Hjärtebarnen
Min Max, hade Hlhs, genom gick 2 operationer av 3 ..
I september 09 fick han kraftig hjärtsvikt, vilket resulterade
i en hjärttransplantion oktober 2009
Min Max, hade Hlhs, genom gick 2 operationer av 3 ..
I september 09 fick han kraftig hjärtsvikt, vilket resulterade
i en hjärttransplantion oktober 2009
det där mer ärr ingår inte i Ace försäkring va??
Hej!
Min son hade inte den hjärtsjukdom som ditt barn har men han hade Hlhs.. bara en kammare.
Han blev dåligt i akut hjärtsvikt i början av okt 09. 3 dar senare låg han i en hjärtpump för o spara tid. Vi fick vänta 3 veckor på nytt hjärta till min pojk! gick jätte fort, (tack o lov)
Han kommer för alltid att gå på medicin nu, immunsänkande o blodtrycks mediciner och vätskedrivande.
i dagsläget har han ca 14 mediciner på ett dygn, MEN!!!! efter transplantionen var han uppe i 27st.
(vad man har i medicin sen är individuellt)
(men efter hjärtbyte kommer man för alltid ha någon/några mediciner för alltid)
De första 6 månaderna efter en transplantion är ganska jobbiga då blir barnet isolerad i hemmet, pga att det är så infektions känsligt. i början för oss var det biopsi 1 gång i månaden, nu e det 3 månader sen sista biopsi o Max är inne på biopsi idag!
Vad du vill veta är bara att fråga! svarar på det jag kan..
Ja vi fick ta emot besök från släktingar OM de var helt friska o inte så många åt gången =)
i början fick vi koka hans nappar o flaskor o tandborste 2ggr/dag så de var fritt från bakterier.
max hade ingen vänsterkammare, bara en höger..
Hur han mår idag!!??
Han e världens piggaste o underbaraste kille med massa bus i sig!!!!
E en sån otrolig skillnad på innan, han springer omkring o njuter av livet till MAX =)
kommer ihåg när max låg i respirator o hans kropp låste sej, han sjönk fort ner på 28 % syre o då tog de bort respen o handpumpa upp han jätte fort, var riktigt läskigt :(
det blev lite traumatiskt där...
asså, tror att när man inte e vid liv måste det väl vara 0% syre??
Heej Kramiis
Välkommen hit!!
Jag har en pojk som föddes med HLHS, gjorde 2/3 operationer.
Är dock nu hjärttransplanterad..
Var inne o läste lite på din blogg :)
Jag kanske kan svara om du har lite frågor ang hlhs, men annars e detta ett JÄTTE bra
forum för oss med hjärtebarn!!
kram
han fick hjärtsvikt mellan op 2 o innan op 3..
de vet ej varför idag han fick detta och det var väldigt ovanligt att man skulle få hjärtsvikt
mella op 2 och 3.
han mår idag kanon bra!
han fick sitt nya hjärta 30 oktober förra året, så nu e det snart ett år sen...
men som sagt, det var väldigt ovanligt att ett barn skulle få hjärtsvikt
när man gör 3stegs metoden.
Här i göteborg! :)
håller inte riktigt med där ang mat teorin,
Max e ingen storätare.. alls..
ammade honom i 7 månader, genom 2 operationer så pumpade jag o fortsatte amma igen sen efter..
men han e en liten spink..
inte mycke kött på han, o nu äter han bara välling m ersättning i, erbjuder alltid mat han smakar o pillar lite, sen vill han ha flaska..
Hejsan alla!!!
Hoppas ni har det bra i hösten som har kommit!
Max e nu inne på sin årskontroll efter hans hjärt transplantation, i går var det ultraljud, röntgen , blodprover o massa andra tester.. idag e det biopsi på schemat o imorgon så blir det att kolla njurfunktionen, så att allt funkar som det ska efter all denna medicin..
Crome-undersökning kallas det. man skickar in nått radioaktivt ämne o kollar med blodprover hur fort han gör sig av med det.. Läste att under 4 timmar tar det 8 bloprover o följer hur har gör sig av med det.. tror nästan han har över produktion då han kissar mängder--.
Annars så e allt bra här, max e en pigg och glad kille med massa bus o han e en helt annan kille sen efter hjärtbytet.
30/10 är det 1 år på dagen sen bytet....
Jag ska åka med mina döttrar till Grekland nästa vecka på semester, behöver vila upp mig lite o de har gått igenom så mycket att de behöver åxo komma iväg =)
max o lillebror får vara hemma med pappa ;)
En liten uppdat från mej, hoppas ni har det bra!!!!
jag ska med max till östra den 19e för lite olika kontroller :)
Hej!
Ja de opade om honom till ett hlhs barn, men han var inte det riktigt från början,
var även en klaff ner till Vkammare med som inte riktigt var som den ska..
Max gjorde 2 operationer av 3.. oturligt eller tur, beror på hur man ser på det, så fick max hjärtsvikt okt 09
som i slutändan krävde en transplantation.
idag är han nästa 3 år o full av bus!
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥
Idag är det Alla hjärtans dag, sänder kärlek till er ALLA
och ber er även att skänka en tanke till alla hjärtebarn
som finns där ute
♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥