• ewaulrica

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mika1980 skrev 2010-12-26 15:42:20 följande:
    LillaFrugan: okej, ja då får du väl kanske hoppa över att försöka denna månad om det känns för riskabelt. Men jag tror som sagt att det är extremt liten risk att något sånt skulle hända just där och då. Men du måste ju känna vad som känns bäst för dig.

Angående vul och X så såg de ingenting på mig första ggn i v.5+3, inte heller den andra ggn flera dagar senare. Sedan tittade man inte utan tog bara blodprov, till v.9 - då var den 2x2x2 cm och syntes tydligt.

Fick förresten för mig att ta ett äl-test i dag, man kan ju tydligen mäta hcg med dem också men ska ju inte använda dem som gravtest eftersom de även ger utslag innan äl och ev innan mens. Nu är jag på BIM-6 och fick positivt på äl-testet, vet ej hur jag ska tolka detta och blir irriterad på mig själv för att jag testade. Har även testat med äl-test andra månader när jag inte har varit gravid, så har jag fått negativt. Men jag tänker att det kanske beror på pergotime, pregnyl eller progesteronvaggisarna..? Någon som har koll?
    Har läst en hel del om detta...har också testat själv några gånger, fick tokblankt på äl-test när jag testade innan första graviditeten förra året, och det bara någon dag innan BIM. Testade nu också, och fick positivt innan BIM. Men jag har läst att det som sagt var även kan reagera på förhöjda hormoner innan mens också, så jag håller med dig, det där ska man inte på något sätt tro på....
  • ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-12-28 12:23:51 följande:
    Tack ewaulrika för länken, ja jag ska inte ta fler ägglossningstest lovar *s*
    Men har du någon aning om ifall de ger utslag som vid äl när man tar progesteronvagitorier? Läste någonstans att de kan reagera på progesteron..men att få fullt utslag? Ja ja, jag ska testa med grav.test på fredag morgon. :)

Sunflower: då får du ju testa snart! Jag måste vänta ett helt dygn till efter dig..:) Håller tummarna för oss.
    hmmm låter ju misstänkt ;) håller alla tummarna- fredag sa du? *spännande* se till att köpa ett "testa-tidigt-grav-test" dvs med så låg känslighet som möjligt, det kan vara stor skillnad från dag till dag på hcg:t... :)
  • ewaulrica
    Linabollis skrev 2010-12-27 21:04:55 följande:
    Hej allihopa...

Oj vilken lång tråd! :D

Jag hoppar in här och berättar lite kort!

Jag har PCO och måste äta tabletter för att få äl!

Jag inväntade mensen den 31 oktober och den kom, tog ett test på morgonen som var neg.
    Började med tabletterna på dag 5 och åt dem som vanligt...
    Dag 12 får jag EXTREMA smärtor och en konstig liten blödning, och kontaktar gyn. som inte ger några svar då jag inte är gravid...
    Min man åker och köper ett gravtest som visar tydligt plus, är nu övertygad om att jag håller på att få missfall pga av mina tabletter...
    Dag 15 gyn. besök som påvisar "något" i livmodern... Blodprover tas och dagen efter ringer de och säger att jag DEFFINITIVT är gravid, vi måste dock vänta 2 veckor innan nästa kontroll så det hinner växa till sig! Poängen är att så långt gången som jag troligtvis skulle varit skulle synts på vul... Men men hoppet lever iallafall!
    Får då på dag 19 (den 21 november) EXTREMT ont igen och min man kör in mig till gyn akuten och de finner "något" i livmodern men vill vänta till dagen efter för att få in nya blodprover... Tappar medvetande från och till och kräks!
    Dag 20 nytt vul och överläkaren kommer in och kollar och vill skicka mig på skrapning direkt för att analysera vad som finns i livmodern...

Efter många vändor och många många många blodprover hittar de ingen annan förklaring än att jag fått ett utomkvedshavandeskap någonstans i kroppen... Inte runt livmodern, inte i äggledarna eller någonstans i närheten av de regionerna, men de kan inte säga vart!

Har nu varit på gyn. varje vecka och förra veckan var äntligen mitt hcg nere på 0 så nu kan vi äntligen börja försöka igen! :D
    Hej och välkommen hit, dock under trista omständigheter, det får jag beklaga. Men, vad skönt att få börja försöka igen! Det var en lättnad när man kunde börja med det.. :) Hoppas att du kommer trivas här i denna grupp, vi kommer från alla håll och kanter och vi har kommit olika långt, men vi försöker att alltid stötta varandra så gott vi kan! :)
  • ewaulrica
    Sejda79 skrev 2010-12-28 14:10:25 följande:
    Japp, det har jag. Men än vet jag inte om det är ett nytt utomkveds eller om det sitter på rätt ställe denna gång.
    vi håller tummar och tår för att allt ser bra ut! :) {#emotions_dlg.flower}
  • ewaulrica
    Lemis skrev 2010-12-28 13:30:41 följande:
    Linabollis:  Vill först beklaga din hemska händelse. Hur mår du nu efter? Du har alltså kvar båda dina äggledare
    och vad var det som fanns i din livmoder då?

Att få X är hemskt.  jag litar inte alls på min kropp på samma sätt som innan. jag hoppas det blir bättre den 30 dec är det 2 månader sedan jag fick göra min bukop och ta bort mina en äggledare. Och det som är väldigt jobbig är att många ja nästan alla min vänner och dom i närheten vänta barn. Och jag unnar dom verkligen den glädjen men gud vad avundsjuk jag är på dom.

Sedja79: då har du alltså blivit gravid  igen med bara en äggledare?
    Jag är gravid i v 24 med bara en äggledare också... fortsätt kämpa och ge inte upp hoppet, det går! :)
  • ewaulrica
    Love is everything skrev 2010-12-29 16:44:31 följande:
    Hej hej!
    Annelie heter jag och är mitt i en utomkveds-fas....
    Tar allt från början, så slipper det bli otydligheter.... Hoppas ni orkar läsa, det är lååååångt!! Började försöka bli gravid för 3 år sen, fick reda på att jag hade PCO, har inga egna ÄL/mens, hormonrubbningar. Fick börja med Pergotime, dubbeldos var det enda som gav mig ÄL. 9 kurer (8 dubbla), men inget plus. Gjorde även en kontrastspolning därikring. Fick börja med lågdosstimulering istället (8 gånger), fick jättebra ägg, men fick inget plus. Gjorde en skrapning. Testade insemination de tre sista gångerna. Skulle betala privat IVF i januari, men blev gravid på sista omgången hormonsprutor nu i december! BIM var 9:e december, 8:e testade jag + på stickan! Hade även tagit en ÄL-spruta och den ger falskt positivt test, UPP till 10 dagar fick vi fram efter mycket om och men. Jag var alltså på dag 14 efter ÄL, så nu tändes hoppet rejält!! Testade ungefär 2 gånger om dan med alla möjliga tester och alla visade starka fina + eller gravid 1-2 veckor! Den 14:e dec fick jag bruna flytningar och trodde allt hade gått åt skogen. Ringde/kollade runt och fick fram att det är jäääääääättevanligt så tidigt i graviditeten. Ok, tänkte vi, skit samma nu njuter vi av detta ist! Den 16:e dec, alltså v.5+0 började jag blöda, fick panik och bröt ihop, åkte in till akuten och blev undersökt. VUL visade en slemhinna på "endast" 13 mm och inget foster eller hinnsäck. Hade även blod i buken. hCG-värdet var 182, fick åka hem och räkna med det värsta. Blödde hela tiden,som mens ungefär, hade jätteont i magen. Återbesök den 22:a dec, hCG-värdet hade gått ner till 103 av sig självt, fick fruktansvärt ont i magen, VUL visade en slemhinna på ca. 15 mm, inget foster eller hinnsäck och fortsatt blod i buken. Blev inlagd och fick Ketogan för mina smärtor. Fick dropp och mer smärtstillande, fick även första Metotrexat-dosen. Åkte hem den 23:e och blev sjukskriven... Nytt hCG i måndags (27:e dec) var på 76, ska ta nästa på måndag (3:e jan).
    Lite frågor på detta givetvis:
    *Nån annan som haft så låga hCG-värden i ungefär samma vecka? Hur har det gått för er? Fler cellgifter, OP?
    *Hur snabbt kan man räkna med att värdet ska vara nere på 0? Vad är bra/mindre bra?
    *När kan man börja försöka igen? Räcker det med en mens, som mina läkare anser?
    *Känns som om mitt X har varit "litet" i jämförelse med andras. Hur resonerar ni??

Kommer säkert på en massa mer framåt...

Hej så länge!
    /Annelie
    Välkommen hit, om än under dina tråkiga omständigheter, detta är inget man önskar någon! Jag hade också runt 150 i hcg första gången jag var inne, åkte då in pga blödningar. Då såg de ingen "graviditet" i livmodern och eftersom detta var i v 6 så trodde de då att det var ett pågående missfall.

Jag åkte hem men hade fortsatta problem med blödningar, och eftersom hcg:t stadigt ökade så förstod de ju till sist att det var nåt fuffens på gång. Jag fick till slut opereras i v 9, med titthålsoperation.

Det låter som någon tidigare skrivit som om din kropp håller på att ta reda på detta själv, låter också konstigt att du får cellgifter om det har gått ner så pass mycket ändå. Det kan ta ett par veckor att vara nere på noll, det vet säkert andra bättre än jag här, för min del tog det typ 3 veckor efter op att bli helt "ren".

Jag tror att du kan lita på din läkare, kanske har du fått medicin i mindre dos för att det verkar som om kroppen håller på att ta reda på detta själv, och då räcker det säkert med en månad emellan. Grejen är dock att det ibland kan vara svårt att veta vad som är "mens" och efterblödningar om man är för snabb, tror att det är därför de rekommenderar att man låter kroppen få tillbaka en hyffsad "rytm" innan man börjar försöka igen. (men det är ju inget man vill, man vill ju inget hellre än att börja försöka på nytt, direkt!!!?) :)

Jag håller med föregående skrivare, ett X är alltid ett X och här har vi alla olika erfarenheter. Vissa har opererats, vissa har äggledare kvar, vissa har bara en kvar, vissa har genomgått fler X på raken, och det som är helt klart är att det ena överbrygger inte det andra, det blir en lika stor sorg över förlorad  graviditet/bebis ändå, oavsett!!! {#emotions_dlg.flower} Hur som helst är det ett livsfarligt tillstånd och man ska vara glad över att man fått hjälp och tagit sig igenom det! :)
  • ewaulrica
    Lemis skrev 2010-12-29 18:01:17 följande:
    Jag har läst något liknande om detta, men även att det skulle vara bra för hud, naglar och hår. Rosenrot ska också vara ett naturläkemedel som ska sätta fart på ägglossning osv.
    Jag läste en massa om det på internet och många hade blivit gravid direkt när dom ätit detta, jag blev också det, men tyvärr så blev det ett X. men om det inte skulle fungerar för oss nu så ska jag nog prova det du har skrivit om.  Finns det att köpa i hälsokostaffärer?
    Apiforce är skitbra, det triggar igång ägglossningen ännu mer, eftersom det är som ett "naturligt östrogen". För min del så tror jag inte att det var det som var problemet för mig (eller jag vet egentligen inte) så jag beslutade mig efter att ha ätit det typ 3 månader att sluta igen (ville börja förbereda mig för IVF också, och ville vara "ren", är ju inte purung heller så jag var rädd att jag skulle ställa till nåt vajsing med äl)

Men jag har hört jättemycket positivt om Apiforce så jag vågar nog rekommendera det till andra! :)
  • ewaulrica
    Mika1980 skrev 2010-12-29 21:19:23 följande:
    Love is everything: när jag fick metrotrexat låg hcg på 5000, så i mitt fall hade det gått för långt och det blev akut operation i slutändan i alla fall. Men eftersom du har så låga värden kommer det säkert fungera bra för dig. Olika sjukhus anser att olika behandlingsmetoder är bäst, där jag gick på SöS undviker de operation så långt som möjligt och behandlar nästan uteslutande med metrotrexat. Opereras man brukar hcg sjunka fort - för mig gick det från över 5000 till 0 på ca en vecka, vilket gav mig en jäkla baby blues..grät massor den veckan. Men utan operation kan det ta lite längre innan hcg sjunker till 0, mensen brukar komma igång när värdet är 5 och under tror jag. Man brukar rekommendera att vänta 3 månader om man har fått metrotrexat, men det är en försiktighetsåtgärd som många läkare tycker är lite överdriven. Jag väntade iaf. tre månader, fast en läkare sa att jag kunde försöka efter första mensen, jag var heller inte i skick att försöka bli gravid en månad efter en omfattande operation.

Tråkigt att du är en av oss, även om du är väldigt välkommen hit.
    Så olika det kan vara trots att jag också gick på SöS?! Jag blir jättefundersam över det här med metrotrexat, jag undrar om det verkligen är hcg-värdet de går på när de börjar ge det? Jag hade ju typ aldrig över 500 i hcg, men det var aldrig tal om att få metrotrexat, trots att mina värden steg under flera veckor.. fattar inte det där riktigt, hur de behandlar olika trots att man är på samma sjukhus?! Därför tror jag inte att de "undviker operation så långt som möjligt" i alla fall, och inte heller behandlar uteslutande med metrotrexat, det har jag hört fler vittna om, så det är nog MYCKET olika i fall till fall där också? 

Inte heller stämmer det att hcg alltid sjunker fort bara för att man opereras, trots att jag hade runt 500 när jag opererarades så tog det 3 veckor innan jag var nere på noll... :) (ville bara klargöra det också)

I morgon testar du eller? :) håller tummarna! :)
  • ewaulrica
    ewaulrica skrev 2010-12-30 12:58:51 följande:
    Så olika det kan vara trots att jag också gick på SöS?! Jag blir jättefundersam över det här med metrotrexat, jag undrar om det verkligen är hcg-värdet de går på när de börjar ge det? Jag hade ju typ aldrig över 500 i hcg, men det var aldrig tal om att få metrotrexat, trots att mina värden steg under flera veckor.. fattar inte det där riktigt, hur de behandlar olika trots att man är på samma sjukhus?! Därför tror jag inte att de "undviker operation så långt som möjligt" i alla fall, och inte heller behandlar uteslutande med metrotrexat, det har jag hört fler vittna om, så det är nog MYCKET olika i fall till fall där också? 

Inte heller stämmer det att hcg alltid sjunker fort bara för att man opereras, trots att jag hade runt 500 när jag opererarades så tog det 3 veckor innan jag var nere på noll... :) (ville bara klargöra det också)

I morgon testar du eller? :) håller tummarna! :)
    sorry Mika...hann inte läsa hela tråden innan jag svarade... {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3