• Twixie

Äggallergitråden

Yosa skrev 2010-07-29 21:17:26 följande:
    Familajens favoritkaka: kladdkaka ska nu anpassas till dotterns allergi. Kan jag ersätta 1 ägg rätt av med en tsk bakpulver? I receptet ska det avar 2 tsk bakpulver kan jag då ta 3 tsk nu istället då?
    Hur gör jag när det står vispa ägg, smör och socker vitt? Vispar jag då bara smör och socker och vispar vitt? och sen öka på bakulvret enligt ovan när det väl ska i?
    Med bakpulvret är jag osäker, jag skulle nog bytt ut det mot No Egg (men det är ju inte alltid man har det hemma...) eftersom det bara är ett ägg? Pröva och se  Vad gäller smöret och sockret är är det bara att vispa det poröst "som vanligt". Det är däremot viktigare har jag upptäckt att smöret verkligen är rumstemperarerat när man inte vispar det med ägget. Det är svårare att få det poröst tycker jag...
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Om man vill köpa färdig potatissallad så är Rydbergs LättVal bra (och äggfri naturligtvis) är på youghurtbas istället för majonäs. Personligen tyckte jag den nästan var godare än vanlig köpt - men det är nog för att jag har svårt för ren majonässmak Drömmer

• Twixie

Någon som har bra tips på kladdig chokladkaka/tårta? Sonen har beställt till sin födelsedag men de enda recepten jag har hemma är med ägg i (recept som är väl beprövade ).

• Twixie

Mamma till tre troll: De kakor vi har är med så många ägg i (5 st) och då tycker jag inte det blir så bra att byta ut tyvärr. Bättre med recept som är gjorda för att bakas utan ägg

Miralicia: Tack, ska kolla

• Twixie
    Billabong skrev 2010-08-23 21:33:36 följande:
    Ett par andra allmänna frågor:
    Hur ofta testas era barn för sin äggallergi?
    Hur länge/vid vilken ålder har deras äggallergi minskat/försvunnit helt?
    Har den försvunnit helt mellan två kontroller eller minskar den vanligen gradvis?
    Vilka har barn som fortfarande är äggallergiska o hur gamla är de?

Jag förstår att det är olika mellan olika barn, men är nyfiken på era (barns) erfarenheter kring detta.
    Vi har testat Melvin första gången när han var 6 mån (det var då det konstatereades).
    Sedan igen ca ett år senare och sedan ytterligare en gång efter det ca ett år senare iom att vi bytte dagis. Sedan valde läkaren att göra uppehåll i kontrollen till han fyllt fyra år. Enligt honom så växer äggallergin i regel bort senare än t.ex. mjölkallergin. Snittåldern är ca 4-5 år tydligen. Växer den bort tidigt växer den bort första året, sedan är det vanligt att den växer bort runt 4 års ålder och därefter i skolåldern i genomsnitt (enligt honom skall jag tillägga. Har inga som helst belägg för det, mer än att jag läst på flera sidor om äggallergi att barnen i regel är större när allergin växer bort).
    Den har inte vuxit bort än, ska testa hemma igen snart för att kolla.
    För vår kille har pricken ökat i omfång från test till test. Å andra sidan så har jag ju nästa gång han testas inte testats på två år så då är det svårt att säga om han gradvis ev. blivit bättre eller om den försvinner fort.
    Äldsta är fortfarande äggallergiker och är fyra år.
    Lillebror tål ägg och vi tål ägg (men har andra allergier).

Någon som hade något gott beprövat recept på chokladtårta/kladdkaka?
  • Twixie

Senast vi åt hotellfrukost med sonen frågade jag också de som arbetade vid frukostbuffén (i sverige). Fick ett bröd utpekat som inte skulle innehålla ägg. Sonen blev dock illamående och rödprickig i ansiktet någon timme senare och fick en tablett. Då satt vi däremot på ett X2000-tåg så jag vet inte om det bidrog till att han mådde illa. Tror inte det var ägg i brödet men vet ju inte hur bröden har legat i köket eller hur hanteringen har varit innan. Jag hade också innan ätit av ett bröd som de sade att det var ägg i, är inte omöjligt att jag hade rester kvar på händerna när jag fixade med hans frukost. Men även om det är beställt så skulle jag nog dubbellkolla vid frukosten, men så är jag nojjig vad gäller allergin.

• Twixie

På M:s första förskola fungerade det under all kritik. Där hade de mer tesen "Ojdå". Hände minst en gång i månaden att han fick i sig ägg - minst!

Nuvarande förskola försöker dela upp så mycket som möjligt av allergi maten. Får så dåligt samvete ibland när jag tänker på att kokerskan brukade steka pannkakorna hemma för att de inte skulle komma något ägg på hans pannkakor - bara det att ingen sade till henne att han inte tycker om pannkakor. Men jag blir rörd av omtanken. Vad gäller värma i ugnen så kanske de kan värma i olika omgångar? Risken är ju ändå större att maten kontamineras om den står så när i hög temperatur. Å andra sidan brukar ju proteinerna förstöras lite i hög värme under längre tid. Brukar hon reagera på luftburet? För då är det ju allvarligare.

När M var ny på förskolan - innan de hade lärt känna honom och hur han är vid matbordet så gav de barnen närmast runt honom också äggfritt. Just för att minska risken att han stoppade i sig mat från någon annans tallrik, plus att en fröken satt bredvid honom. Men numera äter de andra vanlig mat och han sin mat.

De har aerius på förskolan som jag har sagt till många gånger att de ska ge hellre en gång för mycket än för lite. Det har *pepparpeppar* bara hänt en gång att han fått i sig ägg. Då var det pga miss i kommunikationen mellan fröknarna om muffins. En gång också misstänker vi Knorrs flytande kycklingfond. Men enligt kokerskan (och jag litar verkligen på henne!) så har de från centralen sagt att den ska vara äggfri. Men det är den inte).

Jag har också sagt att de ska ringa om de undrar något och de har de ibland gjort. Det är ju lättare för mig som lever med allergin på annat sätt att veta vad som funkar för honom och inte.

• Twixie
    TinaZ skrev 2010-10-06 08:42:42 följande:
    Alltså......kan man verkligen reagera med magont på ägg utan att ha ätit det själv.
    Nu är det tredje gången som sonen gråter på natten samt bajsar löst o ofta efter att de ätit ägg på förskolan.
    Det händer inte varje gång, men visst blir jag fundersam när det har hänt fleraggr.
    Att man kan reagera luftburet det käner jag till, men med magbesvär......
    Kan man reagera med anafylaktisk chock vid inandning av ägg så är det kanske inte helt orimligt att även reagera "på vanligt sätt" när han får ägg i sig? Det finns ingen risk att han ändå på något sätt fått i sig ägg ändå? På förrförra förskolan hade de t.ex. bakat utan ägg men först bakat en kaka med ägg och sedan bara sköljt ur skålen innan de bakade Melvins äggfria kaka. Det reagerade han på. En annan gång reagerade han på pannkakor av ungefär samma anledning. Så det han fick sade dem var äggfritt men de hade slarvat vid tillagningen och det lilla reagerade han på.

Det finns inget annat samband mellan de tre gångerna, t.ex. handhavandet? Ingredienser? Fröknar?
  • Twixie

Kan du kanske inte pröva lite hemma? Göra en rätt med ägg i till dig som tillagas och se om han reagerar på det? Kanske kan kännas grymt att utsätta honom för det men om han reagerar på det hemma, så är det ju med största sannorlikhet det även på förskolan. Reagerar han inte alls hemma trots att du kanske t.o.m. steker ägg så är ju risken mindre att det det är pga det. Känns hemskt ibland att utsätta dem för sånt medvetet, samtidigt känner jag iaf att det är bättre att göra det i trygg miljö där man har tillgång till ev. mediciner och kan hjälpa på annat sätt än när det händer på förskolan....

• Twixie
    Kavat skrev 2010-10-06 13:20:28 följande:
    Eller ännu hellre hos en kompis, mormor osv.
    Ja, jag bävar lite för när han kommer börja kanske äta middag hos kompisar. Även om de vet om hans allergi kanske de inte tänker på att läsa på allt. Som förälder till allergibarn läser man ju på allt i tid och otid och vet av erfarenhet vilka märken etc som fungerar. Man kan ju heller inte lämna över det på barnet att säga till heller (inte heller bli arg på föräldrarna för att de inte läste t.ex.). Samtidigt måste man ju också släppa iväg dem sen också. På kalas är det lättare för där är man mer förberedd och kanske tar med sig eget men en vardagmiddag " kanske man inte tänker på att dem inte tänker på allergin på samma sätt. Nu är det troligtvis några år innan det blir så att Melvin ringer hem och säger att han inte äter hemma men det är ju närmare nu än när han testades positvt för ägg .

Tack o lov tar verkligen båda våra föräldrar allergin verkligen på allvar. Farmor är allergisk mot vitlök så hon har också blivit van att läsa på allt. Känns skönt att inte behöva kontrollera varje gång man är hos dem iaf (även om kontrollmänniskan i mig ibland gör det ändå Men jag vet att jag inte måste det.)
Svar på tråden Äggallergitråden