• icka76

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

PP: Nu sitter jag här och grinar, gud vad glad jag blev. När det gäller storleken så växer de ju så olika. När jag trodde jag var i v.8+2 vid förra VULet så var fostret i storlek som 7+5. Nu när jag trodde jag var i 11+0 så var jag helt plötsligt 11+3, så det varierar lite. Skönt att ni ska få se det lilla miraklet så ofta. Albyl är ju samma som trombyl bara lite krångligare så du kan ju lika gärna fortsätta med det

Liss: Hur har det gått för dig?

• icka76

Liss: Underbart att höra att det såg bra ut igår, nu håller vi tummarna för er den 24e. Själv bävar jag inför en glucosbelastning om 2 veckor, är inte jättesugen på det. Tack vare min mamma som har typ 2 diabetes ska jag göra detta 2 ggr under graviditeten.

Monchichi: Varför hör man alltid bara det negativa? Jag tror att vi alla här inne kommer att få våra små på ett eller annat sätt.

PP: Är lite avundsjuk över att du fått höra hjärtat, det måste varit fantastiskt. Tänk att en liten plutt på en halv cm har ett hjärta som man kan höra.

TT: Saknar dig vännen.

Bettan: Hur har du haft det, gör oss avundsjuka genom att berätta om solen och värmen.

Cinza: Tror det är oerhört värdefullt att man har en personlig erfarenhet när man ska stötta andra. Det måste även kännas bra att kunna använda det fruktansvärda som hänt till någonting som kan hjälpa andra.

Till er jag inte kommenterat säger jag HEJ!!!

EGO: Här är allt bra, oron försvann lite efter sista ULet. Nu har jag även fått en förklaring på varför jag varit så trött och yr. Mina järndepåer är dåliga så nu ska här knapras järn.

• icka76

Maggan: Välkommen, beklagar dina mf. Det finns en läkare i Helsingborg men jag vet inte om han tar emot fler patienter. Bettan vet nog mer.

Cali: Ibland måste man höra solskenshistorierna för att orka vidare.

Vallmo: Tror säkert att huvudvärken kan hänga ihop med all stress kring mf:et och skrapningen.

Ninni: God morgon

Mojutten: Blodförtunnande (trombyl, fragmin, inohep) och progesteron är det som visats sig ha effekt och det ger inga direkta biverkningar. Progesteron har iofs visat sig kunna ge missbildningar på könsorganen. Ävn prednisolon skrivs ut i särskilda fall. Jag tror att då det inte finns nån vidare forskning gjord på andra läkemedel så kör läkarna på de som är vanligast, d.v.s. progesteron och trombyl. Har även läst studier på metformin som tycks fungera för vissa med PCO. Jag tror ju att trombylen hjälpt vår lill* denna gången. Läkaren på spec.mvc tyckte det var jättebra att jag åt dem och jag ska fortsätta med det till 2 veckor innan snittet.

Mayan: Håller tummarna för ett plus den 27e

• icka76

Jemena: Vilken jämn kurva du har denna gången har det blivit färra utekvällar?

• icka76

Mojutten: Det är lite olika bud på när man ska börja. Jag har alltid börjat efter mensen och sedan slutat om mensen kommit. Många börjar efter äl och andra vid plus. Det finns studier som visar på att ägget fäster lättare om man äter trombyl/albyl, dels p.g.a. av ökad genomblödning i livmodern och dels för att slemhinnan kan bli tjockare (tror det är p.g.a. av den ökade genomblödningen) Men sen finns det de som säger att den antiinflammatoriska verkan kan inverka negativt på implanteringen. Men det har ju fungerat för flera av oss. Jag skulle börja direkt efter men om jag var du.

• icka76

Mojutten: Vi inväntade svaren från utredningen innan vi startade om. I fall det skulle visa sig vara nått fel så kändes det onödigt att bli gravid innan.

• icka76

Cinza: De flesta delar albylen i 3 eller 4 delar, då blir dosen lagom. Men det smidigaste är ju trombyl så att man slipper dela.

• icka76

Vi blev tydligen flyttade för att någon av moderatorerna tyckte vi passade bättre under medlemsgrupper än under upprepade mf. Jag är lite orolig att det ska vara svårare att hitta oss.

Cali: Usch, vilka tråkiga besked, men samtidigt så har ni fått ett svar på vad som kan ligga bakom era mf och kan jobba vidare på det. Har ni fått reda på vad som finns för möjligheter nu? Med IVF kan man ju fixa det mesta idag. Jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig för er.

Jemena: Låter inte bra att du deppar. Du kanske behöver träffa någon att tala med?

EGO: Här är allt bra, går in i v.14 i morgon så det går snabbt. Har dragit på mig en nackspärr vilket är riktigt jobbigt nu när jag inte kan ta några direkta tabletter för det. Så jag biter ihop och ska beställa tid hos både mn sjukgymnast och akupunktör.

Ha en underbar vårdag allihop.

• icka76

Cali: Jag glömde gratta i efterskott, förlåt.

PP: det kommer att gå fort även för dig. tror jag är inne i de s.k. spökveckorna nu, känns jätteläskigt.

• icka76

PP: Tror att det är olika det med symtom. Jag har kvar lite ömma bröst och illamående/magkatarr. Magen är fortfarande "platt", eller jag det syns/känns inget under fettet, vilket känns skumt. det känns som att alla andra som är i "min" vecka redan hara bebis mage. Jag har även fått en mängd finnar mellan brösten vilket jag aldrig haft annars, måste bero på bebis.

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3