• willsam

Hjärtebarnen

HjärtatAlicia skrev 2010-07-24 16:44:49 följande:
    Men när jag tittar på deras sida hittar jag bara olycksfallsförsäkringar?
    ace har olycksfallsförsäkring kostar 75:- i månaden för ett barn, det är som en tilläggsförsäkring till den vanliga, kan man säga. 
    felicia är bara försäkrad där men det är pga av hennes hjärtfel och mage, då jag  inte tycker att det finns någon anledning att försäkra henne någon annanstans , det känns som att dom kommer att skylla allt på hjärtfelet eller magen.=/

• willsam

Tifastar- vi hade nog ett uppe håll mellan nov-09-feb-10, det är det längsta mellanrum vi haft. det kändes som en evighet då...

• willsam

flisan fyller ju 2 år på fredag, och hon är 86cm och vägen 11,2kg. Hon fick oxå fet mat redan från start. först infatrini, sen tillsatte vi även calogen i den. sen åt hon minimax, tills dom kom underfund med att hon inte klarar mjölk och socker. nu har hon vanlig kost och välling 4-5ggr/dygn låglaktosmajsvälling med duocal i. annars vet jag att hon skulle dippa i vikten direkt. som tur är är hon väldigt matglad och har alltid varit. =)
    tifastar- märkligt att det har tagit så lång tid för er att få kontakt med dietist, det trodde jag absolut var en självklarhet när man har barn med allvarliga hjärtfel!
    kramen 

• willsam

felicia gjorde sin tcpc i maj då var hon ca1 år och 8 mån. det blev tidigare än beräknat för hon låg lågt i sat. av nån anledning, det brukar dom tydligen inte göra efter glenn? hon låg runt 75 efter glenn och dippade ibland, brukade vara helt lila om ben, armar och läppar... nu ligger sat på 92-96%.

Idag fyller felicia 2 år! så nu blir det kalas! =)
    kram 

• willsam

felicia vägde 11 kg när hon gjorde sin tcpc.

jag har 2 friska pojkar innan felicia, och en frisk pojke efter. jag kände mig faktiskt inte alls orolig över att minstingen skulle få hjärtfel, men jag är lite så, att jag inte oroar mig i förväg. och om nåt skulle varit fel så får man ta det när det kommer. man får försöka koppla bort tror jag, och tänka att det nu är en ny graviditet och ett annat barn.
    kram 

• willsam

ja du, ibland är det tur att man har mål i mun! =) 
    nu drar vi till kreta en vecka =)
    kram 

• willsam

lilla my... jobbigt, typiskt men det är ju förkylningstider=( felicia börjar på dagis om 2 veckor så då får vi se hur mycket infektioner hon får... känns lite jobbigt..
    kram 

• willsam
    Mamma ET skrev 2010-09-08 09:11:36 följande:

Dom senaste hjärtkontrollerna har Ludvig legat lägre i sat än han brukar igår på 76%, gången innan det på 75% men gick efter 5 min upp på 91% och låg stadigt där 5 min.
    Han gjorde sin glenn när han var 4månader och har efter det legat på 85-90% i sat.
    Läkaren tror att L har mapca kärl och att detta är anledningen till satutionen har legat ganska högt förut, men nu när den dom senaste 2 månaderna har gått ner under 80% undrar vi ju varför, man tror fortfarande på mapcakärl.
    Någon som varit med om något liknande efter glenn???
    Om det nu är mapcakärl borde han inte ligga högt i sat hela tiden???
    Någon som vet lite mer om mapcakärl??

felicia hade oxå så. det brukar vara för att det är trångt på nåt annat ställe. felicia låg runt 80 efter glenn, sen skönk det till ca 75 och närhon gjorde op. mellan 65 och 70...

• willsam
    Mamma ET skrev 2010-09-08 21:02:30 följande:

Willsam: Vad sa dom att hon gjorde det, alltså det är inget man kolla nåt extra??

Har hon gjort tcpc?? Vad gjorde dom åt det då?? tog dom bort nåt kärl??

nej dom tog inte bort något kärl vid tcpc- op.  inget dom har kollat nåt extra.hon har lite trång lungven, så det är därför det blivit så. 
    Det dom gjorde var att hon fick göra op tidigare än beräknat, (efter påtryckningar från mig) först så försökte dom skylla på förkylningar och så( att det var därför hon låg sämre i sat)  men hon var nästan aldrig sjuk påpekade jag. och när dom gjorde kat. så upptäckte dom detta, och så blev op lite snabbare! =)

Svar på tråden Hjärtebarnen