Hej tjejer, ock välkomna till er nykomlingar! Jag hör till de gamla rävarna som varit med från trådens begynnelse, men har senaste tiden haft helt andra saker för mig än att hänga här (fråga mig inte vad, för jag vet inte
)
Ninni: Jag glömde visst tipset "och så ser ni till att få till ett riktigt praktgräl"
För inte handlar sorgeprocessen och att ta hand om varandra bara om myspys! Det är klart att det är viktigt att få utlopp för sina känslor, oavsett om det är glädje eller sorg, så är det viktigt att inte bara hålla det inom sig! Skönt att ni funnit varandra igen. Och ha tålamod med varandras sorgearbete, det är snarare regel än undantag att man är i olika faser och att sorgen tar sig olika uttryck hos ett par. Det viktiga är inte att
förstå varandras sorg utan att
respektera den.
Adoption: Japp totally agree tjejer, det är viktigt att vara "hel" när man går in i adoptionsprocessen. Men vad är då att vara hel? Att ha sörjt färdigt? Näpp, inte då! Sorgen får finnas där, och den kommer att finnas där. Den försvinner inte för att man får ett barn - adopterat eller biologiskt. Man får vara arg och ledsen och förbannad och gud vet allt. Man får känna sig som en trasa. Man behöver inte alls ha bestämt sig. Att dra igång processen kan faktiskt vara ett sätt
att besluta sig. Man behöver inte ens veta att man vill adoptera när man påbörjar en process. För gudarna ska veta att det är en låååång process. Av alla 7 par i vår medgivandeutredning var 2 par säkra på att de skulle adoptera, varav ett par skulle adoptera släktingbarn! Så det var alltså 5 par som av olika anledningar inte visste. Men utbildningen gav verkligen merkött på benen, och jag rekommenderar den varmt!
Men jag håller faktiskt inte med AC i att man kan ta det så jäkla lugnt. För det beror faktiskt på...
1. Det beror på vilket land man vill, och kvalar in, att adoptera ifrån. Vissa länder har aplång
kö innan man får skicka handlingarna till landet, Andra länder kan man skicka in handlingarna direkt då de är klara, men då är det istället aplång
kö i själva landet. Så vill man adoptera från ett visst land där handlingarna kan skickas snabbt så är det bra att dra igång så fort som möjligt. Såå det beror som sagt på. Så kolla länderna och fundera en vända till. Är kötiden för det landet lång innan, eller efter man får skicka handlingarna?
2. Sen är det det där med föräldrautbildningen. Det är nämligen såååå olika beroende på vart man bor. På många ställen måste man gå hela, eller delar av, den obligatoriska föräldrautbildningen innan man får börja medgivandeutredning. Vissa kör föräldrautbildningen på några intensiva helger, och andra lägger ut några timmar i veckan i flera månader. Många ställen kan ha väntetider på kanske upp till 1/2 år innan man ens får börja utbildningen, min kommun kör ex. 2 ggr/år. Så har man otur så får man vänta lääänge.
3. Sen är det det där med medgivandeutredningen. Vissa har kötider på några månader, andra kör inte igång förrän efter ett halvår eller kanske tom. längre än så!
4. Sen pågår medgivande utrednigen olika länge. I vårt fall 2 månader.
-Så det är faktiskt inte bara själva kön hos adoptionsorganisationen som är viktig, även om den naturligtvis ÄR viktig. Så istället för att kontakta din adoptiuonsorganisation, kolla om det är något särskilt land som ni funderar på, och kolla var det landets kötider är - innan eller efter handlingarna skickas? Och slå en pling till soc i din kommun och fråga vad de har för kötider, dels för att få gå föräldrautbildningen, samt hur lång tid denna löper över. Samt vad som gäller just deras medgivandeutredning!
Till NN och alla er andra som inte provat behandling eller som bara provat ASA).
Innan man har provat Innohep är loppet på intet sätt kört! Lyssna på kloka doktor Bettan, vettja!
Och till er som försöker er på Prednisolon så tänk på att det, om man har otur, kan ha riktigt jäkliga bieffekter. Själv har jag råkat ut för en komplikation som antagligen kommer att ta månader på sig att ge med sig.
Sugarrush: Men anmäl puckot! Hennes beteende strider mot allt som heter god yrkessed och professionellt bemötande. Det där borde verkligen inte få passera obemärkt. Fy vilken typ! *ryser*
Kram till alla, ingen nämnd och ingen glömd!