• Kryssarinnan

Vad är EC? Här finss information!

Här kan vi samla information om EC och blöjfria bebisar - samt länkar, boktitlar mm där man kan lära sig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 19:57
    I början av denna tråd finns några långa inlägg med information om EC. Börja gärna med att läsa igenom dem om du är ny inför detta.

Glöm inte att detta inte är en debattråd om huruvida EC är bra eller inte. Vi som sysslar med det tycker självklart att det är bra, och vi märker tydligt att våra bebisar också tycker om det.

• Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!
  • Moflo

Här kör vi också på med EC! Sonen är för det mesta torr mellan gångerna han kissar, men även vi kör mycket på rutin eftersom jag inte fattar hans tecken, men så länge det funkar är det ju inga problem.
    Men jag undrar lite grand hur ni gör när ni är ute/borta, t.ex. åker bil längre sträckor eller handlar? Är de så liten som två-tre månader kan de ju inte hålla sig några längre stunder och då har i alla fall jag varit väldigt tacksam över blöjan ändå. Men jag märker förstås att det går längre och längre mellan kisstillfällena och att han då tömmer sig ordentligt istället för att småskvätta. Men det skulle ändå vara intressant att höra hur ni andra gör.
    Med bajset är det aldrig några problem här, han bajsar en gång om dagen och han blir skitarg (i ordets rätta bemärkelse ) om man inte tar honom på toaletten på en gång.
    Men även här åker blöjan på nattetid, men så sover han ju också hela nätterna så det är ju inte lätt att ta honom på toaletten då. Fast konstigt nog är det inte särskilt mycket kiss i blöjan på morgonen, kanske att han har pinkat en eller två gånger, så vi är nog på rätt väg.

Föresten så har jag nu beställt en BabyBjörn toasits eftersom jag tycker att det är fruktansvärt obekvämt att stå halvhukad eller böjd över toaletten, och handfatet funkar inte heller så bra när han pinkar eftersom det mesta rinner bakom istället... Hoppas bara att han fattar att han ska pinka då också eftersom ställningen nog är lite av en signal hos oss för att göra ifrån sig, men vi har även kört med ljud, iaf vid kiss som jag hoppas ska hjälpa.

• Anaiah
    Moflo skrev 2010-06-13 22:26:32 följande:
    Här kör vi också på med EC! Sonen är för det mesta torr mellan gångerna han kissar, men även vi kör mycket på rutin eftersom jag inte fattar hans tecken, men så länge det funkar är det ju inga problem.
    Men jag undrar lite grand hur ni gör när ni är ute/borta, t.ex. åker bil längre sträckor eller handlar? Är de så liten som två-tre månader kan de ju inte hålla sig några längre stunder och då har i alla fall jag varit väldigt tacksam över blöjan ändå. Men jag märker förstås att det går längre och längre mellan kisstillfällena och att han då tömmer sig ordentligt istället för att småskvätta. Men det skulle ändå vara intressant att höra hur ni andra gör.
    Med bajset är det aldrig några problem här, han bajsar en gång om dagen och han blir skitarg (i ordets rätta bemärkelse ) om man inte tar honom på toaletten på en gång.
    Men även här åker blöjan på nattetid, men så sover han ju också hela nätterna så det är ju inte lätt att ta honom på toaletten då. Fast konstigt nog är det inte särskilt mycket kiss i blöjan på morgonen, kanske att han har pinkat en eller två gånger, så vi är nog på rätt väg.

Föresten så har jag nu beställt en BabyBjörn toasits eftersom jag tycker att det är fruktansvärt obekvämt att stå halvhukad eller böjd över toaletten, och handfatet funkar inte heller så bra när han pinkar eftersom det mesta rinner bakom istället... Hoppas bara att han fattar att han ska pinka då också eftersom ställningen nog är lite av en signal hos oss för att göra ifrån sig, men vi har även kört med ljud, iaf vid kiss som jag hoppas ska hjälpa.
    När vi började med potta så såg jag till att etablera den med de mer förutsägbara kissarna, t ex morgonkisset eller kisset efter vilan eller sjalen, men ställningen ovanför handfatet är fortfarande något som verkar vara honom behjälplig när det är bajs på g och i perioder vägrar han pottan för kiss och då är det bara att gå tillbaka till handfatet. Det får skvätta lite här och där, vi är inte så noga med sådant i vårt hem

Vi har också blöja på när vi är ute och på nätterna, han håller sig inte tillräckligt länge ännu. Men jag ser inget problem med en ifallomatt-blöja när jag inte kan ha bra koll på honom (har ju 2-åriga storebror att hålla koll på också).
  • Alexe

Vi kör blöja jämt, och vanlig blöja eftersom sambon helt blånekar tygblöjor. Och han både kissar och bajsar i blöjan också.  Mer när vi är ute och jag inte orkar springa och leta toalett, men mindre när vi är hemma. Jag tänker som så, att bättre att göra lite än inget. Och hittills verkar han ju fattat grejen eftersom han kissar så fint i duschen (och för all del i handfat, över toaletter eller i buskar om vi är borta/ute). Däremot skulle man kanske behövt tygblöjor för att han skulle förstå att det är mindre skönt att kissa i dem och börja ge tydligare signaler...

• mimspims

"stora" framsteg här! Har bytt kanske 3-4 bajsblöjor sedan vi började med ec. Kör också på rutin med kisset och han kissar nästan alltid då jag han hänger över handfatet. Har ingen potta ännu men funderar på att köpa den för det börjar bli tungt att hålla honom över handfatet(han väger närmare 10 kg redan) och om man sätter honom på toa-sitsen får jag en kiss-dusch.

EN fråga: Hur gör ni då ni är ute på stan/hemma hos någon? Vågar jag låta honom kissa/bajsa bakom en buske i parken? Är det fel att låta honom bajsa i någon annans handfat?

• Cocco
    Hirundinidae skrev 2010-06-11 23:41:33 följande:
    Hmm, är det någon som börjat så sent som 8 månader? Jag snubblade över detta med EC just nyligen och tycker att det verkar oerhört vettigt.
    Möjligt?

Eller överhuvudtaget ahr jag börjat fundera mycket på hur jag lägga fram det här att bli blöjfri, vilket jag tror barn mår bra av att bli så snart som möjligt!

Så om det är "försent" så kanske någon har några tankar runt ikring ämnet iaf att delge...?
    Vi började vid 6 månader att sätta på pottan i samband med att han vaknade och oftast vid blöjbyten. Så för sent tycker jag inte att det är. Tyvärr så var jag inte hemma så mycket mer sen och min man och dagis tyckte inte det var så viktigt så han är inte blöjfri förrän nu när han är 2.5 år.
  • Alexe
    mimspims skrev 2010-06-17 21:50:11 följande:
    EN fråga: Hur gör ni då ni är ute på stan/hemma hos någon? Vågar jag låta honom kissa/bajsa bakom en buske i parken? Är det fel att låta honom bajsa i någon annans handfat?
    Vi har kissat i buskar, dock inte bajsat (tänkte inte ens på att det ju skulle kunna komma). Det tycker jag är okej så länge man liksom inte är mitt bland folk eller på ställen där folk går och så. Handfat kör vi inte, vi hänger över toan när vi är på andras toaletter. Dvs jag håller honom nästan nere i toan med rumpan för att det inte ska komma uppåt. Träffar ringen ibland ändå, men det gör ju även vuxna killar så det är ju bara att torka av med blött tänker jag.

Men nu ska vi ta steget till potta. För här kom mormor med en potta och då känns det ju som att man kanske ska börja använda den. Det är en sån med insats så man kan ha den i knäet så länge tills han kan sitta själv. Plus att insatsen ju är lätt att ta med sig. Återkommer med rapporter om hur det funkar.
  • Camille28

Vi körde faktiskt lite light och hade blöja rätt mycket. Självklart får man räkna med att det tar längre tid då. Vi använde tygblöjor när vi var hemma och sen passade vi på förra sommaren, när dottern var runt året att ha henne mycket utan blöja. Då blev det ju väldigt tydligt för henne när det kom kiss. Vårt problem var att hon tyckte det var lika trevligt att kissa på golvet som att sätta sig på pottan och eftersom det skulle vara på hennes villkor kunde vi inte göra mer än att påpeka att det är skönare att slippa få det i byxorna. På hennes 15-månadersdag blev hon i alla fall så torr så att vi kunde sluta helt med blöjor på dagen.
    15 månader är ju inte så tidigt att bli torr, men de stora fördelarna tycker vi har varit att slippa bajsblöjor (både för henne och oss) och att slippa den traditionella potträningen.
    Barn nummer två är beräknad till nästa vecka och det ska bli väldigt spännande att få börja på en ny EC-resa. När vi började med ettan så var det många föräldrar med flera barn som fnös och sa "ja sånt kan man ju hålla på med när man bara har ett barn". Och sen har vi fått höra ofta att vi haft tur som haft ett barn som signalerat och att deras barn minsan aldrig har signalerat.
    Både jag och min man är helt EC-frälsta (även om vi som sagt kört lite light) och förundras över att inte alla som får höra om EC vill använda det. Varför tror ni att vi är så få?

• Alexe
    Camille28 skrev 2010-06-21 12:33:07 följande:
    Både jag och min man är helt EC-frälsta (även om vi som sagt kört lite light) och förundras över att inte alla som får höra om EC vill använda det. Varför tror ni att vi är så få?
    Jag tror att de flesta är som min kille och tycker att det är otroligt jobbigt att behöva panikspringa till toa mitt i vad som helst som man håller på med när man tror eller vet att det är kiss/bajs på väg. Bättre då att ha blöjor och ta det när man har tid resonerar de. Jag resonerar ju så själv ibland när jag är för trött/stressad/lat. Så för oss blir det som sagt lite halvdant. Men bättre lite än inget.

Och när det nu introducerats potta känns det aningen lättare. Inte lika tungt när man kan ha honom sittandes på den i knäet. Har inte märkt nån skillnad alls, han kissar och bajsar lika lätt på den som när jag hållit honom i duschen.
  • Camille28

I början när de behöver kissa och bajsa så ofta är det naturligtvis lite mer krävande med EC. Men när de är lite äldre tycker jag inte ens att det är mer jobb. Då tycker jag det varit otroligt smidigt att kunna ta med min dotter in på en vanlig toalett och aldrig behöva överaskas av en blöja full med bajs. Att sen dessutom slippa den traditionella potträningen är ju ett stort plus.
    Sen är det ju otroligt smidigt att kunna ta dem på toaletten innan de ska sova eller innan man ska iväg någonstans.

• Alexe
    Camille28 skrev 2010-06-22 14:57:13 följande:
    Men när de är lite äldre tycker jag inte ens att det är mer jobb. Då tycker jag det varit otroligt smidigt att kunna ta med min dotter in på en vanlig toalett och aldrig behöva överaskas av en blöja full med bajs. Att sen dessutom slippa den traditionella potträningen är ju ett stort plus.
    Sen är det ju otroligt smidigt att kunna ta dem på toaletten innan de ska sova eller innan man ska iväg någonstans.
    Ja, det är detta jag ser fram emot och hoppas på. Känns ju som att med EC glider man liksom bara in i blöjfriheten på samma sätt som barnet lär sig prata och allt annat. Istället för att man vid en viss tidpunkt ska börja träna på som attan för att h*n ska bli torr.

Jag tycker att EC är logiskt, tyckte det redan innan jag visste att det fanns, men är glad för alla tips och allt stöd man får av att andra också håller på och att det liksom är en uttalad metod.
Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!