Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Livsglädjen, är ju första gången så var kanske bara en lyckoträff... Räknar inte med att det ska gå så här lätt! Dock är hon inte 100% blöjfri då hon helst gör nr2 i blöja... Men från och med igår så får hon helt enkelt ingen mer blöja för vi vet att hon kan, hon är bara för lat!

Är inte dåligt med torra blöjor så länge! Jo det heter midsomras

Detta hör väl egentligen inte hemma här i EPT-tråden men... 
    Eeeeeek! Storkillen fyller 1 år på lördag! Helt ärligt, jag har panik! Novah var ju liten så länge, så 1årsdagen var ju som inget kaos egentligen, hon var ju ändå liten och pluttig och gosig "bebis"... Men storkillen?! Han är ju rent utav stor! Trodde aldrig jag skulle ha sådan ångest över en 1årsdag... På nått vis så kändes Novahs bebistid mer normal än Hugos... Novah låg vi inne 10 veckor med när hon föddes, Hugo åkte vi hem dagen efter med... Men istället har det varit "massa" sjukhusvändor med inläggningar... Jag trodde allt skulle kännas "normalt" med en fullgången, men helt ärligt, det känns bara fel! Visst, jag är överlycklig att allt gått bra, att han utvecklas normalt etc. men det har gått för fort. Får panik bara att tänka på att han ska bli ännu större! Med Novah var detta faktum inge problem alls, men nu? Känns sjukt att känna såhär... Men det är inget jag kan styra över. Bara tanken att sluta amma helt eller sätta han på dagis framkallar ångest och tårar i ögonen...

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Nea76 skrev 2011-01-25 13:51:50 följande:
    Härligt med torra barn!! Mina är snart två år och att börja potträna känns avlägset ännu.
    Vi började inte potträna ordentligt förrän i somras... Hon blir 4 i mars. Man får låta det ta sin tid och ta det när barnet/barnen är mogna för det. 
  • Trolltoka

Förstår precis hur du menar, så kände jag inför Hugos ankomst också, men på nått viss hann jag med i tiden mer med Novah, med fullgågna Hugo har allt gått för fort. 

• Trolltoka

Lillapyret - våran Novah fick sin nebunette kring 1års ålder (tror jag det var). 

Hur illa det än låter så fick vi vara två att inhalera. En som höll fast och en som höll i nebunetten. För att göra det liiiiite roligare kittlade vi henne samtidigt lite lätt. Inte bästa metoden kanske, men det fungerade. Eller väntade tills hon sov. Fördel när dom skriker är ju att dom drar ner medicinen långt. Nu är hon så pass stor så hon tar medicinen helt själv via nebunetten när inhaleringar behövs. 

Förskola började hon på när hon var  17månader. Eller om det var 18... Minns inte helt 100%. 

Försäkringar är ett helvete.... En del har 18 månader som gräns vid en födelsevikt under 1000g. En del har 3 år. Andra har 5 år! Iaf på sjukförsäkring. Olycksfall brukar kunna gå att få ändå.  

• Trolltoka

Novah har också Airomir och Pulmicort. Men bara vid förkylning. 

Sent och sent, hade mina föräldradagar räckt längre eller vi haft bättre ställt och jag inte behövt gå ut i arbete så hade jag valt att stanna hemma längre. Men den möjligheten fanns inte. Men nu har hon haft dagispaus i snart ett år då jag varit hemma med lillebroren.

Novah var konstant sjuk första halvåret på dagis, och efter det så framkom det att hon hade förkylningsastma. 1-2 dagar på dagis, hemma en vecka, dagis 1-2 dagar, hemma en vecka. Och så fortskred det tills hon fick sin astmamedicin. 

• Trolltoka

Jag är faktiskt väldigt nöjd med våran tid på NUS. Både tiden jag låg kvar på förlossningen efter snittet och tiden på neo. Nästintill all personal var helt underbara (fanns ett undantag som vi inte klaffade med, men en person av en hel avdelning är inte så mycket att klaga på). Dom avsatte tid till oss föräldrar och vi fick verkligen känna oss delaktiga i allt som berörde Novah. Även kände vi att personalen brydde sig om oss som föräldrar. Tröstade när det behövdes och delade våran glädje över framsteg. Sen så spelade ju rums"kompisarna" väldigt stor roll också. Vi blev väldigt tighta med två andra par (vilka vi fortfarande har bra kontakt med och träffar fortfarande ibland efter 4 års tid). Skulle jag någongång få prematurt igen och behöva spendera tid på neo så vill jag göra det på Barn 4 på NUS. Låter kanske konstigt, men både jag och pappan kan sakna "våra" sköterskor där till och från. Och vi kan se tillbaka på våran tid där med ro i sinnet. 

• Trolltoka

Åh så härligt livsglädjen *torkar en skvätt glädjetårar*

jennyc - superjättedupergrattis till 28 fulla veckor! 

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17