• Twixie

Äggallergitråden

Mailade Unilever och frågade angående deras kycklingfond och det är äggarom från ägg i den. Tänkte inte på att läsa på fonden så tur att svärmor var mer snabbtänkt

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Gör någon en ny tråd innan den går ut på söndag?

(¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie
    Kavat skrev 2010-05-06 19:55:31 följande:
    Alla trådar lever för evigt nu mera så det behövs inte.
    Har jag missat Lever fortfarande i världen av att de endast lever i 3 mån. Kanon. Tack
  • Twixie
    Klarakluck skrev 2010-05-10 21:49:42 följande:
    Hej!Jag har en lite pojke som är diagnostiserad äggallergisk. Nu har han ätit delikatessköttbullar med ägg i (av misstag) och kräktes kraftigt två gånger. Nu är min fråga, hur brukar era barn reagera på äggintag om de kräkts. Kan andningssvårigheterna komma långt efteråt? Nu har inte svårt att andas och är inte heller svullen men jag har läst att en allvarlig reaktion kan komma senare...
    Alla reagerar olika men sonen reagerar genom att kräkas häftigt och MYCKET. Men sedan blir han "bra". Han är ofta lite hängig ett par timmar efter men jag tror det är lika mycket för att han blir ur lag av att reagera och tömma magen. Kusinen reagerar med att svullna igen i halsen men han reagerar också rätt fort efter. Vad har du fått för medicin till honom? Det svåra som jag känner är att man aldrig vet när/om reaktionen förvärras så bara för att han reagerat med att kräkas/svullna över ögat och överläpp (kommer ofta före kräkningen) så vet man ju aldrig hur de reagerar nästa gång. Vår son gick från att bara få utslag kring munnen till att kräkas...

Testade med kokt ägg på armen i helgen och det syntes ingenting! Ska pröva igen och efter det pröva med rått ägg igen (det fick han stora utslag sist jag prövade hemma).
  • Twixie
    Yosa skrev 2010-05-11 20:01:42 följande:
    Det du också kan testa är att ta ägg (kokt eller om du vågar rått) på huden som är lite "trasig". Gjorde vi med att rispa pyttelite med nålspets så att hon liksom blev lite riven i huden. Sen tog vi kokt ägg i den trasiga huden. Vi gjorde två trasiga hudfläckar och tog ägg i bara en av dem. På så sätt hade vi ett kontrollmärke som visade hur röd/svullen hon ´blev av att bli rispad i huden och hur hon blev på dne adra där hon fick ägg. Då reagerade hon mer än när vi tog kokt ägg på hel oskadad hud. Typ hemma-variant av pricktest.
    Det var så vi gjorde. Tidigare i våras testade jag med rått ägg och det gav reaktion inom bara ett par minuter. Han hann också klia sig lite och det kom prickar överallt där han kliat sig (även där det var bra för han hann inte klia hål utan bara ett eller två drag innan jag hann stoppa honom). Men då rispade jag bara lite med nageln på huden. I helgen gjorde vi likadant men med kokt ägg och han hade på ägget direkt på armen i säkert en halvtimme för jag stängde av larmet men glömde kolla {#lang_emotions_dreamer}. Då började han tycka att det började klia lite men jag tror det kan lika mycket vara för att det var en rätt ordentlig bit ägg under plåstret och det blev obehagligt för han var lite röd som försvann så fort plåstret försvann. Han kliade lite på det just då men blev inget övrigt på armen där han kliat som det blev när jag testade med rått. På andra armen hade jag bara gnidit in plåstret med ägg men där hade han ingen reaktion alls. Tänkte göra samma sak igen för att se om vi kanske inte "rispade" tillräckligt eller om det är så att hans allergi är på väg att minska. Sedan tänkte jag testa med rått för att se om han får samma som i våras eller om den också är mildare.

Svåra är om han tål lite ägg i t.ex. ugnsbakat för det är ju då ofta beroende på dagsformen och vad han i övrigt fått i sig om han klarar. Iom att han reagerar genom att kräkas häftigt (och ibland bli dålig i magen dagen efter) så vill man ju heller inte chansa.
  • Twixie

Det är väl om det är ägg i parmesanen. De andra har jag inte sett något ägg i (men det är ju iofs inte detsmma som att det absolut inte finns någon ost med ägg i...). Kan du inte pröva att göra ett "pricktest" med såsen en stund innan för att se om du känner dig osäker? Eller ringa Arla och fråga? Skickade iväg en fråga (är nyfiken ) men det stod att de har hög belastning på mailen och försöker svara inom en vecka... Då går det nog snabbare att ringa.

• Twixie

Skulle vilja se hur ett blåmögelost-träd skulle se ut Vete tusan om jag skulle vilja ha en på tomten, luktar ju inte direkt hallonte (Men gott...). Lägger ut svaret när och OM jag får svar

• Twixie
    SanTan skrev 2010-06-29 11:22:00 följande:
    Prince or Princess:
    Tack!! Ska absolut testa din ugnspannkaka! Ska först bara få tag på No egg. Har aldrig köpt det då jag använt andra produkter för att byta ut ägg: Linfröavkok, bakpulver och majzena stärkelse (varav det sista är utmärkt att baka vanliga pannkakor med!).
    Har du ett recept på pannkaka med maizena?

Har fortfarande inte fått svar av Arla...
  • Twixie

Fick svar från Arla idag och enligt det mailet jag fick ska parmensanen (för det är den jag funderade mest på) i Four Cheese INTE ägg eller äggrelaterade produkter. Frågade i mailet om det innehöll ägg, äggviteprotein, lysosym, E1105, ägg... Hon som svarade skrev också att skulle det innehålla ägg så skulle det stå men samtidigt så blir man ju osäker då det bara står ostsorterna på förpackningen...

Yosa - Var det vanliga eller gammeldags? För gammeldags vet jag innehåller ägg (det gör det ofta när det står just gammeldags tycker jag) eller var det "vanliga" vaniljen för då har de i så fall ändrat! Förvånad

• Twixie

Såg att det inte längre var ägg i RisiFrutti så jag mailade och frågade om det stämde och fick till svar: 
     "Produktionen med det nya receptet på Risifrutti® startade i  januari så det kan inte finnas gamla produkter ute i
                butikenikerna. Vi kan inte garantera att Risifrutti är fri
                från ägg men det är inte tillsatt ägg i den. Mycket allergiska
                personer bör vara försiktiga med alla livsmedel som tillverkas
                av flera ingredienser. Produkten är inte producerad särskilt
                för allergiker och risken att produkten innehåller
                ingredienser från annan tillverkning kan aldrig helt
                uteslutas."

Så nu går vanlig RisiFrutti också bra

Gillar sådana förändringar Hittills har iofs inte sonen gillat "klumparna" (risen) när vi gett annan motsvarighet men känns bra att det finns som alternativ om det krisar. Det är inte lika vanligt med MannaFrutti i små butiker alla gånger.

Svar på tråden Äggallergitråden