• Kissie

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejhej på er,

Vi har försökt utan lycka sen sommaren 2007 och först i oktober 2009 kände jag och min sambo oss redo att söka hjälp. Ville ju så gärna tro att det skulle funka naturlig väg iom att vi inte är så gamla... men i måndags kom domen och det blir IVF för oss med en gång.. Me läkaren gav oss en broshyr att läsa för att veta lite mer om vad det innebär (sa inget om hur påläst jag redan var) och fick ett datum då han skall kontakta oss.. Vilket blir om ca 1½ vecka nu då..

Man undrar ju varför han inte bara fråga hur vi ville göra med en gång och remittera oss till sahlgrenska, med tanke på de 3 mån av väntetid.. fast å andra sidan så har jag ägnat 3 dagar till att sörja, så när han väl ringer kommer styrkan att vara på topp sen är det ju bara att fortsätta att vänta tills man får komma intill eller hur..

Började via kvinnokliniken och de sammarbetar ju med IVF-kliniken men sambon kände sig inte redo ännu för att betala när man kan prova "gratis" först.. och det måste väl vara vettigt att resonera så.. : / Men det känns bittert att man inte tog tag i detta tidigare kommer ju ha gått 3 år innan man startat upp ordentligt. Fast å andra sidan är det kanske som ni skriver att man kan slappna av nu när tekniken tar hand om i stort sett alltihop =)

Här pladdrar jag på men väntan känns olidlig och ett stort frågetecken är målat i pannan haha

• Kissie
    Liffan skrev 2010-01-28 18:05:15 följande:
    Kissie: Välkommen! Det var uthålligt av er att vänta så länge på att söka hjälp! Vad ska läkaren göra om 1 1/2 vecka nu då? Är det bara tid för er att läsa in er på processen eller är det några kompletterande prover? JAMA08: Välkomna ni också! Berätta mer om ert läge!S1975: Självklart är du välkommen här! Hur ser processen ut för din del? Frikadellen: Tråkigt att det var som du misstänkte men skönt att du tog tag i det på direkten så att det inte är akut nu då. nu skiter vi i de här jävla äggledarna! Ang. akupunktur så har jag en kompis som lyckades på sin tredje och sista IVF då hon också testade akupunktur för första gången. Jag är lite skeptisk och vill nog framförallt höra med expertisen på SU vad de säger om örtbehandlingar. jag kommer nog inte satsa på det första gången iaf, utan kanske ha det som ett äss i rockärmen . Jag fick min mens idag. väntat så jag blev inte så besviken men jag har ju fortfarande mensvärk vilket lägger viss sordi på dagen ändå... Imorgon är det jag som ringer SU och hör när vi ska få komma på vårt avslutande samtal!
    Oj jag har igen aning, allt vi fick var beskedet om att vi inte kan få barn "naturlig väg" och att alternativet som finns är IVF.
    Så det handlar nog bara om att han ville att vi skulle läsa broschyren och ta ställning till om vi vill gå privata eller via sahlgrenska. Så när han ringer är det väl det jag ska informera om. Har inga kompletterande prover som skall tas. Tog om mitt blodprov men dessa var det inget fel på.

Visade sig att jag hade stopp i en äggledare och mannens spermaprov visade att han inte har tillräckligt av dem för att de skall kunna ta sig in i ett ägg.

Men jag gick ifrån kliniken med tårar, kan vara en bidragande orsak till att han ville avvakta lite. Detta berodde visserligen på att spolningen var så smärtsam.. Inte lätt för en läkare att förstå.
    Macpau skrev 2010-01-28 07:23:35 följande:
    Hej & välkommen hit Kissie! Ja, visst undrar man, med facit i hand, varför man inte tog tag i allt tidigare...men jag tror att vi inte var redo att ta det steget än. Varför skulle det vara något fel på just OSS, tänkte jag....jag är väl bara lite trögstartad;).  Har jag förstått det rätt att ni nu har blivit remitterade till SU och väntar på det första mötet som jag hade igår?Vi resonerar lite på samma sätt...vi vill också ta de 3 första gratisförsöken om man *peppar peppar* måste gå vidare privat. Vi hade nog tänkt annorlunda om väntetiden vore jättelång, men den verkar inte var det nu enligt läkaren. God morgon JAMA08!Hos oss är det äggledarna-en är lite ärrad, en är lite trög...Guds lilla experiment, den här kroppen . Första besöket, vad inneb'r det egentligen? Är det det jag var på i går, där man ställdes ii kö, eller betyder det att ni får "sätta igång" med sprayning i mars?Hur ser det ut nu? vad ska man förvänta sig? Jag vill ha ett schema att följa-med datum:)
    Ja tröstartad är nog bara förnamnet :P. Vi blir nog remitterade till SU när läkaren ringer och jag informerat om att det är det vi vill. Så det blir ju det första mötet vi inväntar.. =)

Kan säga att det känds så där när jag kom hem i måndags och fått beskedet för att senare på kvällen få besök av höggravida vännen som undra om inte vi kunde vara barnvakt till deras förstfödde om några veckor. Och att sen inte kunna säga hur det låg till för oss.. Mannen tycker nog det är jobbigare än han vill erkänna, hans svar på allt är: att allt är som det ska och vi utökar familjen när vi känner oss redo för det..

Själv är man mer öppen och skulle hellre säga som det är men man får ju ställa upp om det är så de känner...

Iaf. tack för välkomnandet, nu är det bara till att hålla tummarna för oss allihop av 2010 är året för oss ;)
  • Kissie

Hejhej på er.

Idag kom samtalet från läkaren som vi väntat på där han ville veta om han skulle skicka en remiss till Sahlgrenska, haha jag var så nervös när telefonen ringde så sambon fick ta det.

Men han sa att vi nog inte kommer få starta upp förren i nov/dec. Stämmer det..?
    Hade ju så hemskt gärna velat starta upp i september {#lang_emotions_undecided}

menmen skönt att det är inskickat nu.. kanske går lite snabbare ändock... Så nu är det helt enkelt så att man skall gå och vänta på kallelse till det där första mötet.

Hej hopp på er..

• Kissie
    Macpau skrev 2010-02-08 18:42:46 följande:
    Hejsan!men gud, varför skulle det ta så lång tid för er? Fick ni nån förklaring? Vi behöver iof inte skicka nån remiss, då vi går på utreding på SU, men vi sattes upp i kön först för 2 veckor sedan och läkaren räknar med att vi ska ha hunnit med ett första ivf försök innan somaren (den långa metoden på ca 7-8 veckor totalt).Hur är det med er andra då?kram
    Nja, inte direkt någon förklaring. Men jag antog att det är som jag läst någonstans att de inte startar upp något nytt under sommaren. Men vi ska ju ha hunnit med det första mötet innan sommaren, som jag har förstått det.

spännande att ni ska starta upp så snart om ni hunnit med första IVF innan sommaren {#lang_emotions_laughing}

Kram på er
  • Kissie

Hejhej allihopa!

Kul att det händer lite av varje för er {#lang_emotions_smile}
    Igår fick vi hem det magiska brevet om att remissen kommit fram och att vi nu skall bli kallade inom 3 mån.. Hoppas det går fort {#lang_emotions_laughing}

Kram på er..

• Kissie
    Macpau & Liffan, mycket spännande, Maj sen kommer sommaren... Jag är så otroligt peppad idag för att allt kommer att få fort fort fort {#lang_emotions_sunny} Det måste vara det fina vädret som gör de...

Försöker 79: Vi kommer att gå om varandra på sahlgrenska hihi

Ha en fortsatt fin dag!!
  • Kissie

Hejhej på er,
    Vad mycket som händer runt omkring oss =) Härligt..!!
    Själv känner jag att man mest bara går o väntar.. så vi fyller dagarna för fullt med aktiviteter här. Har haft min första körlektion med MC för att ägna sommaren till något hihi

{#lang_emotions_death} Legat/ligger dunderförkyld o levt/lever som särbo under samma tak bara för det.. Är så man blir helt galen, speciellt när det kommer en tid på månaden..

Hade mer än gärna varit dunderfrisk till imorgon då min första praktikdag i denna period startar .. Verkar så grymt spännande och gör man bra ifrån sig blir man ihågkommen och då kan det tänkas vara mitt nästa jobb efter studierna.. 20 min bort med kommunaltrafiken.. kan inte bli bättre.. {#lang_emotions_dreamer} Tur att det går att drömma..

Inflikar nån gång ibland för att visa att man åtminstone lever i väntan {#lang_emotions_wink}

Kramkram

• Kissie

Vad kul att det äntligen börjar närma sig nu {#lang_emotions_smile}
    Det känns otroligt uppmuntrande att läsa att kallelserna börjat dimpa ner i brevlådorna för det innebär ju att det borde trilla ner i min brevlåda med snart..
    Fick ju min remissbekräftelse 17 februari..

Tur att man kan hoppa in och läsa några uppmuntrande ord emellanåt..
    Kramkram

• Kissie

Hejhej, då kom brevet idag, men gud så besviken jag blev.. Fick tid den 28/4 för informationsmötet och då är jag så lång hemifrån man kan komma o inte vill jag boka om tiden när man gått o väntat så länge :( Det här tål att funderas över alltså hmm om man bokar om en tid då måste man väl nödvändigtvis inte boka om nästa tid eller hur..

Känns spännande att mannen skall lämna prover samma dag som info mötet den tiden på morgonen, då brukar han vara i neandertalarstadiet hihi

Nä det är väl så att jag får diskutera detta med min andra hälft, blev bara så ivrig att riva upp brevet när jag förstod vart det var ifrån =)

En annan fråga de prover som togs när vi började utredningen skickas inte de med när remissen skickades över..?? Inte behöver man göra om dem...??

Ojoj jag blev så exalterad här så jag kan inte tänka klart längre :P

• Kissie

Så efter några telefonsamtal idag så blir det helt enkelt så att jag anpassar mig efter SU tiderna vi fått och hoppar endast gruppinfon, min förhoppnig är att mannen går dit och lyssnar iaf. =) Men vi får väl se, annars så är det 12 maj som gäller...

Happy =)

Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?