Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Här i Stockholm är det dessutom så att om man redan har ett gemensamt barn innan så får man ingen IVF från landstinget heller. Då får man bekosta privat IVF..Det svaret fick jag iaf.
Har inte varit aktiv i tråden på länge, jag fick mitt utomkveds i nov förra året. Skulle göra alla andra som fått X och äggledare borttagen, genom att berätta att jag nu är gravid!! :) Jag hoppas innerligt att allt kommer gå vägen och att det denna gång håller ända fram, det tog ju sin tid innan vi fick till det den här gången. Det finns hopp alltså! :) Ge inte upp alla ni som kämpar!
Tack söta ni! Jo, det var på vippen att jag gett upp nästan. Och glöm inte allihopa som kämpar därute-det finns tydligen hopp! Kämpa på och ge inte upp!
spökplumpen: ajdå, det där låter ju inte alltför roligt. Jag HATAR att ligga där och höra allt vad de säger, samtidigt som man mer eller mindre är i någon form av chock.. Too bad. Vad bra att de följer dina värden iaf, låter ju inte helt hopplöst då iaf?
Har själv haft ett helvete idag!! BLIR SÅ VANSINNIG PÅ SJUKVÅRDEN IBLAND!! När jag opererades så fick jag strikta order om att "nästa gång du blir gravid så ska du ha ett tidigt ulj" tydligen redan i v 6, för att så tidigt som möjligt kunna utesluta ett X igen. Sagt och gjort, jag ringde mitt sjukhus (SÖS i sthlm), vilka jag har försökt att nå typ sista 5 vardagarna, för att kunna få en tid i god tid. Eftersom jag vet att de har ont om tider så måste jag ju vara ute i god tid, tänkte jag.
Får inte tag på någon alls på gynmottagningen. Tidsbetställningen har stängt efter redan 20 min, trots att de den här veckan har telefontid mellan 9-12. Helt omöjligt att komma igenom. Ringer till växeln, får till svar att det ringer otroligt mycket till dem och att de helt enkelt får stänga efter ett tag. Frågar hur jag då ska få tag på en tid, eftersom det tydligen var så viktigt att kolla upp det. Kommer på att jag kanske kan kopplas till den avdelning där jag opererades på, så att de kan sätta upp en tid. (har gått genom de förut och fått en tid)
Till slut, efter att ha bollats runt och förklarat läget bemöts jag av en trevlig kvinna. Hon förstår att jag är stressad och lovar att ringa till rätt ställe och be dem ringa upp mig. De ringer upp efter en timme. Nej, de kan inte boka en tid åt mig, endast tidsbokningen på gynmottagningen kan göra det. I all hast säger hon att "det här får du nog ringa till din ordinarie gynekolog om, för vi har inga tider för sånt här". Jag utbrister: "Va? Jag har ingen "egen" gynekolog". Jag har ju alltid gått på sjukhuset, från dag 1 och efteråt med alla mina besvär. Har aldrig behövt besöka en annan gyn pga något annat!?
Meddelar kvinnan att jag anser att "mina" gynekologer är de som jag har haft på SöS. Och det är väl de jag ska beställa tid hos? Hon säger återigen då att de inte har några tider knappt och att jag inte kommer få någon tid iaf. Hon anser att det är lika bra att jag vänder mig till en privat på en gång, för "jag är ju inte sjuk". (och får betala själv) Jag säger då till henne att jag lika gärna kan skita i att kolla upp det då, för jag vill ju gå till dem som "känner" mig och har journalen över mina tidigare problem. Får till svar att "nä, det kan du inte göra" Det BÖR tydligen kollas upp när och enligt regelverket ska det göras när man blir gravid igen.
Sätter mig och kollar andra alternativ alltså, något uppretad och jävligt förbannad. Fick till slut tag på en klinik som är landstingsansluten så det blir vanligt taxa. Förklarade mitt "problem" och raskt fixade de fram en tid i morgon, de tyckte det var BEDRÖVLIGT hur jag blivit behandlad.
Så nu ska jag på ulj i morgon- och helt plötsligt har jag blivit sååå nervös och rädd. Tänk om det sitter fel igen?! Tänk om det till slut inte är något därinne? Kommer få andas lugnt hela kvällen nu, känner jag.. och hålla alla tummar och tår att allt är ok denna gång...
Grattis Stella 78!!!! Så underbart att höra! :)
Själv var jag på vul i fredags, hon hittade en graviditet i livmodern, men det syntes inte så mycket mer än en hinnsäck, och tyvärr hade jag en rackarns cysta på den vänstra sidan igen, så jag ska tillbaka på fredag igen, för att kolla hur det fortskrider med mig..
Har skitont på vänster sida så har jag otur så växer väl cystan. Men å andra sidan så mår jag illa som en tok och det ser jag som ENBART POSITIVT, det är ju det jag vill göra!!! :) Mer sånt så vet jag att graviditeten fortskrider..! :) Hoppas det syns bättre på fredag och att jag kan få se en liten böna då också, kanske..
Kämpa på ni andra! Kram kram