• JLS

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Hallå tråden

Det var inte igår! Hoppas att ni alla har det bra i sommarvärmen!

Hur går det för dig MCH? Mår du bra?Vet ni könet?

Någon annan som väntar syskon?

Här är allt toppen. Linn blir två månader på lördag och hon växer på som bara tusan, en liten knubbis är hon Hon jollrar nu och ger svarsleende och är verkligen en superlätt bebis att ha att göra med då hon inte skriker särskilt mkt och är nöjd för det mesta. Amningen funkar jättebra och ja allt flyter på bra med Julia också. Har min sambo hemma fram till mitten av juni så vi har jättemysiga dagar här hemma, bygger staket för fullt och bara familjemyser:)

Vi ska ge dockvagn som 2-årspresent och något annat som vi inte kommit på, kommer inte köpa en massa grejer då Julia får av släkt och vänner och då det lätt blir för mkt saker. Så istället ska vi sätta in en slant på hennes konto Då det är midsommarhelg då Julia fyller år ska vi fira henne i början av juli istället, hoppas på bra väder!

Julia 08 och bf mars 2010
  • JLS

Vad söta de var Jenna Dock måste min röst gå till min brorsdotter hehe annars stryper min svägerska mig

• JLS

Och grattis på 2-årsdagen Elliot!

• JLS

Grattar Leia även här: Grattis

• JLS

Vi ska fira Julia en vecka för sent, dvs 3 juli i år pga midsommarhelg. Vi ska nog köpa glasstårta istället för vanlig tårta då juli brukar vara så varm och man inte direkt är sugen på tårta då kanske Lärde mig förra året då tårtan inte var så poppis pga värmebölja så ska försöka hitta smarrig och finare glasstårta istället.

• JLS

Hej och grattis till alla som fyllt två år

Julia tackar så mkt för gratulationen. Vi gick in på morgonen och sjöng för henne och hon fick lite frukost på sängen;) Det blev fruktsallad, hennes favorit. Sedan fick hon öppna vårt paket, en söt docksäng och sen åkte vi iväg och köpt en trädgårdsmöbel för barn som vi letat efter överallt Det blev hennes andra present. Åt på mcdonalds där Julia fick sitt första Happy meal och hon var lyrisk över den upplevelsen hehe det krävs inte mkt för att glädja barn. Och därefter vidare på en liten släktturne där Julia fick paket och hade skoj Ska fira henne mer på måndag med resten av släkten och så är det barnkalas nästa lördag.

Annars är allt fint, Linn blir 3 månader i morgon och är en lättsam, glad liten tjej

• JLS

Julia vägde 11,5 kg och var 87 cm lång på 2-årskontrollen.

• JLS

Äntligen fick jag tummen ur och skrev ihop min förlossningsberättelse. Finns i bloggen på min sida här för den som vill läsa:)

• JLS

Stort grattis till er lilla pojke MCH Hur går allt?

• JLS
    Lilla Fjun skrev 2010-10-11 11:29:29 följande:

Med bebisen går allt superbra  En riktigt nöjd liten kille som äter och sover och kan ligga vaken en stund själv och titta innan han blir missnöjd. Det kunde inte Erik som var en riktig liten bärapa som ville sitta i famnen hela tiden och knappt kunde ligga själv och sova.

Erik däremot verkar ha "kommit in i trotsåldern" (kanske är det en reaktion på lillebrors ankomst men tror inte det då han är jättegullig mot lillebror hela tiden och vill ha med honom överallt). Han är motvals hela tiden vad gäller allt och det är SÅÅÅ tråkigt att hela tiden behöva tillrättavisa. Känner mig riktigt tjatig emellanåt men man måste ju säga till också.

Hur gör ni när era små inte lyssnar när ni säger ifrån? Typ när han står och smäller något i bordet 100 gånger fast man sagt sluta eller håller på med något annat man inte vill?
    Jag tar ifrån honom saken efter att ha sagt ifrån några gånger så han får chansen att sluta själv först. Ett par gånger har jag lyft ut honom i hallen och ställt honom där när han absolut inte lyssnar men då blir han jätteledsen och kommer direkt rusande och ska upp i famnen för att försäkra sig om att mamma inte är arg.

Tycker det är så svårt att veta hur man ska göra....

Mysigt

Det är kanske en liten reaktion men troligen något som hör åldern till. Julia är också trotsig ibland eller tja hon prövar allt men det gäller att inte låta henne köra över en helt såklart. Jag är ganska bestämd av mig så hon är medveten om att det inte funkar att bestämma över mamma så hon provar men ofta räcker det med en blick av mig så släpper hon t ex något hon vet att hon inte får röra och säger Mammas.

När hon inte lyssnar så får jag fysiskt avlägsna henne från det hon fingrar på typ om något håller på att gå sönder som jag vill ha kvar. Jag säger till henne en gång och sedan avbryter jag henne. Om hon gör något riktigt dåligt sätter jag henne på hallmattan och hon får en kort timeout och får säga förlåt sedan och så pussas vi och sedan är det över.  Jag brukar helt enkelt förklara att Mamma blir arg när du inte slutar när jag säger till, att mamma vill inte att mammas fönsterpynt ska gå sönder. Vill du att din leksak ska gå sönder? Nej. Ja men mamma vill inte heller att mammas ska gå sönder.

Det går att resonera ganska bra ändå med henne tycker jag men självklart finns det många dagar då hon är heldöv hehe och bara vägrar göra som man säger men ja då blir det mattan många ggr för man kan inte heller bara ge upp för då gör man sig själv en stooor björntjänst. De är väldigt sluga barn det märks, hon låtsasgrinar ibland och så säger hon supersmörigt Heeej Sötis när hon gjort något fel hahaha den lilla...
  • JLS
    Lilla Fjun skrev 2011-03-07 14:06:19 följande:
    Någon i tråden som har Britax Highway? Är ni nöjda?
    Vi har den stolen till båda döttrarna och vi har varit mkt nöjda med den. Den är ju godkänd och har fått bra i tester så jag rekommenderar den.
  • JLS

Hej förresten tråden det var inte igår direkt jag var inne på familjeliv:)

• JLS

Hej allihopa

Hur har ni det i värmen? Eller en del av er kanske bor där det varit rejält med regn?

Ja det är helt otroligt hur tiden har gått. Snart fyller även vår Julia 3 år och jag har sysselsatt mig med att shoppa lite presenter online. Det blir bl a en barnlaptop från Fisher price som fått bra kritik, en Fifi vattenkanna, dvs hennes hus hon bor i, en box med Bamse-dvd:s och lite annat skoj som hon kommer att älska

Jag frågade henne vad hon önskade sig och då svarade hon: En jojo, bara en jojo mamma. Så hon måste ha sett en på dagis idag tror jag. Så hennes lista var inte lång

Annars är allt bra med båda tjejerna, Linn har fyllt ett år och hon börjar bli en liten individ som är rolig att umgås med. Det har varit lite gnälligt de senaste månaderna pga mkt besvär med tandsprickning men äntligen verkar vår glada nöjda och busiga Linn vara tillbaka på banan igen

Vi har som några av er varit iväg till Kreta och gifte oss där den 20 maj, härligt var det

Hoppas att ni alla mår bra och grattis till de som fyllt år och de som fyller år snart!

• JLS

Hej tjejer! 

Kom och tänka på vår "gamla" tråd och ser att ni har uppdaterat här lite då och då. 

Med mig och mina tjejer är allt jättebra men mkt att stå i just nu. Vi ska flytta till ett hus som är lite mer lantligt beläget och vi ser mycket fram emot det. Julia byter dagis och Linn ska börja på dagis för första gången, spännande värre! Linn är ca 1,5 år gammal nu och en riktig liten bustjej. Envis är hon också Julia är ett riktigt energiknippe som älskat att pyssla, titta på tecknat och att läsa böcker.

Grattis till bebisen på gång Sara! Tråkigt att höra om branden men skönt att ni har något riktigt mysigt att se fram emot med syskonet på väg         

• JLS

Grattis till EllaMy som också väntar bebis ser jag:)

• JLS
    Lilla Fjun skrev 2011-10-08 20:26:13 följande:
    Lille E är 95 cm och väger 12,8 kg så här kollar vi lite extra pga långsam viktuppgång. Men han är utredd och mår bra så vi är inte oroliga.

Samma här, Julia väger strax över 13 kg och är petit även hon. Men hon har också testats för säkerhets skull och alla tester visar toppenvärden och jag trodde i och för sig inte annat heller med tanke på hur energisk hon är Hon är helt enkelt den smala sorten, jag var också smal som liten så det är väl ärftligt.
Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...