Inlägg från: Erkens mamma |Visa alla inlägg
  • Erkens mamma

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

På 2 årskollen på neo frågade läkaren om Elias pratade 2 ords meningar.. Ja tjena tänkte jag han hade typ tre ord totalt som han sa. Det är väl ungerfär två månader sedan då var han 22 månader okorr.

Nu har han säkert utökat sitt ordförråd till hela fem ord ;) Däremot kör vi med en liten hemmagjord variant av Karlstadsmodellen eller tecken som stöd. Vi hittar helt enkelt på egna tecken för saker. Han har säkert 25 tecken för saker: tack för maten, åka bil, törstig osv...
    Hjälper jättebra mot frustrationen.

Men vi väntar på att det ska släppa också. Elias blir ju två år korr i februari.

• Erkens mamma

Pellepellepelle: Härligt! De är ju så grymt söta de små när de ler så man bara smälter ju! :)
    Kul med framsteg- det hoppas vi på fler av.

• Erkens mamma

Elias är sjuk.  Satt på akuten hela eftermiddagen och kvällen igår. Tack och lov så blev hans astma & andning bättre efter ett tag så vi slapp bli inlagda. Typiskt att det är just denna veckan när vi har lönekörningar innan jul på jobbet och maken är på utbildning i stockholm. Går på knäna lite här hemma just nu. Men så sätter man saker i perspektiv och inser att det kunde ha varit sååå mycket värre.

Ja vad ville jag med detta inlägg då?! Bara gnälla lite antar jag..

Hur har ni andra det i julstöket?

• Erkens mamma

Ja vad kan man råda? Ta det lugnt och vänta ut. Käka lite hela pepparkorn då och då. Det gör att du har mindre risk att bli smittad själv -har jag hört.
    Plocka fram spyhinken -så blir det för hoppningsvis inga fler spyor på golvet.

Jag brukar ladda upp med lite extra sängkläder också så slipper man springa och leta mitt i natten.

Det värsta är när man själv blir sjuk medans barnen är friska och busar runt :P

• Erkens mamma
    tizzel skrev 2010-12-19 23:07:05 följande:
    wow tack ska ni ha, känns verkligen som om jag kommit rätt Glad 
    Känns som om jag kommer att hänga en hel del här xx
    Klart du har kommit rätt. Grattis!

Jag har också tre barn varav min trea är född i vecka 29. Jag har ju egentligen ingen EPT men hänger här ändå då min pojk fick en felmedicinering som gjorde honom väldigt dålig i början. Han vägde 1400 gram och var 40 cm när han föddes.

Jag känner verkligen igen det där att man aldrig räcker till. Man har dåligt samvete vart man än är för de barnen/barnet som man inte är med just då. Trots allt så är det en kort period i barnens liv som man har det sådär. Mina barn kan nu knappt minnas att jag låg på sjukhuset först själv i 6 veckor och att vi sedan pendlade till sjukhuset i 11 veckor både jag och maken. De var då 5 och 2.

Man får helt enkelt försöka så gott man kan att fördela så att allt funkar. Vi bor så att det tog oss ca 20 minuter med bil hemifrån och till sjukhuset.

Dina två stora är ju dessutom såpass stora att det går att förklara för dem på ett enkelt sätt hur det kommer att vara ett tag framöver. 

Elias fyllde 2 år den 25 november. Han mår nu bara prima :)

Välkommen! 
  • Erkens mamma

Hej Allihop!

Kul med positiv läsning här inne. God Jul till er alla.

Satt med Elias idag när han skulle somna och kom på att han fortfarande sover och somnar precis som han gjorde  på neo och har gjort sedan dess. Dvs i grodställning. På mage med benen under sig. Fler barn här som fortfarande sover så?

• Erkens mamma
    camizz skrev 2011-01-08 10:21:29 följande:
    Nu är vi på väg hem på permission :) sååå glad :) 15 timmar med dropp gör susen!
    Skönt att höra att ni är hemma igen. Hoppas att ni slipper åka in mer på länge nu. Kram
  • Erkens mamma

Kikar in och skickar styrkekramar åt alla som behöver dem. Här har vi precis klarat en förkylning hemma denna gången utan att behöva åka in :)

Maken har börjat veckopendla tvärs över landet till hufvudstaden, utbildningen har alltså börjat innan han ska åka på mission (han är officer).
    Åkte i går och kommer hem på fredag em. Puh! Det är mycket jobb med tre barn och ett heltidskneg uppepå det... och från maj till november kommer han inte ens hem på helgerna. Hur ska detta gå?! Som tur är kommer au pairen om tre veckor. Hoppas att hon är så bra som de säger annars vete tusan hur detta ska gå....

Elias har fortfarande knappt några ord men man ser på hela kroppen att han försöker kommunicera hela tiden. Han berättar samma sak om och om igen om han kan få någon att förstå vad det är han säger.

-pappaa -bbrrumum
    -Ja pappa har åkt till jobbet
    -oioioi
    -ja med tåget
    -mamma mmhmm
    ja mamma är hemma

-pappaa -brumhmum.... osv.  Han upprepar och upprepar just nu och det är såå häftigt att se hans lycka när man förstår.  Lika lycklig varje gång :)

Allt från oss för denna gången -tänker på er!

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17