog visade att han inte längre var allergisk och därför skulle vi nu kolla att det stämde. Kom till sjukhuset vid 9 när han borde vara lite sugen på ngt att äta - men ungen tvärvägrar att äta den första lilla lilla biten (tänk: halv sockerbit)! Snopet! Det gick varken att lirka, muta ("Du får pärondricka om du äter kakan") eller köra på missunnasamhet ("Då äter mamma kakan istället"). Envisa unge!

Vi fick istället instruktioner om att ge pannkaka till honom enligt en särskild doseringsanvisning och körde hem.
    Jag lagade till pannkaka och det slank ner finfint först. Jag fick kämpa för att han skulle acceptera den väntan som behövdes mellan bitarna för att hinna se om det blev ngn reaktion. Men sen var det plötsligt tvärstopp. Han skulle äta totalt en pannkaka men fick i sig 1/3 ungefär. Han borde verkligen inte vara mätt än, MEN är ju fortf. ganska påverkad av den där lilla timmen som vintertiden innebär så jag såg övertrötthet som förklaring till att han inte ville ha mer.

Vi åkte sedan till fsk för att tajma in middagssovningen där och personalen var lite oroliga och undrade om allt gått bra. Jag svarade ja, att han skulle fått en reaktion inom 20 minuter efter sista intag men att det nu gått minst 45 sedan sista biten. Så allt var bra, inget att oroa sig över.
    Jag åker vidare till jobbet och hinner bara dricka en kopp the med kollegorna i matsalen, för när jag kommer till mitt rum och tryckwe igång datorn så ringer min mobil. En pedagog säger att G bara sovit ngn halvtimme och sedan vaknat och nu hade hon noterat att han andades tungt och undrade om det varit så innan också. De skulle ha vikarier på eftermiddagen och ville inte att ngt blev fel, de var helt enkelt osäkra.
    Jag kände att självklart hämtar jag honom och stängde av datorn istället för att logga in.

När jag kommer är han i kapprummet - för att inte störa alla andra barn som sover... Och ja, G är rödflammig med nässelutslag i ansikte, öron, hals, nacke... Frågar om han fått medicin, de säger nej för de visste ju att jag var på väg. Jag går till köket och gör iordning hans medicin (har en uppsättning där) och ger honom den. Samtidigt ringer barnallergisjuksköterskan för att stämma av hur det gått. Vi konstaterar att jag ska åka hem med honom och hon ringer ngn timme senare igen. Vi behöver inte åka in om det inte blir mkt allvarligare med andningen.

Hemma blir det värre med utslagen och kliandet, han svullnar lite i ansiktet också, innan det stannar av och sakta mildras. Stackars lille plutt, som han rev och rev. Skar i mammahjärtat. Fotograferade honom faktiskt för att kunna visa sambon - och ev. läkare.

Så synd att det visade sig bli så här, vi som hade fått hopp om att kunna slippa äggfria kosten. Och ffa är det så synd om G som fick utstå detta. Tur i oturen att vi har sådan fantastisk personal på hans fsk som reagerade med magkänslan och ignorerade mammans påstående om att allt var bra. Bad om ursäkt men förklarade samtidigt att det var så här jag fått det beskrivet för mig.

Allergisjuksköterskan jag pratade med bekräftade att det är ovanligt med så sen reaktion som ändå blir så kraftig. Hon menade på att även om vi gjort provokationen på sjukhuset kunde vi alltså mkt väl ha hunnit därifrån innan reaktionen kommit. Det kändes lite bättre för mitt dåliga samvete. Hon reflekterade också kring att G kunde ha vägrat äta sockerkakan för att han kände att det inte var bra för honom. Jag är övertygad om att han slutade äta pannkaka av den anledningen, han kände att det var ngt han inte mådde bra av. Och jag är SÅ glad att han inte fick i sig hela testransonen.

Är det ngn mer här som fått falskt resultat vid pricktest?
    Där det alltså påvisat att barnet inte längre är allergiskt men där det sedan blir en rejäl reaktion vid provokation?
    Hur har ni i så fall gått vidare vid nästa kontroll? Kan man istället göra RAST (blodprov)? Är det säkrare, är det ngt särskilt vi då ska tänka på?

• Billabong
    Lena: Vilken tur att missuppfattningen om hennes medicinering uppenbarades nu då, så att de VET tills den gång det är på allvar.
    Just det ja, kommer ihåg nu det där med att läkaren ville pensla henne med ägg trots att pricktestet gav utslag. Har för mig att jag instämde med dig om att det lät tokigt?
    Sköterskan var jättebra, hon sa det jag skrev ungefär och lyssnade in vad jag berättade. Vi kommer också bli kontaktad av den läkare vi träffade vid pricktestet för att prata igenom det hela. Nytt test ser jag ingen mening med att göra förrän tidigast våren 2013 eller så, bättre att han får vara ifrån ägg helt ett tag nu så kanske chansen ökar att han slipper äggallergin längre fram. Eller iaf att den mildras så att han kan äta sådant som innehåller ägg, även om rena ägg inte går. Vi får se vad vi kommer fram till.

K Kavat; Ja, det är läskigt att det blir en reaktion vid provokationen trots att pricktestet gav inget utslag alls. Han fick ju en 4:a (5-gradig skala) för bara ett år sedan.
    Anledningen att de föreslog provokation hemma var ju för att han tvärvägrade sockerkakan på plats. Nu vet vi att det sannolikt var pga hans instinkt om att det inte var bra för honom att äta den (lukten av ägg?) så på ngt sätt var vi ju tvungna att genomföra provokationen. Synd kanske att de inte hade pannkaka som alternativ, men de flesta barn kanske glatt mumsar i sig sockerkaka och därför fanns inget alternativ. Jag känner inte att de gjorde detta lättvindigt, de gav noggranna instruktioner om hur stora bitar han skulle få och med vilka intervall, så det kändes lika kontrollerat som sockerkakan - fast utan sjukvårdspersonal närvarande...

Min son är inte allergisk alls mot luftburet ägg och han har heller inte reagerat med så svåra andningsproblem att det var skrämmande på ngt sätt. Hade så varit fallet - eller om han fått väldigt snabba reaktioner så hade de nog inte låtit oss prova hemma. Istället får han "bara" enorma nässelutslag över hela kroppen, utom underarmar och underben, som självklart kliar jättemkt. Han blir också väldigt orolig i kroppen, kan tänka mig att det är ngt som stör/orroterar honom eller så har han ont i magen utan att säga det. Hans andning blir tung och han svullnar på ögonlock och förra gången även om läpparna och hela ansiktet - så hann det inte bli denna gången.

Till en eventuell annan provokation vet jag att vi måste be om pannkaka som alternativ. Och jag kommer propsa på att göra det på sjukhuset - och inte ha ngt mer inplanerat för den dagen utan vara beredd på en sen reaktion. Det var väl det som är ganska ovanligt såsom jag förstod det - att reaktionen kommer så starkt men så pass fördröjt.
    Vad gäller äggmängden så var den enlligt den gamla hederliga Hemkunskapsbokens recept. ;-( 3 ägg till ca 4,5 dl mjölk så ingen jättelik äggkoncentration utan helt normalt för pannkakor.

Hur fungerar detta med RAST? Tar man bara ett blodprov istället för att göra ett pricktest? Hur länge tar det innan analysen är klar?
  • Billabong

Apropå utlandsresor så har vi lite sådana funderingar och därför undrar jag om det är någon av er som har erfarenhet av att resa med äggallergiskt barn i Thailand och/eller dess grannländer?

Hur mkt ägg förekommer i maten enligt era erfarenheter? Är det stora risker att man får i sig ägg ovetandes på restaurangerna? Tar de födoämnesallergier på allvar?

Jag har bara varit i Thailand under någon månads tid 2004 och reste då med tight budget och åt således mkt Pad Thai på gaturestaurangerna, det alternativet är ju inte tänkbart längre... Är därför orolig för att det förekommer i flera andra vanliga maträtter på samma sätt. Någon med erfarenheter att delge för att lugna eller bekräfta min oro?

• Billabong
    Allrona skrev 2011-11-07 09:22:00 följande:
    Sara - jag har inte varit iväg med min äggallergiska dotter än. Men vi planerar att åka nästa år, både till Spanien och Thailand. Jag räknar inte med att det ska vara några problem även om jag såklart är lite orolig för det. Både jag och min man har varit i Thailand många gånger.  Ägg brukar finnas i pad thai och några fler nudelrätter och i stekt ris, desstuom kan ju själva nudlarna vara av ägg så det måste man se upp med. Vi kommer beställa rena produkter, alltså typ ren kyckling/kött och ris/pommes och liknande. Min dotter är ju även allergisk mot mjölk, soja och baljväxter, jordnötter och troligen nu även gluten eller sädesslag. Pratade med en vuxen tjej i helgen som har samma allergier som min dotter + majs och hon har varit utomlands många gånger och hon upplever det enklare utomlands än det är i Sverige att få bra mat och hon mår oftast som bäst när hon är utomlands. Vi kommer ta med oss kort på spanska/thailänska där det står vad hon är allergisk mot för säkerhetsskull. Vi kommer se till att ha eget pentry så vi i värsta fall kan koka pasta och ha eget bröd och smör osv för säkerhets skull. Men som sagt, vi räknar med att det kommer gå bra. Min dotter har aldrig fått någon allergichock utan reagerar endast med eksem, mage, humör och dålig sömn så vi kan känna att det är värt att ta risken.
    Tack för ditt svar!

Precis, det är ju mkt ägg i det lokala kökets rätter såsom jag minns det. Ffa den mat vi åt mkt av som backpackers. Och rätterna steks ju ofta i en och samma wokpanna - utan diskning mellan rätterna... Sådant får vi tyvärr skippa, synd när det är så gott.

Hur pass mkt eksem får din dotter av sina allergier? Förhoppningsvis inte jättekliande nässelutslag över hela kroppen såsom min lille kille...?
  • Billabong
    Jess86: Vaccinationen vid 1 år är väl ingen fara med såsom jag minns det....? Däremot MPR vid 18 månader innehåller lite hönsäggvita (liksom svininfluensavaccinet gjorde). MPR gavs till vår son på barnmottagningen istället för BVC för säkerhets skull. Är en rutin de har här för äggallgeriska barn. 
  • Billabong
    Twixie: Oj! Nej, att leta efter ägg i innehållsförteckningen för just Tzatziki känns inte helt givet... Liksom att det saknas i Bea. Vad konstigt! Men, det bekräftar det jag/vi hört om att ALLTID läsa innehållsförteckningarna på kalla såser eftersom ägg är vanligt förekommande i sådana.

Själva har vi sedan vi hittade Lohmanders såser inte testat några andra - de är så himla goda. (Inte menat som reklam. Och nej, jag jobbar inte där o känner inte heller ngn som gör det). I deras såser är det iaf såsom jag tänker mig att det ska vara; ägg i Bea-såsen men inte i Tzatzikin.  

tiptoe: Alla äggbenämningarna finns listade i TS. Hoppas äggfri kost hjälper för att slippa eksemen.
    Hur fick nu allergiresultatet, via pricktest eller blodprov?  
  • Billabong

Trist, Lena. Tycker också det är klokt att låta henne vara ifrån det helt.

Vår läkare sa att man numera har som senaste rön att man SKA utsätta de äggallergiska barnen för lite ägg itaget och öka mängden vääääääldigt långsamt.
    Vi kommer också börja m penslad (lusse)bulle nu snart och sedan ska vi hålla den nivån i ca en månads tid.
    Här är pannkaka/sockerkaka först på steg 4. Det var det vi testade på äggprovokationen för ngn månad sedan och det gav ju en jättekraftig reaktion.   

Svar på tråden Äggallergitråden