• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Hejsan!

Vi har precis ställt oss i ivf kön på Sahlgrenska. Beräknad start, med allt vad det innebär, är till våren.

Det skulle vara väldigt trevligt att vi "förstagångsförsökare" utan barn skulle kunna prata, älta, klura & stötta, med allt vad ivf innebär.

Välkomna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    Här är länken till vår medlemstråd, så vi kan hålla koll på hur vi ligger till i ivf-svängen :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 21:24
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m50620416.html

• Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?
  • Macpau

Hej Frikadellen!

Vad tråkigt med dina X. 2st-höjden av otur :(.

Jag fick ett ma i höstas och sen dess har inget hänt. Vi var faktiskt på SU idag, läkaren sa att de inte har så långa kötider. Hoppas på att du snart får opereras. Har ni försökt länge? Vi började janauari 2008...

Visst ska man se till det positiva-hade det varit för 60 år sedan...

kram & lycka till:)

• Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 18:58:33 följande:
    Vi började försöka i somras, jag blev gravid på en gång men det slutade med X, vi lät hösten passera innan vi försökte igen, för att låta kroppen läka pluss att jag hade en väldigt stressig period på jobbet. ORkade inte med att håla på och försöka och testa och oroa mig. Satte januari som start, och det gick vägen på en gång. Dock är det nog den sista äggledaren som ryker, allt tyder på X, jag blöder och har ont, och inget i livmodern. Ett sista blodprov imorgon för att se om det avvecklar sig självt elelr om jag måste opereras. Även om det avvecklar sig självt så går viv idare mot ivf. Min läkare tyckte också att det var bäst, som han sa, har det fastnat så fastnar det troligtvis igen. MA vad hemskt! VIlken vecka var du i när det hände? Hur känner du inför ivf? Roligt, läskigt? Jag känner mig på ngt kosntigt sätt upprymd inför det. Tror och vill att det ska gå bra. Det gör det ju för de allra flesta.
    Jag fick mitt ma i v.10..jag fick bara en ljusrosa blödning...som en 10-öring. Jag kände att nåt var fel så jag ringde alla privata gynekologer för att få en tid-fick komma dagen efter och enligt fostrets storlek så hade hjärtat precis slutat slå-alltså iom den lilla flytningen.  Hade alla symptom fram till operationsdagen, så jag är sååå glad att jag undersökte det direkt. Hemskt att gå & tro att allt är ok i flera veckor.Jag hade precis börjat ta in det. Ville inte riktigt göra det & vågade inte glädjas då vi hade kämpat ett bra tag...men men.

Jo, efter mötet med läkaren idag så känns det faktiskt bra! Hon sa att vi hade rätt bra chanser då det var äggledaren som krånglade- och nu skippar vi ju den . Sen sa hon att vi inte var så gamla (31) och att vi har lyckats innan... Detsamma borde väl vara för dig! Att det inte blir några fler X och att det sätter sig direkt i livmodern!

Jag ser verkligen fram emot det nu...men är smärtsamt medveten om att det är "sista anhalten" (om än med flera försök).
  • Macpau

oj, missade att det var din sista äggledare som ryker...hur känns det? tack gode gud för ivf!! Där behövs inga äggledare minsann.

• Macpau
    Liffan skrev 2010-01-27 19:21:12 följande:
    Hej tjejer!Jag är gärna med här! Jag och min sambo har försökt sedan oktober 08 men det har inte velat ta sig. Vi påbörjade utredning i höstas. Min sambos spermaprov var dåligt och han fick lämna nytt men det andra var super. I december spolades mina äggledare jag hade fin passage på höger äggledare men lite sämre på vänster. nu inväntar vi min andra mens efter spolning och hoppas att vi får komma på ett avslutande utredningssamtal snart där vi ska få reda på vad som kan göras. jag gissar att det inte finns så mycket annat än IVF eftersom jag har regelbunden mens och ägglossning och de andra värdena är också bra. Jag känner mig inte särskilt nervös inför vad som ligger framför oss - hittills har de varit fantastiska på SU och jag hoppas att vi ska kunna bli gravida om vi får lite hjälp... Jag ser också lite fram emot det - som att det liksom är nu som vi börjar på riktigt. har alltid känt på mig att jag skulle ha det svårt att bli gravid.Jobbigt med X och MA men också skönt att veta att det kan ta sig. Kul med flera som känner sig upprymda inför processen! är vi kanske bara lyckligt ovetande om vad som väntar oss
    Hej Liffan-välkommen!

Jag har lite som du- tröga, ärrade äggledare med bra värden & egen äl. Första 6 månaderna satte de mig på Pergotime...och det resulterade ju i en graviditet efter 2a kuren så det var ju bra...men efter mitt ma så åt jag det i 4 månader till utan att ngt hände, tyvärr...mer än 2 stora cystor (ofarliga, men hyfsat osköna ;) ). De försvann av sig själva tack och lov.

Har ni fått nåt ungefärligt datum när ni har ert avslutande utredningssamtal?

Jag håller med- ivf känns faktiskt väldigt spännnande. Man måste bara ha hunnit vänja sig vid tanken.
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-27 19:36:36 följande:
    Tack för välkomnandet! Jag trodde att man åt pergo om man inte hade ägglossning eller om man hade oregelbunden sådan. men jag kan ha helt fel - vad sa de till dig? De sa att vi skulle få komma efter två menscykler efter spolningen och jag ska få mens idag till fredag (har tydligen fått 30-dagars cykel de senaste månaderna - annars har mensen alltid varit som en klocka) så jag hoppas att vi får brev SNART, annars ringer jag typ nästa vecka.Macpau, har du gjort din utredning på SU? hur har du upplevt det och hur snabbt har det gått framåt för dig?Fricadellen, vad händer med ditt X nu? när blir det operation?
    Jag har också gjort en spolning på SU, men det var så dålig passage så jag fick göra en titthålsoperation. Där såg de att min ena äggledare var ärrad.

Pergo får många ändå i ett par månader...det ökar chanserna något trots egen äl. Jag lyckades inte bli gravid efer drygt ett år utan Pergon, men med taletterna så lyckades jag efter 2a försöket...kolla runt lite efter "statistik" med graviditeter i samband med Pergon...de första 3-4 försöken har rätt så hög "success rate" (i brist på bättre ord). Sen sjunker den.

SU har varit rätt ok- vi startade vår utredning på dagen idag för ett år sedan. Jag hade hunnit med hela utredningen + titthålsop. på 3 månader från första samtalet.

Kan vara bra att tänka på (om man har den möjligheten) att be dem anteckan om man kan komma in med kort varsel/vid andras återbud..därför gick det så snabbt för oss!
  • Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 20:04:29 följande:
    LiffanJag ska lämna blodprov igen imorgon för se min hcg-nivå, och de tar beslut under eftermiddagen. Eftersom jag visste att risken var hög för X igen så har jag bearbetat det mesta på förhand, jag känner mig ganska lugn och söker tröst i att jag har fått mian ägg befruktade två ggr. Jag måste bara komma förbi det där äggledarproblemet...
    Imorgon? Då håller jag tummarna hårt, hårt för dig:). Det kommer att gå bra.
  • Macpau
    Rondellen skrev 2010-01-27 20:25:40 följande:
    Om utredningen börjades för ett år sedan, varför står du i kö först nu?
    jag fick Pergotime (en sexmånades kur) som skulle tas i intervaller: 2 månader Pergo, 1 månad paus. Bara det är 9 månader. Sen blev jag ju gravid så det var 3 månader uppehåll däremellan= 1 år. Ett lååångt år:)
  • Macpau

God natt tjejer- nu ska jag slänga mig framför tv:n. Sambon muttrar lite att han inte får surfa något när jag är i farten...

Nu inväntar jag mensen om ett par dagar...känns så skönt att inte känna den där jättepaniken. Vi ska ju göra ivf- nu ska jag slappna av lite och förlita mig på teknikens under  .

kram & sov gott!

Frikadellen-låt oss få höra hur det går för dig imorgon!

kramar.

• Macpau
    Kissie skrev 2010-01-27 23:17:53 följande:
    Hejhej på er,Vi har försökt utan lycka sen sommaren 2007 och först i oktober 2009 kände jag och min sambo oss redo att söka hjälp. Ville ju så gärna tro att det skulle funka naturlig väg iom att vi inte är så gamla... men i måndags kom domen och det blir IVF för oss med en gång.. Me läkaren gav oss en broshyr att läsa för att veta lite mer om vad det innebär (sa inget om hur påläst jag redan var) och fick ett datum då han skall kontakta oss.. Vilket blir om ca 1½ vecka nu då.. Man undrar ju varför han inte bara fråga hur vi ville göra med en gång och remittera oss till sahlgrenska, med tanke på de 3 mån av väntetid.. fast å andra sidan så har jag ägnat 3 dagar till att sörja, så när han väl ringer kommer styrkan att vara på topp sen är det ju bara att fortsätta att vänta tills man får komma intill eller hur.. Började via kvinnokliniken och de sammarbetar ju med IVF-kliniken men sambon kände sig inte redo ännu för att betala när man kan prova "gratis" först.. och det måste väl vara vettigt att resonera så.. : / Men det känns bittert att man inte tog tag i detta tidigare kommer ju ha gått 3 år innan man startat upp ordentligt. Fast å andra sidan är det kanske som ni skriver att man kan slappna av nu när tekniken tar hand om i stort sett alltihop =)Här pladdrar jag på men väntan känns olidlig och ett stort frågetecken är målat i pannan haha
    Hej & välkommen hit Kissie!

Ja, visst undrar man, med facit i hand, varför man inte tog tag i allt tidigare...men jag tror att vi inte var redo att ta det steget än. Varför skulle det vara något fel på just OSS, tänkte jag....jag är väl bara lite trögstartad;).  Har jag förstått det rätt att ni nu har blivit remitterade till SU och väntar på det första mötet som jag hade igår?

Vi resonerar lite på samma sätt...vi vill också ta de 3 första gratisförsöken om man *peppar peppar* måste gå vidare privat. Vi hade nog tänkt annorlunda om väntetiden vore jättelång, men den verkar inte var det nu enligt läkaren.
    JaMA08 skrev 2010-01-28 01:12:53 följande:
    Kommer med er i tråden, vi ska starta IVF på Sahlgrenska under våren. Väntar på förste besöket som kommer ske i slutet av mars. Både min man och jag är friska men vi har tyvärr inte blivit gravida efter 2års kämpande. Varför ska det vara så jobbigt?
    God morgon JAMA08!

Hos oss är det äggledarna-en är lite ärrad, en är lite trög...Guds lilla experiment, den här kroppen . Första besöket, vad inneb'r det egentligen? Är det det jag var på i går, där man ställdes ii kö, eller betyder det att ni får "sätta igång" med sprayning i mars?

Hur ser det ut nu? vad ska man förvänta sig? Jag vill ha ett schema att följa-med datum:)
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?