Livsglädjen skrev 2011-04-26 18:49:28 följande:
Min Edvin gick upp jättebra i vikt (från att ha haft så mycket problem med att behålla maten på sjukhuset, leverproblem och kräkningar till han var ungefär ett år okorr). När han var 2 år okorr (har inte några vikter just nu på korr 2 år) vägde han 11,3 kg!
Han var på 5-årskontroll idag och han har perfekta proportioner vikt och längdmässigt, ligger på 0-kurvan för båda: 19 kg och 113 cm! Han ser väldigt smal ut, men det är tydligen "alla andra" som ligger på många pluskurvor på vikten

.
Han är ju född i februari och skulle vara fdd i maj, så för hans del är det inte aktuellt att börja skolan ett år senare. Han är ikapp på i princip allt utom lite grovmotorik.
Trolltoka: det kan vara så att Novah har lite omogen avståndsbedömning och rumsuppfattning. Det är inget synfel, men kan vara något som våra prematurer kan lida av ett tag. Psykologen berättade det för mig när Edvin var 2½ år. Det brukar komma ikapp med tiden. (men det kan ju också vara som du säger att hon är lite lat

). Det kan också vara det "felet" som gör att Edvins grovmotorik är lite stel.
Får ta upp det nu på 4årskontrollen nästa vecka. Finmotoriken är ju exemplarisk och har alltid varit och har som inte märkt att det skulle vara något med grovmotoriken heller (så som hon far fram så!!) förutom nu när jag såg henne med andra barn...
Novah vägde 11kg vid 3årskontrollen!! Men nu på ett år har hon gått upp ca 2kg! (därmot verkar Hugo ha hoppat ner två kurvor! från att ha legat på en kurva över medel till en kurva under medel! men är ändå rund å go)