Inlägg från: bohusbebis |Visa alla inlägg
  • bohusbebis

Phil & Ted syskonvagn del 17

tobiq skrev 2010-04-06 20:01:37 följande:
    Hej! Skulle behöva snabb hjälp av er proffs:) Har kollat på en Phil&teds-07 på blocket som säljs för 3000 kronor, skicket ska vara bra bortsett från en sprucken söm, men det är rent kosmetiskt det skulle störa. Modellen säger säljaren heter "XS jogger" och det säger inte mig något, en gammal version av sportvagnen eller? Syskonsits, mjuklift och regnskydd ingår. Låter det som ett bra pris?
    XS jogger känner inte jag igen iaf. Kan du länka? Hittar den inte. Om det skulle vara en Sport låter priset helt okej. En e3 mer tveksamt... -07 ???
  • bohusbebis
    tobiq skrev 2010-04-07 08:40:07 följande:
    Hej! Tack till er som svarat på min blocket-fråga, tyvärr hade vagnen redan blivit såld:(Nu har jag tittat på en ny variant från www.mypram.de, någon som köpt sin vagn därifrån? Det finns en jättebillig P&t Classic från 2010, men vad är det för vagn och varför är just den så billig? Jag trodde att Sport var den enklaste varianten som såldes.Tacksam för svar!
    Var det den i Göteborg så såg jag den också, tror det var en Sport men vad det där XS jogger var vet jag inte. Tror säljaren var ute å cyklade. Men priset var isåfall helt okej för den vagnen. Bra att ha som riktvärde liksom. Andrahandsvärdet på e3 (utan fällbart handtag) samt Classic (är väl ungefär samma modell?) är betydligt lägre, även om man ofta ser e3-vagnar till rätt "hutlösa" priser. Sport har två versioner, v1 och v2 = det som skiljer tror jag vi har utrett till: designskillnad på varukorgen (rak på v1, lite svängd på v2), bumperbar/frontbågen - har tygöverdrag på v1 samt nåt med hopfällningen. Vet inte om det blir sååå mycket billigare att köpa från mypram (har ingen erfarenhet dock) - och jag skulle tro att andrahandsvärdet blir lägre. Jag, som tycker bra begagnat är helt okej, skulle hålla utkik efter "fynd" på blocket istället. Men det beror ju på en själv - och hur uthållig man är. Det har varit dåligt med fynd tills häromdagen då det var massor (eller så har jag inte varit så frekvent på blocket). Om man känner nån som åker utomlands, typ England, kan det kanske löna sig att "skicka bud" annars...
  • bohusbebis

Förresten så tror jag att Classic är den enklaste modellen, efterföljare till e3. Säljs inte i sverige. Men jag kan ha fel.

• bohusbebis
    tobiq skrev 2010-04-07 13:20:31 följande:
    Tack för ditt långa svar! Det var den i Göteborg, den rök fort så man förstår ju att det var ett bra pris.Priset inne på mypram är 428 euro för en classic+syskonsits och 568 euro för en Sport+syskonsits men då ingår även ett regnskydd och det gör det inte till classic... Jag känner mig lite splittrad, tycker att dom flesta Phil&ted jag sett på blocket ligger på över 5000 spänn och då är det ju ändå begagnat, får man välja vill man ju såklart ha nytt:)Nu är frågan, är dom extra slantarna för en Sport istället för en Classic värt det? Tösen kommer att vara 1 år och 11 månader när syskonet kommer i aug så vi kommer väl inte ha användning av vagnen JÄTTELÄNGE men hon har nyligen lärt sig att gå utomhus med skor och just nu är hon alltså inte jätterutinerad, svårt att säga hur mkt hon vill sitta i vagnen till sommaren... Att man inte kan fälla handtaget känns inte som något större problem men det hade ju varit bra med viloläge på syskonsitsen när den lille ska sitta där bak sen...

Fortsätter dialogen med mina privata reflexioner. Flera här i tråden har köpt sin Phil&Ted hos Köpbarnvagn.se eller Odenplansbarnvagnar tror jag och verkar helnöjda med såväl pris som leverans. Som du ser är andrahandsvärdet högt, speciellt om man köper ny. Tror att Sport står sig bättre än Classic också om man nu ska fundera över det. Vi har en Sport och jag uppskattar verkligen det fällbara handtaget, speciellt som jag och maken är lite olika långa och det vagnen blir lite kortare när man fäller ihop den (praktiskt i vår V40). Vår äldsta son är 5 år till sommaren men fortfarande rätt bekväm så han åker gärna i fram när han får, lillasyster 2 år till sommaren (11 kg) sitter helst i bakluckan. Så om vi ska gå mycket så tar vi oftast Phil&Ted:en men ska bara lillan sitta så tar vi vår nya favorit Zapp - ibland med ståbräda, oftast utan. Så det är ganska lång "livslängd" på denna vagn tycker jag, vilket skulle försvara ett nyköp (vi upptäckte dock denna vagn så sent som i höstas, å snart åker nog inte storebror vagn längre...).
    Tyvärr kan man inte beställa Phil&Teds från England längre, pga ägarfråga tror jag. Men som sagt, ovanstående har ju väldigt bra priser. Lycka till.
  • bohusbebis
    passau skrev 2010-04-07 13:41:53 följande:
    ska till thailand i jul och tänker spara vagnen tills dess så vi kan gå ut å äta och ta med 2 sovande barn hem så man inte bllir låst...
    Det var precis därför vi skaffade vår Phil&Ted - UNDERBAR, smartaste resevagnen i världen!!! Och vi fick faktiskt gå ut och äta /ta härliga kvällspromenader med 2 sovande barn emellanåt
  • bohusbebis
    Sessan09 skrev 2010-04-08 15:33:04 följande:
    Jag puffar lite för min fråga. Hoppas att det finns nån som vet!Hej!Har precis köpt en beg e3 med syskonsits, men klädseln var ganska sliten så jag undrar om nån vet om man kan köpa nån utav nuvarande modellers klädsel och sätta på e3?? Tacksam för svar!Kram!
    Jag köpte åxå precis en gammal sliten e3:a till min syrra. Slet av klädseln och slängde in det mesta, utom huvudsitsen, i tvättmaskinen (blötlade med lite tvättmedel i badkaret först). Ut kom en riktigt tjusig klädsel, om än lite sliten på sina ställen. Bl.a plasten på suffletten blev lite misshandlad i tvättmaskinen.... Borde kanske skrubbat den i badkaret bara. Skrubbade huvudklädseln däri och den blev också riktigt fin efter att ha varit äckligt smutsig.
    Jag har en Sport v2 och om jag orkar ska jag försöka kolla om den klädseln kan tänkas passa på e3:an. På sporten måste man dock skruva fast varukorgen b.la... Det var ju mycket enklare på e3:an med knäppen.
    Om du orkar vänta nån dag så återkommer jag, just nu hänger klädseln på tork... Håll utkik i tråden...
  • bohusbebis
    Sessan09 skrev 2010-04-08 16:10:18 följande:
    bohusbebis: Tack så mycket för svaret! Jag orkar att vänta!! Kram!
    Nu har vi snabbkollat, med lite egna patentlösningar bör man kunna ha samma klädsel på e3 och sport (vi kollade ju v2). Nyare varukorgar får nog skruvas fast med nåt slags specialfäste, e3:ans har ju tryckknappar - supersmidigt. Inte helt 100 på hur suffletten och huvudsitsen ska fästas i överkant, men alla mått verkar stämma med varandra i alla fall. Syskonsitsen funkar fint, är nog samma ram.
  • bohusbebis
    Sessan09 skrev 2010-04-09 10:30:16 följande:
    Bohusbebis: Vi gav 3500 kr för den, men med tanke på hur klädseln såg ut så var det kanske lite för mycket. Men de är ju så dyra begagnade och jag hade verkligen inte mer pengar att lägga på den. Så jag blev jätte glad när jag hittde den på blocket. Ska ta och tvätta tyget i badkaret som du skrev och se om det hjälper en del, men den är ganska solblekt, men det kanske man kan leva med. Får återkomma med hur den blev. Tack för att du kollade upp det med klädseln. Då är det alltså en V2 klädsel som man borde kunna använda. Tror jag ska ringa till babyproffsen och kolla om de vet för de säljer väl P&T?Kram kram!
    Man får ju ganska mycket vagn för pengarna ändå, fast om man måste köpa till en ny klädsel så springer det ju iväg... Har sett en ny huvudklädsel för 600 (?) här på fl tror jag det var.... Vet att en sufflett bara kostar 175 kr hos lokala återförsäljaren här iaf (kära barn i uddevalla), en varukorg runt 500...
    Gjorde en snabbsökning på nätet å hittade faktiskt ingen återförsäljare för e3...?? Har inte funderat på om det kanske är möjligt att färga. Hade en solblekt UJ tidigare och den blev jättefin när jag svampade den med schablonfärg (suffletten). Vet att andra har använt textilfärg från panduro och torkat den med hårfön (istället för att stryka som behövs).
    Förresten så tror jag att v1 klädseln skulle funka också, om inte bättre. Vet inte riktigt vad det är för skillnader men tror att det är lite mer kardborrelösningar på den, eller om det var tvärtom..
    Hoppas en rejäl tvätt räcker!
  • bohusbebis
    Sessan09 skrev 2010-04-09 10:44:50 följande:
    Bohusbebis: Vet du vart din e3 är köpt? Verkar inte som att babyproffsen sålde P&T. Försöker leta upp en återförsäljare som sålt e3 när den fanns.Kram kram
    Vet inte var den är köpt, den var från 07. Funderar på om Classic är den senare versionen av e3, de verkar ju vara ganska lika i sin struktur... Den klädseln kanske går att få tag på?
    När jag började titta efter Phil&Ted i höstas så minns jag att det då och då fanns klädslar tillsalu på Tradera. Har inte sett det på ett tag nu, men när folk börjar "vårrusta" sina vagnar kanske det dyker upp bättre begagnade?
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17