• Twixie

Äggallergitråden

Sara 75 - De  tänker nog på det själva men om det är så att barnen dukar av sina tallrika själva så att han får duka undan först så han inte får ägg på händer eller liknande och kanske slickar av. De är ju snabba ibland att slicka av fingrarna. Lätt att komma åt andra tallrikar när man dukar undan (om de ätit äggmat dvs).

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Någon som har tips på bra recept för egna nuggets? Försökte googla men fick antingen bara upp recept på äggfria bananmuffins eller chokladkaka eller recept på nuggets där andra ingrediensen i listan efter kyckling var ägg Drömmer  .

Sedan om något har något enkelt och bra recpet på pannkakor (tunna) och brownies?

• Twixie
    Miralicia skrev 2011-02-09 16:34:29 följande:
    Kycklingnuggets: Dela kycklingfilé i bitar, blanda olja (tex raps, solros) med lite kryddor (ofa bruka jag använda lite curry eller grillkrydda) och pensla/doppa kyckingen i kryddoljan och vänd i en blandning av ca 2/3krossade cornflakes och 1/3 Maizena majsstärkelse och stek i stekpanna
    Tack Låter både gott och enkelt
  • Twixie

Det var någon också som hade recept på tjockpannkaka/ugnspannkaka... Har någon kvar det?

• Twixie

Ett litet hopp har tänts med sonens äggallergi, iaf att den är på väg att bli lite lättare. Provade med kokt ägg på sonens arm (skrapade lite på huden också som man ska), tog en ganska stor bit och satte plåster över. Glömde sedan bort det och sonen lekte vidare som vanligt. Efter ca 30 min kom jag på och vi tog bort plåstret. Det var en liten reaktion på huden som ett litet myggbett men blev ändå glad över att han inte heller direkt tänkte på ägget på armen. Tidigare har han kommit efter bara 5 min och velat ta bort plåstret. Det hade kliat lite "men gick bra att leka ändå"

• Twixie

Nettie: Jag har varit orolig för varje byte av dagis (M har gått på tre hittills) men det är bara på ett som jag känt att vi inte kunnat lita på vare sig personalen eller köket men det var många orsaker som spelade in. Sista tiden när han gick på det dagiset var jag dessutom hemma med lillebror så då var han bara där ett par dagar totalt på hela ht (det var ett dagis som var under all kritik på ALLA plan, därför valde jag att ha honom hemma. Vi hade också flyttat och väntade på plats i nya kommunen). De sista två, det ena med eget kök och de andra med catering har det inte varit något alls. Personalen har hanterat det verkligen superproffissionellt. Kokerskan har haft stenkoll och hade specialkastruller och stekpannor där hon inte lagade mat med ägg i (det var två barn till på dagiset som var äggallergiska). Hon lagade all allergimat och ställde de skyddat innan hon lagade t.ex. äggmaten för att minska risken för att det skulle kontamineras. Nu med cateringen har det fungerat kanon också. Ett bra, "riktigt" restaurang som skickar ut maten med väldigt tydliga innehållsförteckningar där inte egentligen fyller i exakt vad det innehåller utan vilka rätter som innehåller ägg, vilka som innehåller mjölk etc. så att personalen inte behöver kunna alla E:nr. Läkarintyg brukar krävas, men det är bara ringa läkaren så ordnar de det.

• Twixie

Det låter helt konstigt men jag provade (blandade två recept) att mixa och vispa i en mogen avokado när jag gjorde hallonmousse sist och det blev kanonbra! Kan tycka ibland att bara grädde och frukt blir väldigt gräddigt och mäktigt men med avokadon fick den en lenare och lite mjukare konsistens, ungefär som äggulan gör i "riktig" mousse.

• Twixie

TooToolah - Skönt att pricken minskar även om hon fortfarande är allergiker. Jobbigt också med jordnötsallergi när den ena förhoppningsvis håller på att växa bort. Jag har hört av någon läkare att äggallergi växer bort senare än många andra allergier och att den oftast som tidigast växer bort runt 6-7 års åldern, om den inte vuxit bort under första levnadsåret. Sedan är det säkert många som växer från sin allergi före det också men att det är vanligast runt den åldern.

• Twixie
    feaf skrev 2011-04-13 09:09:06 följande:
    Slänger in en fråga här om recept på ägg och nötfri tårta, min ägg-allergiska son fyller 2 år nästa vecka så jag tänkte göra en tårta, nån som har tips och recept?

Tack!Glad 
    Sorry, såg inte din fråga Antingen kan du köpa färdiga marängbottnar och göra en god fyllning på kanske banangrädde/hallongrädde eller liknande (många är äggfria men som vanligt är det bara att läsa vilka ).
    Jag brukar göra en botten som jag fått/snott från Blå Myran(???) som också kan göras mjölkfri. Den är både enkel och god. Fyllning är lite beroende på humör. "Bara" sylt, banan, dumlekolaflutff pulver-mousse eller göra själv på frusen frukt, mixat med avokado (mogen!) och blanda i lite grädde.

Till påsk ska jag göra en tårta med sockerkaksbotten (äggfria som jag nämnde ovan) mellanlager av hallonmousse, i mitten en botten av maräng, mellanlager av chokladmousse, nästa mellanlager av ev. någon sylt (maken kan inte äta banan så därför hoppar jag över det ). Överdrag av gul vaniljgrädde .

Angående påskåpyssel så har jag sagt ifrån på det för sonen om det är riktiga äggkartonger eller måla riktiga ägg. Iofs har de inte haft det men han reagerade, iofs lätt, när han målade kartonger. Svårt att tvätta ur en kartong och det har ju varit ägg däri. Sonen har fått massor med annat att göra så jag tror inte han har tänkt på det så mycket.
  • Twixie
    Billabong skrev 2011-04-17 22:14:10 följande:
    Twixie: Jag ska direkt erkänna att detta med mat och bak inte är mitt specialområde... MEN. Menar du att det finns äggfria marängbottnar?! Jag har alltid trott att maräng på ngt sätt ÄR detsamma som äggvita, socker och lite ättika? Vad har man i de äggfria marängbottnarna istället för själva äggvitorna?
    Jepp Visst är det sjukt. Det är socker, mjölksyra och stabiliseringsmedel istället. De i brun kartong är de bottnar jag brukar köpa. Samma med vanliga maränger att det finns äggfria! Sjukt men sant! Bra att ha något son är köpebotten om man vill göra enkel tårta. Klassiker är ju marängbotten och daimgrädde
Svar på tråden Äggallergitråden