Hjärtebarnen
Hon kommer behöva göra minst 2 op till
Vad är det för hjärtfel han har?
/ Mikaela
Länge sen jag skrev här nu men jag följer tråden :)
Luna gjorde en kat den 25/8 och igår fick vi besked om vad dom tänkt göra. Blir en 3e shunt då lungkärlen inte vuxit tillräckligt för en glenn. Hon har fått en stor förträngning på höger lungartär där den nuvarande shunten sitter så det ska dom också åtgärda.
Vid 3års ålder ska dom göra en ny kat för att se om lungkärlen vuxit. Då görs glenn och tcpc samtidigt.
Någon som gjort båda op samtidigt?
/ Mikaela
Gunsan: Håller tummarna för Alice!
Minahjärtebarn: Min dotter är också ganska liten 8900g och 75cm lång idag på 19 mån kontrollen. Hon har inte börjat gå än så har inte fått så många kommentarer än så länge.
Hoppas hon börjar ta ikapp snart, kanske lyckas efter hennes hjärt op (glenn) :)
SatuJonna: Skönt att op gick bra :) Håller tummarna för att han kommer ur respiratorn ikväll.
Vet du om det är många som väntar på op på avd nu? Vi har fått en tid 15 juni men hoppas på att få en återbudstid eftersom Luna börjar bli ganska påverkad.
Någon som är i Gbg nu?
Imorgon ska Luna skrivas in inför sin glenn op. Äntligen ska den bli av :)
Flickanfin: Åh :( Håller tummarna att allt ser bra ut!
Kajsa kavat:
Hur länge hon kommer ligga på sjukhus är svårt att säga men 1-2v är ganska vanligt.
På IVA dit hon kommer efter op får ni komma och gå som ni vill. Det är v ila är 12.15-14.15 då dom helst inte vill att föräldrar är där men det beror lite på barnet. brukar bli 1-2nätter om det inte tillstöter komplikationer.
Efter IVA kommer man ner till övervaknings rummet där det kan ligga upp till 4 barn samtidigt. Finns alltid 1 personal i rummet. Får inte sova i säng med barnet men fritt fram att sitta i fåtöljen jämte barnets säng.
Där får man också komma och gå som man vill.
Efter övervak rummet brukar man få eget rum, då kan en förälder sova med barnet. det brukar vara tidigast 3e dagen efter op då barnet ofta blir av med kontinuerligt morfin och urin katetern.
Boende är på Ronald mc donald, ett hus där ni får dela kök och allmänna ytor med andra familjer. Ni har såklart eget rum med dusch och toalett.
Finns även tvättstuga där det bara är att tvätta om maskinerna är lediga, tvättmedel ingår likaså lakan, handdukar, toapapper osv. Handtvål får man ta med själv. Ligger ca 5min promenadväg från sjukhuset.
Det tar ca 6v för bröstbenet att läka ihop så lugna lekar fram till dess. Läkarna brukar säga när dom tycker barnet är redo för förskola igen
Hoppas du fick några svar på det du undrade :)
Klunsen:
Vid de flesta ingrepp där dom öppnar bröstbenet tas delar av brässen bort, inte hela (det är livshotande att födas utan bräss).
Den sitter i vägen för kirurgerna för att komma åt hjärtat.
I brässen mognar vissa antikroppar sk T-celler. Mjälten har hand om största delen av immunförsvaret.
Enligt läkarna ska det inte påverka immunförsvaret men vi är flera som tror motsatsen. Det håller på att forskas om hur immunförsvaret påverkas av att delar av brässen tagits bort.
De flesta föräldrar får frågan om de vill donera brässen då den används i behandling av cancer.
Hej!
Vi väntar nervöst på en tid nu i Januari till vår lilla tös... Vi trodde det enbart skulle vara ett "vanligt" UL på hjärtat... men efter att ha pratat med DS så ska hon läggas in och hon kommer att sövas... dom ska göra undersökningen med en kamera inifrån... Jag är rädd och ledsen... känner mig så maktlös! Har nån av era små hjärtisar gjort en sådan undersökning??... Hur låg tid tog den? Hur va ert barn efteråt? komplikationer som kan uppstå? snälla mata oss med information... Hur länge fick ni stanna på lasarettet?
Hjärtekram!
Puffar upp lite
Ida-Marja: ja det finns det :) Om du skickar en vänförfrågan till mig ( Mikaela Hultman) så kan jag lägga till dig i gruppen.
Är det någon som inte blivit tillagd så skicka en ny vänförfrågan :)