Äggallergitråden
Mailade Unilever och frågade angående deras kycklingfond och det är äggarom från ägg i den. Tänkte inte på att läsa på fonden så tur att svärmor var mer snabbtänkt
Mailade Unilever och frågade angående deras kycklingfond och det är äggarom från ägg i den. Tänkte inte på att läsa på fonden så tur att svärmor var mer snabbtänkt
Gör någon en ny tråd innan den går ut på söndag?
Det är väl om det är ägg i parmesanen. De andra har jag inte sett något ägg i (men det är ju iofs inte detsmma som att det absolut inte finns någon ost med ägg i...). Kan du inte pröva att göra ett "pricktest" med såsen en stund innan för att se om du känner dig osäker? Eller ringa Arla och fråga? Skickade iväg en fråga (är nyfiken ) men det stod att de har hög belastning på mailen och försöker svara inom en vecka... Då går det nog snabbare att ringa.
Skulle vilja se hur ett blåmögelost-träd skulle se ut Vete tusan om jag skulle vilja ha en på tomten, luktar ju inte direkt hallonte (Men gott...). Lägger ut svaret när och OM jag får svar
Fick svar från Arla idag och enligt det mailet jag fick ska parmensanen (för det är den jag funderade mest på) i Four Cheese INTE ägg eller äggrelaterade produkter. Frågade i mailet om det innehöll ägg, äggviteprotein, lysosym, E1105, ägg... Hon som svarade skrev också att skulle det innehålla ägg så skulle det stå men samtidigt så blir man ju osäker då det bara står ostsorterna på förpackningen...
Yosa - Var det vanliga eller gammeldags? För gammeldags vet jag innehåller ägg (det gör det ofta när det står just gammeldags tycker jag) eller var det "vanliga" vaniljen för då har de i så fall ändrat!
Såg att det inte längre var ägg i RisiFrutti så jag mailade och frågade om det stämde och fick till svar:
"Produktionen med det nya receptet på Risifrutti® startade i januari så det kan inte finnas gamla produkter ute i
butikenikerna. Vi kan inte garantera att Risifrutti är fri
från ägg men det är inte tillsatt ägg i den. Mycket allergiska
personer bör vara försiktiga med alla livsmedel som tillverkas
av flera ingredienser. Produkten är inte producerad särskilt
för allergiker och risken att produkten innehåller
ingredienser från annan tillverkning kan aldrig helt
uteslutas."
Så nu går vanlig RisiFrutti också bra
Gillar sådana förändringar Hittills har iofs inte sonen gillat "klumparna" (risen) när vi gett annan motsvarighet men känns bra att det finns som alternativ om det krisar. Det är inte lika vanligt med MannaFrutti i små butiker alla gånger.