Inlägg från: MiaMarias |Visa alla inlägg
  • MiaMarias

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Okej, nu blev de länkar ändå, men såg inte ut som länk när jag skrev in texten.

Idag har vi tittat på ett dagis, och det var väl okej, men vi ska titta på ett till och hoppas
    att det är snäppet bättre.

Lite svårt med byte nu när Gabriel går på ett så underbart dagis, men han hade ändå fått nya fröknar till
    hösten.  

• MiaMarias

En liten tråkig uppdatering, vi tackade nej till huset efter besiktningen.
    Rötskador, mögel, fukt, och några fler.

Det var inte roligt alls att läsa protokollet, hade det bara varit ett par fel, så hade man ju kunnat
    åtgärda dem, men nu var det nästan överallt.

Vi var så nära, tur vi fick in besiktningsklausulen i kontraktet.

Vi har pratat med flera utanför och de har tyckt vi skulle stryka det, så det har vi gjort nu.
    Tråkigt för säljarna också, huset har varit ute på marknaden 3 ggr och denna gång så kanske
    det var närmast säljframgång. Alla var vi glada när vi skulle skriva på kontraktet.

Påtal om barn, så har Gabriel varit väldigt trotsig idag, han ska göra på sitt vis och får han inte det,
    så blir han väldigt arg och inte glad. Så nu börjar nog en period 3-årstrots, som man ju har hört så mycket om.

Idag fick Gabriels farfar vara barnvakt, då vi åkte och smakade smaker till bröllopstårtor. =) 

• MiaMarias

"Ohh denna trots, denna "ljuva" trots."

nu kommer den, 3-årstrotsen, 2½  års-trotsen känns som inget om man jämför nu.
    Vill inte inte inte, ska göra själv, men gör det ändå inte själv ochså får man göra det med honom och han
    illvrålar av ilska.

I fredags fick jag bära ner honom i källaren halvt påklädd, utan skor till stora vagnen som det är lätt att få in honom i när han är lite trotsig av sig, sen bor vi ju i hyreslägenhet, så det hörs rätt rejält i trapphuset med en skrikig liten gosse som inte får som han vill.

Han ville absolut inte gå till dagis, men där stortrivs han. Lämnade honom gråtande, men ringde en stund senare och då hade det gått över rätt snabbt och det var skönt att höra. Tycker om att ringa om han gråter när jag lämnar, är han glad så ringer jag inte.

Idag var vi hos Gabriels farmor som bor ute på landet, det kändes som han hade lite överskottsenergi och vi beslutade oss för att gå ut en promenad i byn.  Det är lantiga vägar, så det finns ingen trafik där, vi gick på vägen och där hittade han en lerpöl, dessa 3-åringar är ju så snabba och han hoppade i den från snön, vilket vi inte tyckte han skulle. Sen fick han gå bredvid oss och där hittade han en till som han började hoppa i, men sen råkade han trilla och sätta sig och då ville han gå in.

Allt utom skjortan och mössan blev våta, så nu tvättas det i tvättmaskinen, utom skorna då som jag duschade av.

Hoppas denna personlighetsutvecklingsperiod går över för denna gång snart. 

• MiaMarias

Hej alla familjelivsvänner, nu kan jag uppdatera igen.

Vi har köpt ett radhus här i Lund, så i sommar flyttar vi ca 2 km bort.
    Besiktningen idag gick väldigt bra och bara ett par småfel som är enkelt att fixa.

Vi är väldigt glada nu, då det var detta hus som fick oss att börja husleta från första början,
    så när vi då såg det på hemnet igen så slog vi till, och budgivning var det också.

Hur har ni andra det?

Vi har det bra, bröllopsplanering för fullt och har en del kvar att planera.

Gabriel är som många 3-åringar, mest den goa' härliga pojken, men kan också vara den trotsiga pojken.

• MiaMarias

På ovanvåningen i allrummet, så tänkte jag fixa till en liten läsmyshörna, så där uppe ska det inte vara någon tv,
    få se hur det kommer bli, tänkte att det skulle vara en bäddsoffa, så man kan ta emot gäster också.

Jag längtar tills vi får tillgång dit till radhuset, och imorgon ska vi få träffa de nya grannarna, tänkte att vi skulle gå på årsmötet imorgon nämligen. =) 

sitter och tittar på tv4 nu och en unge i minuten, tänka sig vad åren går snabbt, 2008 så var det mitt första föräldraår. Nu har vi en liten gosig kille på snart 3 år.

Just nu går läggningen rätt snabbt, vi borstar tänderna, går och lägger Gabriel, sjunger rockspindeln och vanliga imse vimse, sen sätter jag på dreams of jv och går ut, sen somnar han själv efter ett tag. =)

dreams of jv är den låten han har fått lyssna på ända sen han låg i magen. den blir han lugn av. =)
    den har hans far komponerat dessutom, så det är han som spelar den. 

• MiaMarias

Den där lätta läggningen har visst försvunnit de senaste dagarna, för efter jag har gått ut, så springer han upp och gör det hela till en lek, försöker avstyra det hela, men inte alltid lätt.
    Han har inte alls sovit middag idag, och inte fått något sött i sig alls nu vid eftermiddag/kväll, så vet inte var den energin kommer ifrån. I och för sig så sov han ända till kl.07 imorse, men det är nog för att han somnade lite sent i soffan hos mig, och igår sov han middag.

Hur har ni det med era snart 3-åringar? Sover de fortfarande middag, eller har ni tagit bort det helt?

Ibland sover vi middag och ibland gör vi det inte, jag tycker det är skönt att kunna sova lite middag på helgerna.

De senaste dagarna har vi haft det väldigt varmt i Skåne,  idag har vi ätit lunch vid en lekplats här i Lund, det var trevligt och roligt för Gabriel att kunna leka av sig.

Där fanns det också en väldigt tam katt, jag låg och vilade på filten, när katten kommer och lägger sig på mig, jag är en kattmänniska, så den katten fick ligga där en liten stund, men det var ju ett par små tjejer som var rätt intresserade av katten, så den fick inte så mycket ro, så den gick iväg igen. Men mysigt var det med katten. =) 

• MiaMarias

Snart är det dags för den första 3-åringen i tråden, sötisen Elliot och sen kommer ju de andra sötisarna en efter en.

Det märks i tråden att vi har fullt upp med våra 3-åringar, när vi var gravida så var det många inlägg, krympte lite när alla var nyfödda och sen har det ju varit lite då och då, roligt när det dyker upp något nytt.

Visst har dessa år gått snabbt? Åtminstone om man tänker tillbaka, kan knappt förstå att Gabriel har kunnat ha storlek 50/56 dessa pyttesmå kläder.

På fredag ska vi hälsa på Gabriels nya dagis, hans nuvarande dagis är stängt på fredag, så då är vi ändå hemma.
    Vi ska ju flytta till en annan stadsdel och då kommer han ju hamna i en annan skola än den som ligger nära vårt dagis nu, och om vi är kvar så får han ju inga kompisar med sig upp till skolan, så bäst att byta dagis nu.

Lite tråkigt är det dock, nu när vi har ett så härligt dagis och känner alla fröknar även på syskonavdelningarna,
    nu blir det ju från ruta ett igen istället för ruta två om vi hade varit kvar. Han skulle ändå ha bytt fröknar i höst.

De är trevliga på hans nya dagis, så jag hoppas att det kommer gå bra och att vi kommer trivas lika bra på hans nya dagis. Vi kommer få vara med på sångstunden på fredag och Gabriel är ju en liten sångfågel. =)

Det kommer bli tre intensiva inskolningsdagar i höst, där ska en förälder vara med i 3 dagar mellan 9-15.

• MiaMarias

Idag hade vi utvecklingssamtal på dagis och varenda gång, detta var 4 samtalet, så får jag tårar i ögonen av glädje, då jag hör hur mycket han är omtyckt där.

Gabriel har helt underbara fröknar, nu ska han ju byta dagis i höst också, vi kommer sakna hans 3 fröknar, men han hade ändå bytt fröknar i höst.

Sen när vi skulle hem, så började det att åska, blixtra och även hagla, så vi stannade inne på dagis tills det hade gett sig, för jag vill inte gå ut i hagel.

****************'
    Påtal om bröllop, så har jag beställt kostym till Gabriel nu, men ska ringa och höra på fredag, om de kan skicka den snabbt, Haléns hade visst inte lagret i Borås utan i flera länder samtidigt, så det var lite typiskt.

Annars får jag skynda mig in i en annan affär här i Lund och kolla. 

• MiaMarias

Vi hade 2 ½ års kontroll, så det är först vid 4 års ålder någon gång som vi ska dit igen.

Bröllopet är nästa lördag 4 juni, 10 dagar kvar nu. 

Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...