feaf skrev 2011-04-13 09:09:06 följande:
Slänger in en fråga här om recept på ägg och nötfri tårta, min ägg-allergiska son fyller 2 år nästa vecka så jag tänkte göra en tårta, nån som har tips och recept?
Tack!
Sorry, såg inte din fråga
Antingen kan du köpa färdiga marängbottnar och göra en god fyllning på kanske banangrädde/hallongrädde eller liknande (många är äggfria men som vanligt är det bara att läsa vilka
).
Jag brukar göra en botten som jag fått/snott från Blå Myran(???) som också kan göras mjölkfri. Den är både enkel och god. Fyllning är lite beroende på humör. "Bara" sylt, banan, dumlekolaflutff pulver-mousse eller göra själv på frusen frukt, mixat med avokado (mogen!) och blanda i lite grädde.
Till påsk ska jag göra en tårta med sockerkaksbotten (äggfria som jag nämnde ovan) mellanlager av hallonmousse, i mitten en botten av maräng, mellanlager av chokladmousse, nästa mellanlager av ev. någon sylt (maken kan inte äta banan så därför hoppar jag över det
). Överdrag av gul vaniljgrädde
.
Angående påskåpyssel så har jag sagt ifrån på det för sonen om det är riktiga äggkartonger eller måla riktiga ägg. Iofs har de inte haft det men han reagerade, iofs lätt, när han målade kartonger. Svårt att tvätta ur en kartong och det har ju varit ägg däri. Sonen har fått massor med annat att göra så jag tror inte han har tänkt på det så mycket.