Inlägg från: TantTingeling |Visa alla inlägg
  • TantTingeling

30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3

Ninni och Bettan: Tack sötaste ni!!! Jag känner mig helt konstig - slutkörd men glad, lättad, förvånad och lite lycklig vågar jag mig faktiskt oxå på att vara. Även om det nu inte skulle gå vägen denna gång (men det ska det ju såklart) så känns det som en seger att faktiskt ha sett ett pickande hjärta, då vet jag att min kropp åtminstone fixar att ta graviditeten såpass lång, och då ska det väl ändå kunna gå vägen nån gång!?!

Snigelkatt: Hur har det gått för dig idag?

• TantTingeling

Härligt snigelkatt!!!
    Lät lite "snålt" med bara vanliga MVC tycker jag. Min nya gyn (som nog också var den 7:e dr i raden på kliniken) tyckte att jag skulle komma på ny undersökning om 3-4 veckor. Jag har dock redan bokat en ny tid privat den 21 juni, men blir det KUB veckan efter så avstår jag nog den. men det känns bra att ha en bokad tid iaf.

Vi pratade inget om framtida planer för medicinering, så jag kan inte säga hur hon tyckte jag skulle göra med proggen. Men jag har hört både de som slutat tvärt och de som trappat ner.

• TantTingeling

Icka: Tack vännen!!! :)

Ninni: Låter helt galet om du skulle räknas till "nya patienter", med tanke på att ni redan kommit överens om en fortsättning. Bra att du bokat teltid, du kommer säkert inte att behöva någon plan B. Trombyl behöver du för övrigt inte ha utskrivet, det kan du köpa receptfritt i form av ex. Albyl minor som är på 250 mg, då tar du  allt från 1/4 till 1/2 dagligen utan risk för barnet. Trombyl är på 75 mg (finns 160 mg oxå, men den är inte lika vanlig). Fragmin/Innohep är för övrigt inte så ovanligt att även andra än dr. LM skriver ut, tom. min gynklinik (som alltså inte tror på annan än trombyl) skrev ut det direkt efter mf. nr 3. Så om du mot förmodan inte får gå hos dr. Lm, så kommer det alldeles säkert att lösa sig ändå. Vilken dag fick du tel.tid?

McYama: Grattis till att må bättre och att känna av den lill*! Självklart så menade du inget illa, det är det ingen som tycker/tror. Som Bettan säger kanske bäst att ventilera sådan med andra gravida. Jjag personligen har, förutom i mina allra mörkaste stunder sett graviditet i vår tråd som bränsle för mitt hopp om att det nån gång kanske ska gå bra även för mig. Sen tycker jag att det är aptrist att alla (nästan) försvunnit från tråden såfort de blir gravida. Men det är min åsikt och eftersom ämnet är känsligt så är det väl kanske bäst att undvika gravidsnacket så lång som möjligt!

• TantTingeling
    Bettan: Men du har ju hängt här en massa ändå, utan att dränka oss med graviditetssnack. Det tycker jag är superbra :)

Ninni: Jag är inte rätt person att fråga, men i mina öron låter en lutealfas på 11 dagar inte så fasligt kort. Det är också rätt omtvistat huruvida en kort lutealfas inverkar negativt på fertiliteten, och vad man i så fall skall betrakta som kort... Progesteron kan användas för att stärka upp lutealfasen. Min mens blev flera dagar senare de cykler då jag tog det från ÄL. Fråga mister LM-guru vettja!

Trombyl och Innohep hämmar båda bildandet av proppar, men har olika verkningsmekanismer. Koagualtionssystemet är rätt avancerat, men kortfattat kan sägas att koagulation och antikoagulations styrs olika enzymer och faktorer och att det krävs en fin balans mellan proppbildande och propplösande faktorer för att allt ska funka prima. Trombyl har sin verkningsmekanism genom att det hämmar blodplättarna från att aggregera - dvs. klägga ihop och bilda koagel, medans Innohep m.fl. verkar på steg i koagulationssystemet, närmare bestämt så främjar det något som heter antitrombin, antitrombin har som sin uppgift att hämma några koagulationsfaktorer (dvs proppbildnande faktorer). Hämmar man koagulationsfaktorer så blir blodet mindre benäget att koagulera. Vart det begripligt eller rörde jag mest till det?
  • TantTingeling

Ninni: FY så orättvist och genomjävligt att du inte får tillgång till dr. LM trots att ni kommit överens (jag må vara ett fan av dr. LM, men jag tycker faktiskt det var riktigt dåligt gjort, särskilt som studien faktiskt inte börjat ännu, ett undantag skulle han väl ha kunnat göra!!!) Jo, jag vet att dr. LM har sådana teorier om Innohep, dock vet jag ingenting om vilka mekanismer det i så fall skulle vara. Helt rätt att Trombyl inte räcker för dig, jag tror absolut du behöver starkare grejer, ffa m. tanke på grundsjukdomen. Jag kan faktiskt inte tänka mig att det skall vara omöjligt att hitta en läkare som är villig att skriva ut Innohep, du bor ju ändå int ei urskogen och det bör finnas en del gynekologer i krokarna. Har du kollat runt med tjejerna i andra tråden, det finns ju en lista över vart alla bor i behandlingslistan (länken i TS), kolla där. Bettan åkte ju långväga för att komma till dr. LM, kanske finns det om inte annat någon dr. i närheten som du kan gå till???

Mojutten: Så himla ledsamt att höra att du mår dåligt. Jag tycker iaf att det  verkar bra att både mannen och chefen verkar kloka. Jag tycker verkligen INTE att du ska förringa din situation genom att summera ihop det hela och komma fram till att det inte är så mkt ändå. För du kan ju inte bara se på en del av ditt liv, i detta fall jobbet. Jag tror att få männsikor som inte provat på det kan förstå vilken oerhört påfrestande situation som vi barnlösa, "äldre" m. upprepade mf lever i. Stressiga perioder på jobbet kan de flesta hantera, men om kombinationen är att också ha en stress över barnlöshet, missfall, oro för att inte få rätt hjälp och de påfrestningar som det för med sig på ens relation mm. mm så är ju läget ett helt an. Nu är det minsann dags att lyssna på kroppen, för när den säger ifrån såhär ordentligt, då har man i regel redan kört slut på alla reservkrafter också, och då är det bara att sänka sin ambitionsnivå och sluta vara så jäkla duktig. Sen är inte semester till för att man ska vara sjuk under den. Semester är till för att man ska vila upp sig från jobbet, inte för att man ska vila sig iform för att man ska åka tillbaka till jobbet. Jag tycker det vore bra om du ringer din vårdcentral och hör om de har någon kurator eller ännu hellre psykolog, samt också bokar en läkartid nästa vecka så att du får ett läkarintyg från 8:e dagen. För en läkare som inte känner dig kan det nämligen vara svårt att sjukskriva retroaktivt och även om din chef inte är så noga med det, så kan du ge dig på att försäkringskassan är desto mer noga med det...

• TantTingeling
    TantTingeling skrev 2011-06-09 20:26:27 följande:
     Sen är inte semester till för att man ska vara sjuk under den. Semester är till för att man ska vila upp sig från jobbet, inte för att man ska vila sig iform för att man ska åka tillbaka till jobbet.
    Semester är till för att man ska vila upp sig från jobbet, inte för att man ska vila sig i form för att man ska orka gå tillbaka till jobbet!

Skulle det visst stå... :)
  • TantTingeling

Ninni. Gött att det nu verkar lösa sig för er! *Kram*

Pimpinellan: Skit också!

Mojutten: Att det är fysiskt kanskegör att inte känns lika legitimt för dig, men det borde inte kännas så. Hjärnan är ju knappast ett mindre viktigt organ än något annat...

• TantTingeling

MCT: Välkommen tillbax och stort grattis!!! Nu är det bara att hoppas och tro att allt går vägen. Ny graviditet, nya förutsättningar!

Mojutten: Det kanske inte är någon tröst, och jag håller med om att det var skitdåligt att du inte fått kromosomtest, men bara 5 % av alla som har upprepade mf har kromosomfel som orsak. Så risken att ni har det som orsak är liiiten. Hoppas att testen faller ut bra. Bra att du inte klandrar dig själv så mkt, för det är verkligen inte patientens uppgift att se till att ha den kunskapen så att man kan värdera läkarens beslut. Det är läkarens uppgift att förse dig med info och att informera dig om för- och nackdelar med olika saker. I detta fall är det ju solklart att läkaren har brustit en hel del i det... Bra iaf att du fått ny läkare, och att du får både ivf och fragmin! Hur är det på jobbet?

Ninni: PMS, huu. Ja, tur att det går över. Hur är det, har ni försökt aktivt nu eller pausar ni lite?

• TantTingeling

MCT: Så kul att du tycker att din sambo stinker, det var en ny variant av PMS  :D
    I min cirkus så gästspelar jag just nu som Törnrosa som sover sig igenom dagarna och inte har mkt andra aktiviteter för sig. Jag är i v. 10 och har nästa VUL om 13 dagar, så det är bara att vänta och hålla tummarna...

Svar på tråden 30+ med upprepade ma/mf som kämpar med första barnet del 3