• SanTan

Äggallergitråden

Miralicia:
    Du verkar ha koll och en massas tips! Har du nått bra recept på ugnspannkaka som FUNGERAR!!
    Jag har testat bakpulver-recept men det blir ju bara helt platt och jättekonstig koncistens... (även om smaken är god)
    Jag skulle vilja ha en fluffig ugnspannkaka precis som den blir då man gör med ägg!

• SanTan
    Miralicia skrev 2010-06-09 11:27:04 följande:
    Äggfri ugnspannkaka har jag inte gett mig på ... än i varje fall. Den ugnspannkaka som brukar göras här hemma är vanlig med ägg och mjölk till övriga familjen och sen äter jag och allergiska dottern plättar som är utan allt.

Är det bara ägg som den måste vara utan, eller har ni fler allergier att ta hänsyn till?

Hmm, det kanske ska få bli pannkaka här hemma till middag nån dag i veckan så kan jag experimentera lite.
    Ja vi har tur, det är bara yngsta dottern i familjen som har ägg-allergi. Övrig (födoämnes-allergi) har vi klarat oss utan!

Kommer du på nått bra tar jag mer än gärna emot dina tips!!

Vanliga plättar brukar jag göra med majzenastärkelse (ej redningen!) eller med linfröavkok. Blir bra vilket som, men den med majzena är enklast för då behöver jag inte koka några linfrön!
  • SanTan
    Prince or Princess:
    Tack!! Ska absolut testa din ugnspannkaka! Ska först bara få tag på No egg. Har aldrig köpt det då jag använt andra produkter för att byta ut ägg: Linfröavkok, bakpulver och majzena stärkelse (varav det sista är utmärkt att baka vanliga pannkakor med!).
  • SanTan

Jag har köpt kristyr på tub och det har fungerat bra på min dotter!

VAd det gäller tunn-pannkakor så gör jag alltid dom med Maizena-stärkelse. Använder ett recept från kokboken: "100 recept utan ägg" eller nått sånt där heter den.
    Jag tycker det är godare med ägg så jag brukar göra två sorter. Men det går utmärkt att frysa pannkakor (även dom äggfria) så jag brukar göra en stor sats äggfria och ha i frysen och tina dom till dottern när jag steker till oss!

Jag skulle också gärna vilja ha ett recept på ugnspannkaka som verkligen fungerar!! Har provat med bakpulver men det blev inte bra....

• SanTan

Yosa:

Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

• SanTan

Yosa:
    Vi var på Lanzarote (i november 2009) (Ett Blue Village-hotell med Bamseklubb. Flamingo nått hette det....)

Brödet var ok och äggfritt. Samma som i sverige.
    Däremot serverade dom ALLTID pannkakor och det var lite synd för min tjej ÄLSKAR pannkakor men självklart fanns det inte några äggfira varianter.

Pastan innehöll dock tyvärr ägg. Men kockarna var jätesnälla och dom hade en allergivariant som var ägg-fri, glutenfri och mjölkfri och den kokte dom gärna till henne, varje kväll om vi önskade. Det var bara att säga till lite innan vi skulle gå och äta.

Dom försökte göra sitt bästa och var väldigt snälla och tillmötesgående.

Glassen var också äggfri (GB:s kulglass! ) Så det var ju skönt!

Allt gick jättebra och fungerade kanon!

När ska ni åka?

• SanTan

JAg har en receptbok hemma som heter "Eggande recept utan ägg"
    http://www.bokia.se/bok/9789163160981/eggande-recept-utan-agg-ulrika-carlstein/

En jättebra receptbok och där i finns ett bra pannkaksrecept med majzenastärkelse (inte bakpulver eller NoEgg eller nått annat)
    Det är bara mjölk, mjöl, smör, majzenastärkelse och salt i receptet (kommer tyvärr inte ihåg mängderna av varje sort).

Detta recept använder jag alltid när jag bakar till dottern! Kanonbra!

• SanTan

Min yngsta dotter har reagerat med atopiskt eksem och nässelutslag på ägg. Detta har blivit bättre, men hon är dock inte helt fri från sin ägg-allergi. Bara att hon inte reagerar på lika små mängder längre (Förr var det till och med för luftburet, men så illa är det inte längre)

Nå väl, i går kväll åt vi panerad spätta-filé. Jag hade panerat själv med mjölk och ströbröd och ströbrödet vet jag inte innehåller ägg. Men i  morse när hon vaknade hade hon eksem och klåda på fotlederna (precis som det brukar se ut då hon får reaktion för ägg).

Kan det vara så illa att hon börjat få allergi mot fisk?!?!? Vi äter ofta lax och jag har aldrig märkt att hon reagerat mot det...

Vad tror ni?

(Vi ska på rutinkontroll på allergimottagningen i slutet på mars, bör jag nämna detta då??)

• SanTan

Nettie1:
    Vi hade med egen mat till vår lilla tjej när vi var på Kanarieöarna. Vi fick samma info som er att vi behövde ett läkarintyg. Det var inga problem.
    Dom rådde oss att ta med mat i en alminiumform eller liknande, så kunde dom sätta in maten i sina värmeskåp så att den var varm när den skulle serveras. Micro fanns inte ombord.

Jag hade med en egengjord lasange (som jag la i en sådan där engångs aluminiumform med lock) till dottern som serverades när den andra maten serverades och alla var glada och nöjda. Vi beställde ändå "flygplans-maten" till henne så att hon fick bestick, dryck, bröd och smör osv precis som hennes storasyster fick.

Jag hade också med en ny aluminiumform till Kanarieöarna som vi fyllde med pasta och korv till hemresan. (Vi bodde på ett al inclusive hotell och fick ta mat från buffén till "dogy bag".)

Allt fungerade jättebra!

• SanTan

Nettie1:
    Tänk på att fråga om det innehåller ägg eller majonäs. I många fall har jag upplevt att personal inte vet att majonäs innehåller ägg!!!! JAg har till och med fått kommentaren:
    "Nej, det innehåller inte ägg, det är bara cremefreche, kryddor och majonäs i såsen" 

Svar på tråden Äggallergitråden