• ewaulrica

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

saltflingan skrev 2010-05-30 23:16:58 följande:
    Åhh, vad glad jag blev av att hitta denna tråd! Fick ett x dagen innan valborg, blev av med en del av vänster äggledare.Vad jag funderar på är om man skulle ha sån fruktansvärd otur att råka ut för det en gång till, vem står då för kostnaden för ivf? Kan tillägga att vi har en son (om det skulle påverka om man får ivf via landstinget).
    Har ingen aning faktiskt.. jag har också tänkt tanken.. nu är jag ändå så pass gammal så att jag hinner inte få IVF ändå, från landstingen oavsett, eftersom man måste vara under 39 här i Stockholm. (kön är på 1-1,5 år inom landstinget)

Här i Stockholm är det dessutom så att om man redan har ett gemensamt barn innan så får man ingen IVF från landstinget heller. Då får man bekosta privat IVF..Det svaret fick jag iaf.
  • ewaulrica
    ingela0101 skrev 2010-06-03 18:23:06 följande:
    En första utredning privat kostar 3500-4000 kr. Då tar de spermaprov, blodprov och ultraljud och man får prata med en läkare. Jag vet inte hur ofta de upptäcker att ngt är fel på bara detta men det känns som en bra början iaf...
    Oj...det lät mycket! :O Jag ska själv gå till Sophiahemmet i Stockholm i höst, för att kolla upp mig då jag inte lyckats bli gravid igen. Eftersom de tillhör landstinget så behöver vi bara betala för mannen, (320 kr) och egentligen för mig, men jag har frikort så det blir fritt för mig. Jag har fått remiss för blodprover där man kollar samtliga hormoner osv, det har jag gjort 3 dagen under min mens, och mannen min har lämnat spermieprov sedan han fått remiss även för det.

I augusti när vi ska dit får jag även ett samtal med en läkare samt ultraljudsundersökning..

Men det kanske är för att jag har försökt så länge?
  • ewaulrica

Har inte varit aktiv i tråden på länge, jag fick mitt utomkveds i nov förra året. Skulle göra alla andra som fått X och äggledare borttagen, genom att berätta att jag nu är gravid!! :) Jag hoppas innerligt att allt kommer gå vägen och att det denna gång håller ända fram, det tog ju sin tid innan vi fick till det den här gången. Det finns hopp alltså! :) Ge inte upp alla ni som kämpar!

• ewaulrica
    ingela0101 skrev 2010-08-15 14:01:30 följande:
    Stort grattis!!! Hoppas att allt kommer att gå bra.
    Tack så mycket! Jag hade gett upp hoppet faktiskt. Trodde inte att en "naturlig befruktning" skulle fungera för oss, vi hade ju tom bokat datum för IVF-utredning med start om en vecka!! Helt otroligt, jag tackar min lyckliga stjärna för att vi ändå har kommit såhär långt. Och är lycklig förstås! Det blir dock några nervösa veckor här framöver, men jag ska ringa sjukhuset där jag opererades för att få ett återbesök, de ville ju att man skulle göra det när man väl blev gravid igen.. och hålla alla tummar och tår för att allt ser bra ut denna gång!
  • ewaulrica

Tack söta ni! Jo, det var på vippen att jag gett upp nästan. Och glöm inte allihopa som kämpar därute-det finns tydligen hopp! Kämpa på och ge inte upp!

• ewaulrica

spökplumpen: ajdå, det där låter ju inte alltför roligt. Jag HATAR att ligga där och höra allt vad de säger, samtidigt som man mer eller mindre är i någon form av chock.. Too bad. Vad bra att de följer dina värden iaf, låter ju inte helt hopplöst då iaf?

Har själv haft ett helvete idag!! BLIR SÅ VANSINNIG PÅ SJUKVÅRDEN IBLAND!! När jag opererades så fick jag strikta order om att "nästa gång du blir gravid så ska du ha ett tidigt ulj" tydligen redan i v 6, för att så tidigt som möjligt kunna utesluta ett X igen. Sagt och gjort, jag ringde mitt sjukhus (SÖS i sthlm), vilka jag har försökt att nå typ sista 5 vardagarna, för att kunna få en tid i god tid. Eftersom jag vet att de har ont om tider så måste jag ju vara ute i god tid, tänkte jag.

Får inte tag på någon alls på gynmottagningen. Tidsbetställningen har stängt efter redan 20 min, trots att de den här veckan har telefontid mellan 9-12. Helt omöjligt att komma igenom. Ringer till växeln, får till svar att det ringer otroligt mycket till dem och att de helt enkelt får stänga efter ett tag. Frågar hur jag då ska få tag på en tid, eftersom det tydligen var så viktigt att kolla upp det. Kommer på att jag kanske kan kopplas till den avdelning där jag opererades på, så att de kan sätta upp en tid. (har gått genom de förut och fått en tid)

Till slut, efter att ha bollats runt och förklarat läget bemöts jag av en trevlig kvinna. Hon förstår att jag är stressad och lovar att ringa till rätt ställe och be dem ringa upp mig. De ringer upp efter en timme. Nej, de kan inte boka en tid åt mig, endast tidsbokningen på gynmottagningen kan göra det. I all hast säger hon att "det här får du nog ringa till din ordinarie gynekolog om, för vi har inga tider för sånt här". Jag utbrister: "Va? Jag har ingen "egen" gynekolog". Jag har ju alltid gått på sjukhuset, från dag 1 och efteråt med alla mina besvär. Har aldrig behövt besöka en annan gyn pga något annat!?

Meddelar kvinnan att jag anser att "mina" gynekologer är de som jag har haft på SöS. Och det är väl de jag ska beställa tid hos? Hon säger återigen då att de inte har några tider knappt och att jag inte kommer få någon tid iaf. Hon anser att det är lika bra att jag vänder mig till en privat på en gång, för "jag är ju inte sjuk". (och får betala själv) Jag säger då till henne att jag lika gärna kan skita i att kolla upp det då, för jag vill ju gå till dem som "känner" mig och har journalen över mina tidigare problem. Får till svar att "nä, det kan du inte göra" Det BÖR tydligen kollas upp när och enligt regelverket ska det göras när man blir gravid igen.

Sätter mig och kollar andra alternativ alltså, något uppretad och jävligt förbannad. Fick till slut tag på en klinik som är landstingsansluten så det blir vanligt taxa. Förklarade mitt "problem" och raskt fixade de fram en tid i morgon, de tyckte det var BEDRÖVLIGT hur jag blivit behandlad.

Så nu ska jag på ulj i morgon- och helt plötsligt har jag blivit sååå nervös och rädd. Tänk om det sitter fel igen?! Tänk om det till slut inte är något därinne? Kommer få andas lugnt hela kvällen nu, känner jag.. och hålla alla tummar och tår att allt är ok denna gång...

• ewaulrica

Grattis Stella 78!!!! Så underbart att höra! :)

Själv var jag på vul i fredags, hon hittade en graviditet i livmodern, men det syntes inte så mycket mer än en hinnsäck, och tyvärr hade jag en rackarns cysta på den vänstra sidan igen, så jag ska tillbaka på fredag igen, för att kolla hur det fortskrider med mig..

Har skitont på vänster sida så har jag otur så växer väl cystan. Men å andra sidan så mår jag illa som en tok och det ser jag som ENBART POSITIVT, det är ju det jag vill göra!!! :) Mer sånt så vet jag att graviditeten fortskrider..! :) Hoppas det syns bättre på fredag och att jag kan få se en liten böna då också, kanske..

Kämpa på ni andra! Kram kram

• ewaulrica
    Nanna80 skrev 2010-08-25 13:28:14 följande:
    Hej svejs på er!

Ligger nu hemma sjukskriven efter akut op. i söndags... Många frågor verkar komma såhär i efterhand så hoppar gärna in här även om vi inte hade planerat att bli gravida.

Allt upptäcktes av en slump då grannen kom förbi & jag berättade att jag haft så ont i magen i ett dygn, men att vi nog skulle kunna komma på middag hos dem ändå för det började kännas lite bättre... Säkert bara nån envis mensvärk eller lite förstoppning, men mens var tydligen på väg men betedde sig lite underligt.. Å andra sidan har mensen varit lite konstig på slutet. Fast samtidigt hade jag ju ont under revbenen & ut i ryggen &  ont i axlar... Grannen började se lite blek ut (Och jag bedyrade att det är nog inget smittsamt ) Men hon envisades med att fråga om jag ändå inte trodde att jag var gravid. Såklart inte - jag har spiral! Hon berättade då att hon haft ett utomkvedeshavandeskap med sprucken äggledare & hon hade haft spiral... Så hon sprang hem & hämtade ett test (själv tänkte jag försöka avvakta till måndagen, kan ju inte åka 8 mil extra bara för att kolla om jag är gravid) Förstod aldrig allvaret i det hela... Och visst visade testet plus! Lite chockad ringde jag sjukvårdsrådgivningen, & efter några frågor från larmades en ambulans lite snabbt...

väl inne på sjukhuset hade smärtorna lugnat ner sig lite så jag blev inlagd då UL-apparaten inte var riktigt tillförlitlig på akuten. Läkaren kunde se något som skulle kunna vara en hinnsäck i livmodern, men även något konstigt på hö äggledare. Alla mina värden var stabila så fick sova under natten samtidigt som de med jämna mellanrum tog prover & kollade tryck osv

Nästa morgon fick jag ytterligare en undersökning med bättre utrustning, även hon tyckte sig se en hinnsäck men tyckte även det såg ut som blod i buken & ev ett X på äggledaren. De var väldigt lugna & talade om att i vilket fall som helst skulle ju min spiral ut så de anmälde mig för operation. Hörde att de stod utanför och pratade lågmält men tänkte inte så mkt mer över det utan gick tillbaka till mitt rum, medans läkaren flera gånger upprepade att jag absolut inte fick kliva ur sängen utan skulle bara ligga ner i väntan. Sjuksköterskan kom in och gjorde mig iordning & berättade att det redan var dags för operation. Oj, redan? Det gick snabbt! Ja, sa hon dina värden är jättebra men vi är lite orolig för dig ändå, för du har en hel del blod i buken & du ska få opereras NU. Efter nära 3 h på operationsbordet hamnade jag på uppvaket som tog ytterligare 3,5 h innan jag orkade försöka mig på att vakna. Och då hade den dagen gått!

Läkaren talade om att de inte gjort någon skrapning av livmodern eftersom jag inte visste hur jag skulle ställa mig till en helt normal graviditet, och ska nu göra ytterligare hcg-mätningar på HC.

vad betyder det här egentligen? Gör man alltid Hcg-mätning efter en operation? Eller finns risken att jag trots allt har en helt vanlig graviditet oxå???
    Trots att vi inte alls hade tänkt oss fler barn (iaf inte NU) blir jag ju ändå lite pirrig över tanken, & tror nog att jag skulle bli lite besviken om det nu visade sig att det inte alls var det läkaren menade?

Har någon annan någon erfarenhet av detta? Försöker söka på nätet, men allt jag hittar är endast att "det är extremt ovanligt" med kombination av ett X och en intrauterin graviditet...

Ville mest skriva av mig lite men kom gärna med råd & tips!
    Vad händer om man skulle få ett X igen på den vänstra äggledaren, & den måste plockas bort? Blir man då helt plötsligt steril???
    Välkommen hit! (om än under trista omständigheter.. :/) Det låter ju som om du kanske har en "normal" graviditet i livmodern också, som de hittat. Men det låter väldigt konstigt, det borde ju någon av dem ha talat om för dig, om så var fallet?! Är det tidigt så kan det vara så att de väljer att låta kroppen försöka stöta ut det på egen hand, men samtidigt så låter ju det konstigt, med tanke på att man dessutom varit inne och "rotat". Vad hände under op egentligen, fann de något X? (det framgick inte riktigt av din historia) Kanske var det så att de enbart hittat typ någon cysta och en grav i livmodern? Som sagt- det låter som om du inte fått tillräckligt med information i frågan- så ring upp dem och kräv info och få svar på alla dina frågor!

Det är möjligt att ha ett X i äggledaren och en grav i livmodern. HCG följer man oavsett, man vill så så att inga "rester" finns kvar (beroende på om de tog hela äggledaren eller inte) Det kan fortsätta växa om HCG:t inte går ner, och därför följer man det ner till nästintill obefintligt.

Steril blir du inte om din högra är obrukbar och din vänstra plockas bort, äggen kommer ju från äggstocken. Däremot krävs IVF med konstgjord befruktning då, eftersom ingen "väg" finns för äggen ner till livmodern längre. Men så länge du har dina ägg kvar så finns ju möjligheten till barn.

Hoppas jag har kunnat ge några slags svar på dina frågor! Ta det lugnt nu och vila så mycket du kan!
  • ewaulrica
    Miny skrev 2010-09-07 10:57:30 följande:
    Nu har jag i över ett år försökt  bli gravid, började bebis verkstaden juli 2009 fick X Dec 2009 och inget har hänt sen dess. så min läkare ska sätta in pergotime med start nästa mens. Ska pröva 2 st kuren och händer inget är jag berättigad en spolning i januari. :)

Har någon av er med x någon erfarenhet av pergotime?
    Vill bara försöka att uppmuntra så gott jag kan... :) Jag slutade med p-piller efter en massa trassel med spiral, hormoncystor osv i juli förra året. (precis som du) I november opererades jag för ett X där min vänstra äggledare togs bort. Kändes som om jag hade svårt att bli gravid och hade begärt utredning för IVF nu i mitten på augusti. (hade redan tagit hormonblodprov samt att mannen lämnat spermieprov)

Till min förvåning så visade det sig dagarna innan vi skulle till Sophiahemmet att jag var gravid!! På helt egen hand! För mig tog det alltså också nästan precis ett år, så det FINNS hopp!

Hoppas att du snart får din mens så att du kan börja köra på med Pergotime! Lycka till! :)
  • ewaulrica
    Miny skrev 2010-09-09 09:10:17 följande:
    ingela0101: Oj vad spännande, meddela mig gärna hur allt går, jag är jättespänd att få börja med pergotime, känns som att man får äntligen hjälp med något, lite hopp fram tills spolningen i januari! Sen håller jag tummarna för dig att det går vägen ;)

Trifolium: Grattis! Det är alltid skönt att veta att man har hjälp av vården, själv har jag inte funderat något på ivf. Inte ännu! Men krävs det skall jag kolla upp det. Det är väl efter ett år man har rätt att få ''hjälp'' ?
    Ställ dig i kö redan nu, i vissa landsting kan kön vara riktigt lång, upp till 1,5 år!! Själv hade jag inte hunnit med ett IVF från landstinget utan jag hade bokat tid privat. Men efter ett år så har du rätt till "hjälp" och utredning.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3