• Finiz

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hej alla!

Jag hoppar med här.
    Jag om min sambo har försökt i drygt 2 år utan några resultat, segt värre!
    De har inte hittat några fel på oss, förutom att min vänstra äggledare är lite trång.
    Jag fick Pergo i december även fast jag hade normal ägglossning och ska snart påbörja min tredje kur.
    Fick samtidigt en remiss till Sahlgrenska och ska på ett första besök den 24 februari och det känns jättespännande, lite nytt hopp har tänts. Går inte detta med ivf vägen så vet jag inte vad jag ska ta mig till.
    Vad gör ni andra för att hålla motivationen uppe?

• Finiz
    Macpau skrev 2010-02-09 21:29:40 följande:

Japp det är ivf som är nästa steget nu, vi ska på det där "första besöket" nu i februari där man träffas i grupp, samma dag fick vi tid för att träffa en läkare och jag antar att det är då vi går igenom vilka tider som är aktuella för sprutor, äggplock osv?? Någon som vet mer om detta?
    Man vill ju gärna ha en tidsplan så man ser att det händer något.
    När stänger dom för sommaren? Vill verkligen hinna med ett ivf försök innan sommaren. I slutet av juni blir det bröllop och vore skönt att ha det avklarat då.
  • Finiz

Hur gör man för att få in andras inlägg och svara på dom? Lyckades inte riktigt där ser jag.

• Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-10 09:38:57 följande:
    Jag har inte så ont av att någon annan sticker en spruta i mig, men att göra det själv tycker jag verkar jättejobbigt, hur vet man att man gör rätt och inte sticker fel? Läskigt.
    Har sagt till sambon att han får sticka mig men han är ännu fegare än mig, så undrar hur detta ska gå.

• Finiz

Hej alla!

Har varit borta härifrån ett tag, har kännt mig väldigt nere och inte haft nån lust till nåt. Inte ens orkat gå till jobbet. Men nu måste jag rycka upp mig!
    Min svåger och hans tjej fick en liten dotter för ett par veckor sedan och det känns bara orättvist, känns fel att känna så jag borde vara glad för deras skull..

Tycker ni som både håller på och försöker skaffa barn och jobb är otroligt starka!! Måste vara dubbelt så jobbigt.

Håller med er andra att det här med att få till det i sängen inte är så superhett längre. Att ha sex på schema suger verkligen. Det blir sex i en vecka och sen håller man upp i tre veckor tills man kör nästa gång..

På onsdag är det äntligen dags för det första besöket, är spännd på vad som kommer hända. Jag läste någonstans att de som har normal ägglossning och mens ej behöver spraya utan gå direkt på sprutorna. Är det någon annan som hört detta?

Jag tänkte göra en lista som vi kan fylla i vart vi är i processen, blir lite tydligare så.

Kram till er alla och hoppas att ni får en mysig helg!

• Finiz
    Står i kö
    Finiz: Har blivit kallad till "Första besök" 24/2

Sprayar

Sprutar

Äggplock

ET/FET

Testdag ruvare

Gravida
  • Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-19 12:26:16 följande:
    Åh vad spännande att det är redan på måndag du ska dit! Då ska jag hålla tummarna att det går bra. Så får du rapportera allt sen. Har du/ni förberett dig på något sätt?

Hihi, ja fredagar är alltid lite bättre än andra dagar, då är det mys! Kanske till och med kan ta ett glas rött, kanske förhoppningsvis är sista gången på lääänge.
  • Finiz
    Försöker79:
    Nej gumman vad tråkigt att du inte fick jobbet, är så jäkla jobbigt det där.
    Jag var arbetslös i ett år innan jag fick jobb, var på massa intervjuer och fick nej varje gång. Det gjorde en inte starkare direkt inför nästa intervju.
    Men sen när jag verkligen trodde att en intervju gick åt skogen så fick jag jobbet. Så det är ett lotteri det där.
    Så det kommer ett jobb till dig med, ge inte upp bara.

Så då blir det pergo för dig med, jag har ätit tre kurer men det har inte hjälpt mig. Jag hade ju redan normal mens och ägglossning så de gav mig egentligen bara det i väntan på ivf.
    Hoppas att det hjälper dig så att du slipper ivf!
    Höll mötet med läkaren på lång tid? Var du på gruppinformationen först?
    Vi ska på gruppinformationen kl 9 imorgon och sen ska vi träffa läkaren kl 10:30.
    Har du inte redan tagit alla blodprover? De var väldigt noga med att vi skulle ha tagit alla prover innan vi kom till SU.

Ja, jag har hört att de bara hjälper till med ett barn gratis. Men vad menas egentligen med det? Det kan ju innebära 10 ivf-försök. Trodde bara de stod för 3.
    Någon som vet mer om detta?

Kram till alla!!
  • Finiz
    MaMaS skrev 2010-02-23 15:15:59 följande:
    Var lite snabb på tangenterna STORT LYCKA TILL IMORGON!!!!! uppdatera gärna hur det gått för dig. 
    Jag trodde att alla som skulle på första besöket även skulle på gruppinfo, kanske inte är samma typ av kallelse då? Nu blir jag nervös, tänk om de ska ta om alla prover igen.
    Jag tog hiv och hepatit senast för en vecka sedan..

Men fick ni inte en hel bunt med papper som ni skulle skriva på inför ivf? typ med uppgifter om både mannen och kvinnan. Denna ska vi ha med oss imorgon.

Tack! jag uppdaterar imorgon hur det har gått.
  • Finiz

Hej!

Tänkte uppdatera lite hur det gick igår.
    Vi var först på gruppinformationen där de gick igenom hur hela processen skulle ske med spray, sprutor, äggplock, odling och återinföring. Vi var 5 par där och det kändes skönt att det finns andra i samma situation.
    Efter det träffade vi läkaren som var hur bra som helst, han verkar kunna sin sak och det kändes tryggt. Alla i det teamet vi pratade med var för övrigt mycket goa, helt underbara!
    Läkaren sa att min sambos spermaprov som han tagit på morgonen visade dålig rörlighet vilket kom som en smäll eftersom de han tagit förut vart tiptop. Men han sa att det kunde variera så får hoppas att det ordnar sig.
    Sedan tittade han på mina äggblåsor, VUL, han såg att jag hade runt 10-20 som snart var mogna på varje äggstock. Det var väldigt många enligt honom så han sa att kunde vara PCO. Vilket jag har trott hela tiden då jag har lite problem med acne och vikt. Tycker det är dåligt av de som undersökt mig på hemmaplan att de inte nämnt detta.
    Så iallafall sa han att de skulle vara noga med att kolla upp mig under behandlingen med hormoner så jag inte blir överstimulerad vilket man tydligen kan bli om man har många äggblåsor.
    Han tyckte även att det kunde vara aktuellt med att göra hälften IVF hälften ISCI, för att vara på den säkra sidan om sambons spermier skulle vara långsamma vid dagen för äggutplock.

Sedan träffade vi barnmorskan och fick göra upp när behandlingen skulle starta. Jag skulle börja på cykeldag 23 med spray. Och äggutplock skulle ske vecka 18.
    Så man kan säga att från nybesöket till äggplock är det 2 månader. Kan nog gå snabbare också för vissa om de hamnar bättre i cykeln, hon sa att det var ganska korta tider just nu.

Vi frågade även om statisktik. Och det är väldigt generellt. Men för ett par i 30-årsåldern är det ca 30-35% chans att lyckas på första försöket. 65-75% blir gravida inom 3 försök.
    Varje år gör de ca 1200 äggplock med ET och 800 FET, alltså 2000 insättningar om året vilket leder till ca 500 barn. Då är det alltså 25% som resulterar i en liten bebis!

Angående antal försök så får man 3 äggplock. Om man lyckas få många  fina ägg kan man få några till frysen. Man får spara max 3 ägg som man får försöka med. Så allt som allt kan man få 9 gratisförsök. Detta tyckte jag var skönt att höra.

Oj, detta blev en liten roman ;)

Ha det så gott allihop!!

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?