• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Written Fiction skrev 2010-09-13 15:24:51 följande:
    Har precis gått igenom några sidor  här, hänt en del. Hejja Pellex3 och välkommen nya in i trråden.

Jag kom precis hem från en Kreta resa med min familj. En resa vi så länge sett fram emot och längtat efter då V inte fick flyga innan. Givetvis så åkte hela familjen på en förkylning men jag tror att amningen räddade V från det värsta då jag satt med samma infektion.
    20 månader gammal och en vilja av stål gör mycket. Kretavärmen var verkligen vad vi behövde!

Åh, vad härligt med utlandsresa med hela familjen! Vi ska också åka iväg snart. I början på oktober åker vi till Dubai. Lite nervöst, men ska bli sååå härligt!

Gick det bra att flyga? 20mån och en vilja av stål känner jag ju igen och det kanske inte alltid är det roligaste på ett flygplan...

• mina12
    Written Fiction skrev 2010-09-13 20:02:15 följande:
    Det gick superbra! Jag var förvisso nojjig så det räckte och blev över. Vi bokade platser på flyget längst fram så vi hade gott om benutrymme till V. Han reagerade inte alls på trycket då vi hade muggar med fettvadd om öronen vid start och landning. Med tanke på att han inte sa ett ljud så tror jag det gjorde susen. Stora tösen tjöt alltid vid start och landning. Han sov en hel del. Nu var det  bara en 3½ timmes flygresa så inte så överdrivet tufft.

Dubai verkar super! Har en väninna vars man jobbat där i perioder som programmerare.
    Muggar med fetvadd - det hade jag aldrig hört talas om, men det kan ju vara värt att prova. Plastmuggar med fetvadd inproppat i som du höll över öronen, eller hur menar du?
  • mina12

Pellex3: Skönt att det går bättre för pojkarna, CPAP och grimma är ju framsteg!

Men gud vad jobbigt att ni nu är tillbaka och att ni inte känner er trygga. Oproffsigt av personalen att uttala sig om att ni inte ska skriva om er situation här i tråden. Det säger en hel del om deras förståelse för föräldrars situation. Den här tråden kan ju vara guld värd när man sitter mitt i bergochdalbanan.

Jag håller tummarna för att era pojkar ska fortsätta göra framsteg och att vi också får höra om dem här i tråden. Tänker ofta på er!

• mina12

Vi gick också hem med sond och syrgas. Hon ammade då delsvis och vi gav resten i sonden. Successivt blev det mer amning och mindre i sonden. Efter ca 2v råkade hon kräkas upp sonden och då sa hemsjukvården att vi skulle avvakta med att sätta dit den igen. Det gick ganska trögt med viktuppgången, men vi behövde inte sätta tillbaka sonden. Efter ett par månade fick vi näringsdryck/sondnäring (infatrini) utskriven av dietist, som vi skulle försöka fylla ut med parallellt med amningen, för hon ammade lite för lite. Dock ville hon inte ta flaska, så det var klurigt. Vi gav iallafall endel på sked, spruta, kopp - ja alla sätt vi kunde komma på Så småningom fungerade pipmugg. Hon dricker fortfarande sin näringsdryck, nu som måltidsdryck. Maten fungerar helt ok nu, men läkaren tycker att hon kan dricka närignsdrycken så länge hon själv vill, för hon är liten och tunn. Den har även varit toppen nu under sommaren när det varit jättevarmt och hon inte velat äta så mycket men iallafall druckit.

Hon är född 24+0 i januari 2009.

• mina12

Maddlyn: Förstår att det måste kännas fruktansvärt! Vi var inne en sväng och i somras och gav vätskeersättning via sond. Det kändes också superjobbigt fast jag visste att hon inte skulle dö eller nåt sånt. Det är mycket som rörs upp när man sitter där vid skärmen igen.

Håller tummarna för att hon snart är frisk, så ni får åka hem!!!

• mina12

Ja, det undrar jag med!?

Vi har det iallafall bra. Vi är i Dubai. Pappan går en kurs på dagarna, så då är jag och dottern själva. Det är supervarmt så det går inte att vara ute så mycket. Men vi roar oss med att bada och shoppa och idag var vi faktiskt i ett lekland. Det hade jag nog aldrig trott för ett år sedan att jag skulle släppa in henne i och särskilt inte utomlands... Men det känns väldigt rent och fräscht här och färre snoriga barn än hemma just nu...

Håller tummarna för att ni andra också har det bra!

• mina12

Nu är vi ganska nyligen hemkomna från ett varmt Dubai, där vi haft 9 dagar varm semester medans pappan jobbade de flesta dagarna. Det mesta gick jättebra, men S åt inte så mycket. Det berodde antagligen på att det var så varmt. Hon drack iallafall sin näringsdryck.

Hon har nu även börjat gå lite grann. Hon har visat att hon kan, men hon kryper helst eller går och håller någon i handen eller med gåvagnen. Skönt att veta att hon kan iallafall Dock så pratar hon inte särskilt mycket än. Iallafall inte våra ord... Men hon förstår vad vi säger iallafall, vilket känns bra.

Nu har hon även fått plats hos dagmamma (efter att kommunen flyttat runt något barn) där hon börjar i januari. Vi var på besök hos henne idag och det kändes bra. Hon kommer gå ca 3 dagar i veckan.

Ha det bra allihop!

• mina12

Frila & Livsglädjen: Tack för era lugnande ord om talet. Jag vet ju att man inte ska jämföra barn, men det gör jag ju ändå och då blir det ju de som kan mest man lägger märke till och jämför med... Knäppt, ja visst!  

• mina12
    mammamumin skrev 2010-10-18 14:40:17 följande:
    Hej, pre mamma här. Har nytt konto.. Vad skönt Erkens mamma att det infört sånna rutiner efter er, jobbigt ändå att ni råkade ut för misstaget. Har din son några men av det idag?

Ante fyller snart 1år!! Fast bara 9mån korrigerat då. På lördag var det 1år sen jag flyttades till Östra..
    Han utvecklas normalt, och har precis börjat krypa, men han är så liten, bara 6880g  o 8mån :(. Hur myckte vägde era barn vid den åldern? Nu har vi fått en dietist och börjat med grädde i ersättningen, så vi hoppas att han tjockar på sig lite. Lång är han iallfall 69cm..

Hoppas ni alla har det bra annars!!
    Här har du en ännu mindre pytting... Hon var 6580g & 65,5cm vid 11,5mån okorr. 18mån 8290g & 75,5cm.

Här gör vi vällingen på näringsdryck istället för vatten och har i extra olja. Försöker ha smör på all mat.

Snart ett år, tänk vad tiden går!
  • mina12
    cloudberry79 skrev 2010-10-21 11:46:10 följande:
    Ville bara skriva att jag nu, efter flera år har fått veta varför jag födde V i vecka 28 och fått ett sent missfall innan dess. Jag trodde aldrig att jag skulle få en förklaring, att det var i sig unika händelser och bara enorm otur. Jag har alltså fått veta att jag har Graves sjukdom, som jag i övrigt har varit symtomfri från fram tills i våras, då jag fick de typiska, mer tydliga symtomen. Även om jag just nu är sjuk, inte får bli gravid på minst två år och i allmänhet känner mig ledsen och nere är det ändå så skönt att få veta att det här inte är otur, att det kan behandlas och att jag kan försöka få ett till barn inom några år och att det då kan gå hela vägen. Ville egentligen bara skriva av mig lite till er som förstår varför man tvekar en och hundra gånger när man får tanken om ett barn till... Det känns som att jag kommer att ha en lång behandlingsperiod, att jag vet att jag aldrig kommer bli helt frisk (men symtomfri!) men att jag i alla fall har goda chanser att gå en full graviditet om jag blir gravid igen när jag är opererad och rättmedicinerad.
    Jobbigt att behöva vara sjuk, men skönt med en förklaring och att du i framtiden kan få en "normal" graviditet. Kram! 
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17