mimspims skrev 2010-06-08 09:13:38 följande:
Hej
har en son som blir fyra månader idag och hade tänkt börja med ec nu. Det är väl inte för sent? Men jag behöver stöd för alla i min omgivning jämställer ec med "traditionell pott-träning", det spelar ingen roll vad jag säger, och tycker att sonen är alldeles för liten för det. Jag är tydligen en dålig mamma för att jag tänker eca honom
Jag började för en månad sen strax innan min son blev 2 månader. Med kisset har det funkat fint (fast vi kör mer på rutin än på tecken eftersom han ofta inte ger några, eller iaf inga som jag ser). Med bajset är det kanske på gång. Hittills har han bajsat lite i varenda blöja, typ så fort han fisit), men nu går det mer och mer mot att det kommer stora lass och att han då gör dem i samband med kisset.
Hur som så kan jag bara säga att det funkar. Inte alltid och inte utan ansträngning (man får springa på toa rätt ofta), men bebisen verkar lycklig och jag också när jag slipper använda så många blöjor och känner att jag ibland fattar vad han menar. Men inte ens när de nu märker att det funkar är min sambo eller mina föräldrar speciellt förstående. Sambon har tom uttryckt att han inte fattar vad det ska vara bra för, det är väl smidigare att byta blöja när man har tid än att springa och kissa när bebisen vill. (Varvid jag blev skitlack och undrade om han tänker göra så även när sonen blir större - nej, kissa du på dig för pappa har inte tid att gå på toa med dig just nu...) Jag fortsätter iaf och det går som sagt bättre och bättre. Så jag tycker att om du vill och orkar så prova. Det värsta som kan hända är att det inte funkar eller att du tröttnar och då har du ju egentligen inte förlorat nåt.
Lycka till.