Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:
Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?
Ruben måste undvika:
Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg
Var observanta och läs innehållsförteckningar på:
Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej
Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.
Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.
Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:
Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen
Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.
Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.
Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.
Jättebra informationslapp och jättebra att du tar allergin på allvar, men jag kan någonstans känna att du drar på lite för stora växlar. Hon har aldrig påvisat någon reaktion för äggallergi, hur vet ni då att hon är så superkännslig som det verkar vara i din lapp?
Misstolka mig nu inte, jag menar inget illa, jag tycker absolut man ska ta allergier på allvar.
Hur kommer det sig att ni pricktestade ägg?
Min yngsta dotter visade STARKT positivt på ägg på pricktest. Hon fick en riktigt stor fläck. Hennes reaktion om hon fick i sig ägg, eller tog i ägg, eller om vi stekte pannkakor hemma (luftburet) var då att hon fick eksem och klåda. Ingen på luftvägarna, trots så stark allergi. Hon reagerade på svin-influensa vaccinet som vi tog på allergicentrum för säkerhets skull, och då reagerade hon med blossande röda kinder som la sig efter 15 minuter efter hon fått Aerius av personalen.
Trots att hon hade så kraftig allergi har det aldrig varit några problem med att pyssla med äggkartonger tex.
Vi har aldrig lämnat någon speciell lapp till personalen, bara ett läkarintyg till kokerskan och till avdelningen och det har aldrig varit några problem!
Har du testat om Ruben har kontaktallergi mot ägg? Knugga lite kokt ägg på hans arm.