Inlägg från: Billabong |Visa alla inlägg
  • Billabong

Äggallergitråden

WOW! Åh vad härligt! Nu vet jag vad det blir för 2-årstårta i sommar!
    Jag är SÅ glad och tacksam över att denna tråden finns där jag kan lära mig mycket matnyttigt!

Tack Twixie och Tootoolah!

• Billabong

Lena 74: Åh nej vad tråkigt... Hoppas ngn här har tips att dela med sig av.

Jag vill passa på att framföra ett stort TACK till den/de som skrev om att färdigköpta marängbottnar för tårtor oftast är helt utan ägg. Det blev en väldigt god hallon/grädd/marängtårta för ett par veckor sedan. Iofs föll den inte min äggallergiske son i smaken men det KÄNNS så himla bra att kunna göra en tårta som han FÅR äta av, om han vill. Så det blir nog en sådan igen om ngn månad till 2-årskalaset.

• Billabong

Nettie1: Spontant tänker jag mig att det är väldigt mkt lättare att ta med just burkmat än annan mat i aluminiumformar... Även om maten du räknar upp låter tillräcklig så kan det kanske ändå vara på sin plats med en burk av ngn favoritmaträtt?

Mikro behövde vi inte när vi flög, burkmaten värmdes i vattenbad (liksom välling eller annat), vilket iofs tar lite tid men mitt barn som jag då reste med brydde sig inte om ifall maten var ätljummen istället för jättevarm.

• Billabong

Jennan6:Eftersom äggallergiska barn reagerar lite olika på ägg så är det svårt att svara helt säkert på din frågeställning. Men att han inte längre har några prickar idag låter helt normalt i mina, icke-läkarkunniga, öron.

När vår son fick i sig lite rent ägg fick han en annan slags reaktion än en pojke; han fick en kraftig rodnad kring munnen som spred sig över hela kroppen och svullnade upp oerhört mkt i ansiktet. Vi åkte in till barnakuten med honom och då var det bara underbenen och underarmarna som inte var röda. Däremot hade han inte prickar på det sättet du beskriver. Han fick behandling för den akuta reaktionen med adrenalin, syrgas samt kortison och antihistaminer och inom ngn timme redan hade svullnaden och rodnaden lagt sig. Så därför tycker jag det låter normalt att er son inte har sina prickar kvar efter ett dygn.

Gav läkaren inga anvisningar om hur länge ni skulle ge antihistaminerna? Jag minns inte hur vi gjorde, men TROR att vi gav även dagen efter reaktionen. Iaf inte längre än så. 

Fick ni inte Betapred (kortison) att ge honom ifall han råkar ut för en allergisk reaktion igen? Räcker den enligt läkaren med antihistaminer? Menar inte att skrämma upp dig, är bara lite undrande eftersom jag genom denna tråd uppfattat det som att de flesta rustas med Betapred.
    Å andra sidan kanske ni kan se det som positivt att ni inte har fått recept på det, kanske bedömde läkaren att äggallergin inte är särskilt kraftig hos er son. Med tanke på att han kunde äta så mkt ägg och inte fick ngn ännu allvarligare reaktion menar jag. Vore ju jätteskönt om det är så.

• Billabong
    Allrona skrev 2011-07-10 18:27:12 följande:
    Suzzy - tänk på att man måste blanda pulvret och vatten ordentligt innan så att det det ut som äggvita. Jag tror det var felet jag gjorde i början att jag inte blandade det ordentligt innan jag la till andra ingridienserna.

Hm... kanske var detta jag missade när jag testade att göra pannkakor med No Egg - som blev lite väl... knapriga. Ska testa igen och se till att det geléar till sig ordentligt.
  • Billabong
    pipon skrev 2011-07-11 21:19:34 följande:
    Såg att ni diskuterade bakning. Jag har blivit jätteduktig på att baka utan ägg! Min kompis är allergisk och jag köpte Karolina Tegelaars bok "Kakboken" och "Tårtboken". Författaren är tydligen själv allergisk och tröttnade på att det var så svårt att baka. Jättegoda recept och enkla så att till och med jag lyckas Skrattande Rekommenderas varmt! 

Tack för tipsen!
  • Billabong

Nettie1: Ser mkt bra ut och om det är ok tror jag att jag ska använda delar av ditt infoblad till fsk nu när min äggallergiske pojke byter förskola.

Det jag saknar i ditt infoblad är VAD ska pedagogerna/vikarierna göra OM han får en allergireaktion. Skriv detaljera och utförligt (utan att bli långrandig) om hur de ska agera steg för steg. Exakt hur medicinen ska ges, i vilken form, OCH var den finns förvarad. Lägg även infobladet i en uppsättning tillsammans med medicinen. Poängtera att medicinen inte får förvaras utanför sin kartong (det får iaf inte vår göra). 

• Billabong
    Sousafon skrev 2011-08-09 19:44:17 följande:
    VIlken medicin är det som inte får förvaras utanför sin kartong?

Aerius (oral lösning).
    På bipacksedeln står det omnämnt och läkaren påpekade för oss att det är för medicinens hållbarhets skull, den ska alltså förvaras mörkt.
  • Billabong

Yosa: Många bra saker du tar upp. 
    På min äggallergiske sons förra fsk var de jättebra med att tänka på allt det här: de hade alla födesämnesallergiska barn vid ett särskilt bord, tvättade noga händerna och golvet efter måltiderna så att ingen skulle få ngn allergireaktion osv. 

• Billabong

Vi har inte gjort ngt RAST och när jag läst om allt ni skrivit här så verkar det heller inte nödvändigt vid nästa kontroll på barnallergimottagningen eftersom det är klart o tydligt konstaterat att han är äggallergiker. Stämmer det? Min pojke fick en rejäl allergireaktion när han åt lite "rent ägg" strax innan sin 1-årsdag. Svullnade upp i hela ansiktet, blev knallröd i skinnet på hela kroppen ändå ut mot låren och armveckan, det kliade. Men det satte sig inte alls på andningen.
    Jag kontaktade läkarna där innan fsk-starten i januari för att få info och intyg. Var bl.a. orolig för att han skulle få andningsbesvär vid en ny allergireaktion men läkaren lugnade mig och sa att nästan alla barn får samma reaktion varje gång de drabbas. Kändes bra. Hon berättade också att allergisjuksköterskorna som är knutna till barnallergimottagningen gärna kommer ut till fsk och pratar med pedagogerna och bespisningspersonalen för att informera om allergier av detta slag. Kändes jätteproffsigt och bra att de ställer upp på sådant. Nu behövdes det inte då de alla kände att de hade koll på det.

Vi gjorde som sagt inte RAST utan pricktest ca 1,5 månad efter allergichocken. Barnsjuksköterskan konstaterade att allergin är kraftig och att det var en 4, på vad jag uppfattar det som en 5-gradig skala. Ni andra, har ni också fått skalor på pricktestet eller bara på RAST?

Här görs nog pricktestet om nu i början av hösten. Det ska göras årligen, men de sa att sannolikt har det inte hänt så mkt, barnen brukar behöva bli lite äldre innan äggallergin minskar. Hur stämmer det med era erfarenheter? När har era barns äggallergi minskat eller rent av försvunnit helt?
    Och, vid vilken skapa på prick-testet har man genomfört provokation på barnallergimottagningen? Det sker i form av att äta sockerkaka under observation här.   

Svar på tråden Äggallergitråden