• Kryssarinnan

Vad är EC? Här finss information!

Här kan vi samla information om EC och blöjfria bebisar - samt länkar, boktitlar mm där man kan lära sig mer.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-13 19:57
    I början av denna tråd finns några långa inlägg med information om EC. Börja gärna med att läsa igenom dem om du är ny inför detta.

Glöm inte att detta inte är en debattråd om huruvida EC är bra eller inte. Vi som sysslar med det tycker självklart att det är bra, och vi märker tydligt att våra bebisar också tycker om det.

• Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!
  • Kryssarinnan
    ugnspannkakan skrev 2010-05-27 16:49:10 följande:
    jag förstår inte riktigt det här. varför försöka potträna barnen så tidigt som möjligt? känner de sig inte stressade då? känns kladdigt och bökigt, händer det inte små olyckor ganska ofta?
    Vår erfarenhet är att det är precis tvärt om. Mindre kladd, mindre stress för barnet. 
  • ugnspannkakan
    Kryssarinnan skrev 2010-05-27 18:01:23 följande:
    Vår erfarenhet är att det är precis tvärt om. Mindre kladd, mindre stress för barnet. 
    nu blir jag nyfiken! förstås att det blirmindre kladd när man inte behöver byta blöjor, men händer det inte olyckor gnaska ofta? barn under ett år borde ju inte ha så jättekoll på sånt där.
  • Moflo

Åh vilken bra tråd!
    Jag hade läst lite grand om det här med ec innan jag fick sonen i mars och med det i bakhuvudet började vi lite smått redan när han bara var en vecka gammal. Idag är han tre månader och jag byter kanske en eller två bajsblöjor i månaden. Varje gång jag håller honom över handfatet så pinkar han, 9 gånger av 10 iaf, och jag märker när han är bajsnödig och erbjuder honom då alternativet att bajsa i handfatet, som nu sakta börjar bytas ut mot toaletten.
    Tycker att det blir mycket mycket mindre kladd, är ju bara att torka honom som man torkar sig själv, inget evigt tvättande och bajs i alla veck.
    Men nu blev jag så inspirerad av din tråd här att jag även ska börja med timing/rytm när det gäller kisset.
    Så tack för en bra tråd!

• Anaiah
    ugnspannkakan skrev 2010-05-31 11:39:36 följande:
    nu blir jag nyfiken! förstås att det blirmindre kladd när man inte behöver byta blöjor, men händer det inte olyckor gnaska ofta? barn under ett år borde ju inte ha så jättekoll på sånt där.
    Barn och bebisar känner sig kissenödiga och bajsnödiga precis som vi vuxna. Skillnaden är att de har små blåsor och kissar och bajsar ofta i början. Men blöja lär sig barnet ignorera kiss-/bajsnödigheten och lär sig att kissa på sig.

Jovisst blir det olyckor, men det är inte hela världen och ju mer man lär sig om barnets signaler desto färre olyckor blir det ju.
  • mimspims

Hej
    har en son som blir fyra månader idag och hade tänkt börja med ec nu. Det är väl inte för sent? Men jag behöver stöd för alla i min omgivning jämställer ec med "traditionell pott-träning", det spelar ingen roll vad jag säger, och tycker att sonen är alldeles för liten för det. Jag är tydligen en dålig mamma för att jag tänker eca honom

• Kryssarinnan

Det är en större utmaning ju äldre barnet har hunnit bli innan man börjar, det är helt klart. Bäst är att börja så snart som möjligt helt enkelt. Vid fyra månader är det nog ganska stora skillnader mellan hur "lätt" det går med olika barn. För vissa funkar det direkt, för andra är det nästan för sent, det är vad jag har hört.

Du är självklart inte en dålig mamma som vill pressa din son till något som han inte är redo för, så vida du tillämpar EC på ett mjukt sätt och hanterar missar på ett avslappnat sätt. Min egen mamma blev överbevisad när hon såg att det fungerade, det är kanske det enda sättet att vända en skeptiker. I tråden här finns information om hur kroppen fungerar, kanske kan lite mer fakta hjälpa till att övertyga dem.

• Anaiah
    mimspims skrev 2010-06-08 09:13:38 följande:
    Hej
    har en son som blir fyra månader idag och hade tänkt börja med ec nu. Det är väl inte för sent? Men jag behöver stöd för alla i min omgivning jämställer ec med "traditionell pott-träning", det spelar ingen roll vad jag säger, och tycker att sonen är alldeles för liten för det. Jag är tydligen en dålig mamma för att jag tänker eca honom
    Att ECa är inte att träna, det är att erbjuda alternativ. En bebis föredrar inte att göra ifrån sig i en blöja.
  • Alexe
    mimspims skrev 2010-06-08 09:13:38 följande:
    Hej
    Jag började för en månad sen strax innan min son blev 2 månader. Med kisset har det funkat fint (fast vi kör mer på rutin än på tecken eftersom han ofta inte ger några, eller iaf inga som jag ser). Med bajset är det kanske på gång. Hittills har han bajsat lite i varenda blöja, typ så fort han fisit), men nu går det mer och mer mot att det kommer stora lass och att han då gör dem i samband med kisset.

Hur som så kan jag bara säga att det funkar. Inte alltid och inte utan ansträngning (man får springa på toa rätt ofta), men bebisen verkar lycklig och jag också när jag slipper använda så många blöjor och känner att jag ibland fattar vad han menar. Men inte ens när de nu märker att det funkar är min sambo eller mina föräldrar speciellt förstående. Sambon har tom uttryckt att han inte fattar vad det ska vara bra för, det är väl smidigare att byta blöja när man har tid än att springa och kissa när bebisen vill. (Varvid jag blev skitlack och undrade om han tänker göra så även när sonen blir större - nej, kissa du på dig för pappa har inte tid att gå på toa med dig just nu...) Jag fortsätter iaf och det går som sagt bättre och bättre. Så jag tycker att om du vill och orkar så prova. Det värsta som kan hända är att det inte funkar eller att du tröttnar och då har du ju egentligen inte förlorat nåt.

Lycka till.
  • Hirundinidae

Hmm, är det någon som börjat så sent som 8 månader? Jag snubblade över detta med EC just nyligen och tycker att det verkar oerhört vettigt.
    Möjligt?

Eller överhuvudtaget ahr jag börjat fundera mycket på hur jag lägga fram det här att bli blöjfri, vilket jag tror barn mår bra av att bli så snart som möjligt!

Så om det är "försent" så kanske någon har några tankar runt ikring ämnet iaf att delge...?

• lisadragon

Började med EC sen jag skrev mitt förra inlägg den 12:e maj. Köpte tygblöjor och 10 st vikisar sen började jag.

Vi har pysslat med detta en månad och nuförtiden är dottra ofta torr mellan toabesöken!
     Hon bajsar minst 3 gånger/dag och kissar ofta när jag sätter henne på toa!

Det känns helt otroligt och jag känner mig super stolt att det funkar, folk i omgivningen tappar hakan men jag tycker det känns bra, alltid kul att säga "jag ska bara sätta Milia på toa en stund, vänta lite".

Hon blir 6 månader idag och jag kör både på intution och hundvalpsmetoden :). Jag hoppas att det håller i sig, för det är så trevligt att slippa bajsblöjorna och hon kan knappt bajsa ordentligt i blöjan utan är jätte nöjd när hon får sitta på toa!!

Har pampers under natten men det är för att både hon och jag behöver sova, annars på dagvilorna har hon tygblöja, funkar perfekt!!

Tack för en fantastisk tråd!!

// Lisa!!

Svar på tråden Vad är EC? Här finss information!