-
Okej, ja det ska jag göra. Vi ska till Mollys hjärtläkare här i stan på torsdag så då kan ju hon kolla på ljumskarna. Men det känns som att det inte är så konstigt med en knöl efter ingreppet.MickisH skrev 2010-06-01 08:18:54 följande:Håll bara koll på att det inte blir rött runtomkring, annars är det ingen fara.Luna fick en infektion i ljumsken där dom gått in i artären. Hon hade rejäla blåmärken i båda ljumskarna.
-
Skönt att höra!=)norpansnorpan skrev 2010-06-01 21:01:44 följande:minelli:
Maja har gjort många katetriseringar och de brukar gå in med 3-4 slangar (båda ljumskarna) och hon får alltid stora blåmärken och har fått knöl 2 gånger.
Har gått tillbaka på några veckor, både knölar och blåmärken (eller bankmärken som Maja säger)
-
Idag var vi på barnmottagningen för Mollys läkare ville titta på henne efter katetiseringen i gbg. Hon upptäckte lite vätska runt hjärtat som ingen i gbg sa någonting om när de gjorde ultraljudet efter ingreppet. De sa även att det inte behövdes ngt ultraljud på 3 månader men Mollys läkare ville göra ett ändå. Nu ville hon till och med kolla en extra gång på lördag. För hon tyckte det var för långt att vänta till måndag och för kort tid att vänta tills imorgon. Alltid ska det vara ngt!
Det positiva är iaf att hon har ju inte spytt ngt sen ingreppet, annars spydde hon minst en gång per dag och mkt. Så nu hade hon gått upp ett halv kilo på en vecka. Innan dess har vi ju kämpat på och hon har bara gått upp ett kilo på 6 månader.
Så nu får vi se vad de säger på lördag, jag som räknade ner dagarna tills vi slapp ge henne medicin på kvällarna och då bara behövde ge på mornarna. Men medicinen är vätskedrivande och var därför bra för vätskan runt hjärtat.
Någon som har erfarenhet av vätska kring hjärtat? -
Tack, det lät bra, får se hur det ser ut på lördag, men jag kan inte förstå hur det ska hinna försvinna tills dess...Gunsan75 skrev 2010-06-03 19:36:33 följande:Alice hade perikardvätska också. Det är vanligt efter operationer tydligen. Det kan ta ett tag för det att försvinna upp till flera månader, men så länge det inte fylls på med mer eller stör hjärtats funtion så gör de inget åt det. Fylls det på kan det bli aktuellt med perikarddränage.
JAg blev också orolig när ALice hade det, men nu är det borta:) -
Okej, tack alla för svaren! Man blir ju lite lugnare =)
Molly får också Impugan, 0.8 ml morgon och kväll. -
Idag var det Mollys ultraljud, vätskan kring hjärtat hade inte ökat. Det var lite vätska under hjärtat och lite som uppåt på vänster sida. Men hon ville kontrollera igen i slutet av veckan. Suck. Jag vet det är jättebra att de har koll, men jag trodde att det skulle vara slut på springet till sjukhuset. Sen är det ju så stor skillnad på vad Östersunds sjukhus säger och de i Göteborg.
-
Det tror jag kan påverka blodtrycket. De ska väl vara så lugna som möjligt tror jag. När Molly bara var några månader så ville de helst att hon skulle sova när de tog blodtrycket. Är ju samma när tex jag ska ta blodtrycket, att man ska ligga eller sitta ner och slappna av.
-
FinaFilip:
Vet verkligen inte vad jag ska skriva,
tänker på vad ni måste gå igenom och
skickar tröstande kramar! -
Hej! Min dotter var ner till gbg och stängde igen ductus med katetisering i slutet av maj. Då var hon 13 månader. Innan det gjordes och det var inte säkert att det skulle behöva göras heller så skulle jag vara uppmärksam på om hon blev kallsvettig över hela kroppen, om hon blev blå om läpparna, om hon andades snabbt och om hon gick upp dåligt i vikt.MysTic PrincesS skrev 2010-07-24 16:52:23 följande:Hej alla
Kikar in här en sväng. Har en son på snart 4 år där de upptäckte ett blåsljud på hjärtat i slutet av förra året. Sen tog läkaren tillbaka det inför en operation. Och nu har en annan läkare hört det så det blir utredning. Krånglig historiaNåja, nu händer det nått iaf.
Pratade lite med en tjej i en annan tråd och hon nämnde ductus. Via googling har jag fått veta att man kan medicinera det, gå via en kateter eller så bli det en operation. Men de fall jag hittat har handlat om barn under 15 mån. Och nu verkar det inte höras hela tiden, utan kommer och går. Kanske därför det missats under så lång tid? Undrar iaf om nån mer haft liknande bekymmer? Hur lång tid tar allt? Vad ska jag vara uppmärksam på osv?
På torsdag ska vi på efterkontroll och se om blåsljudet är borta eftersom det inte försvinner direkt utan "pluggen" de sätter in täcker en del men startar även en reaktion i kroppen som täcker hålet, typ ärrvävnad kanske(?) -
När vi skulle åka hem från bb hörde läkaren ett väldigt svagt blåsljud och vi fick höra att det förmodligen skulle växa igen på några dagar!MysTic PrincesS skrev 2010-07-25 18:42:16 följande:När upptäcktes din tös problem med ductus? Jag kan känna viss irritation över att detta missats i så många år, men om det inte hörs hela tiden så förstår jag ju varför de missat ljudet. Det är en ganska "enkel" operation eller ingrepp?
Efter det har vi fått gå på kontroller lite då och då, ultraljud, ekg,röntgen, syremättnad, vikt, längd och tagit olika prover. Så de upptäckte de tidigt men vi fick vänta tills hon var 13 månader innan hon fick göra ingreppet. När vi kom hem från gbg så sa vår hjärtläkare här att hon kämpat länge med att vi skulle få en tid nere i gbg. Mollys hjärta och lungor blev förstorade eftersom läckaget gjorde att hjärtat pumpade ut för mkt blod till lungorna.
Ingreppet är "enkelt", de går in via ljumskarna så det blir inga ärr. Bara två små röda prickar som försvinner efter några dagar. När de gjorde det på Molly tog det lite mindre än två timmar innan vi fick se henne igen. De två timmarna kändes iof långa men det är ju inte så lång tid alls egentligen. På kvällen kunde vi åka tillbaka till hotellet för att sedan komma på efterkontroller nästa dag.
Jag tror inte att Mollys blåsljud hördes hela tiden från början men sen tror jag det hördes mer, det var tillochmed så att läkarstudenter fick lyssna en gång kom jag ihåg för att det var så tydligt och de sa att vi nästan skulle höra det om vi la örat mot hennes bröst.
Jag hoppas att ni får en tid snabbare än oss! -
Det är bara under en väldigt kort stund de behöver vara stilla så det kan ju bli några försök =)MysTic PrincesS skrev 2010-07-26 20:23:25 följande:Hmm.. får hoppas på att han samarbetar då, ligga still är han inte så duktig på
-
Idag var vi på sjukhuset för efterkontroll på dcutusingreppet och för koll på om vätskan under hjärtat minskat. Hålet var typ borta och vätskan också. Sen hade hon ökat bra i vikt också 9535gram =) Det var så skönt.
Nu behöver hon bara äta Impugan på morgonen i en vecka sen kan vi sluta med den.
Om cirka 3 månader ska vi tillbaka för att kolla hur allt ser ut. Känns som en evighet när man är van att springa där för jämnan. -
Vi fick hjälp av en dietist när Molly inte gick upp i vikt, 10 månader kanske hon var. Calogen till vällingen, och enfamil som man ska spy mindre av men det gjorde inte hon. Hon kräktes på som vanligt tills vi gjorde ductusingreppet i gbg, efter det slutade hon kräkas och började äta mer. Nu väger hon 9,7kg och är 74cm.