Inlägg från: Miralicia |Visa alla inlägg
  • Miralicia

Äggallergitråden

Med pricktest och blodprov är det äggvitan man testar med/för, eftersom det är i äggvitan som absoluta huvuddelen av proteinerna i äggen finns och det är proteinerna som man reagerar på vid allergiska reaktioner. Däremot när man ska testa att provocera med ägg genom att äta det så är det inte helt ovanligt att man börjar med att ge enbart ge äggula eftersom den knappt innehåller några protein i sig själv (förutom "kontaminering" av kontakt med vitan). Så reagerar man på äggulan så klarar man inte äggvitan, men däremot så eftersom ägg är väldigt värmeinstabilt (proteinernas struktur förändras väldigt mycket vid uppvärmning) och vid tex hårdkokt ägg så blir det en klar uppdelning av gula och vita så att då kan det vara så att man kan klara gula men inte vita eller att man som äggallergiker i vissa fall kan klara av maträtter som innehåller tillagat ägg som tex pannkaka eller bullar/bröd som är penslat med ägg utan att få några symtom, men att man inte kan äta sådant som innehåller ägg i rå form som majonäs eller glass.

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Minifer skrev 2011-08-24 21:25:04 följande:
    vanlig spaghetti brukar vara utan ägg medans tex Penne och tortellinii samt färskpasta brukar innehålla ägg eller kan innehålla spår av ägg

Upptäckte den hårda vägen idag att pesto kan innehålla ägg
    Pesto innehåller parmesan och parmesan i sin tur brukar oftast innehålla Lysozym - E1105, ett konserveringsmedel som är framställt från ägg
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:39:00 följande:
    Tips på ägg- och mjölkfria pålägg till liten kille med bara 4 tänder?? Vill kunna locka med något annat än mjölkfritt margarin på rostisbitarna.
    Svarat dig i allergitråden, med lite påläggsförslag och en massa annat
  • Miralicia
    LillSkruttet skrev 2011-08-24 21:53:40 följande:
    I infon från dietisten skulle vi akta oss för leverpastej för att det kunde innehålla ägg. Jag har därför inte vågat köpa det trots att innehållsförteckningen sett ok ut. Kan man alltid lita på innehållsförteckningarna? Vore ju kanon att kunna köpa bredbar leverpastej åt honom, eller skivbar iof, som han kan äta bitar av och plocka själv.
    Kolla innehållsförteckningen. Finns det inte med där så ska det inte innehålla något som inte står med där.
    Just vad gäller ett gäng vanliga allergener, (bla mjölk, ägg, soja, glutenspannmål, fisk, skaldjur mfl) så finns det väldigt strikta regler kring att det måste anges att det ingår i produkten - det får tex inte döljas under rubriken kryddor om det är så att det bland nån av kryddorna ingår tex mjölksocker som bärare utan måste då anges som "kryddor (mjölksocker) - typ.

Men däremot odeklarerad leverpastej ska man ju akta sig för eftersom leverpastej brukar kunna innehålla såväl mjölk, ägg, sojasläktingar, gluten och fisk beroende på märke (har för mig att den bredbara i Hemköps egna märke lyckas pricka in nästa alltihop - i varje fall när jag kollade härom året) medan tex de flesta av Scans bredbara är ok (de har i vissa fall allergener i samma lokaler men strikt skilt åt så att ev kontaminationsrisk via luftburet är minimal och vet många som har superkänsliga barn som äter deras produkter utan minsta problem).
  • Miralicia
    LokesMammi skrev 2011-08-24 22:03:18 följande:
    Det hade Loke med. Högsta siffran. Kanske inte ska ge honom leverpastej. Då finns det inget kvar just nu..... bläääääää
    Ja, ring runt du meddela sen! =) Det är bara en jag hittat som han kan äta som inte innehåller vete,mjölk o ägg.....
    Scan har flera bredbara i ask - original, Ugnsbakad original, (mellan har jag för mig också). Tål de sojasläktingar så har Scan en skivbar som är med E410 men utan "allt annat". Några av de smaksatta (men inte de som heter något med "Grädd" bör också funka om det handlar om mjölk, ägg, vete om jag inte minns helt fel från senast jag var inne och kikade.
    Willys eget märke på bredbar leverpastej i ask äter vi här hemma (mjölk, ägg, soja, alla sädesslag och ett gäng saker till).
    Arbogapastej har en som är mjölk- och glutenfri och också utan ägg och soja mm.
    så det finns ett par stycken olika.
  • Miralicia
    Minifer skrev 2011-08-27 01:47:39 följande:
    om man kan äta kyckling eller ej beror väl på vad kycklingen får för foder? Alltså om man är väldigt känslig
    Ja, det har med fodret att göra vad den ätit under sin uppväxt att göra. I varje fall när det handlar om kopplingen till ägg (sen visst att man kan reagera på kyckling i sig utan att reagera på något av de andra vanliga allergenerna som ofta kan ingå i kycklingfoder, men betydligt mer sällsynt).

Känner man sig lite tveksam/orolig för att införa kyckling så kan man börja med att testa med majskyckling (och då gärna ekologisk sådan om man kan hitta). De har helt klart fått det "renaste" och "snällaste" fodret.
  • Miralicia

Lysozym förekommer nästan uteslutande i ostar av olika slag som parmesan men även vanlig ost som tillverkats utomlands. Har nog aldrig sett i någon svensktillverkad ost.
    En fallgrop vad gäller lysozym är att det ingår i alla Zendiums vuxentandkrämer, men inte i barntandkrämen.

• Miralicia
    Kavat skrev 2011-10-11 13:35:13 följande:
    Aerius och tavegyl är båda antihistaminer. Aerius smältablett innerhåller inte sorbitol och är lättare att ta med sig. Tavegyl kan vara lite sövande och det sägs att det kan lindra klåda mer än aerius.
    Aerius sägs vara en modernare variant av tavegyl, i vissa fall är det ju inte så bra att bli sömnig så tavegyl brukar man rekomendera att ge till kvällen.

Så i princip är det samma sak, fast man får nog själv bedömma skillnaderna och hur det funkar, men kan vara bra att veta att de är lite olika, men ändå samma.
    De har samma effekt vad gäller att dämpa symtom men det är olika verksamma substanser i läkemedlen och även om de har samma "sluteffekt" men når fram till den på aningens olika sätt. Aerius är lite modernare så att den är lite mer "kinkig" till vilka receptorer i celler och så som den binder sig till för att blockera effekten av det histamin som frisätts vid allergisk reaktion, medan Tavegyl binder mer till "alla" av den sortens receptorer och ger därigenom mer biverkningar med trötthet. Det tar ungefär lika lång tid innan de har effekt, men Aerius har betydligt längre verkningstid (normaldosering 1 gång/dag) jämfört med Tavegyl (normaldosering morgon och kväll)
  • Miralicia
    IdaVi skrev 2011-10-12 20:35:15 följande:
    Men tar man Tavegyl i förebyggande eller när man får i sig något av misstag?
    Det beror lite på, det går att använda för båda. Tex om man har besvär i form av tex pollenallergi använder man antihistaminer för att behandla förebyggande, för att få så lindriga symtom som möjligt. Likaså om man kanske tex är pälsdjursallergiker och vet om att man kommer att hamna i situationer där man kan bli utsatt för pälsdjursallergener så kan man använda förebyggande.
    Sen använder man det även efteråt om man kanske har fått i sig något man inte tål och fått en reaktion så tar man antihistaminer för att få reaktionen att dämpa sig och lägga sig.
  • Miralicia
    Gladhannapanna skrev 2011-12-08 15:50:50 följande:
    Är det någon som har ett bra recept på skinkgriljering utan ägg?
    Enklast är ju att bara använda senap och sen ströbröd.

Men om man vill testa något lite annorlunda så kan jag tipsa om varianten med aprikoser här:
    www.ica.se/Recept/griljera-med-nya-smaker-393426/

Testade den för ett par år sedan och den har väl i princip fått bli standardvarianten här hemma numera, god och lite annorlunda men inte alltför "avvikande" utan passar bra både till skinkan och övriga julbordsmaten även om det kanske kan vara lite svårt att tro. (De andra två i länken har jag inte testat.)
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-12-23 16:55:15 följande:
    Jag tror inte det finns. Det fanns någon gjort på ärtor förr, men vet inte om den finns kvar. Fanns även en light-variant som var typ förtjockningsmedel i, men har inte hittat den heller... Så tyvärr...

Förra året gjorde jag rödbetssallad, men rödbetor, äpple, svart peppar, salt och majon var kokosgrädde som kokats tjockare med rismjöl. En variant, eller med havre som förtjockas med maizena eller liknande borde bli ung samma sak. Det blev i alla fall lite krämigare.
    Kung Markatta har Plamils majonnäs som är gjord på ärtprotein. Finns både "vanlig" majo och vitlöksmajo
  • Miralicia
    Kavat skrev 2011-12-24 10:10:30 följande:
    Ah, trodde inte det fanns kvar för har hört om folk som letat men inte hittat. Den funkar ju inte här hemma och när jag smakade så tyckte jag inte den var något vidare heller.

Men vad bra, då finns den kvar i alla fall!
    Japp, den finns. Vi har en hel hylla där i princip allt från Kung Markatta står samlat i vår närmsta Icabutik, så där finns den
  • Miralicia
    Ela skrev 2012-01-02 21:12:32 följande:
    Egen fråga: Hur panerar man fisk utan ägg?
    Jag brukar bara hoppa över att torka fisken utan sköljer och låter den droppa av lite men fortfarande vara blöt och sen vänder i en blandning  ca 1/3 majsstärkelse och 2/3 krossade cornflakes med lite salt och ev andra kryddor (måste ha utan vete, råg, korn, havre/gluten mm här hemma också) och direkt från paneringen och ner i stekpannan. Blir jättebra.
  • Miralicia

Ägg är rätt så värmeinstabilt, dvs det påverkas mer av värme än en del andra proteiner, därav att man brukar börja med ugnsbakat ägg, tex ägg i sockerkaka snarare än ägg i muffins eftersom sockerkakan varit inne i ugnen betydligt längre tid än muffins så att ägget i då har varit utsatt för värme under längre tid.
    Vitan är betydligt er allergen än gulan, så för att börja försiktigt så kan man göra sockerkaka med enbart äggulor i (blir ju lite  "äggvitekladd" kvar på gulorna) och sen att man börjar ge små smulor av sockerkakan och succesivt ökar på mängden. Funkar det med sockerkaka så kan man testa med tex matbröd som penslats med ägg (dvs lång gräddningstid) innan man testar tex bullar som penslats med ägg för att sen testa med större mängd ägg genom tex ugnspannkaka (i början med lite ägg i och sen successivt öka på till normal mängd ägg).

Sen när det funkar  med ugnsbakat ägg så kan man börja testa med att ge saker med ägg i som tillagats på spisen - kanske saker panerat med ägg, köttbullar/pannbiff med ägg i smeten etc och sen om man ger sig på hela ägg kan man börja med hårdkokt ägg där man börjar med enbart gulan och helt genomstekt ägg innan man fortsätter med ett helt hårdkokt ägg och sedan om allt det funkat så kan man börja fundera på ev löskokt ägg eller ägg i rå form som i glass, desserter (typ mousse/fromage) och majonnäs eftersom  rått ägg är betydligt mer allergent ä.

Så jag skulle inte ge glass med ägg i om man inte vet att barnet redan klarar tillagat ägg.

Sen beror det ju lite på vad barnet har haft för reaktioner på ägg tidigare och hur det har sett ut på tester, har det "bara" handlat om långsamma reaktioner med eksem och inga andra är det betdligt "säkrare" att kunna testa hemma än om man har behövt åka till sjukhuset pga kraftig och  snabb allergireaktion mot ägg. I det läget bör man vänta med att testa själv hemma utan att inledningsvis få göra äggprovokation på sjukhuset (då brukar de ofta använda sockerkaka att provocera med).

Svar på tråden Äggallergitråden