-
Jag måste bara få fråga dig en sak. Du tog både "vanligt" gravtest och digitalt test runt den 3/1 va? Om du har gått upp från 10 till 11 till 18 på dessa dagar så är det ju definitivt en ökning. Men det jag undrar är hur känsliga test hade du när du testade?! Måste ha varit grymt känsliga test om du hade 10 den 5/1?Sunflower Sthlm skrev 2011-01-12 18:34:10 följande:Ja ni tjejer, jag vet inte vad jag ska säga. Har pratat med läkaren nu och mitt hcg är nu uppe i 18. Helt j-vla galet. Hon fattar ingenting och inte jag heller. Trodde det här helvetet kanske skulle vara över snart men tydligen inte. Ska tillbaka och lämna nya prover lördag och måndag och sen blir det vul på tisdag. Blir så fruktansvärt less!
-
Du, den där kommentaren tycker jag också var fullkomligt onödig i en tråd som under det år jag har varit med har varit trevlig. Dessutom bad jag om ursäkt.ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 19:26:57 följande:Vissa tänker nog inte innan de öppnar sin käft ..
-
Det är jag med på. Men om du har tagit ett digitalt test där det står gravid på så ligger ju känsligheten oftast på runt 45 på dem? Om du hade 10 då borde det ju inte ens ha visat positivt?Sunflower Sthlm skrev 2011-01-12 19:40:40 följande:Jag tog ett vanligt gravtest den 2 jan, dag 13 efter ägglossning (eller iaf vad jag tror vad ägglossningen) som visade svagt positivt och ett digitalt den 3/1 där det stod gravid. Sen började jag blöda i onsdags (10 jan) och fick rådet att åka till gynakuten. Där mätte de hcg som då var 10. Fick mäta igen i måndags och då var det 11. Idag är det 18. Så de tre testen där jag har ett exakta mått är gjorda på sös. Därav exaktheten. Är du med?
-
Tror jag lämnar den här tråden för gott nu, helt allvarligt. Tycker tonen har blivit alldeles för hård och man har nästintill fått "skämmas" för att man har lyckats blivit gravid. Det har varit en tråd som har varit väldigt positiv och stöttande och tycker folk att jag, som faktiskt har hängt här över ett år, skulle skriva saker för att skrämma folk, ja såna människor klarar jag mig utan!ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 20:25:09 följande:Jag tycker så och jag skrev så, det är onödigt att skriva om cancer och skrämma upp andra, nu är jag inte lättskrämd tack och lov.
Om du tog illa vid så ber jag om ursäkt i min tur men man borde tänka sig för lite innan man skriver så onödiga kommentarer som man verkar skriva bara för att skrämma folk, så uppfattade jag ditt inlägg som.
Men det spelar ingen roll, vi lämnar det och går vidare och lägger ingen mer energi på sånt som inte leder nån vart. -
Du, det är en hel del klumpiga saker som sägs f ö i den här tråden, saker som JAG har tagit åt mig väldigt mycket av, men som jag inte har gått vidare med. Jag tycker visst att "kompisgänget" här inne kan fortsätta snacka, kramas och allt vad de nu vill göra, jag har bett om ursäkt till den det berörde och hon verkar ok med det, varför fortsätter DU?ÄrtaMärta skrev 2011-01-12 20:33:57 följande:varför skulle du skämmas för att du blivit gravid?
jag har oxå blivit gravid och har fått barn och inte skämms jag för det.
Jag tror att ALLA som har gått igenom ett X behöver uppmuntran samtidigt som det känns jätte jobbigt när andra lyckas när man själv går igenom nya MF, nya X eller bara inte blir gravida.
I denna tråd stöttar vi varann och jag hoppas innerligt att du inte lämnar tråden!
Men alla vi måste tänka oss för innan man skriver saker som är onödiga, jag menar inget illa men jag tycker att det är onödigt att skriva om att hcg kan visa sig vara cancer.
Jag tycker det och jag säger det rakt ut till dig, men för den sakens skull önskar jag ändå inte att du lämnar oss!
-
Grattis till graviditeten! :) Jag fick göra mitt första VUL i 5+1, men då syntes bara en hinnsäck och att graviditeten satt rätt. Det följdes dock upp med två till VUL följande veckor, tills vi fick se ett hjärta picka.ÄrtaMärta skrev 2011-02-23 07:34:02 följande:
Ni som har gjort VUL, hur tidigt har ni fått göra det och så att ni har sett graviditeten?
Jag minns bara att i min förra graviditet så gjorde vi på vecka 6+4 men att jag flyttades bakåt med en vecka dvs till 5+2.
-
sorry, v 4+ 5 var det visst vi såg en hinnsäck och en graviditet i livmodern.ewaulrica skrev 2011-02-23 14:45:56 följande:Grattis till graviditeten! :) Jag fick göra mitt första VUL i 5+1, men då syntes bara en hinnsäck och att graviditeten satt rätt. Det följdes dock upp med två till VUL följande veckor, tills vi fick se ett hjärta picka.
-
Så skönt att fler uttrycker vad jag tidigare också kände, när jag lämnade tråden. Läser fortfarande här då och då, men känner inget behov av att skriva alls här längre, och detta beror INTE på att jag blivit gravid, utan att jag hängde här i tråden även efter det berodde på att jag ff kände mig hemma här. Jag hade ju tillhört tråden i nästan ett år. Nu har jag dock 40 dagar kvar till mitt planerade snitt och har en del annat att tänka på-men ville bara skriva VARMT LYCKA TILL TILL DIG- OCH TILL ER ALLA!!! <3ÄrtaMärta skrev 2011-03-02 09:28:58 följande:Jag fröstår att du inte kan glädjas med oss som plussat, på sätt och vis gör det ont att höra det då jag minns hur mkt glädje jag kände när du plussade, men jag förstår absolut vad du menar.
Beklagligt att du lämnar oss men om du läser detta inlägg så vill jag bara dela med mig av en sista erfarenhet, när jag hade fått mitt X så gick inte mitt hcg ner heller som den skulle, jag fick en extra spruta metrorexat som satte fart på det hela och mitt hcg sjönk ner till 0 väldigt fort efter det. Så det är ett tips som du kan fråga din läkare.
Till alla er alla som skriver att ni inte kan glädjas med oss som plussar säger jag samma sak, riktigt tråkigt att höra med tanke på att vi alla kämpat tillsammans.
MEN jag fröstår era känslor och vet hur ni känner er.
Jag kommer även jag att lämna denna tråd nu, kommer göra VUL imorgon och hoppas att det finns några här iaf som kan hålla tummarna för mig och hoppas att det går väl för mig.
Jag orkar inte stanna kvar i en tråd där jag inte känner att "mina trådkamrater" kan följas åt både i motgång och framgång utan enbart när det känns som ett helvete eller när man ligger nere pga sorg över att inte lyckas. För mig har denna tråd alltid handlat om att man stöttar varann under jobbiga perioder men även att man delar glädjen med andra när man märker att det går bra för andra, för mig gav det alltid hopp när jag läste hur ngn som gått igenom samma helvete som man själv, faktiskt lyckades! Jag lärde mig att ingenting är omöjligt!
Jag var helt utdömd av flera läkare efter mitt X!
Trotts deras nedtryckande ord har jag blivit gravid två ggr varav en gav mig en son och denna graviditet får utvisa om den sitter rätt eller inte.
Så jag önskar er alla lycka till i framtiden! -
Medicinska orsaker, fick en total sfinkter vid min första förlossning, så jag får inte föda vaginalt något mer (har ett snitt bakom mig också) pga de men jag har kvar.Lemis skrev 2011-03-03 17:36:58 följande:tack, hoppas du mår bra, och jag vill gärna veta hur det går för dig och knodden. får jag fråga varför det blir snitt?
LillaFrugan: Hur har det gått för dig??? Har tänkt en hel del på dig idag, hoppas allt gick bra! kram -
nä, vänta nu :) för det första- man har inte äl från varannan sida varannan gång, det kan vara så att du har äl från samma sida upprepade gånger efter varandra. :) För det andra- även om du har en äggledare bortopererad (som jag också har) så kan du ff bli gravid även om du har äl från "fel" sida. Varje månad, oavsett och du har två äggledare eller inte, så tampas äggledartrattarna om vem som ska få möjligheten att suga upp ägget som respektive äggstock släppt. Så sker varje månad. På samma sätt kan en äggledare svepa över från den ena sidan till den andra och plocka ägg, och SPECIELLT gynnsamt är det ju om det inte finns någon äggledare kvar på den sidan, så har den ju större möjlighet att "vinna".KämparPå skrev 2011-03-17 09:44:50 följande:Negativt idag på bim -1. nästa månad har jag äl från den sida där jag inte har någon äggledare så det ser lite dystert ut
Det där att man har en "äggledare" som suger upp på varje sida är lite missvisande. De kan svepa bakom, på sidan och även framför livmodern och är alltså inte fasta på ena sidan.
Ge inte upp hoppet alltså! :) Mycket kan hända! -
Så lite så :) Jag kan bara tillägga att, den månaden jag till sist blev gravid, var HELT säker på att jag fått äl från "fel" sida då också, eftersom jag hade "lärt mig att känna från vilken sida det blev äl". Trodde jag. Jag var dessutom in några gånger efter op för att jag hade ont på den sidan där min äggledare var borta, men det visade sig att jag fått äl från "rätt sida" iaf. Förstår hur som helst litegrann hur du känner. För mig tog det nästan ett år innan jag väl blev gravid igen, fast å andra sidan är jag inte purung heller längre... Men ge inte upp hoppet! :)KämparPå skrev 2011-03-17 13:01:43 följande:Ewaulrica: tack för att du försöker få upp hoppet här men det är som raras säger. Efter op har jag kännt tydligare tecken . Allt visar på att det är varannan än så länge iaf. Det som är så jobbigt är att nästa månad kanske blir sista på iaf 6 månader
-
Hm. Men en graviditet i livmodern kan man ju se från v 5+. Kanske menar de ett hjärta som pickar då kanske?kanske 4a skrev 2011-03-17 12:54:20 följande:Nej där sa du något sant. Man får ofta olika besked vilket är såå jobbigt juh. Tex om man ringer och är orolig och vill göra ett VUl så säger de, nej det är ingen ide före v 7 för man ser inget innan. När man är inne och gör VUL så säger de, nej vi ser inget och du är i v5 nu och då skulle vi ha sett så det är ett missfall. Hallå bestäm er!! Fast idag sa hon ju faktistk att det kan vara förtidigt.
-
Bra att du tänker positivt! (vet hur kämpigt det är emellanåt) varje månad kommer och återigen går man och funderar, testar och funderar igen. För min del så startade vi IVF-utredning innan sommaren, med att min man lämnade spermieprov och jag blodproverna. vi hade en inbokad tid för utredningen efter sommaren, i augusti. Under sommaren släppte jag ALLT som hade med bebisplanering att göra, orkade inte och visste på nåt sätt att vi skulle få hjälp ändå till sist. Jag drack massor av rosévin, rökte och hade släppt tankarna på allt som hade med äl osv att göra. (den hade ju flippat ur totalt iaf)RaraS skrev 2011-03-17 13:34:30 följande:Ska du/din man resa bort i sex månader? Eller är det något annat skäl? Ursäkta, du kanske har berättat innan. Förstår det är trögt i så fall. Min man har varit borta rätt så mycket under våren också så det har känts lite hopplöst ibland. Hur ska man få till några barn om man inte är på samma plats?!
Jaja, vi får hålla tummarna för det som EwaU säger! Det kan inträffa när man minst anar det och min man tycker bara det är bra att jag tror mindre på det vissa månader. Gör att man inte fokuserar på det så mycket och det kan ju vara bra kanske!
Sen att jag dessutom fick en massiv blödning mitt under sommaren gjorde ju inte saken bättre. Jag antog att det helt enkelt var "fel på mig". Till sist fick jag en sista glad gubbe på äl testet och vi tänkte, ok, vi kör, ett sista försök innan IVF:en. Jag hade inte en TANKE på att det hade kunnat gå- varför skulle det helt plötsligt göra det?!
Men snopet satt jag där sen, i augusti, veckan innan vi skulle på IVF:samtalet. (som vi dessutom skulle bekosta själva, eftersom jag är för "gammal" och vi bokat privat) Med ett postivt gravtest i handen. Hur nu det gick till... -
då har hon garanterat fel. Redan från att jag blev gravid så kände jag som mensvärk på den sidan där x:et satt, som ett starkt molande från sidan och rentav ner i ljumskarna. Det var som en brännande känsla nästan. Ju mer tiden gick desto mer molade det, och till slut så kändes det som om jag hade ett "blåmärke" där x:et satt, varje gång jag stod mot diskbänken tex så kände jag av det starkt. Ändå dröjde det ju flera veckor efter innan de väl hittade X:et, trots att jag i stort sett kunde peka vart jag hade ont t o m!!! så nej, lita på vad din kropp säger!Katten2 skrev 2011-03-20 14:04:37 följande:Kanske 4a: Beklagar verkligen! Så himla tråkigt!
I vilken vecka+dag var du nu, när de kunde se det i äggledaren?
Varför fick du cellgifter och inte operation, du blöder ju? Kan det inte vara trasig äggledare då?
Jag går fortfarande som en tickande bomb... Det blir värre och värre, vaknar av smärtan på höger sida på nätterna, kan inte sova!
Pratade med en barnmorska i torsdags som var övertygad om att det var gulkroppen som gör ont... Hon hävdar att jag inte KAN känna ett X så tidigt.
Men hallå, så här ont av gulkroppen? Och hur länge då? (Har haft ont på höger sida sedan BIM, 1 vecka nu!) Jag känner att den förklaringen inte håller, har inte haft smärtor pga gulkroppen de två gånger jag har varit gravid och det suttit rätt! (Har ett barn och ett missfall, förutom X:et i bagaget...)
Min kropp skroker att hon har fel!!!
Har någpon av er haft smärtor från gulkroppen under tidig graviditet? Ok att man kan ha (dessutom vanligt med) ilningar i livmodern och kramp och menssmärta, men kramp och hugg på ena sidan??
Ska på VUL på fredag och då hoppas jag de tar mig på allvar när de inte kommer hitta något! Får ångest av denna väntan... -
Hej tjejer! vet inte om ni minns mig? :) fick utomkveds i nov 09, med föld att vä äggledare opererades bort. kämpade till sommaren -10, skrev in oss för privat ivf då jag var 38 år...blev sedan väldigt överraskade över att vi otroligt nog lyckats bli gravida på egen hand under sommaren. :) vår tös kom i april i år.
SÅ ALLA HÄR INNE- ge inte upp hoppet, även om det är tungt ibland!!!!:) kramar!!! -
Nenne666: fick förklarat för mig när jag gått igenom min operation att fertiliteten efter går ner med enbart 10 %, alltså inte 50 % som man kanske kan tro ;) Jag var förtvivlad, jag var ju 37 och månaderna sprang iväg fort...
anledningen är tydligen att vid varje ägglossning så kämpar äggledarna om det släppta ägget, båda två. De är rörliga (inte alls så utstickande på varje sida som man ser på bilderna, fick jag förklarat för mig :)) båda äggledarna kan alltså sträcka sig över till de olika sidorna, och svepa efter ägget..så om du har en på höger sida och du får ägglossning på vänster sidan så ska den kunna svepa över där också, eftersom den gör det i vanliga fall. Har hört om kvinnor som haft bara äggledare på ena sidan äggstock på andra, som lyckats bli gravida den naturliga vägen :)
Sen kan det ju naturligtvis vara så att rörligheten sätts ner av olika anledningar, som cystor och ärrbildningar. Men det kollar de ofta upp vid operationen, det kanske de gjorde i ditt fall också. :)
Lycka till och ge inte upp! :) -
tack... söta ni är!