Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

Twixie skrev 2011-01-10 16:06:49 följande:
    Sara 75 - De  tänker nog på det själva men om det är så att barnen dukar av sina tallrika själva så att han får duka undan först så han inte får ägg på händer eller liknande och kanske slickar av. De är ju snabba ibland att slicka av fingrarna. Lätt att komma åt andra tallrikar när man dukar undan (om de ätit äggmat dvs).
    Tack för det tipset! Sånt hade jag inte tänkt på!

Inskolningen började idag och det kändes bra. Första måltiden är på fredag och det är min dag att vara där då, så inför det ska jag be barnets pappa höra hur de tänkt mer i detalj.
    Pratade med en av pedagogerna och hon hade erfarenhet från en tidigare fsk att alla barn som hade födoämnesallergier satt vid ett särskilt bord, det lät som ett bra upplägg på sitt sätt.

Pratade med en barnläkare i fredags som lugnade mig. Jag har varit orolig för att allergin kan ge värre reaktioner när (förhoppningsvis: om) han får fler framöver, emn hon sa att vanligen reagerar man exakt likadant nästföljande gånger. Så eftersom han inte reagerade med att få andningssvårigheter på DET sättet (bara syresatte sig dåligt men svullnade inte igen i luftrören, bara i ansiktet och på läpparna) så kommer han sannolikt inte göra det framöver heller.

Får även ta tillbaka det där med att läkarintyg inte skulle behövas. Eller rättare sagt, det har fortf. inte efterfrågats men läkaren skrev ett ändå som vi ska lämna där.

Fick också nytt recept där hon fyllt i att vi alltid kan hämta ut två uppsättningar samtidigt för att ha en på fsk. Dessutom får han nu Aerius istället för Tavegyl. Vilken antihistamin får era barn?
    Har själv ätit Aerius mot min pollenallergi förut och tyckte den var bra.
  • Billabong
    Twixie skrev 2011-02-09 16:19:53 följande:

Någon som har tips på bra recept för egna nuggets? Försökte googla men fick antingen bara upp recept på äggfria bananmuffins eller chokladkaka eller recept på nuggets där andra ingrediensen i listan efter kyckling var ägg Drömmer  .

Sedan om något har något enkelt och bra recpet på pannkakor (tunna) och brownies?

Vill också gära ha ett bra pannkaksrecept! Vi har provat med No egg men det blev väldigt knapriga pannkakor...

Chicken Nuggets köper jag färdiga. Är nog inte lika matlagningsintresserad som du... För eftersom de som finns att köpa i affären är utan ägg så väljer jag dem.
  • Billabong

Nettie: Nej, mikro finns inte på flygplan (har iaf aldrig varit med om det under de många flygningar vi gjort). Barnmat och välling värms via vattenbad, för kokhett vatten finns det ombord. (Vilket ju eg. är det som rekommenderas hemma också.)

Vår äggallergiske pojke började fsk nu i januari och det har gått jättebra. Vi fick då självklart plats på en fsk där det finns kök (ett måste när man har allergiskt barn) och vi har turen att det även finns en kokerska som förstår allvaret. Det har inte inträffat ngn incident där han fått ägg i sig. De dagar det har serverats ägg (han är heller inte allergisk för luftburet ägg, så de andra barnen får ägg ibland) är de noggranna med att sätta honom långt ifrån äggen. Vi har lämnat tydliga instruktioner om steg för steg vad som behöver göras OM han ändå får i sig ägg (lär hända ngn gång framöver, om inte på fsk så hemma eller hos vänner). Vi har pratat med dem om hans allergi, hur den visar sig, hur allvarlig den är resp. INTE är, lämnat en extra uppsättning mediciner med tydliga anvisningar på m.m. Ett läkarintyg behövdes också för specialkostens skull.
    Känner oss trygga med att lämna honom där.
    På vårt sjukhus barnallergimottagning finns också resurser att komma ut till fsk och berätta om barnets allergi OM vi föräldrar och/eller pedagogerna hade ansett att det vore nödvändigt/bra. Vi har inte känt det behovet men är glada att det finns.

Ang. resor utomlands så har vi skjutit det lite på framtiden, förhoppningsvis mildras allergin allteftersom. Nästa sommar blir det sannolikt en utlandsresa men så länge han har sin äggallergi kommer vi nog resa på så sätt att vi håller oss på större orter med tillgång till läkarvård.

• Billabong

Ska säga att jag blev också upprörd över att man inte kan välja äggfri kost under flygresor. Vi hade planer på en utlandsresa i slutet av sommaren men den kommer inte bli av. Dock inte pga att vi inte kunde få äggfri kost ombord.

• Billabong
    pwa010406 skrev 2011-03-24 12:15:33 följande:
    Jag vill gärna vara med här då jag har en son som troligtvis är äggallergiker! Hur reagerar era barn när de fått i sig ägg?
    Mitt äggallergiska barn har bara fått i sig ägg i ren form en gång och fick då en kraftig allergichock.
    Först blev han ilsket röd runt munnen och upp mot örat, det spred sig bak mot nacken. Efter en knapp timme var hela hans kropp (utom nedre delarna av armar och ben) också rödflammig. Hans ansikte hade svullnat upp till oigenkännlighet och läpparna var STORA.
    På barnakuten fick han andras syre, samt fick i sig kortison och adrenalin. Återhämtade sig relativt fort med den hjälpen och fick en 4:a på pricktest mot ägg ngn månad senare. Sedan dess råder strikt äggförbud i allra minsta form i hans mat. Till sommaren görs testet om och om det minskat radikalt kommer vi under noggrann övervakning göra en äggprovokation.

Just nu är min son på sjukhuset för att få sin MPR-vaccination. Är inte direkt orolig men ändå lite... angelägen att få höra av hans pappa hur det gått.
  • Billabong

Aporopå andra allergier så har jag tänkt lite på det.

Ibland får min lille G (21 månader) lite rödfnasiga kinder och blir lite röd runt munnen - trots att han INTE ätit ngt med ägg i. Vi börjar därför misstänka ytterligare ngn födoämnesallergi, men har inte en susning om vad det kan röra sig om. Vi ser inget tydligt mönster i när det uppstår. Bara att han verkar reagera mot kiwi som han fick smaka härom veckan. Det är väl ganska "starkt" och relativt vanligt att man inte tål som litet barn? Det har jag iaf fått för mig att jag läst ngnstans.

Vilka andra saker är det vanligt/förekommande att man är allergisk mot när man är äggallergiker?
    (Tänker mig att det finns vissa former att korsallergier på samma sätt som med pollenallergi.)

Vad är era äggallergiska barn allergiska mot utöver ägg?

Tootoolah: Blodprov? Är det vanligt att man tar sådana vid födoämnesallergiutredningar? Här var det bara pricktest som gjordes och endast mot ägg, eftersom det var det han fått en kraftig reaktion på i somras.

• Billabong

Twixie: Jag ska direkt erkänna att detta med mat och bak inte är mitt specialområde... MEN. Menar du att det finns äggfria marängbottnar?! Jag har alltid trott att maräng på ngt sätt ÄR detsamma som äggvita, socker och lite ättika? Vad har man i de äggfria marängbottnarna istället för själva äggvitorna?

• Billabong

tes 75: Vår äggallergiske pojke är bara 21 månader gammal så det har inte påskpysslats på hans fsk under veckan som gick.. Han är inte allergisk mot luftburet ägg och det går därmed bra att de andra barnen äter ägg till frukost då och då. Personalen är jättenoggrann med att ha honom under bevakning och på ena sidan om sig långt ifrån alla ägg och tvättar sig noggrannt. Vi vet inte om han skulle reagera på kontakt med ägg. Hans läkare sa att vi inte ska laborera med det.

Och varmt tack för alla era svar om vilka allergier som är vanliga i kombination med äggallergi. Nu när vi har kollat honom extra de senaste dagarna har det, typiskt nog, inte dykt upp några röda kinder... Vi får luska vidare om det kommer tillbaka.

Svar på tråden Äggallergitråden