Lycklig vill ha mer skrev 2010-04-30 08:52:21 följande:
Hej tjejer!Jag tror faktiskt att Carlanderska har semesterstängt också men jag är inte säker. Jag håller med om att det är sjukt att man i april får besked om att det inte går inför sommaren och sen så håller de stängt många veckor för att sedan börja om efter semestern. Hur många står inte i kö då? Det känns inte så himla bra. När det gäller privata försök så finns det ingenting som säger att man inte får ha gjort något privat försök. Jag satte upp mig i kö till landstinget och privat samtidigt och det är helt ok. Vi kommer gjort minst ett privatförsök eventuellt till och med två innan vi får tid hos landstinget efter sommaren. Det enda som gör att man inte får hjälp via landstinget är väl om man redan har barn. Jag känner mig dock kluven inför mina landstingsförsök då det verkar som de inte långtidsodlar äggen. Jag fick ju 12 ägg som såg bra ut dag 2, då de flesta fryser in embryon och endast 1 av dessa 12 klarade sig i långtidsodlingen. Tänk om jag får en massa embryon till frysen om ET inte funkar på SU. Sen gör de tre FET försök på varje IVF omgång har jag för mig och det blir ju månader med hopp och förtvivlan. Har hellre färre i frysen med betydligt större odds på. Hmm hoppas att ni förstår vad jag menar. Dessutom så gör de nästan uteslutande den långa metoden på SU för att kunna planera bättre och jag trivdes så himla bra med den kortare. Självklart är jag jätte tacksam för att det finns gratis försök på SU men vi har nog nästan bestämt oss för att köra ett IVF försök till om mitt FET inte funkar och om vi hinner före semestern så klart.
Om Carlanderska har sommarstängt så är det hugget som stucket för mig ändå, då jag börjar mes pray i juni....but save yourselves! Med facit i hand så skulle jag gjort det redan i januari...
MaMaS skrev 2010-04-30 08:57:06 följande:
Hinner tyvärr inte kommentera nu heller Men måste säga att jag börjar bli LITE lätt irriterad på su....Det handlar ändå om känsligt ämne och människor mår dåligt. Jag funderar faktiskt på att gå privat istället, med tanke på su:s takt lär jag få börja i slutet av 2010 (om jag har tur) och det är det INTE värt att vänta på. Ang som du pratade om Macpau, om att testa en gång privat. Det kan man väl göra? Det behöver man väl inte säga till su och man behöver inte säga det till dom som man gör privat hos heller. Tycker jag. Funderar starkt på det. Nån som vet vem som är bäst, carlanderska eller ivf-kliniken? Kram till er!
Håller med dig. Jag har hört bra om både ivf kliniken & Carlanderska. Tror att båda blastocystodlar. Ivf kliniken är dick en hel del billigare...
ja men det ante mig att det var så *muttrar*. Hur kan ett univ. sjukhus INTE vilja vara i ledningen för utveckligen med blasoodlingar?. Om inte annat så för prestigen att ligga i topp över antal befruktningar?
Som nån skrev tidigare; man vill väl ändå göra det allra bästa varje gång, när man ändå får genomlida all detta (och det kostar su pengar?) det borde väl jämna ut sig för dem om de gör nåt lite dyrare, men att fler lyckas snabbare och slipper gå tillbaka?
jaja, bara funderingar...men jag är, trots allt, ändå glad att vi har 3 försök. Funkar det inte så får man gå vidare privat.
Nu ska jag jobba lite & sen är det grillning med vänner som gäller ikväll.
kram på er!