• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Angående näringsdryck...

Vår tjej har fått det utskrivet sen hon var ca 2mån korr. Det är hennes dietist som skriver ut "receptet" och sen hämtar vi drycken på sjukhusköket 1gång/mån och vi betalar bara 170kr/mån. Den heter infatrini och är en sondnäring för spädbarn, som tydligen är väldigt komplett. Den smakar inte något särskilt bara lite mjölkigt. Hon dricker nästan alltid den till maten eller om hon är törstig. Vi gör även gröt på den istället för vatten. Drycken har varit toppen nu när det varit ganska varmt och hon inte velat äta så mycket, men iallafall druckit den.

• mina12

Maddlyn: Sötis!

PellePellePelle: Här är en till som håller tummarna för att det blir op imorgon!

• mina12
    Written Fiction skrev 2010-07-19 21:45:01 följande:
    Jag skrev en bok. La ihop min frustration min berättelse samt Vincents dagbok i en och samma. Den blev inte direkt superlång, (57 sidor) men jag fick ur mig en hel del och boken är älskad på neo. Jag la upp och publicerade den på vulkan.se Köpte sedan 30 egna exemplar som jag bland annat lämnat till neo, prematurföreningen och släkten.

Orkar man skriva ska man absolut göra detta då egna föräldrarhistorier alltid är uppskattade av de som ligger inne. Fördelen med vulkan.se är att man där kan publicera sin blogg till en bok. För er som bloggat under gradiviteten och neotiden rekomenderar jag verkligen denna sajt! Där kan man samla hem bloggen som ett dokument, ladda upp och publicera. Betalar gör man för matrial, min bok gick på 99 kr stycket.

:) Du som är så otroligt duktig på att skriva också! Dina ord om din lille skrutt och er resa skulle verkligen vara intressant att läsa.
    Blev boken fin? Var det svårt/krångligt att göra den? Hade du mycket bilder i boken? Färgbilder? Finns den att köpa på Vulkan?
  • mina12
    Written Fiction skrev 2010-07-21 11:38:10 följande:
    Det var superlätt!  Min innehåller inga bilder mer än de på omslaget.
    Den finns att köpa på vulkan ja, med antingen mjuk pärm eller hård. Den hårda pärmen tycker jag inte är värd summan,  99 kr mjuk pärm, men tillräckligt hård som en pocket.

Omslaget kunde jag lagt ner mer tid på, men jag skrev den inte för att göra den tjusig. Ville få ur mig hela historien, sonens dagbok och sedan något som nykomna prematurföräldrar kan läsa.

Söker man på Sofia Gunnarsson på vulkan så hittar man min bok :)
    Jag var faktiskt precis inne och provläste den Fint skrivet och tårögd blev jag!

Har det sålts några ex utöver de du själv köpte?

Skrev du texten i word och sen laddade upp den filen på vulkan?
  • mina12
    PennyJenny skrev 2010-07-22 11:15:02 följande:
    Idag var jag på TUL, liten väger 728 gram :) Allt ser finemang ut med honom, vilket är skönt. Hade hoppats på de skulle kollat tapp och livmodervägg idag men det var "bara" en bm som utförde TUL idag.

Hoppas ni alla mår bra här inne, bebisar som mammor :) Själv är jag 25 fulla veckor idag vilket känns heeelt fantastiskt.
    25v - grattis! Tänk att man ska behöva gratulera till det egentligen... Fortsätter hålla tummarna för att det blir många veckor till.

Ni med lite "äldre" prematurer - när började de gå? Vår tjej är nu 18,5mån/14,5mån korr. (född v.24+0) och hon går inte utan stöd ännu och det känns inte som om det är så nära heller.
  • mina12

Pellepellepelle: Vad skönt att höra om lite framsteg. Vilken duktig kille som klarat ett dygn nu! 55% är ju jättebra? Vad har han för tryck i CPAP:en?

• mina12
    Pellepellepelle skrev 2010-08-02 01:47:34 följande:

Tack allihop! Ja han ligger kvar i CPAP men de tar nog tillbaka honom till resp under natten, han har svårt att göra sig av med koldioxid men ändå, mer än ett dygn!
    Nu var han uppe i ca 75-80% igen och trycket har varit 7.3 hela tiden (vet inte om det är mycket eller lite, är det samma som för resp för i den hade han 22 innan CPAP:en tror jag).
    Helt rätt att man ska bara tro att det går bra, just nu är vi positiva, skönt att känna så ett tag, det har varit många dagar av motsatsen innan.
    Kram och god natt!

Känner igen det där med den där j...la koldioxiden, som det inte lyckas ventilera ut. Duktig kille iallafall som klarat det ett tag! Vår tjej hoppade fram och tillbaka mellan CPAP och resp flera gånger, utan att ha problem med ductus, operationer mm, så er kille kämpar på bra trots motgångar.

Hon hade tryck 7 i CPAP läääänge, vilket var jobbigt för det var svårt att få det tätt och det blev mycket luft som åkte ner i magen. Det är ett högt tryck.
  • mina12

Ni som blivit gravida efter att ha fått en (eller flera) EPT, fick ni gå på SpecMVC då?

• mina12

Pellepellepelle: Skönt ändå att det finns en förklaring till att han inte orkade CPAP längre och att infektionen snart ger med sig så han får komma ur respen. Nu har han ju visat att han kan!

Hoppas storebror slipper bli så sjuk av den befarade infektionen och orkar fortsätta i CPAP.

Jag läser om er varje dag och håller tummarna för att varje inlägg ska vara lite positivt! 

• mina12
    Isa83 skrev 2010-08-09 18:17:05 följande:
    tack PennyJenny för ditt svar!

Missade att skriva varför han kom förtidigt.. Jag har myom inne i livmodern, de var många men små när jag väntade Liam och de gjorde att jag fick tidiga värkar, sängläge från v20.. Nu är det mer myom och de är större, därav kan jag inte bli gravid naturligt utan vi måste göra IVF. Så ingen vet ju hur det kommer bli om jag blir gravid igen, kanske kan jag inte ens bli det :-/
    Min dotter föddes antagligen tidigt pga att jag hade myom i livmodern. Detta opererades bort ca 6mån efter förlossningen och nu har jag varit på efterkontroll och läkaren sa att det inte borde vara nån förhöjd risk att samma sak händer igen. Helt säker kan man ju såklart aldrig vara. Däremot trodde hon att det kanske skulle vara svårare för mig att bli gravid igen pga ärr på livmodern.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17