• SanTan

Äggallergitråden

Båda mina tjejer är också allergiska mot jordnöt.
    Äldsta dottern är väldigt allergisk (hade 98 på blodprovet vilke ger nästan en 6:a på RAST (på skalan 1-6)).
    Men ingen av dom har någon allergi mot soja eller baljväxter.
    För visst är det vanlig kinesisk soja (Typ Mr' Shengs Muchroom soya) eller sån soja man har till suchi som vi pratar om här va? För sådan soja äter vi mycket hemma och det är inga problem!

• SanTan

Har äggallergi och nötallergi någon koppling??

Yngsta dottern har äggallergi och hasselnöt och jordnöt.
    Min pappa hade äggallergi som lite och nötallergi har han också....

Verkar vara flera här med barn som har äggallergi och som även har allergi mot nötter.

• SanTan
    Angelfalls skrev 2011-06-16 12:36:57 följande:
    hej
    fick provsvaren idag att min son 10 månader har äggallergi, väntar på att läkaren ska ringa upp ...
    så nu har vi köpt äggersättning och äggfri pasta
    ska testa laga äggfria pannkakor idag,

huuuua trist besked men kunde ju varit värre man får försöka göra det bästa av det,, känns säkert så nu i början men sen kommer jag kunna laga/ baka utan ägg utan att blinka :)
    Jag gör alltid äggfria pannkakor med maizena stärkelse istället för ägg.
    Dom blir jättebra tycker i alla fall dottern! Ser ut som äggpannkakor, även i konsistens.
    Har gjort på linfröavkok med och det är ok men tar längre tid att steka och meckigare att göra då man måste koka linfrö också!

Lycka till! (är det "bara" ägg? Jag upplever inte ägg-allergi som ett jätteproblem, man lär sig ganska snabbt!)
  • SanTan
    IdaVi skrev 2011-06-16 13:16:51 följande:

Ja, äggallergi känns inte alls jobbigt nu när man vant sig vet det

Tyvärr vet vi inte ännu vilka nötter dottern är allergisk emot. Var ju både hasselnöt och nötkrokant (?) i glassen. Och har vi tur får vi komma på remiss före september (då vi ska göra den årliga kollen av äggallergin), men det är inte säkert... Så tills dess är det alla slags nötter.

Kavat: Har du länken till allergitråden?

Du har länken till allergitråden i TS.
    Men här kommer den också: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html

• SanTan
    Sousafon skrev 2011-06-16 16:36:39 följande:
    Kan man få recept på pannkakorna? Brukar göra med bakpulver, men de blir lite geggiga ibland tycker jag.
    Tunnpannkakor ca 6 st
    2,5 dl Vetemjöl
    0.5 tsk salt
    3 msk Maizena majsstärkelse
    5 dl mjölk
    3 msk margarin

1. Blanda de torra ingredienserna
    2. Tillsätt hälften av mjölken och blanda till en jämn smet
    3. Tillsätt resten av mjölken
    4. Smält fett och rör ner (eller använd flytande margarin!!)
    5. Stek i lite stekmargarin

Gott recept hämtat från boken "Eggande recept utan ägg".
  • SanTan

Mamma till H o F skrev 2011-06-21 18:17:00 följande:

Hej!

Är det någon här som vet om det finns någon hamburgerdressing som är ägg och mjölkfri?

Jag vet att coop´s fettfria är utan, men det var evigheter sen jag såg den i "min" butik. Antar att dom slutat tillverka den.

Eller kanske tips om nån annan dressing eller kall färdigsås?

Denna gillar vi hemma hos oss!
  • SanTan

Lena74:
    HAr döttrar med samma allergi som din dotter!
    Ägg och jordnötter vet vi säkert då hon visar reaktion mot detta, men hon fick också tydlig prick på hasselnöt, men hon har kunnat äta nogger och ballerina-kex innan, men det får hon inte äta nu...

JAg ska be att få komma tillbaka till hösten när pollensäsongen är över och göra en test på pollen också. Det KAN ju vara så att hon visar positiv på hasselnöt för att det är en korsreaktion på pollen (hon tycker att hon får ont i munnen av morötter tex) men visar å andra sidan inga tydliga tecken på pollenallergi.... så jag vet inte.

• SanTan

En kakbok som är jättebra är "Eggande recept utan ägg". Där finns ett bra pannkaksrecept med majsenastärkelse istället för både no egg o bakpulver o linfröavkok! (jag har skrivit ner receptet i denna tråd för ett tag sedan)

• SanTan
    Karla79 skrev 2011-08-09 10:46:42 följande:

Vad tycker ni om detta infoblad inför dagisstart?

Ruben måste undvika:

Ägg i alla dess former, både rått och tillagat Majonnäs Livsmedel där det står “spår av ägg” Lysozym (E1105), ett konserveringsmedel i lagrade ostar Ovo betyder ägg

Var observanta och läs innehållsförteckningar på:

Bröd Kakor, bakverk, pajer Färdigpanerad fisk, färdiga köttbullar o. dyl “Röror” som kan innehålla majonnäs Lagrad ost Ströbröd Glass Pasta Leverpastej

Var särskilt observanta vid födelsedagar då föräldrar skickar med bullar/tårta etc. Jag kommer att lämna egen fika som ni kan ha i frysen till dessa tillfällen.

Till pannkakor kan man använda bakpulver eller äggersättning.

Allergiska reaktioner som kan uppstå och kräver akutvård är:

Andnöd/astmatiska besvär Anafylaktisk chock Rodnad runt munnen Svullna läppar Kräkningar (om man ej misstänker magsjuka) Nässelutslag över hela kroppen

Då han aldrig har blivit utsatt för ägg vet vi inte vilken reaktion det är troligast att han får. Allergin har bara synts på pricktest.

Han bär alltid med sig medicinen Aerius som ska användas om han får nässelutslag eller klåda.

Han får inte pyssla med äggkartonger vid påsk då dessa kan innehålla spår av ägg.

Jättebra informationslapp och jättebra att du tar allergin på allvar, men jag kan någonstans känna att du drar på lite för stora växlar. Hon har aldrig påvisat någon reaktion för äggallergi, hur vet ni då att hon är så superkännslig som det verkar vara i din lapp?

Misstolka mig nu inte, jag menar inget illa, jag tycker absolut man ska ta allergier på allvar.

Hur kommer det sig att ni pricktestade ägg?

Min yngsta dotter visade STARKT positivt på ägg på pricktest. Hon fick en riktigt stor fläck. Hennes reaktion om hon fick i sig ägg, eller tog i ägg, eller om vi stekte pannkakor hemma (luftburet) var då att hon fick eksem och klåda. Ingen på luftvägarna, trots så stark allergi. Hon reagerade på svin-influensa vaccinet som vi tog på allergicentrum för säkerhets skull, och då reagerade hon med blossande röda kinder som la sig efter 15 minuter efter hon fått Aerius av personalen.

Trots att hon hade så kraftig allergi har det aldrig varit några problem med att pyssla med äggkartonger tex.
    Vi har aldrig lämnat någon speciell lapp till personalen, bara ett läkarintyg till kokerskan och till avdelningen och det har aldrig varit några problem!

Har du testat om Ruben har kontaktallergi mot ägg? Knugga lite kokt ägg på hans arm.
  • SanTan

K Kavat: Du har en poäng i det du säger, så klart det inte ska "testas" på dagis första gången. Provoaktion på sjukhuset låter förnuftigt!!! Jag kan också tycka att det verkar vettigt att han får göra RAST så man får en "siffra" på allergin.

Nettie1: Hur gammal är han? Är du säker på att han aldrig fått i sig ägg? Många barnamatsburkar innehåller ju ägg, även genom amning borde han fått i sig?

Vi upptäckte äggallergin vid 1.5 års ålder. Då tog jag kontakt med allergicentrum för att kolla varför dottern alltid hade så mycket eksem. Det visade sig att eksemen berodde på hennes äggallergi!! Jag tyckte nog att hon inte hade haft kontakt med ägg någon gång, men det visade ju sig att hon fått i sig det då och då eftersom hon hade haft eksem så mycket. Hon fick även eksem då jag ätit ägg visade det sig (amning). Typsika rätter med ägg gillade hon aldrig (pannkakor, tårta, muffins etc). Kanske berodde det på obehag för henne på nått sätt, att hon inte gillade detta. Vi tyckte det var konstigt att hon inte tyckte om pannkakor!!!

Nu äter hon det mer än gärna, men då är dom gjorda på maizenastärkelse!!

Men jag håller med er båda med, bättre att ta det säkra före det osäkra! Äggallergi kan vara väldigt farlig! Men det är ju skönt att kolla upp HUR orolig man måste vara! KAn ju kännas skönt för egen del med!

Även om min dotter var (det har blivit mycket bättre, hon är 4.5 år nu) superkänslig så får hon aldrig någon mer reaktion än "bara" eksem och klåda. Vilket är skönt att veta!

Svar på tråden Äggallergitråden