Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Skickar ett stort gratttis till Snigelkatt och Liss!!! {#lang_emotions_flower}

Liss: Låter som att du får ett bra omhändertagande, kanonbra! :)

Progesteron är progesteron. Men finns i Sverige som Crinone vaginalgel och Progesteron, det första är registrerat läkemedel och det senare är apotekstillverkat och därav saknas bipacksedel. Det är ingen exakt vetenskap hur länge man ska ligga, många får rekommendationen en halvtimme. Orninationen varierar från 1-3/dag. Har inte tidigare hört nån som tar dem en gång i veckan. Men bäst svar på varför man får den ordinationen får man väl om man frågar sin gynekolog.

Vallmo: Jag skulle ringa gyn på måndag om jag var du.

Cali: Man rekommenderar max 300 mg koffein/dag i Sverige. Det är samma som 3  koppar kaffe eller 6 st koppar the. Nu finns det ju både koffeinfritt kaffe, både malet och snabbkaffe, samt koffeinfria thepåsar. Sen innehåller ju läsk för övrigt oxå ofta koffein.

• TantTingeling

Ninni:  Låga doser acetylsalicylsyra har ingen negativ inverkan på vare sig graviditet eller barn. Vill du ha studier som styrker det så fixar jag det. Bettan kan annars intyga :). Jag vill inte tycka åt dig, men jag kan ju säga som så att jag själv tog det efter 2 mf.

• TantTingeling

Ninni: GLömde säga att det är framförallt implantationen (dvs då ägget fäster) som kan påverkas, samt att man visst kan få biverkningar av ASA, men då gäller det högre doser.

• TantTingeling

Som naturvetare kan jag inte låta bli att kommentera...

Generellt kan väl sägas att Aftonbladet, Expressen o Söndagsavisen inte direkt har någon status som medical journals... De ansvarar ju inte direkt inför socialstyrelsen och ofta är det rena felaktigheter.Och generellt kan sägas att artiklar där man inte hänvisar till några studier/källor ska läsas med stor skeptisism.  Jag tycker det är direkt galet att ändra livsstil utifrån likartade artiklar utan att rådgöra med någon som är medicinskt kunnig.

Att socker och snabba kolhydrater inte är bra för kroppen har väl knappast undgått någon. Att socker påverkar insulinnivåerna och hormoner i övrigt och därmed kropp och fertilitet är något som är mkt välkänt sedan länge. Kvinnor med PCO som försöker bli gravida behandlas ju t.ex. ofta med Metformin, som är ett diabetesläkemedel.

MEN jag tycker absolut inte att man ska gå på någon diet typ LCHF om man är, eller försöker bli gravid. Att däremot undvika socker och vitt bröd, äta mer grönsaker osv., det är naturligtvis bara bra för kroppen, och för fertiliteten.

• TantTingeling

Monchichi: Ja, såklart kan de tipsa om bra saker oxå, jag läser oxå aftonbladet ibland :)  Men det gäller ju att plocka ut det som är vettigt och sålla det som är galet. Och det är inte lätt minsann...

Ninni: Så lite så :) Och jag vet precis hur det är att skena iväg, hade jag inte haft min vetenskapliga sida så hade jag nog provat allt alternativt vid det här laget... :)

Det är klart att man vill ta kontroll över den här situationen som man hamnat i. För visst vore det skönt om det var så att man själv kunde påverka det hela genom att undvika en massa saker till fördel för annat. Men om man nu inte har en dålig kosthållning eller extremt osund livsstil i övrigt så tror jag att det handlar om vanligt sunt förnuft. Vitaminer och avslappning är bra och tomma kalorier + stress är dåligt lixom... :)

• TantTingeling

Cali: Men det är ju det jag säger ju - socker kan påverka fertiliteten! :)  Men att däremot börja gå på LCHF är ju en helt annan sak än att hålla igen på sockretm - det är dieter jag vänder mig emot! :)

Icka: Missade ditt inlägg eftersom jag skrev mitt, gick å gjorde annat å sen kom tillbaka och upptäckte att jag inte postat det, lika virrig som vanligt alltså :). Ja visst kan du ta Duroferon. Men har du inte järnbrist så lär det ju inte göra nån skillnad, och som du ju vet så kan trötthet å yrsel under graviditeten bero på en hel massa andra saker. Om jag var du så skulle jag ringa å boka tid för blod- och järnstatus. Har du brist så är doseringen en annan än om du bara äter det profylaktiskt. Med en provtagning så får du underlag för rätt dos.

Bettan: Ha nu en riktigt skön semester. Och hoppas du kommer tillbaka hit till oss full med energi! *kramar*

Sanne: Hur är det med dig???

• TantTingeling

Hej tjejer!

Liss: Stort grattis. Själv har jag inte det minsta problem att höra om era graviditeter, ni får jättegärna uppdatera mera!

Jemema: Helt klart finns det en chans!

Ninni: Förstår, och känner igen dina kluvna känslor. Det vore väl ändå konstigt om vi hoppade och studsade över när de som kör i gräddfilen får till det...

Monchichi: Så länge du inte fått mens finns det hopp, jag håller en tumme tillsvidare.

Icka: Dags för lägesrapport, inte sant?

Sanne: Vart håller du hus?

Ego: Ninni har efterlyst lite ego så jag får väl pula ihop nåt. Men jag har inte så mkt att säga om mig själv. Jag jobbar, sover, äter å går ut med vovvarna. Dessutom går jag lite kvällskurser och sambon är bortrest lite då och då, så lediga kvällar utan stress är sällsynta för tillfället. Och ja, jag trivs strålande på jobbet, i yrkeslivet mår jag bättre än på länge. Inte trodde jag att det gamla jobbet påverkat mig så pass, men nu när jag bytt så märker jag en gigantisk skillnad i lust och energi.

• TantTingeling

Jag tycker att det är helt ok att ni alla berättar om era graviditeter, er oro, era graviditetskrämpor. Jag respekterar din åsikt Jemema, men jag håller inte med om att det har klagats på att vara gravid här.
    Att t.ex. oroa sig över frånvaron av symtom som flera av er gör, eller som Icka att må illa jämt å ständigt, det påverkar ju en jättemycket. Illamående är för övrigt ett av de symtom som människan har svårast att stå ut med, det är ex. ett av symtomen som många cancerpatienter upplever som det jobbigaste Och som ni alla vet så har de ju ett gäng jobbiga symtom att välja bland, det säger en del tycker jag... Hur som helst - att inte känna att det är ok att skriva om det här känns för mig helt verklighetsfrämmande.

Jag vet att ni är många som håller igen med att skriva om sina graviditeter, och jag tycker det är synd. Jag tycker helt enkelt det vore skittrist om ni inte pratade om era graviditeter. Det är ju dit vi alla strävar. Om tråden bara handlade om våra missfall och motgångar och BIM och kurvor och ÄL och inte det som kommer sen, graviditeten, så skulle iaf inte jag bli långvarig här. För mig inger det hopp att höra att det faktiskt går bra för er. 

• TantTingeling

Stor kram till dig Snigelkatt. Det finns såklart inga ord som kan trösta, men du ska veta att vi finns här om du vill ösa ur dig. *kramar om*

• TantTingeling
    Ego: Kikar in och hejjar lite på uppmaning :) Fullt upp, stress på jobbet (men trivs ändå), sambon har varit bortrest mkt, kvällskurs 3 dagar i veckan, 8 timmar totalt -*pustar lite*, massor av snö att skotta (nu har det äntligen lugnat ner sig). Min ena hund blev påkörd igår oxå, det gick bra, men blir fortfarande helt uppstressad då jag tänker på hur det kunde ha gått.

Icka: Du vet att du har mina tummar!

Vinkar välkommen till Mayan!

Alla andra:
    Vinkar lite till er, tyvärr orkar jag inte kommentera just nu, får ta mig tid till det i helgen! *gruppkram*
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3