Inlägg från: NinniNinna |Visa alla inlägg
  • NinniNinna

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

TT: ja, helt galet, han ha faktiskt lovat och jag skulle inte ens försökt bli gravid om jag inte trodde jag skulle få medicinering. Vad är skillnaden mellan fragmin/innohep och trombyl? Fick tel. tid redan i morgon, så det är ju iaf positivt. En fråga till TT.. bör man oroa sig för att luteafasen blir allt kortare?

Bettan: Ja, det ska jag fråga. Redan på telefon i dag, så tipsade den andra läkaren om en gyn., men hon visste inte om denna trodde på behandling med innohep. Jag känner till den gyn. och tror tyvärr inte hon kommer gå med på det. Ska prata med en annan gyn i morgon och se vad hon säger. Letandet fortsätter Flört

• NinniNinna

Kan inte slita mig från tråden i dag Glad

TT: tack, det förklarade en hel del faktiskt. Därtill så har jag för mig att Dr LM menade att Innohep kan motverka vissa immunologiska orsaker till mf, men att detta inte var bevisat ännu. Tack också för förklaringen ang. albyl minor och trombyl. Eftersom jag tagit albyl minor vid två graviditeter, så kan man ju dra slutsaten att Trombyl  inte räcker för mig. Tack!

Bettan: tack!

I övrigt så håller jag med om att det inte finns några som helst problem med att mammor/gravida hänger kvar i tråden, det är de ingående detaljerna kring graviditeten som är problemet. Det är nog faktiskt bäst att ni som lyckats håller er kvar, för snart så är jag ju ensam här Flört

• NinniNinna

Mpjutten: vad ledsen jag blir av att läsa hur dåligt du mår! Klok man du har, som skickade hem dig. Det här är verkligen en tid för att se över vad du kan sortera bort, så bra med tid med chefen. Det är inte konstigt att du inte orkar! Den här situationen är så otroligt pressande och stressande och samtidigt något som ingen kan förstå. Har ibland i mörka stunder tänkt att det vore lättare att ha ett problem som andra också har upplevt och kan relatera till. Och dessutom så ska du veta att jag (och många andra i tråden) inte har klarat detta utan hjälp. Jag har t.ex. gått hos psykolog i ett år och skulle inte klara mig utan henne. Jag vet att vi pratat om detta förut, men jag måste ändå tipsa dig om att fundera på att gå och prata med någon. Kuratorn på KK är kanske en enklare första steg? Stor kram till dig vännen!

Pimpinella: vad är det som har hänt med din kropp?

• NinniNinna

Pimpinella: håller tummarna för att det är en graviditet!

Ego: Nu har jag pratat med den andra gyn. och hon sa nej till allt förutom Trombyl. Efter det ringde Dr LM och bekräftade att all medicinering med Innohep är avbruten från hans klinik sedan 3 juni (3 juni!!!!! Jag missade det med några dagar!!!). Studien sätter igång 1 oktober, men då kan det lika väl hända att man hamnar i gruppen utan medicinering. Jag har ett halmstrå till, men det är minst sagt svagt. Sedan är det över. Om jag inte blivit gravid den här månaden så blir jag det aldrig, för jag går inte igenom det utan medicinering.

• NinniNinna

Bettan: nej, det verkar fakiskt inte finnas det där jag bor. Har ringt massor av samtal de senaste dagarna.

Mojutten: ja, det är helt galet. Det verkar verkligen som att ingen bryr sig om vårt problem. Du gör helt rätt i att fokusera på att få hjälp att bli gravid nu, man kan inte grubbla över allt på samma gång. Samtalsstödet har hjälpt mig mycket! Med kuratorn, så pratade vi mest om den konkreta situationen och stressen över det. Med psykologen så går vi djupare och benar t.ex. i mina känslor av värdelöshet när jag inte "klarar" det här.  Jag förstår att det känns tungt att ta tag i detta nu, men jag tror verkligen att det kan hjälpa. Kuratorerna på KK är varken svåra att få tid hos eller dyra (kostar som ett vanligt läkarbesök). Och du, jag har också den där typen av galen arbetsmoral Flört När jag var sjukskriven efter 4:e ma så vågade jag knappt gå ut de första dagarna, men jag lovar dig att det går över! Efter ett tag börjar man inse att man förtjänar att ta hand om sig själv. Tänk på hur du skulle ha tänkt kring detta om det var någon annan som gick igenom samma sak, skulle inte de förtjäna att vara hemma ett tag? Ta hand om dig!

TT: jag är fortfarande ett fan Glad, även fast jag såklart är väldigt, väldigt besvken. Tydligen så går det inte att göra något undantag, utan allt är stoppat tills studien kommer igång. När jag släpper besvikelsen, så kan jag säkert se att det är vädigt tur att någon verkligen ska forska i detta så att de som kommer efter oss kan få vettig hjälp. Det jag är riktigt bitter över är att jag hade Dr LMs nummer sista gången jag blev gravid, men avstod att söka hjälp hos honom eftersom min gyn. sa att blodförtunnande skulle vara dåligt för min sjukdom.

Piminella: vad tråkigt att det inte gick den här månaden, men vad skönt att du får hjälp! Håll hårt i den läkaren Glad

Ego: halmstråt verkar faktiskt ha gett utdelning. Det finns en läkare i en annan stad som kan skriva ut Innohep, men med krav på att jag får uppföljning någonstans. Ska ringa Dr LMs mottagning ang. detta. Känner mig hemsk som ringer så här mycket, men jag känner att jag måste nu. Om inte detta går att ordna, så vill jag inte ens försöka bli gravid så jag måste ju ha informationen nu. Det känns nästan osannolikt att allt detta kan gå fel. Att man kan ha så här otur. Maken och jag har pratat ordentigt och är helt eniga om att lägga ner försöken om vi inte får medicin. Började först fundera på att åka utomlands, men har lagt ner det. Någonstans måste kampen sluta och vi tror ju att vi kommer att bli föräldrar till slut iaf.

• NinniNinna

Ego: sista ego-uppdateringen på ett tag, jag lovar! Det tycks som att B-planen går i lås! Med utskrivet Innohep från läkaren på annan ort, kan jag nog få kontrollerna på Dr LMs mottagning. Känns skönt att det fanns en lösning trots allt, för hur osannlolikt det än verkar så kan jag inte hitta en väg att få medicineringen här. Nu måste jag bara få ordning på menscykeln, som har ballat ut fullständigt. Alltid är det nåt... Ha en bra helg allihopa!

• NinniNinna

Bettan: Glad

Icka: Ja, cirkus är verkligen rätt ord! Jag hoppas det har löst sig nu, men helt hundra är det inte än. Vi får se hur det slutar. Kram

Mojutten: tittade mest in för att fråga hur det är med dig? Tänker på dig! Kram

• NinniNinna

Mojutten: bra att du är hemma en vecka till! Lycka till i morgon och lova att komma "in här" och uppdatera oss efter besöket! Kram

• NinniNinna

Mojutten: ofattbart att de struntade i kromosomanalysen, det trodde jag var något som alltid ingick i en utredning. Klandra inte dig själv, snälla du! Det är helt läkarens ansvar och vi kan helt enkelt inte hålla koll på allt. I övrigt är jag väldigt glad för att ni erbjöds IVF och Fragmin vid nästa graviditet. Kan tänka mig att det känns skönt att iaf veta att att ni får IVF om inget hänt innan hösten, att liksom ha en plan. Ta hand om dig! Kram

• NinniNinna

MCT: kul att se dig igen och stort grattis till plus! Förstår att du är rädd, men håller tummarna för att det går hela vägen den här gången! Har du bokat någon tid för vul?

Mojutten: Hur är det med dig? Känner du att du har fått vila i veckan? Det är helt ok med mig, men jag är precis i veckan innan mens (= hemsk pms). Tur att maken vet att det här tillståndet går över Flört
    Ang. det där med kromosomavvikelser, så har jag uppfattat det så också, alltså att det inte finns något att göra åt om det är stora fel där, men man vill ju ändå veta om det. Som jag har förstått det så är det väldigt ovanligt att det finns stora fel där, så jag tror säkert inte testet kommer att visa något. Frågade du om samtalstöd när ni var på läkarbesöket?

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3