Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Äggallergitråden

Billabong skrev 2010-08-21 23:36:19 följande:
    En liten fråga till er med ngt äldre barn:

Hur gjorde ni med 18-månadersvaccinationen (MPR)? Gavs den på barnkliniken på sjukhuset eller gavs den inte alls till ert äggallergiska barn?
    Här är läkemedelsverkets rekommendationer om vaccination av allergiska barn: www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/vaccination.pdf

Dvs de allra flesta äggallergiker går att vaccinera som vanligt på BVC när det handlar om MPR.

Personligen valde jag att avvakta lite med den vaccinationen (och det gjorde jag även med den dottern som inte är allergisk). En av anledningarna till att jag valde att vänta med lillasyster var att se om hennes äggallergi blev lindrigare samt att hon skulle få bli lite större så att hon hade lite mer motståndskraft och lättare klara av en ev allergisk reaktion på vaccinet (även om jag nu inte trodde att det skulle utgör något problem). Så hon fick den nu i våras när hon just fyllt fyra. Kanske att hon fick en aning eksem i böjvecken av den - eller så fick hon i sig något annat hon inte tålde på dagis i samma veva eller att hon i smyg fick tag på något ur syskonens godispåsar.Obestämd
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Karla79 skrev 2010-09-08 22:00:18 följande:
    Såg att ni har diskuterat vaccinationer ovan, måste berätta vad som hände oss på 8-månaderskollen häromdagen på BVC. Vi hade precis pratat om att sonen har ägg- och mjölkallergi och att vi ska till allergologen igen i november. Sedan började sköterskan leta efter en tid då sonen skulle få en speciell vaccination för att pappan är från Asien, jag tror det var TBC. Kanske hette sprutan BPR? Anyway, vi fick en tid, och sedan kom JAG på att men vänta, är det OK att ta denna om man är äggallergiker? Och då blev hon jätteosäker och sa att det var bäst vi avvaktar. Alltså inget ont om BVC för jag vet att de inte är allergiexperter, men ibland blir jag så trött på att man måste hålla reda på allting själv.... kan ju inte vara första gången de har en äggallergiker på mottagningen liksom.
    BCG-vaccinet (TBC-vaccin) har inget med ägg attt göra
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-09-11 18:23:20 följande:
    Jag har inte gjort det men Blå Myran. Min  lille kille reagerar på enbart kontakt med ägg så han får absolut inte utsättas för ägg. Så i vårt fall är det noll tolerans.
    Men hur man gör och var man gör det beror ju på reaktioner och testar. Men om man nu redan gett ägg utan att märka av allergin så tydligt så får ju barnet inte andnöd och då kanske en viss mängd tillagat funkar. Men det där berhöver man ju diskutera med läkaren också. Man ska ju aldrig ge ägg till ett barn som reagerat kraftigt på eget bevåg!
    Och har man ätit ägg utan att märka några symtom av tillagat ägg fram tills det att man gjort pricktest som då visat positivt för ägg är det oftast bara bra att fortsätta ge ägg i den mängd som tolereras utan att få några symtom - för att bibehålla den tolerans man har mot ämnet istället för att börja ha nolltolerans för allt med ägg, då kan toleransen istället minska om man har viss tolerans och tar bort det helt. Även om man skulle få reaktion av ägg i tex majonäs/glass (eftersom det då är rått), men kan äta tillagat ägg utan att få någon reaktion (proteinetstrukturen i ägg förändras mycker mer än andra ämnen av värmebehandling)  så bör man låta bli ägg i rå form, men fortsätta att ge tillagat ägg - just för att bibehålla toleranser.

Har man fått kraftiga reaktioner även av tillagat ägg tidigare så brukar man följa med pricktest hur det utvecklar sig. När pricktestet ger väldigt små/inget utslag så brukar det vara att man då börjar att testa med att väldigt försiktigt prova att introducera små, små mängder med tillagat ägg. Och då börjar man ugnsbakat ägg som varit inne länge i ugnen som tex  några smulor av sockerkaka innehållande ett ägg (eller ibland att man börjar med enbart äggulor eftersom huvuddelen av proteinet finns i vitan) och därefter ökar mängden så att det blir först när det funkar med någorlunda normala mängder med ugnsbakat ägg som man testar med stekt ägg som tex pannkakor och föst när det går med stekta saker med ägg i att man testar med rent ägg i kokt/stekt form. Och om det också går så testar man med rått ägg i form av glass/majonäs etc.   I korta drag hur man brukar gå till väga.

Och sen förekommer det ju också att såväl pricktest som blodprov kan visa falskt positivt, dvs att det ger utslag på test men att det inte uppstår några symtom över huvud taget när man utsätts för ämnet  - även om det är betydligt vanligare att det visar falskt negativt, dvs visar inget på tester men symtom vid intag.
    Tester är ändå bara ett hjälpmedel och en ledtråd man kan använda sig av, det absolut viktigaste är hur man reagerar på intag av ämnet.
  • Miralicia
    Gladhannapanna skrev 2010-12-20 14:59:12 följande:
    Jag har provat "no egg" i pannkor, funkar ok i tunna pannkakor men tjockpannkakan gick inte att äta. Någon som har ngt bra recept på tjockpannkaka utan ägg?

Jag har läst på tuberna med köpt kristyr och hittar inget som skulle kunna vara ägg, men när dottern åt en pepparkaka emd kristyr kräktes hon, men det kan bero på att hon ätit ngt annat som retade, typ en garntråd!

har inte vågat ge med kristyr fler gånger, har någon någon erfarenhet av detta?
    Var det köpt kristyr då som var på just de pepparkakorna när hon kräktes?
    För annars om man gör egen kristyr är det ju oftast ägg med i kristyren.
  • Miralicia
    Yosa skrev 2010-12-27 21:32:12 följande:
    Kallrökt lax?? Har ni varit med om att den innehållit ägg? Vågar man?
    Nix - det brukar vara lax och ev lite kryddor och/eller lite träspån eller liknande som röken får ryka igenom på väg mot fisken. Har väldigt svårt att se hur man skulle kunna få in ägg i processen med att röka laxen (förutom i ev ngn sås att servera till den färdiga laxen).
    Jag skulle våga.
  • Miralicia
    Nenne skrev 2010-12-27 21:57:48 följande:
    Hej !!

Har inget barn som är äggallergisk utan är de själv. Såg att ni skrev lite olika saker som kan avra ägg på innehållsförteckningar. Jag vet att E322 kan vara lecitin som är ett äggviteämne, så de kan båda stå E322 eller Lecitin. Men man får även här ringa och kolla om de är ägg eller soja som de är gjort på.

Sen om man vill baka kaka utan ägg så kan man ta havregrädde. 1½ dl havregrädde är lika med 2 ägg.

Sen med att resa brukar inte vara några problem..Är själv ute och reser ofta.

Kram
    Ang lecitin så förekommer det knappast att det framställs ur ägg längre pga att det är betydligt dyrare framställning än att framställa ur vegatabiliska råvaror. Jag har aldrig träffat på någon produkt med lecitin framställt ur ägg.
    Vad gäller ägg resp soja så finns båda ämnena med på den tvingande allergenmärkningslista som är framtagen gemensamt för hela EU, så att om något är framställt ur ägg eller soja så måste det anges i innehållsförteckningen på något sätt.
  • Miralicia
    Nenne skrev 2010-12-27 22:24:10 följande:
    När jag fick min allergi för 5 årsen så reagerade jag på lecitin som fanns i tex choklad och andra saker. Så jag tror att de fortfarande framställs. Så jag dubbelkollar alltid då de endast står Lecitin eller E322 på innehållsförteckningen. Då jag fått väldigt starka reaktioner när jag fått i mig något med ägg i.

Men som sagt så står de i bland barra E322 på innehållsförteckningen fortfarande trotts att de måste stå va de är gjort av.
    Lecitin kan framställas av tex raps eller solros också och då behöver det inte deklareras vad det är för ursprung till det eftersom raps och solros inte ingår på den tvingande allergenmärkningslistan, men är det framställt av soja eller ägg så måste det på något sätt framgå.
  • Miralicia
    Twixie skrev 2011-02-09 16:19:53 följande:

Någon som har tips på bra recept för egna nuggets? Försökte googla men fick antingen bara upp recept på äggfria bananmuffins eller chokladkaka eller recept på nuggets där andra ingrediensen i listan efter kyckling var ägg Drömmer  .

Sedan om något har något enkelt och bra recpet på pannkakor (tunna) och brownies?

Kycklingnuggets: Dela kycklingfilé i bitar, blanda olja (tex raps, solros) med lite kryddor (ofa bruka jag använda lite curry eller grillkrydda) och pensla/doppa kyckingen i kryddoljan och vänd i en blandning av ca 2/3krossade cornflakes och 1/3 Maizena majsstärkelse och stek i stekpanna
  • Miralicia
    Yeees skrev 2011-04-22 09:32:48 följande:
    Hej!
    Sitter här och ska ge sonen hans första påskägg, han är nöt och äggallergisk, visst kan man ge sega råttor och skumgodisar? Det står inget om ägg i ingredienserna på påsen (har ej plockat lösvikt), är det nåt Enummer man bör känna till???

Tacksam för svar!!!

Glad Påsk!Glad 
    Enda E-nummret med ägg är E1105 - Lysozym, ett konserveringsmedel som främst förekommer i lagrade ostar som parmesan etc, samt finns i alla Zendiums vuxentandkrämer
  • Miralicia
    Yosa skrev 2011-07-16 10:24:43 följande:
    Har aldrig tidigare hittat en färdig (påse eller liknande) med potatisgraänf utan ägg men nu hittade min mamma denna:
    www.kosterfiskarn.se/default.asp?pg=produkter...

den verka va utan ägg. Någon som testat?

Både den frysta och den från kyldisken från Felix är utan ägg. Och båda är goda.

Kylda: www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07070

Frysta: www.procordia.se/eway/default.aspx&trg=Main_172&Main_172=448:0:2,127:1:0:0:::0:0&articlenumber=07343
Svar på tråden Äggallergitråden