• idamarja

Hjärtebarnen

Lilla My i Finland skrev 2011-07-21 13:33:26 följande:
    Idamarja- Här lyckades inte potträningen förrän han fick sluta med vätskedrivande. Då blev han helt torr på ca en månad. Det är ju så stora mängder vätska som kommer och med sådan kraft så små barn hinner inte...
    det var det jag också tänkte, det måste ju vara nästan omöjligt att kontrollera det för små barn som går på vätskedrivande. vi får satsa på att vara torr på dagen, efter morgonmedicinen o fram till kvällsmedicinen, för nån ljusning när han blir av med vätskedrivande finns ju inte.
  • idamarja
    2små2stora skrev 2011-07-27 00:54:09 följande:
    Idamarja. Min dotter blev torr under tiden hon stod på impugan så det går.
    okej, hur stor dos hade hon? går inge vidare för n-j ännu, han vill och är intresserad, men vi får se, det tar den tid de tar :)
  • idamarja

Jag sitter och googlar och funderar (precis det man inte ska göra) eftersom vår son nu utreds för brist på tillväxthormoner. Då börjar jag ju fundera om det är något som kan höra ihop med hjärtsjukdom, och då tänker jag om det finns någon här med barn som har både hjärtfel och brist på tillväxthormoner? Läkarna säger till oss, varje gång det dyker upp något nytt problem, att är man född med hjärtfel så har man mest troligt fler fel i sin kropp. Det är ju ett lätt sätt att inte behöva gå in djupare på ämnet.

Nu vet man ju inte om man ska hoppas att det är tillväxthormonbrist eller inte, för är det de, ja då vet dom ju vad som ska göra, är det inte de så är det ju något annat som är fel, men helst vill man ju att allt bara ska vara ett missförstånd förstås. Men vår son har inte vuxit en enda milimeter på över ½ år, så nått är det uppenbarligen 

• idamarja
    Pim skrev 2012-03-20 22:00:52 följande:
    Vissa läkare borde gå en kurs i hur man bemöter patienter och deras anhöriga :( 

Här har vi fått höra motsatsen. Sonen, som har ASD och VSD men som inte behövt operation har förutom hjärtfelet även missbildad njure, alltid lös i magen, går inte upp i vikt som han bör och en massa smågrejer. Allt vi fått höra från vården om varje enskilt problem är i stil med "ibland kan det vara så med vissa barn. Det är väldigt ovanligt att de reagerar så här, men det kan ske". Jag själv är livrädd för att det är något annat som är fel och att han därför har en massa andra bekymmer. Någonstans börjar de där "det KAN vara så..." bli för många och man undrar varför just han har alla dessa sammanträffanden och ovanligheter...

Hur gammal är din son?

En gång fick jag det förklarat så här, att när en människa blir till så växer man ihop från sidorna, o när höger och vänster kroppshalva möts, det är då eventuella medfödda fel uppstår, som i vårt fall var hjärtfel och läpp/käk/gomspalt, och det är väl därför dom i vårt fall hävdar att mycket kan hänga ihop, men dom uttrycker sig ju ofta slarvigt och hastigt för att slippa gå in djupare i ämnet. Våran son har också alltid haft extrema problem med magen, vilket dom efter att inte hittat några andra fel hänvisade till att han var hjärtsjuk och magen & tarm inte kan arbeta lika bra som på en frisk människa. Jag förstår din oro, för ibland kan man gripas av känslan att det aldrig tar slut, det dyker bara upp nya problem hela tiden och då blir man ju mer angelängen om att förstå och ta reda på grunden till allt. För även om det hänger ihop med varandra eller inte så måste man ju gå till botten med det. Som alltid så gäller det att ligga på själv och vara väldigt jobbig och inte ge sig.

våran son är 2½ år , hur gammal är eran?

• idamarja
    Pim skrev 2012-03-21 15:18:15 följande:
    Vår är också ca 2,5, någon månad äldre. Han har alltid växt lite och ligger oftast mellan -2 och -3 på viktkurvan, oftast närmare -3 eller under. Han har utretts för allergi men alla tester var negativa. Vi har testat mjölkfri kost men han har kvar sina problem med magen, även en del utslag emellanåt. Jag har tankar om att han kanske inte kan spjälka fett och tänker ta upp det med läkaren vi ska träffa på fredag nästa vecka. Vi har nyligen flyttat utomlands... Får se om de har ett annat tillvägagångssätt här. I Sverige slutade de ta hans symptom "på allvar" efter att han fyllde 1. Och när det blev känt att hans hål var så pass små att de inte bör påverka hans vikt, så har kardio släppt oss och vi har fått "slåss" själva för att komma tillrätta med varför han är så smal. Vi hade en övergripande läkare innan, som hade koll på allt men sen flyttade hon till USA och hennes efterträdare är inte alls vår spindel i nätet. Hon har endast hand om hans njure... Och precis som du säger, det känns som om det aldrig tar slut. Hela tiden nya grejer :(

Det är verkligen A och O att ha en bra läkare som kan se helheten. Vi har en rätt så bra läkare, eller vi har haft samma läkare sen sonen föddes, men till en början var läkaren inte så bra, dom utgick alltid från att vi var hispiga och överdrev, idag har dom sett och förstår hur situationen är. Vad märkligt att dom slutade ta symptomen på allvar efter 1-års ålder, här har vi snarare upplevt det tvärtom, när han var riktigt liten skylldes det mesta på att han var så liten och hjärtsjuk. N-J har alltid legat under -3 på vikt och längdkurvan och vi har nu fått höra att det är först efter 2-års ålder som tillväxthormonerna verkligen börjar spela en stor roll för tillväxten. Vi var i början av veckan och gjorde en sk. GH-kurva, då man tar täta prover under 12 timmar, i samband med det tas också insulinprover eftersom det kan vara påverkat också. Nu får vi vänta några veckor på provsvar!
  • idamarja

Vi var välsignade denna gång! Provsvaren visade att det trots allt inte var något fel på tillväxthormonerna hos vår son, nu tror dom att han är överkänslig mot kortison o det hämmar hans tillväxt (på längden) Han får ju mkt via inhalation o salvor. Har ju alltid varit skeptisk till för mkt kortisonsalvor men läkarna ger mig alltid bakläxa när jag inte smörjer honom nog mkt m kortison.

• idamarja
    HjärtatAlicia skrev 2012-05-01 15:27:59 följande:
    Har inte skrivit här på läääänge, och tappar bort länken till det nya hjärteforumet?!

Iallafall, Alicia är ju op:ad för sin AVSD och läckaget är fortfarande där.. så i höst får vi domen, om det blir en op till eller inte!

Fick en pojke, en femkilos klump som heter Kevin, för två veckor sen. Blåsljud upptäcktes direkt och han fick göra hjärtultraljud eftersom Alicias inte upptäcktes förrän hon var 6 månader och jättesjuk.. Kevin har just nu ASD och förstorad hjärthalva.. men ska tillbkaa om två veckor och kolla igen..

Vad jobbigt att det föll sig så att andra barnet barnet också var hjärtsjukt. Men hur var det när ni väntade det här barnet, fick ni nå utökade UlL- kontroller? Varför jag frågar är för att jag väntar vårt andra barn nu, och är givetvis orolig att de här barnet också ska vara sjukt. vi har fått göra ett vanligt ul men vi ska få komma till en barnkardiolog som ska göra ett bättre UL, o jag hoppas att dom kan se allt, men några garantier finns ju aldrig, en vsd säger dom ju är svår i se tex.

Hoppas det utvecklar sig åt det bästa för eran lilla son nu!  
  • idamarja
    Ineedanick skrev 2012-05-08 22:15:08 följande:
    Jo, jag är inställd och har redan sagt till mamma som ska bo här med vår kattjej att "räkna med att det tar längre tid"..
    Jag har en väldigt "mattig" katt, så det gör lite ont i hjärtat att va ifrån henne så länge.

Va skönt att ni slapp första operationen. Hann de se det så fort att hon fixade det själv? När var planen att de egentligen skulle operera? Jag frågade Kardiologen när de kommer operera efter han fötts och han svarade bara att det blir lite tid att fira, men de vill inte vänta för länge.. Hmm, vad det nu betyder..

Jag ska föda i hemstaden som ligger 3 timmar ifrån Lund, så det känns inte så roligt att man ska ut och resa nyförlöst ...

Det är inte roligt att resa nyförlöst, men var glad att du bara har tre mil, jag vet faktiskt inte hur långt vi hade, min son föddes i gällivare o trandsporterades ner till Göteborg, efter kom vi med vanligt flyg ingen höjdare när man e nysnittad. Men allt går, man tänker egentligen inte på sånt där o då.

Katten kommer nog klara sig finfint, det e nog inte heller sånt man har tid att tänka på när läget är allvarligt.
    Jag tror ni ska vara förberedda på att allt kan ta väldigt lång tid och vara väldigt jobbigt, för det kan bli komplikationer och läget kan fort förändras när dom små är sjuka.
    Nu har inte min son samma hjärtfel men situationen för ett nyfött barn med ett eller flera allvarliga hjärtfel är ju liknande, lång vårdtid och en oviss första tid .

Hoppas att allt ska gå väl för er      
  • idamarja
    Ineedanick skrev 2012-05-14 19:55:21 följande:
    tack tack. vi hoppas och tror på läkarna, men givetvis är vi inställda på det värsta! jag tycker att 7 dar låter lite i underkant, men läkaren lät väldigt övertygad och positivt inställd. Personligen kommer jag förvänta mig att det tar lite längre tid i allafall..

jo katten kommer få det toppen med min mamma..men hon är ju min lilla bebis också, så det är ju som man lämnar en bebis hemma för att vårda den andra Glad

Klart man ska tro på det bästa, man måste ju hålla hoppet uppe, men samtidigt måste man ha i bakhuvudet att allt inte alltid går spikrakt och enkelt, för annars faller man så högt tror jag. Vi visste ju inte om hjärtfelet när vi väntade, så jag har ju ingen aning vad dom kunde ha sagt till mig om vi vetat innan. Men bara det att veta innan gör ju att man får lite tid att förbereda sig, iaf intelektuellt, känslomässigt är det nog svårt, för man kan inte föreställa sig hur det ska vara, om man inte har tidigare erfarenheter.

• idamarja
    Ineedanick skrev 2012-05-14 23:40:07 följande:

Har du inte fått någon "diagnos" på vad hon har? Vår pojk har en hypoplastisk högerkammare. Vi har fått jättebra information om hans diagnos. Däremot ingen info alls om hur det ska gå till efter förlossningen, vart vi ska bo, om vi får mat etc. Vi vet ingenting! Det är frustrerande!

Är det i Lund ni går? Där vet jag att det finns en kurator som jag faktiskt krävt ska engagera sig lite i oss, så vi ska mötas innan första op. Hon verkar bra!
    Du kanske ska prata med något liknande? Jag går även hos en psykolog, och man kommer verkligen ut stärkt därifrån. Även om hon inte vet något pm hjärtfel, så har man någon att bolla sin frustration med!

Nu kan jag ju bara tala om hur det var för oss o vi var i GBG, men eftersom jag ännu inte var utskriven från bb så låg vi några dagar, kanske två på bb. vår son låg ju på vaksal hela tiden. Sen tog en kurator kontakt med oss ganska omgående, vi fick rum på ronald och där fick vi info om vad som gällde, o det är som ovan sagts att man enbart bekostar maten själv. Kuratorn frågade allt från om vi hade husdjur hemma som blivit kvar då vi åkt akut in, om vi hade fler barn som skulle komma ner osv. hon hjälpte oss med alla papper till FK, ja i stort sett allt, praktiskt. Nu var det ju mkt sådana frågor om post o husdjur eftersom vi åkt in för att föda barn o vara borta någon dag, inte två månader. När man vet innan har man ju tid att planera allt sånt.
    Mollz skrev 2012-05-14 20:53:26 följande:
    Ni vars barn har allvarliga fel, jag måste bara få fråga hur ni håller er samman!
    Min dotter har ett relativt "enkelt" fel med väldigt goda förutsättningar, men jag känner mig helt urvriden efter allt Varje gång får vi höra olika svar om när nästa op. troligtvis kommer bli. Ena läkaren säger att det kan bli redan nu i sommar medan den andra säger att det kan bli när hon är närmare två år (hon är fyra månader nu), så jag vet inte alls vad jag ska ställa in mig på..
    Massa jobbiga tankar och jag orkar knappt med vardagen.. 
    Det man måste lära sig, är att man inte har kontroll över allt, samtidigt som man som förälder ska ha en himla kontroll (för misstag begås hela tiden) Men anledningen till att ni får olika besked kan vara att det är i bästa fall & i värsta fall, i bästa fall kan hon vänta till 2 års ålder, men i värsta fall kanske det måste göras redan i sommar. Jag vet inte, men kan tänka mig att det är så. Man lär sig leva med allt, det låter klyschigt men det är så, och man måste ju ha en vardag hur det nu än är. Ovissheten man lever med när man har ett sjukt barn är någonting man måste förlika sig med, att man inte alltid kan ha något att ställa sig in på. Det är tufft ibland såklart. Nu är ditt barn så litet ännu men ju större hon blir ju mer kommer du in i vardagen med ditt barn. 
    Min filosofi är att det är inte mig det är synd om, jag har fått denna uppgift i livet, att ta hand om detta barn som behöver så mkt mer än ett friskt barn. Jag har fått det här barnet för att jag ska klara av det. Men vi är ju olika hur vi hanterar situationen. Men ja tror att en kurator kan vara bra att prata med, man brukar kunna få hjälp via barnmottagningen som ens barn tillhör.  
Svar på tråden Hjärtebarnen