Inlägg från: Written Fiction |Visa alla inlägg
  • Written Fiction

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

mina12 skrev 2011-02-04 10:14:42 följande:
    Härligt med alla fina graviditeter - heja er!

Här känns det som ett enormt bakslag. S har ju alltid krånglat med maten och ätit dåligt. Men vi har hela tiden hoppats att det ska vända eller att någon "mirakelmetod" skulle dyka upp. Igår var vi på återbesök hos hennes neoläkare. Hon ser nu ingen annan lösning än en knappoperation. Det är tydligen lite kö för en sådan operation, men remiss är skickad. De ska även ta en massa prover för att se att det inte finns någon sjukdom/fel som gör att hon inte äter, vilket läkare inte trodde det fanns. Som jag förstått när jag läst en del om detta, så verkar det vara en enorm lättnad när det väl är gjort och man slipper den där konstanta oron för maten. MEN just nu känns det bara jättejobbigt.

Gårdagens mått var 9,3kg och 79,5cm, så lite har hon ju växt även om hon är en pyttetjej. (2år/20mån kor.)
    massa kramar!! <3
    Vincent ligger på exakt samma mått just nu, fast vi kan skylla på infektionen.. Iaf än så länge.
  • Written Fiction
    gosnosens mamma skrev 2011-02-10 21:23:16 följande:
    Jag måste fråga en sak! Hur många säsonger fick era små synagis? Jag har förstått att det är VÄLDIGT olika mellan lanstingen!

Vi hade turen att Jonathan fick det denna säsongen också, han ska få sin andra påfyllnad på tisdag! Jonathan har lindrig BPD och astma som spökar ganska mycket, så jag är evigt tacksam att vi fick det i år också ( Jonathanh blir 2 år om en månad). Tycker det är hemskt att det ska vara så olika! 
    Vincent har haft och har än tydlig och allvarlig BPD. Vi fick ingen synagis denna vinter då region skåne har en annan policy. Han fick när han var ett år men han blev två nu I januari
    Vincent fick RS och vi blev inlagda med syrgas och han utvecklade lunginflammation på det.
    Med facit i hand undrar jag om region skåne verkligen tjänade på detta. Synagis är dyrt men vad kostar inte en inläggning, syrgas igen och sövning för infart samt medicinering?
  • Written Fiction

Ville bara ge er en massa kramar!

Nu hoppas vi Vincent börjar äta igen ordentligt på dagis. Första dagen efter sjukdom idag. Håller alla tummar!

• Written Fiction

Vissemannen solar.... Ett par dygn gammal, född V 27+3 798 gram 32 lång

... Myser med storasyster efter tre  månader och fortfarande natt-cpap...

dubbelsidig öroninflammation och har svårt med andningen. Men äta hamburgare kan man i alla lägen tydligen :)
  • Written Fiction

ash.. glömde ju skriva... om drygt två veckor eller vad det blir så är Vincent korr två år.. wow..

• Written Fiction

Låna på :)

Ja det är alldeles galet Frila2. Vincent är så stor, men ack så liten. Jag får fortfarande höra kommentarer om att han är stor som en ettåring...  Vincent hade BF sjunde april om jag inte minns fel, jag har helt glömt bort det. Även om det var jätteviktigt för mig just då.

Hur mår Siri i övrigt? Har denna vintern gått hårt åt henne också? Vincent har varit konstant dålig sedan i Januari, någon vecka har varit bra resten skit :( Inläggningar och allt möjligt.

• Written Fiction
    mina12 skrev 2011-03-15 21:42:41 följande:
    Hur lång är V och vad väger han? Han och min S är ju ganska jämngamla, hon föddes 3jan bf 24 april...
    Han är.... hm.. 82 ? Jag skrev upp det men slarvat bort infon :( kan vara mer tror jag, och så vägde han 9300 sist vi vägde . (tre veckor sedan förra vägningen) Nu hoppas jag han gått upp igen dock. Äter lite bättre än innan iaf.
  • Written Fiction
    Frila2 skrev 2011-03-16 17:52:14 följande:
    Tack, Siri mår jättebra men visst har denna vintern varit värre än vanligt när det gäller infektioner? Här har hon blivit sjuk idag igen. Hur har det gått för Vincent? Är han fortfaraden dålig? Så jobbigt att ni behövt läggas in. Vi har ju sluppit det som tur är. Siri har sluppit annat än förkylningar också vilket känns skönt.

Annars så kommer talet nu äntligen. Hörde henne alldeles nyss säga ett tå te (Siri och hennes pappa bakar och mätte något) och hon har sprungit runt och sagt bais hela dagen =) Tänk att jag skulle bli glad för att hon springer runt och säger det ordet :) Hur går det för Vincent?
    Jag personligen tycker den varit fruktansvärd. Tänker alla bekanta med "friska" barn som blivit så nedslagna den vintern.
    Vincent är dålig än/igen ja. Dubbelsidig öroninflammation och förkylning som aldrig släpper. Det går lite upp och ner, men han låter hemsk, kan inte gå ut då vädret är för kallt och han slemmar från lungorna något fruktansvärt. Inte så illa som när han fick RS och lunginflammation dock så jag känner mig ganska lugn. Ja och lite bitter. Får väl erkänna att jag mår riktigt blä mellan varven och är trött på sjukdomar. Han som alla andra barn måste ta sig igenom dessa sjukdomar, drygt bara att han inte hinner tillfriskna innan nästa kommer..

Talet är väl ja, som förväntat. Han är mycket intresserad av sig själv just nu. Pekar på sig själv och säger "ISSET DÄ" så han försöker ju verkligen. Mest mummel och mamma, pappa Sassa (Zanna) och katten. Men det absolut viktigaste är ju att han är glad. Han är så otroligt glad! Han kör på som en ångvält genom huset och lever rövare. :) Hittar på mycket hyss och klättrar mig till nervsammanbrott.. haha
  • Written Fiction
    bdmc skrev 2011-03-19 21:26:47 följande:
    haha..... här blev det allt ett leende. vi bor oxå på kamelen i ronald mc huset. tim ligger på sal 11 nu när han kommit från intensivvårdssidan. där låg han på rum 2.
    hur fungerar det i kristianstad ni som vet? har man ett eget rum med sitt neobarn? någon sa det.... eller ligger de på sal precis som i lund? hur gör de med föräldrar/syskon? kan man få något boende där med syskon eller det går inte?
    det är mest det som bekymrar mig. här i lund är vi som en familj så gott det går. min fru (vi är två tjejer) och 2.5åriga dotter och jag kan bo på ronald och vi har lillkillen 1 minut bort. men måste vi dela på oss när vi kommer till k-stad så en bor hemma med dottern och en i k-stad med lillkillen?
    Hej och grattis!!

Vi bodde också i rum Kamelen i två omgångar. Vårat hemsjukhus är dock Helsingborg så där hamnade vi. Sonen född tillväxthämmad i vecka 27+3 svårt lungsjuk så det blev ett par veckor i lund. 798 gram.
    Jag hoppas du får svar hur Kristianstad jobbar men jag har bara hört gott om dem och lokalerna är ju helt nya.
    Sedan innan har jag en stor tjej född 02 som var med hela tiden på bägge sjukhus.

Grattis igen! Kämpa på!
    kram
  • Written Fiction

Kommer inte fler avsnitt av programmet? Dom har kanske en baktanke med att visa "bägge" sidor? Dvs där det går bra och lugnt förlopp och sedan där det inte alls är så lugnt och smidigt...

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17