Inlägg från: Written Fiction |Visa alla inlägg
  • Written Fiction

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Livsglädjen skrev 2010-01-25 00:17:01 följande:
    Ja, det finns säkert någon som nu tycker att "den där Livsglädjen kan ju inte vara riktigt klok, starta nya trådar när hennes barn precis har dött!", men jag kan inte bry mig mindre... Jag vet hur mycket den här tråden har betytt för mig i flera år och jag hoppas att fler kan få känna samma stöd framöver! Ni som känner mig genom de gamla EPT-trådarna förstår hur jag funderar och det räcker för mig.
    tvärtom. Tycker du är mer klok än många jag stött på ;=)
  • Written Fiction

Jag va full av narkos och alldeles vimmelkantig. Han va röd.
    Jag hade en röd bebis fick jag för mig.
    Sedan efter ett dygn när jag härjat omkring och skällt på BB-personal och ja vet inte allt så insåg jag att jäklar, han är hårig över HELA kroppen. Och faktiskt tyckte jag att han var finast i hela världen. Sedan dök CPAPen upp efter ett par veckor.. Fy.. Tvi denna maskin som täcker hela min lille minibebis vackra ansikte. Sedan att han snällt fick ligga i den 12 veckor gjorde att jag kunde se barnet bakom slangarna

• Written Fiction
    mina12 skrev 2010-02-02 12:47:29 följande:
    Det är klart att man inte kan förstå riktigt vad vi gått igenom, som harfött våra barn tidigt. Jag har rekommenderat många i min omgivning att titta på "Den sköra tråden", för att få en liten inblick. Programmet var väldigt bra tycker jag. Det var hemskt för de familjer som förlorade sina små och jag lider verkligen med dem. Men jag tror det var bra för många i min omgivning att se att om man föds kring v.24 så är man jättesjuk bara av att födas och det är absolut ingen självklarhet att barnet blir friskt eller ens överlever. För jag tror att flera (inte de närmaste) runt mig tror att "Ja, men det verkar ju gå ganska bra att födas v.24.", bara för att vår tjej nu mår bra och utvecklas som hon ska. Det blev ett rörigt inlägg... men ni kanske förstår vad jag menar  
    problemet är när man öppnar tidningarna som säljs till gravida kvinnor och läser vecka för vecka i gradiviteten Hade denna diskussionen med en annan prematurmamma jag brukar telefonkonferera med.

Vecka 24 "Nu kan ditt barn räddas om det föds" Baksidorna är många lite försiktiga med att nämna. Solskenshistorier i all ära men det är ganska missvisande. Därför anser jag att den sköra tråden var viktig för media. Alla slut är inte lyckliga, och lite ödmjukhet från samhället borde vara på sin plats.
  • Written Fiction
    sofie och laura skrev 2010-02-08 13:44:21 följande:
    Jag vet inte hur jag skall formulera mig men jag tror att det är både viktigt att man kanske talar om det för ens egna skull om ngt skulle ske? Eftersom ni ger en så mkt stöd i vått och torrt så betyder ni en hel del för mig! Jag ska bli mamma igen.. Och förhoppningsvis gå tiden ut denna gång.=/ Har hållt detta hemligt ett tag nu är i v 14 och fortfarande vet inte mina närmaste utanför familjeliv? Vill helst vänta innan man blir påhoppad av kommentarer att jag är galen då det gick konstigt med leo
    massa grattis! Starkt av dig.
  • Written Fiction
    gosnosens mamma skrev 2010-03-16 19:45:22 följande:
    Tack för gratulationerna! Vi har kalasat hela dagen! :) Får era små antikroppar (synagis (stavning)) mot RS viruset? Jonathan får en dos i månaden under tiden RS viruset härjar!
    Vincent får synagis, dock har jag märkt att dom snålar rejält med synagis i region skåne. Personligen tror jag det kostar mer att behandla känsliga och kroniskt sjuka för infektionen än själva sprutan.. Men tja, vad vet jag...

Drygt är dock att det ska ta sådan tid och att den gör så ont :( och en gång i månaden dessutom
  • Written Fiction
    mina12 skrev 2010-03-22 23:26:52 följande:
    Idag fick S sin synagis. Trodde det skulle bli den sista för säsongen, men sköterskan sa att RS-säsongen är sen i år och att det varit ovanligt många fall av RS/misstänkt RS, så det blir sprutor nästa månad också. Jag är självklart tacksam för att hon får dem, men det börjar bli så himla mycket sprutor. Idag fick hon hela synagisdosen i ett ben, eftersom hon fortfarande har en knöl i benet från ettårsvaccinet...
    V får alltid hela dosen i ett ben. Gör så ont i mig varje gång. Den tar evigheter och gör ont :(

Synagis nästa månad också för vår del. Men Helsingborg blev drabbade hårt av RS när det väl satte igång.
  • Written Fiction
    mina12 skrev 2010-03-23 16:59:17 följande:
    I vanliga fall (denna gång var ena sköterskan sjuk), så kommer två sköterskor hem till oss och ger en spruta i varje ben samtidigt. Jag tycker det är bra, för det går jättefort och S hinner knappt bli ledsen.
    det va som fasiken...

ja vi får åka till neo ,drygt men va fasiken bättre än ingen spruta alls...
  • Written Fiction
    LillaPluppen skrev 2010-04-02 19:24:04 följande:
    Tack Myran09, jag känner mig riktigt stolt över att ens ha orkat i 9 veckor när du skriver som du gör. Jag beslutade efter några extra timmars funderande att Manne numer är ersättning och flaskbebis! JAG ORKAR INTE! Jag vill kunna njuta av att sitta och mata min son! Och det känns så skönt att bara ha bestämt sig.
    det ska aldrig vara plågsamt att pumpa. Det räcker att man kämpar sig igenom varje dag på sjukhuset. 9 veckor ska du vara stolt över, och strävan i att du ska må bra tillsammans med ditt barn är absolut viktigast. Nappflaska verkar ha blivit ett skällsord för så många och jag tycker det är så fel! Finns inget i hela världen som gör nappflaskan dålig. Mamman ska må bra! Punkt slut.

Jag pumpade i tre månader innan V fick ens försöka själv. Han var mycket lungsjuk och hade CPAP dygnet runt allt för länge. Runt vecka 37 fick han prova för första gången i syrgasgrimma (10 veckor pumpning) och han fattade galloppen direkt. För mig personligen var det en sådant vinst! Alla läkare hade förberett mig på att han skulle komma att ha svårt att äta pga sina lungor, knapp togs upp tidigt att jag skulle vänja mig vid tanken. Tji fick dom! Mitt frenetiska pumpande var mitt sätt att hålla kontroll över situationen. Det jag var bäst på. Producera mjölk. Och jag hade en bra produktion vilket gjorde det lätt att pumpa och frysa in.

Jag ammar faktiskt fortfarande och han är 15 mån okorr :)
  • Written Fiction
    Emmy K skrev 2010-04-03 00:55:05 följande:
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr. Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    alla tankar till dig Emmy.. STYRKEKRAMAR!

Rs är förrädiskt!
  • Written Fiction

och snurrig som man är så skrev man ett inlägg som skulle hit i en heeelt annan tråd. Lite pinsamt faktiskt <.<

oh well, här kommer det i rätt  tråd!

Tänkte bara slänga in en liten notis om att det finns en aktiv prematurförening i skåne(dock med Helsingborg som hemsjukhus) vi har kuvösträff
     på Helsingborgs lasarett för barn prematurfödda och syskon söndagen den 25:e april.
    en helt fantastisk sjuksköterska vid namn Kent håller visar upp och pratar med barnen om hur det går till och visar med dockor och kuvös och grejer. och så lite fika på det ;)

är ni sugna, nyfikna på föreningen eller något så hojta till :)

Fler arrangemang även fram till våren sommaren och hösten kommer.

har även en hemsida för föreningen numera för de som vill kika på den.

Jag började förresten jobba nyligen, Visse är hemma med sin pappa. Shit, vart tog tiden vägen!?

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17