Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Oj, det rördes visst upp en hel del känslor här...
    Jag har ju hängt här ett tag, eller ja, sen tråden startade faktiskt, och varit med om denna diskussion ett antal gånger. För mig kändes det kul när tjejerna i tråden en efter en blev gravida - även om jag såklart var både avis och knäckt över att jag inte blev det. Jag tyckte det var kul att höra att VUL, UL, RUL var ok och att det faktiskt kom  ut en bebis tillslut. Att det har gått bra för de allra flesta som hängt här har hållit mig uppe många gånger och gjort att jag orkat fortsätta kämpa.  

Jag trivs så himla bra med stämningen och människorna här, och har alltid tyckt att det är riktigt trist att de flesta av de som fått barn försvunnit till gravidtråden och sen inte alls syns här. Man tappar kontakten med dem och för mig känns det även som att den där påminnelsen att det kan gå bra uteblir.

Men nu är det ju alldeles uppenbart att det inte är alla som känner på samma sätt, vilket jag såklart har all respekt för. Men jag kan inte låta bli att känna att det för min egen del är lite trist att det kanske inte är helt ok att berätta att det går bra för mig denna gång. För även om jag inte har något behov av att babbla på om min graviditet, så känns det trist att inte få dela medgångarna med dem som stöttat på vägen, och som varit med och tröstat och lyssnat vid tidigare motgångar. Åsikterna går isär, men just nu det känns ändå mest respektfullt att dra sig tillbaka och tacka för sig, just för att det finns de här som upplever att det är så pass jobbigt. Så tack tjejer för hjälpen på vägen och lycka till i fortstättningen!!! Ni är bäst!!! *Kramar* //TT

• TantTingeling
    Snigelkatt: Jag kanske dyker upp där nån dag, men tyvärr har inte känslan av "att vänta barn" infunnit sig riktigt, så just nu känns det lite främmande för mig att hänga med er där. Men vi ses senare hoppas jag!!!
  • TantTingeling

Ninni: Jag kommer såklart att följa er på avstånd även fortsättningsvis genom att kika in här då och då och smygläsa lite, och jag håller såklart tummarna för er. Det känns bra att höra att du tycker at vi har hållit snacket på rätt nivå, men alla har ju lite olika uppfattning om vad som är rätt nivå. Och just nu känns det som att vissa tycker att gravidas närvaro är alltför påfrestande, och då känns det lite respektlöst att fortsätta hänga här. Vi ses! *Kramar*

• TantTingeling

*Kikar in och ger Mojutten en stor varm kram* Låter klokt att söka hjälp. Ta hand om dig! Jag håller mina tummar för dig oxå. Vi hörs!

• TantTingeling

Kikade bara in för att se hur det går för er tjejer. Och för att skicka en stor varm kram till er alla! Mojutten: Hoppas det gick bra med läkaren, du vet väl att du har all rätt att byta om det inte klaffar? Hoppas KBT funkar bra för dig, det har hjälpt väldigt många! Håller tummarna för att ni får bli med hus på landet! Ninni: Du vet att du oxå har alla mina tummar för att det ska gå vägen snart!

Nikki: Jag skulle definitivt inte ge mig på kortisonbehandling efter 2 missfall,  det är för mycket risker med det, både för kvinnan och för barnet. Som tjejerna här sagt, 2 mf är vanligt, 3 mf är extremt ovanligt. För de allra flesta blir det barn utan behandling efter 2 mf. Och för de med upprepade mf (dvs. 3 el. fler) så räcker det med ASA och/eller Innohep/Fragmin. Om du kollar runt här på FL, ex i denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51510686.html, som oxå länkar till en behandlingsöversikt (se TS) så ser du att kortisonbehandling är ovanligt och onödigt.

• TantTingeling

Pimpinellan: Missade ditt inlägg: Jäkla skit också. 6 år är en evighet. Hoppas att det vänder snart! *Kram*

MCT:  *Vink, vink*

• TantTingeling
    Nikki GBG skrev 2011-09-05 19:06:22 följande:
    nej men tror att det kan hjälpa mig eftersom det bevisligen är så att mitt immunförsvar är riktigt agressivt, har blivit opererad för olika saker och min kropp stöter bort material som kommit i kontakt med min kropp och i min kropp, en läkare sa att det hade med mitt immunförsvar att göra, att det stöter bort främmande celler. jag tror det är därför mitt immunförsvar tar död på mina befruktade ägg eftersom missfallen skett i exakt samma veckor. jag har även haft hudproblem och gluten som yngre vilket tyder på rubbningar i immunförsvaret så jag vägrar få fler missfall pga detta så nu blir det prednisolon 5 mg som jag har hemma Glad
    Man ju gör som man vill, men jag hoppas att du är medveten om riskerna.
  • TantTingeling

Kikar in ibland (man vill ju hålla lite koll på er ;), och ser att det händer saker här.
    Pimpinellan: Jag vet att du inte kan vara glad eller slappna av (det kan inte jag heller, trots att jag är långt gången) men jag håller tumme och tå för dig! Jag mådde inte ett skvatt illa i början, och jag är efter 5 mf fortfarande gravid, nu i v. 33 (!). Så symtom eller inte är ingen garant för någonting, det är högst individuellt. Vi hade inte heller sex på ÄL dagen, utan dagen innan och dagen efter. Det är viktigare att ha sex dagen innan, de små simmarna rantar ju runt lite och det tar ett tag innan de har simmat upp till ägget.

• TantTingeling

Mojutten: Tack detsamma! Hur är det med dig???
    Ja, inte trodde jag heller att det skulle hända mig. Vi hade som ni kanske minns gått vidare och bestämt oss för adoption. Fick medgivande för adoption i mars och blev gravid igen i april, och otroligt nog så har det funkat hittills. Nu blir det forhoppningsvis adoption av ett syskon istället!

Pimpinellan: Härligt!

• TantTingeling

Pimpinellan: Beklagar verkligen!!! Ja, det är extra mkt skit att få mf i anslutning till dagar, eller högtider som är speciella för en, det vet jag av egen erfarenhet. En stor, varm kram till dig! Och en tumme för att det är en sån där elak graviditetsblödning som man ju faktiskt kan ha utan att det behöver vara nåt elände. Även om jag förstår att du är inställd på det värsta så hoppas jag såklart på motsatsen!

• TantTingeling

Mojutten: Värt ett försök är det ju om ni känner att ni orkar och vill.  Nån gång ska det väl ändå gå vägen för er - det hoppas jag iaf innerligt på! Kram!

• TantTingeling

Kikar in och önskar ett Gott Nytt år till mina gamla vänner här i tråden. Kramar!

SaftoBulle: Som redan sagts är det ju vanligt, men jag förstår din oro. Hoppas iaf att det går vägen denna gången!

• TantTingeling

Pimpinellan: Härligt att ni tagit steget till EA!

Saftobulle: Åh, va skönt, håller tummarna att det går bra idag!!! 

• TantTingeling

Mojutten: Men fy, skickar iaf en stor, varm kram till dig och hoppas ditt år slutar betydligt bättre än det börjar!

SoB: Säger grattis även här!

• TantTingeling
    Den lilla M skrev 2012-01-11 13:38:38 följande:
    hej på er hårt kämpande tjejer , brukar kolla in här då o då för att försöka få lite styrka.

Några av er känner säkert igen mig från andra trådar. Jag har haft 4st MF hittills och  är nu gravid igen i vecka 5+0. Tror (är ganska säker) dock att MF nr 5 är på G. Mina symptom (växtvärk och ömma bröst) började försvinna i lördags efter att ha varit ganska påtagliga i 3dagar. Det är precis så här mina MF brukar börja så hoppet är inte stort.

Men är super glad att läsa om några fantastiska solskenshistorier här inne, gör mig varm inombords.

En stor kram till er alla

//Lilla M 

Hej Lilla M. Hoppas att du har fel i dina känningar! Om det är solskenshistorier du är ute efter så kolla plustråden, tyvärr är det nästan ingen aktivitet där, men det är där alla som blivit gravida i denna tråd hamnat. Det är dock lääääänge  sen de fick sina bebisar så de hänger inte så mkt där längre. Men där har du ett gänt solskenshistorier!
Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3