Inlägg från: Erkens mamma |Visa alla inlägg
  • Erkens mamma

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Jennyc : Håller tummarna för att du snart är frisk och kry igen :) och att allt håller sig fint ett bra tag till.

Mina12: Ja det stämmer det är LG han är på. Vad jobbar du med där? *nyfiken i en strut ;) *
    Kul att ha en kontakt från ett annat håll.

• Erkens mamma

Ang. anknytningen..

Jag tycker att det har varit lite svårare med Elias än med de andra. Har hela tiden haft en känsla av att någon/något ska ta honom ifrån oss. Inte förrän nu i höstas när han fick klartecken på sina njurar som jag kände att vi kunde börja på allvar.

Men mina andra barn har också varit ganska stora när jag har börjat känna den där nästan förälskelse känslan.
    Den kommer inte för mig när de är pyttisar. Jag tar hand om dem -sköter om dem och älskar dom på ett sätt men inte förrän man verkligen ser deras personligheter klarare så blir de liksom riktigt mina.

Svamligt men hoppas ni förstår.

Tänker på alla gravid magar idag och hoppas att allt håller sig lugnt :)

• Erkens mamma

Ang Dagis: Jag gick runt lite i området och kollade in vilka som låg hyfsat nära och som verkade trevliga. Dem sökte jag till i första hand. Sedan fick de ett annat dagis iallafall som jag mer eller mindre slängde in som ett sista val för att fylla blanketten.

Tänkte från början att han (äldste killen) får gå här tills vi kommer in på något av de andra valen om en termin eller två. Erik har börjat skolan för två år sedan -båda våra två dagisbarn går där nu och jag skulle aldrig byta. Barnen har det sååå bra. De blir sedda -det är en lugn och trygg personalgrupp som trivs med att jobba tillsammans -de är flexibla och tillmötesgående och alltid alltid alltid trevliga. För mig är inte det kosmetiska alls viktigt längre som gjorde att jag i början inte alls fastnade för dagiset.

Det är personalen det hänger på i mitt tycke -helt klart. Man kan göra mycket med lite eller inget med mycket. Det beror helt på inställning.

När Elias skulle börja så var det så skönt att de redan kände oss och hade sett honom sedan han första gången låg i vagnen på utsidan och de turades om att följa med ut och titta. Då vägde han ungefär två kilo och jag tyckte att han var stor. Han var då den minsta bebis de någonsin hade sett i verkligheten någon av dem. Känns tryggt att lämna barnen på dagis -jag vet att de har det bra där.

• Erkens mamma

Jennyc: Så skönt att läsa att allt var så bra idag :) Grattis till er stora lillasyster!

• Erkens mamma
    Har den senaste tiden tyckt att Elias börjat komma ikapp mer och mer.. Haha jo du tjena... Vad jag liksom glömde då var att de barnen som är jämngamla med honom liksom inte slutar att utvecklas medans han försöker ta ikapp..

Träffade tre barn i helgen som är födda i november -08 allihop. Samma månad som Elias. Sist jag träffade dem så pratade de med några ord och ganska mycket kroppsspråk sådär.. Ungefär som Elias börjar närma sig nu. Jag tänkte att nu har han ju nästan kommit ikapp. Ja eller hur!?! De ungarna pratade ju helt obehindrat nu. typ 100 ord var eller något i 5-8 ords meningar..

Så nej han är inte ikapp. Så naivt av mig.. Var liksom tvungen att skratta lite åt mig själv. Det var ju typ fyra fem månader sedan vi träffade dem senast och jag tänkte att han liksom nästan hade kommit till den nivån de låg på då och att han skulle vara nära nu. Jaja -bara att skratta åt. Vad annat kan man göra?

En go och glad kille är han iallafall. Har troligtvis åkt på en ögoninflammation och om det är värre imorgon ska vi gå till doktorn istället för dagis.

Grattis till alla STORA härliga magar :)
  • Erkens mamma
    Mysfröken skrev 2011-01-31 22:32:58 följande:

Grattis till långt gångna graviditeter och bebisar!

Jag har hållit mig härifrån ett par dagar nu. Har mått psykiskt dåligt och gråtit massor. Nu när Rasmus mår bra och jag börjar slappna av då kommer allt i fatt mig. Vår Bvc-sköterska snappade upp att jag verkade må dåligt utan att jag sa nåt, så jag har varit där och pratat med henne idag. Det kändes faktiskt riktigt skönt. Vi har bokat upp tider en gång i veckan ett par veckor framåt som bara är för min skull och inte för Rasmus. Det kan nog vara bra. Är dessutom lite orolig eftersom min man ska opereras imorgon - inget stort bara en axel, men det rör också upp känslor från Rasmus operation.

Nu ska jag iaf försöka sova lite. God natt på er!

Skönt att få prata lite. Hoppas att det snart vänder igen och att allt går bra med makens operation.
  • Erkens mamma
    Livsglädjen skrev 2011-01-31 22:56:39 följande:
    Stressa inte upp dig bara .Räkna minst med korrigerad ålder ändå vid jämförelser (om du känner den obetvingliga lusten att jämföra ). Han kommer helt plötsligt att komma ikapp och då har du glömt att du satt och oroade dig .
    Och sedan kanske det är lättare att tro mycket om andras barn eftersom man kanske fokuserar vad de är bra på och kanske ens eget barn inte har utvecklat just de färdigheterna ännu. Ditt eget barn kan vara betydligt mer utvecklad inom något annat område och bara väntar på ett litet/stort utvecklingssprång just inom det mindre utvecklade området. Vänta och se bara
    Tänker ju inte på det sådär annars eftersom det ju märks att det går framåt hela tiden men det blir så enormt tydligt när han träffar detta gänget att han liksom inte är i normalspannet.

Det är ju tre stycken andra barn och de skiljer ju givetvis sig åt dem emellan också. Men skillnaderna är ju ganska små i jämförelse med honom.

Det är tur att inte Elias är mitt första barn -då hade jag nog tagit mer illa vid mig. Nu blir jag mest full i skratt.
  • Erkens mamma

Jag har/har haft förkylningsastma på alla mina tre. Ingen av dem har blivit speedad av medicinen men fasthållningen känner jag väl igen.
    Jag sätter dem med ryggen mot mig i knät och lägger ena armen runt dem inkl armarna och sedan håller jag masken samt hakan med den andra handen. Det har gått ett par veckor innan de liksom har fattat galoppen och sedan har det gått mycket lättare att inhalera dem. När jag märker att de börjar slappna av gör jag det också och motståndet har gradvis minskat.
    Nu har jag inga problem att inhalera någon av dem när de behöver. Vi har både nebunette och vortex. Nebunetten är mycket bättre i ventilen tycker jag. Upplever att vortexen kläggar igen så ofta..

Mina har airomir och pulmicort.

• Erkens mamma

Livsglädjen: Åhh så mysigt! Grattis grattis :)

JennyC: Heja heja.. sju veckor till ska väl inte vara omöjligt.. Håller tummarna.

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17