• SanTan

Äggallergitråden

pwa010406 skrev 2011-03-24 12:15:33 följande:
    Jag vill gärna vara med här då jag har en son som troligtvis är äggallergiker! Hur reagerar era barn när de fått i sig ägg?

Hon reagerar enbart med eksem! Vi upptäckte inte hennes allergi förrän hon var 1.5 år. Fram tills dess var hon ett barn med atopiskt eksem som behövde kortison två gånger om dagen (enligt BVC)

Jag stod på mig och kontaktade en allergiläkare för pricktest. Det visade kraftigt utslag på ägg. Vi plockade bort ägg ur hennes kost och hon blev fri från sitt eksem!!

När hon var mindre reagerade hon med eksem även vid luftburet och vid kontakt, men nu har det blivit mycket bättre och det är bara kvar reaktion vid intag. Hoppas detta är ett tecken på att det är på väg att växa bort!

• SanTan

I går var vi och på rutin kontroll och kollade upp dotterns ägg-allergi med pricktest. Hon reagerade fortfarande lika med lika stort utslag som i somras. Men det är mindre än vad det var när vi upptäckte hennes allergi för 3 år sedan.

Hur stor är chanserna att det kommer växa bort tror ni?
    Hon är nu 4 år (i februari) och som sagt, hennes allergi har blivit mycket lindrigare men hon kan fortfarande inte äta nått med ägg i. Men hon har inte längre någon kontakt allergi eller reagerar inte längre med luftburet, vilket hon gjorde när hon var mindre!

Vid vilken ålder kan man räkna med att ägg-allergin växer bort???

Tyvärr upptäckte vi vid denna kontroll att hon även har allergi mot jordnöt och även  en liten reaktion mot hasselnöt. Vi har visserligen misstänkt jordnöt men nu har vi fått svar svart på vitt. Tyvärr kan vi nog ställa in oss på att hon även kommer att få pollen och pälsdjurs allergi också (båda jag och hennes pappa har denna allergi). Men det var inget vi testade nu. Läkaren trodde ändå inte att det visar nått när hon är så liten! Håller bara tummarna för att hon inte ska få någon astma, vilket hennes pappa har....

Tog även ett pricktest på storasyster och hon har också jordnötsallergi!

Trist.... Men det kunde varit värre!

• SanTan
    IdaVi skrev 2011-04-15 10:01:22 följande:
    Hallå tråden!

Tänkte bara kolla om någon vet någon sorts pesto (grön) som man kan ge äggallergiker. Ida har fått prickar när hon ätit ICAs och Zetas pesto, trots att det inte står något om att parmesanosten innehåller ägg.

Iofs kan jag ju göra min egen pesto, men det är ju bekvämt att köpa färdiggjord

Tror du att det är på grund av äggen i Ica's pesto? Min tjej med äggallergi har alltid kunnat äta denna pesto, även då hon reagerade på luftburet ägg!

Däremot är det både cachey-nötter och pinjenötter i peston. Kan det vara så att hon är allergisk mot nötter???

• SanTan
    IdaVi skrev 2011-04-15 11:51:33 följande:
    Toot: Oj då! Då kanske det är något annat hon inte tål. Skulle iofs inte förvåna mig. Men de har aldrig testat henne för nötallergi. Däremot är jag känslig mot hasselnötter, syrran och svärfar nötallergiker så det finns ju i släkten. Får hålla mig ifrån det så länge och äta det i smyg
    Jag skulle rekomendera att göra ett pricktest på henne för nötter med. Ring och säg att du är orolig för att hon har nöt-allergi eftersom du tror att det är nötterna i peston som hon reagerar mot. Då får du säkert komma in på en gång och kolla! DEt är ju synd att hon ska utesluta vissa livsmedel i "onödan", om hon nu inte är allergiker.

HAr du märkt någon reaktion annars då hon ätit något med nötter? Men jag håller med dig,  det är ju stor risk att hon har nötallergi med tanke på ärftlighet... Så jag vet inte om jag skulle våga experimentera med egengjord pesto heller. Det är ju nötter där med.... Begär pricktest! Det tycker i alla fall jag!

Min lilla tjej är allergisk mot ägg, jordnöt och hasselnöt.
    Stora tjejen endast mot jordnöt (tror vi i alla fall, inväntar svar på blodproven vi tog förra veckan.)

Lycka till!
  • SanTan

Sara 75:
    Blodproven togs för att utreda hur stark deras nötallergi är! Inte för att kolla ägget

• SanTan

Jag håller med, visst är det sjukt att köpta maränger är äggfria!! Men så är det! (Jag bakade själv egna maränger igår och dom är verkligen inte äggfria!!! Bara ägg-vita och socker i dom!!!)

Men köpta marängbottnar med glass, skivad banan och chokladsås (se till så att den är nötfri) brukar funka som en utmärkt födelsedagstårta här hemma hos oss!!!! (min ägg-allergiska dotter gillar inte grädde, så vanlig gräddtårta går bort, även om sockerkakan är äggfri!!)

• SanTan

Kul att kunna hjälpa till! Jag har också fått en massa tips i den här tråden!

Lycka till med baket!

Vet du vad det roliga är, jag hade alltis samma tårta på min födelsedag när jag var liten. Jag var dock inte allergisk mot ägg, men jag gillar helt enkelt inte heller grädde och absolut inte grädde på sockerkaka! Så nog är detta allt ett favorit-val i tårtväg även om man tål ägg!!!

• SanTan
    Yosa skrev 2011-04-18 19:58:04 följande:
    Ja helt knäppt att maränger är äggfria Tog mig 5 år med allergi i huset innan en vän berätta de för mig. Men du, är även marängbottnar äggfria? Eller kan de vara olika märken?
    Vet inte hur det är med olika märken, men dom vi har köpt är i alla fall äggfria. Dom innehåller nått som heter "Maräng-vita" och i denna maräng-vita var det inga ägg!! Men kolla noga på innehållet!

Jag trodde precis som du att det är klart det är maräng i, men i mitt fall var det fatiskt dagisfröknarna som hade koll på att det var ägg-fritt! Dom hade läst på innehållsförteckningen och kollat om det innehöll ägg! Tanken hade aldrig slagit mig om att kolla detta!!!
  • SanTan
    Billabong skrev 2011-06-14 13:37:30 följande:
    Lena 74: Åh nej vad tråkigt... Hoppas ngn här har tips att dela med sig av.

Jag vill passa på att framföra ett stort TACK till den/de som skrev om att färdigköpta marängbottnar för tårtor oftast är helt utan ägg. Det blev en väldigt god hallon/grädd/marängtårta för ett par veckor sedan. Iofs föll den inte min äggallergiske son i smaken men det KÄNNS så himla bra att kunna göra en tårta som han FÅR äta av, om han vill. Så det blir nog en sådan igen om ngn månad till 2-årskalaset.

Jag håller med! Känslan att alla vid bordet får äta exakt vad dom vill är viktigare än vad dom eg tycker om!

Tyvärr tycker inte alla så utan erbjuder ofta en glass pinne till dottern då det serveras tårta. Nu är det så bra att jag inte tycker om tårta så vi har gjort det lite till vår grej att "vi som inte gillar tårta". Så nu brukar hon och jag äta en glasspinne när de andra äter tårta! Mycket godare i min mun med!

Svar på tråden Äggallergitråden